Polttoainesuodatin hukassa

PELTOLA JARI 06.01.2011 17:59

Kun en moottoriasiantuntija(kaan) ole, niin voisko joku vinkata koordinaatteja mistäpäin Ducato JTD2,3 130 2008 konehuonetta sitä polttoainesuodatinta kannattais etsiä? Kesänaftat tankissa ja marraskuussa hyyty postilaatikolle jossain -12 pakkasissa... Siitä asti ootellu suojakelejä ja kun nyt luvattu niin, kiitos etuteltan ohjeiden, aattelin puhallella suodattimen sulaksi. Mutta ahdasta on konepellin alla enkä keksi mikä siellä ois ko. suodatin, sikäli kun ylipäätään tietänen minkälaista patruunaa etsin?? Ja jos käyntiin saan niin onko Diesel-100 ihan myrkkyä tuollaiselle koneelle? Jos vaikka sillä sais kosteudetkin sittn pois.

PALIN MATTI 06.01.2011 18:15

Ystävän neuvo Jarile: Josset koneppellin avatessas näje polttoainesuodatinta, ni jätä se homma amatimiehen hoiettavaks. Elikkä vie se auto johonki huoltammoon sen filtterin vaihtoa varten. Ei oo kauhia kustanus se.

TERVO JARI 06.01.2011 18:29

Et sitte ajatellu kuisen palijo se hinnaaminen maksaa, autossa ku o kesälitkut tankissa . . .

Mutku löytyy se suoratin, lämmittää sitä hetkusen ja jos sitä tiisseli sataa sais lantata joukkoon, pääsis tankkaan talavilitkua kesälitkus sekkaan nii eipä sitä suoratintakaan tarvittis vaihella, ku sitte ku sen vaihon aika huolto ohojelmasa on päälläsä.

En omista kyseistä mallia mutta tuolla keskusteluissa sen sijanniksi jäi mieleen että lokasuojan "suojissa" oleilisi . . .

Tuossa linkissä on jottain höpinää:

http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?E26555M=25&x26555=74792859

HAAPANEN TIMO 06.01.2011 19:11

Eikös tämä lähde kuin palmun alta nyt kun menee plussan puolelle. Jos lähtee, on suodattimen vaihto turhaa hommaa, talvitavara sinne päälle vain. @timppa

SOHLBERG JUHA 06.01.2011 19:19

Ei tietoa kaxpilkkukolmosesta, mutta 3.0 se oli ohjaustehostimen ja jarrutehostimen paikkeilla oikealla ylhäällä tulipellissä kiinni. Sellainen musta muovikuorinen möltti...

VIRTA URPO 06.01.2011 20:06

Siella oikealla aivan kulma syvennyksessä. Kaksi letkua tulee pikaliittimillä ja sekä kanteen ,että pohjaan noi johtimet. liitän copy/pastella tuossa ohjetta. Se alaliittimen prikka kiva kaivaa auki. Mutta älä hukkaa. Yläliittinen se kiila jää ns. käsiin ja on tiukka kynnys repiä irti. Itse suodattimen vihreä kansi kiristetään tuolla isolla kiristysrenkaalla ja on sit tiukassa. Paras ottaa ohjeen mukaan irti koko hoito. Eikä muuten sitten pidä jos kylmässä yrität kasata. Nuo nyky tiivistekumit liian kovia saada pitään pikku pakkasella( jouduin kasaan uudelleen normaalissa huonelämmössä ) Punpussa sen verran kovat paineet. Pumpussa ei ole sellaista paniikki juttua, vaan pumppaa vaikka virrat katkaiset vielä pitkään. tuo 30-40 newton voima vaikea annostella siihen kiristysrenkaaseen ja sen avaaminen tarvitsisi OIKEESTI OIKEAN AVAIMEN.

