ajoneuvoverovalitus

VIRTALA AULI 02.01.2011 08:10

Lueskelin näitä sivuja, onko kukaan tehnyt ajoneuvoverovalitusta josta lomake on näillä sivustoia? Pitääkö/kannattako tehdä, saisinko vähän tietoa/vinkkiä asiasta?

PÄRSSINEN MARTTI 02.01.2011 08:25

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&N=100&q=verovalitus&nickMid= nämä löytyy palstan viestiosiosta

INGMAN JENS 02.01.2011 15:24

Tottakai kannattaa valittaa. Mitä useampi valitus sitä parempi painoarvo. Itse laitoin heti ensi tilassa valituksen sisään kun saimme asiaan liittyvän valmiin lomakkeen. Mielestäni pitäisi SF-Caravan ottaa tiukempi ote asiaan ja ajaa jäsenistön puolta tässä jupakassa. Jos mikään niin tämä on asia joka koskee kaikkia matkailuautoilioita.

VÄLIAHDE JUSSI 03.01.2011 22:22

Minä kyllä epäilen ,että aivan turha touhu. Liiton olis pitäny heti silloin toimia kun suunnitelma tuki julkisuuteen. Vaan ei J.Ahosen malliin toimittiin ja näin kävi, paskat on jo housussa. Kiitokset SFC:le osaltaan. Mahtokohan maamme poliitikolla ja SFC hallitus herroilla olla yhteisiä sauna-iltoja, tämän teeman osalta?Ihmeen hiljaa ne olivatkin.

NISSINEN JUHA 05.01.2011 17:44

Tehtäiskö valitus että kaikki autoverot poistetaan??????

PETRELIUS MIKKO 19.01.2011 20:14

Nostetaanpa ylös. Tulipa tänään verolippu, perusvero ja käyttövoimavero 548,48/vuosi eli jotain nelinkertainen edelliseen verrattuna. Kiitos hallitukselle ja erityisesti vihreille, hehän tätä ovat halunneet. Kai minä saastutan niin paljon alle 10000 km:n vuosiajolla.

No, täytin valituksen, annetaan byrokraateille töitä!

ASIKAINEN MATTI 20.01.2011 17:24

Verotusta voi helpottaa, kun tekee liikennekäytöstä poiston, mutta on huomattava, että haltija ei voi tehdä toimenpidettä netissä à 6,5 €:n hinnalla vaan joutuu pyytämään omistajaa (rahoitusyhtiötä) sen tekemään. Tämä puolestaan velkoo toimenpiteestä yli 30 €, joten ihan viikoksi ei temppua kannata tehdä, vaan seisokin on oltava vähintään kuukauden luokkaa, jotta se kannattaisi.

KOSKINEN MARKKU 20.01.2011 18:02

Ehdottomasti kannattaa valittaa,mitä enenemmän valituksia sitä parempi,itsekin tein valituksen ja vastauskin tuli jo 4 arkkia paperia ja lopussa luki että ei aihetta veropäätöksen muutokseen.Mutta vastineen voi vielä tehdä.Olin kyllä sitä mieltä että olis kannattanut mennä eduskuntatalon eteen mielen osoitukseen,mutta ei jurot härmän pojat uskalla lähteä,kyllähän siellä kaikenlaiset Somalit ja muutkin osoittaa mieltään.Olis päässyt televisioon uutisiin.Niin kyllä sillä olis ollut enemmän vaikutusta.

VALLIUS MARTTI 20.01.2011 21:32

On tämä valitusten tarve näköjään tullut jäädäkseen ja ihan aiheesta kylläkin.Nyt olis sille Ahoselle töitä kun on hyllytetty edelisestä virastaan? Ahonen vois ruvetta liiton johdon kanssa porukassa neuvotelemaan verotajan kanssa tästä uudesta auto verosta ja sen epäoikeuden korjamiseksi.Hänhän puolustelee näitä iso kenkäisiä nyt vois olla meidänkin puolella.TV Kulkuri

VARTIAINEN URPO 20.01.2011 21:51

Niin kootaanko porukka Matkailu-autot kiertämään eduskunnan eteenkatuja ..Tuliskohan miten pitkä letka? Ainakin saatas pääkaupunki tukkoon liikenteessä..

RUOHONEN NIINA 21.01.2011 16:47

Hei Martti Tossa on itua ja koko porukka torvipojaan ja kylä tukkoon onhan meitä täällä KUULEMMA paljon.

AHONEN KAI 21.01.2011 17:26

Minusta tuo konttorin väen laatima valituslappu ei ole kuin kiusantekoa.

