Alde 3000 vuotaa pakkasella

SUNDELIN JUHA 05.01.2011 16:25

Onkohan kellään käynyt niin kuin minulla, eli kun pakkanen on -15 tai lämpimämpi niin nesteet pysyy pannussa, mutta jos pakkanen laskee (esim. viimeksi -28 asteeseen) niin neste häipyy?

Omassa tapauksessa paikallistin vuodon lämmittimen sisälle eli sieltä alareunan reiästä valuu lattialle. Pannu on nyt purettuna korjaamolla ja koeponnistettu – eli pannu on sen mukaan ehjä. Korjaamo oli ollut yhteydessä Aldeen ja oletus on, että kaasulämmittimen tiiviste olisi vaurioitunut (ei kuulemma vaihdettava osa). Syy vaurioon Alden mukaan olisi se, että jossain vaiheessa sähkö ja kaasu olisi hetkellisesti aiheuttanut 8kW kuorman ja siten tiiviste vaurioitunut ja nyt minun pitäisi kustantaa koko pannu (3010, johon pitäisi vaihtaa paneelikin ja maksaa yli 2000euroo), vaikka missään ei moista käyttöä kielletä vaan itse asiassa sanotaan, että jos sähköpatruunan lämpö ei riitä, niin rinnalle kannattaa ottaa kaasu.

Auto on 4 vuotta vanha ja alusta alkaen on nestettä pitänyt lisätä, joten taitaa olla ikävä reklamaatioruljanssi edessä  Onko kohtalotovereita ja miten asia edennyt?

TERVO JARI 05.01.2011 17:20

Noin äkkispäissään sanoisin että tuossa on rahastuksen makua, en ole nähnyt tuota kyseistä tiivistettä mutta tuskin se on sellainen etteikö sitä voi korjata/korvata toisella tiivisteellä.

http://www.korjakumi.fi/ on yritys jolla käsitykseni mukaan on kokemusta monenlaisesta tiivisteestä joten asiaa voi tiedustella sieltäkin.

Muistin että tuosta "talvivuodosta" on juttua tuolla:

http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/tarvikkeet/?x26558=35613

Ja tarkemmin:

http://www.kolumbus.fi/netjengi/Alde.pdf

IPATTI VEIKKO 05.01.2011 17:29

Aika hupaisa selitys tapahtuneelle. Miten kukaan voi selittää että on ollut 8kw kuorma vaunussa kun vaunun sulakkeet eivät kestä sitä saatikka tolpassa olevat vastaavat. Johan vikavirtakytkimen pitäisi reagoida tilanteeseen. Veikkaan vian olevan siinä että pannuns sähkövastuksen juuresta vuotaa neste ulos, on hyvin yleistä pakkasella. Em kohdasta on monella vuotanut nestettä ja aina se korjattu. En jaksa uskoa että koko pannu on vaihdettava. Täytyypäkatsoa missä se kaasulämmittimen tiiviste olisi ja toisekseen mikä sellainen tiiviste jota ei vaihtaa.

IPATTI VEIKKO 05.01.2011 17:34

Käys kattoon sivulta www.koti.mbnet.fi/pes1tol. siellä runsaasti tekstiä kuvineen. Ollut jo monta vuotta

HAIKONEN ESA 05.01.2011 17:54

On sama vaiva. Kumpikin vastus 1000w ja 2000w vaihdettu. Otin itse pannun irti, eristeet pois ympäriltä ja pannu koeponnistettiin. Ehjäksi todettiin. Tein pikkutelineen, jolla sain lämmittimen ikäänkuin ilmaan.Koelämmitin ilman eristeitä paikallaan pari vrk.eikä vuotoa näkynyt alapuolelta. Kaikki pannusta lähtevät kumiputkiliitokset aluputkiin laitoin takaisin tiivisteliiman kanssa jousiklemmareilla tuplana. Mielestäni vuoto oli lämmityspiirin pannun takana lähtevässä alemmassa putkessa, nimenomaan liitoksessa, jossa oli yhdistetty patterieihin menevä alumiiniputki 90 asteen kumikulmalla. Tapaus on tuore, muutama päivä on vasta seurattu asiaa, joten varmaa faktaa ei vielä ole.

SUNDELIN JUHA 05.01.2011 18:46

Juu rahastukselta tuo itsestäkin tuntuu ja rahastusta se on ollutkin, koska tuota vikaa on etsitty nyt kohta vuosi ja seuraavat hommat on edellisillä reissuilla tehty:

ylivuotoletku lyhennetty (kun se oli monella kiepillä ja näytti noissa huolto-ohjeissakin mainitun) kaksi letkukiristin vaihdettu kun selkeästi siitä paisuntasäiliön yläpäästä vuosi. lattialämmityksen kahta letkukiristintä pikkaisen kiristettiin, kun näkyi pientä vuodon merkkiä. myös järjestelmä on ilmattu kerran, kun sekin saattaisi aiheuttaa tuon järjestelmän yli-pulahtelun.