Re: Re: Polttoainesuodatin uuteen Fiat 2007 -> 2.3 130 m-jet 1.12.2010 klo 19:58:37IKÄVALKO YRJÖ Minulla on Fiat 2008 2,3 120. Koska en saanut kantta auki suodattimen ollessa autossa kiinni, otin sen pois: Suotimen päällä on sähköliitin jossa päällä on pieni keltainen liukuva osa joka pitää vetää poispäin suodattimesta niin liitin lähtee irti. Pohjassa olevassa liittimessä on metallilanka varmistin, se pitää lattaruuvimeisselillä kingota irti alapuolelta jotta saa liittimen irti, mutta on varottava sillä se lentää helposti kadoksiin. Polttoaine putkiliittimissä on valkoinen rengas jota pitää muistaakseni vetää poispäin ja samalla vetää putkea irti. Suodatin oli kiinnitetty seinään 13mm muttereilla. Kansi oli tiukasti kiinni mutta lähti irti kun väänsin putkipihdeillä, suotimen ollessa kiinnitettynä viilapenkkiin. Laitoin uuden suodatin patruunan sisään. Kun suodatin oli taas paikoillaan autossa niin laitoin virran päälle jolloin kuului ääni kun ilmaus toimi ja suodatin täyttyi naftalla.

MANNINEN RISTO 06.01.2011 21:07

Kun kelit lauhtuu niin pitäs polttoaineenkin notkistua. Sit vaan käyntiin ja ajamaan (tai tankin tyhjennys pyttyyn)kunnes sopii riittävästi talvi laatua.

PELTOLA JARI 06.01.2011 21:51

Kiitos! Lämmitellään ja kokeillaan. Ja tuleehan se kesäkin taas.

ASIKAINEN AKU 07.01.2011 13:51

Vaikka auto on ollut vasta vuoden, on suodattimen ongelmat tulleet tutuksi. En vaihtanut sitä itse vaan huollon pojat tekivät sen. Laittoivat tarvikesuodattimen, jonka tiivisteen välistä valutti kotimatkalla (15km) puolet tankista tielle. Vaihtoivat toisen suodattimen ja tekivät vielä tarkemmin ohjeiden mukaan. Nyt n. kuukauden kuluttua taas vuotaa mutta tihkumalla. Merkkiliikkeen asentaja sanoi että tuttu juttu tarvikesuodattimille. Tarvikesuodattimien tiiviste ei pidä. Pitää siis ostaa alkuperäinen. Joskus pitää tunnustaa että halpa ja hyvä on vaikea saada samassa paketissa. On muuten kallis se merkkisuodatin, 46€ !!!sillä hinnalla käy kahdesti vaimon kanssa tansseissa. Kävin aamulla matkahuollosta pohjapanssarin sekä maskipeito. Huohottimen jäätymisen oireita on jo ollut vaikka on jo eristettyä tyyppiä sähkölämmityksellä.

LAUKKANEN MAURI 07.01.2011 17:43

Kysymys Akulle,kun mainitsit että on oireita sen huohotin- putken jäätymisestä,niin kuinka ne vaivaavat?.

TERVO JARI 07.01.2011 18:23

onko tuollainen mahdollista näissä uuvemmissa malleissa ?

Linkissä kuvat tekemästäni "viritelmästä" 2.5 TDI koneella olevaan " Viiuun" . . .

http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=69017941

Jos se olis noin helppo toteuttaa kuin tuohon 2.5 TDI:hin, nii tehkää noin, jos kone käy on huohotinputkikin lämmin, ei pelkoa sulakkeen/vastuksen palamisesta/putken jäätymisestä . . .

AALTONEN JUKKA 08.01.2011 20:18

Pohjassa olevan liittimen metallilanka painetaan vain sisään ja samalla vedetään liitin irti.

PELTOLA JARI 09.01.2011 19:16

Takaisin otsikon aiheeseen... Löytyi suodatin, olikin tosiaan 'naamioitu' sellaiseen muovikoteloon. Suojakelit tuli, lämmitin lisäksi sisätilan lämppärillä reilun tunnin sitä moottoritilaa ja käyntiin lähti nätisti! Vaan rupesi pumppu pumppaamaan naftaa pihalle!!? Aattelin että jotain se jää oli rikkonut sitten kuitenkin. Pari tuntia kiroilua, että hinauskeikka taisi eteen tulla kuitenkin. Päätin kokeilla kuitenkin uudestaan ja... ei pisaraakaan valu enää!? Käytin pihassa kuumaksi ja kävin ajelemassa - toimii kuin junan vessa! Oisko joku venttiili ollu jäässä ja kun suli rupes pitämään? Moottorin merkkivalo kyllä palaa, että kaiketi pitää käydä se huollossa kuitenkin näyttämässä/sammuttamassa.