Tämä nesteen ns. täydellinen valahtaminen alkoi todenteolla viime talven kovilla pakkasilla. Nyt kuitenkin tuli puoli autoa purettua ja pystyin paikallistamaan vuodon ja kun vein nyt auton huoltoon, niin pistin heille muutaman kuvan vuodosta (tässä näkyy lämmittimen oikean reunan kolo, josta näkee vihreän nesteen selvästi http://share.ovi.com/media/jusunde.public/jusunde.10108 ja tässä sitten lattialle valunut neste sinä aamuna http://share.ovi.com/media/jusunde.public/jusunde.10107). Katselin netistä myös pannun räjäytyskuvaa (http://www.atstuonti.fi/File/Vianetsint%C3%A4/Alde/Huoltokirja%20Alde%203000.pdf) sivulta 22 ja totesin, että olettaisin sen vuotavan noista sähkövastusten tiivisteistä. No, näin ei tainnut olla ja kun en itse ole ollut paikalla, niin vaikea väitettä kumotakkaan.

Joka tapauksessa milestäni pannua en ole väärin käyttänyt ja aina vedet tyhjennetty kun reissut tehty ja kun katselee käyttöohjettakin (http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Alde/Alde%203000.pdf), niin ohjeessa sanotaan selkeästi, etten ole ainakaan käyttänyt lämmitystä mitenkään käyttöohjeiden vastaisesti (s.20 TÄRKEITÄ TIETOJA, Nestekaasulämmitystä ja sähkölämmitystä voidaan käyttää yhdessä) eli tuo 8-9kW pitäisi olla sallituissa rajoissa! Ja luulisi tuon ylikuumenemissuojan toimivan, jos aikusen oikeesti ollaan 'tuhoavissa' lämmöissä vai onkohan sekin turha osa.

Pistähän Esa statusta tänne kun sinulla testaus etenee.

Oma homma etenee nyt silleen, että korjaamo on Aldeen päin yhteyksissä, jossa kuulemma ollaan vielä tämä viikko lomilla, joten ensiviikolla toivottavasti saadaan jotain konkreettista sieltäkin päin.

PALIN MATTI 05.01.2011 18:51

"Re: Alde 3000 vuotaa pakkasella 5.1.2011 klo 17:29:06 IPATTI VEIKKO Aika hupaisa selitys tapahtuneelle. Miten kukaan voi selittää että on ollut 8kw kuorma vaunussa kun vaunun sulakkeet eivät kestä sitä saatikka tolpassa olevat vastaavat. Johan vikavirtakytkimen pitäisi reagoida tilanteeseen."

Kyllä voi olla. Otetaan nestekaasusta se 6 kW ja siihen pari kW sähvöllä. Ei 2kW vielä mitään vaunun sulakkeita polta.

HAIKONEN ESA 05.01.2011 19:00

Joo, kyllä tietoa tulee, kun asia varmistuu. Yhden parannuksen lämmitysjärjestelmän tyhjennykseen tein oman idean pohjalta. Tyhjennysletkussa oli pohjan alla messinkitulppa klemmarilla puristettuna.Se oli hankalaa, jos useamman kerran tyhjentää ja täyttää järjestelmää. Katkaisin tyhjennysletkun alakaapissa, ja laitoin väliin metallirunkoisen kuulasulkuventiilin. Tyhjennys on nyt paljon näppärämpää, laittaa vain kanisterin auton alle ja avaa venttiilin. Osat maksoi vaivaiset 16e.

TENHUNEN MARKKU 05.01.2011 19:01

soliferissä oli jokunen vuosi (2001) sitten kyseinen onkelma.Ja lääkkeksi tuli tehtaalta korjausvinkki jonka paikallinen huoltoliike kävi jopa ilimasex ja nopeasti korjaamassa kausipaikalla. Eikä ollut sen kummempi vika kun vuoti vaan sähköpatruunan päästä... (olivat kiristänyt tehtaalla liian "löysään").Ja vuoto loppui siihen.

VALTONEN MARTTI 05.01.2011 20:19

Vähän "mututietoa" ko.asiaan. 2002 hankin vaunun jossa myös tuo lämmitin. Kaverilla myös. Kaveria oli neuvottu että lämmitys kaasulla on syytä aloittaa portaattain tiivistevuodon ehkäisemiseksi. Hän (ja minä myös) lämmitti ensin korkeintaan kymmenisen minuuttia, sammutti sitten n. 5-8 minuutiksi ja sitten vasta alkoi varsinaisen lämmityksen.