TERVO JARI 09.01.2011 19:42

paikallaan ?

Akunkenkä vähintään puoleksiminuutiksi irti, mieluusti "kahvit" ja sitte akunkenkä takaisin paikoilleen . . .

Suattaapi korijaantua . . .

Tai sitte ei . . .

Moneen "häiriöön" on auttanna . . .

Sellasta on tuo tikitaali tekniikka . . .

LAUKKANEN MAURI 09.01.2011 20:55

No eikös tuolla sanottu että se liitin irti suodatimesta. jos se on ollut irti ja siinä on avatuvatkärjet hälytykselle, ja virta oli päällä eikä liitin paikoillaan niin se sytytää häiriövalon joka on kuitattava sillä tietokoneella tai vastaavalla TI-miehen laitteella joita saa netistä.

HALMEENMÄKI JUHANI 10.01.2011 22:15

Se on taitolaji nuo O-rengastiivisteet. Ainakin suomalaiselle rasvakouralle. Se kun tuntee momentteina vaan sen perinteisen hemmetin piukkaan ja sitten vielä himppu lisää. Jollei muuten niin metrin jatkovarrella... Tiivisteet pitää voidella, asettaa huolella paikalleen ja se kiristys ihan oikeesti momenttiin. Usein ylikiristys ei suinkaan paranna pitävyyttä vaan päinvastoin.

VIRTA URPO 10.01.2011 23:19

Minä ainakin sain valon ihan itse kuittaantuun, kun tuon suodattimen sain vaihdettua. Enkä repinyt mitään liittimiä virrat päällä. Valo sytty sen kohmeisen naftan takia. Eikä sammunut ennen kuin suodatin vaihtu. Suodattimen pohjalla oli n. 1 mm kerros jäätä. Kaukana vielä tuosta veden erotin hanasta joka siinä sivussa. Se alajohto valvoo käsittääkseni tuota vesimäärää. Yläkerran johtomäärästä ja käyttötarkoituksesta ei tietoa. Joska joku viisas voisi valaista eikä arvuutella ! Hyvä huomio tuo alalanka prikan avaus. Itse myös painoin sisään jolloin reunat ns. levis ja siitä tavallaan väänsin vielä hieman niin kauniisti liuku alas. En tullut edes kokeilleeksi tuota. No ens kerralla tietää. Tuohon rasvan käyttöön diesel tiivisteissä herää ?? Tietynlaiset muovit vaan ei luista kierteellä niin kuin metallit. Vaatii koko alueen tasaisen vedon, eikä puristavaa voimaa samalla joka aiheuttaa kovan kitkan noissa "kierrätysmuovien" / kovien muovien pinnoissa.

IKÄVALKO YRJÖ 11.01.2011 09:19

Ylimmäinen liitin on polttoaineen lämpötilan mittausta varten. (Fuel temperature sensor connector.)

ASIKAINEN AKU 11.01.2011 09:21

Vastaus kysymykseen :Kysymys Akulle,kun mainitsit että on oireita sen huohotinputken jäätymisestä,niin kuinka ne vaivaavat?

Reilu viikko sitten viikonloppuna ajelimme lyhyitä matkoja autolla(poikani ajoi) ja kerran liikkeellelähdettyämme kuulimme selvästi äänen joka oli kuten turbon ääni. Samalla huomasimme että koneesta puuttui paras teho. Ajeltuamme hiljaa sivutietä kilometrin verran ääni lakkasi ja veto palautui normaaliksi. Sama ei ole toistunut sen jälkeen. Kerroin tämän merkkiliikkeen työnjohtajalle, joka epäili vahvasti olleen kyseessä jäätymisen. Hän sanoi että vaikka autossa on eristetty huohotin varustettuna lämmityksella, voi tapahtua jäätyminen. Se , mistä ääni muodostuu, ei ole varmasti tiedossa, mutta jonkinlainen turbon käyntihäiriö se todennäköisesti on(jäätä burbossa, letkuvaurio.... Irtoava jää voi jopa rikkoa turbon ja sen seurauksena koko moottorin. Minulla ei ollut maskisuojaa eikä alapanssaria,joka suojaa paremmin jäätymiseltä. Nyt on molemmat.

VARTIAINEN URPO 11.01.2011 12:37

Helepomalla pääsee kun vaihtaa suodattimen syksyllä...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.