VALLIUS MARTTI 05.01.2011 22:12

Minulla oli Alde 3000 -2 malli jossa oli vuoto lämmitys vastuksen tivisteistä,silloin kun lämpö oli päälä niin siloin ei vuotoa mutta kun sammutit lämöt niin siinä vaiheissa kun jähtyminen alkoi niin siloin se tiputti reilusti nesteitä ulos,ja kylmästä pannusta ei taas tullut neste vuotoja.Tehdas korjasi ilman korvausta.TV Kulkuri

HAIKONEN ESA 06.01.2011 12:10

Kuva lähtikin näköjään ilman tekstiä. Kuva on Kaben lämmitysjärjestelmästä. Nuolella merkitty letku tulee paisuntasäiliöstä. T-haaran yläpuolella on 230v. pumppu.Tämä letku lienee jossain? kytketty lämmitysputkistoon. En ole vain saanut selvää, mihin se menee. Jossain lämmitysputkistossa on vuoto, viime yönä katosi pari desiä nestettä, joka tulee pohjan läpi takapyöräkotelon nurkkaan. Pannun liitokset ja pannu itsessään ovat aivan kuivat. Kävin läpi jo aiemmin tuota lattialämmön putkistoa. Sain paritkin periaatekuvat tehtaan edustajalta, mutta ne olivat toisenlaisiin pohjaratkaisuihin. Lattiapiiristä lämmöntasaus putket (tuplat) ovat wc:ssa ja keittiön alakaapissa. Lämmönvaihtimelle menevä ja paluu on dineten kohdalla, otettu patteripiiristä. Tälle yhdelle , pannun vierestä, lattian sisään menevälle kuumalle letkulle ei ole löytynyt osoitetta. Ensi viikolla olisi jotain tietoa kuulemma luvassa. Juhan propleemaan voisi selitys löytyä pannun takaosan liitoksista.

HAAPANEN TIMO 06.01.2011 15:37

Asiaan en osaa sanoa mitään, mutta luulin ainoastaan Italialaisissa autossa tehtävän huiskimalla johdotukset ja läpiviennit. Ei kasoselta näytä tuo Kaben työ. @timppa

LAUKKANEN MAURI 06.01.2011 16:06

Kyllä minulla oli Dethleffsissä,kahdessa samalaiset kötöstykset kuin kuvassa. Bürstenerissä vähän paremmin joka oli viimeksi.

Mutta pakko todeta ja todistaa että Hymerissä on saatu jotain aikaan siellä on jodot järjestyksessä sekä kytkentärasiat kuin pitääkin,mutta aina löytyy parannetavaa,myös Hymeristä!.

HAIKONEN ESA 06.01.2011 16:24

Aikamoinen harakanpesä kieltämättä tuo alakaappi on. Putki- ja letkuhässäkkään en puutu, mutta sähköasentajana olisin itse tehnyt sähköasennukset siistimmin.

HAAPANEN TIMO 06.01.2011 18:05

Putket ja letkut säilyisi paremmin jos olisi euron muovilaipat pienellä kauluksella levyn molemmin puolin.

Mutta näillähän mennään, me kaikki. @timppa

SUNDELIN JUHA 10.01.2011 21:53

Jaahas, tässäpä virallinen maahantuojan kirjallinen selitys huoltoliikkeen minulle toimittamana: ” Siis mitä tarkoitin oli että mitä tod.näk. on tapahtunut on että pannu on jossain vaiheessa jäätynyt ja tämä on vaurioittanut sitä tiivistyskohtaa ainakin vähäsen. Tämän jälkeen tuo tiivistyskohta ei välttämättä enää kestä sitä kovaa kuormitusta mitä tulee kun lämmitin laitetaan hyvin kylmänä täysillä päälle. Lopputulos on että tuo kyseinen tiiviste alkaa vuotaa juuri silloin kun lämmitin on hyvin kylmä. Kun lämmitin laitetaan päälle, niin vuoto loppuu!"

Ja Alden tehdas tulee vastaan vajaan tonnin verran, jolloin pannulle jäisi rapiat 1300 hintaa + asennusosat :(

Yritän seuraavaksi saada itse suoran kontaktin tuohon edustajaan, sillä siitä olen varma, ettei se ole koskaan jäätynyt ja toisaalta kaikki tässä esitetty on pelkkää spekulaatiota ja vuotokohtaa ei ole minulle pystytty näyttämään varmuudella. Selkeästi Aldella on jokin ongelma tuon pannun kanssa ja nyt asiakkaat pannaan maksamaan heidän töppinsä.... kele jotta vituttaa!

SUNDELIN JUHA 12.01.2011 09:36

Tuolle 'pannuperäiselle' vuodolle on kolme vikaantumismekanismiä:

1) vesipuoli jäätyy ja heikentään sitä ei vaihdettavaa tiivistettä, jolloin 8kW kuorma saattaa särkeä sen niin, että alkaa pakkasella vuotamaan 2) korroosio (ei yleinen Suomessa), jolloin pannu ruostuu ja sitä kautta tiiviste alkaa vuotamaan 3) pannua käytetään ilman nesteitä, jolloin jo parin minuutin tyhjäkäytöllä pannu on soirona ja vuotaa pakkasella.

9:ssä tapauksessa 10:stä vuoto on kuitenkin juuri noista sähkövastusten kohdalta, joten ne kannattaa ensin kiristää ja jos vuoto jatkkuu, niin vaihtaa (taas ns. ei vaihdettavat tiivisteet sähköpatruunassa) ja viimeisenä sitten vaihtaa koko pannu 3010 malliin.

Näin kerrottiin maahantuojan edustajan toimesta suoraan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.