Jokainen sellaisen lähettänyt saanee 4 monistettua paperia joista alimmaisessa kerrotaan että ei aihetta.

Silloin kun tätä verotouhua puitiin eduskunnassa ja erilaisissa työryhmissä olisi pitänyt SFC:nkin toiminnanjohtajan ja ulkonäkömiehen olla edustettuna paikan päällä.

Eikä roikkua työpäiväänsä ja välillä vapaa-aikaansakin täällä parinkymmenen nettiholistin höpinöitä vahtimassa. Tuskin kuulunee siihen toimenkuvaan johon on palkattu.

Juna meni aikoja sitten

HALTTUNEN TEUVO 06.06.2011 12:57

Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen. On maksettava 1,33 euroa päivältä. Ratkaisu on tehty soveltaen oikeusohjeita: "Valtioneuvoston asetus ajoneuvoverolain muuttamisesta annetun lain ja ajoneuvoverolain muuttamisesta annetun lain 10§:n muuttamisesta annetun lain voimaantulosta 1 § (50/2010)."

Helsingin hallinto-oikeudelle asian esitteli Marjatta Orpana ja ratkaisun tekivät hallinto-oikeuden jäsenet Tapio Kortelainen ja Helena Gummerus-Kalliola (t).

Eihän minua liene kohdeltu rasistisesti vaan tasapuolisesti ajoneuvoihin ja asuonpaikkaan verraten EU- kansalaisena. Pieni tyytyväisyyden häive haahuilee sisikunnassa. Oikeusohjeet tehnyt eduskunta muuttaa rakennetta ja hallintoneuvosto on järistyksen kourissa. Haahuilu ennustaa muutoksen jatkuvan.

JANHONEN MATTI 06.06.2011 13:51

Valituksella ei ole mahdollisuutta menestyä vain vetoamalla siihen, että on tehty päästöihin perustuva laki. Lain - hullunkin - säätäminen on suvereenin valtion oikeus. Sellainen verovalituksella jossa henkilö on joutunut verotetuksi painoperusteisesti ja joku toinen prikulleen samanlaisella alustalla olevalla autolla päästöperusteisesti on mahdollisuus menestyä. Tällöinkin valituksen perusteena täytyy se, että päätös on nimenomaan syrjivä.

Senkin valituksen hallinto-oikeus todennäisesti hylkää ja vielä KHO:kin, mutta mikäli niin käy niin sen jälkeen pääsekin valittamaan EY-tuomioistuimeen perustella, että Suomen laki on syrjivä ja estää tavaroiden vapaata liikkumista. Esim. perustella, että Suomen laki asettaa Saksasta tuodut m-autot huonompaan asemaan mitä tismalleen samanlaiselle alustalle Suomessa rakennetut vastaavat autot.

Kansalaistahan saa syrjiä ja nyrviä, mutta tavaroiden vapaata liikkumista (l. kilpailua) ei EU:n alueella saa estää.

HALTTUNEN TEUVO 07.06.2011 15:56

Ei taida lainsäätäjä tietää periaatteita - tuotakaan vanhaa: Mikä ei ole oikeus ja kohtuus ei voi olla lakikaan. Seurauksena sanontoja, esim. Lakituvasta saa kyllä tuomion, mutta ei oikeutta.

NIVA OLAVI 10.06.2011 00:38

Harrastus maksaa aina, mutta tuntuu järjettömältä maksaa maksua, jolla ei saa mitään eikä saavuteta mitään. Olen kaikkien kanssa samaa mieltä, että liittomme johto ei toiminut riittävän jämäkästi, vaan hyssytteli. Yksittäiset valitukset eivät johda nuuhun kuin kustannusten nousuun, kun pitää palkata uutta väkeä valitusten hylkäämisiin ja postituksiin. Liiton verovalituskaavake on laadittu nöyristelevästi niin, että älkää kiltit päättäjäherrat (-rouvat) rankaisko meitä. Virkamieshän on sellainen, että vaikka se tekee kuinka älyttömän päätöksen tahansa, niin sitä ei voi perua tai muuttaa, vrt. jätevesi.

Oma autoni on 2,3 litrainen Ducato, jolle valmistaja ilmoittaa CO2-päästöarvoksi 212 g/km kokonaispainolle 3500 kg. Useimmat matkailuautot jäävät alle tuon painon.Jostain ihmisjärjelle käsittämättömästä syystä tämä ei kelpaa Trafille.

Nyt on turha ruikuttaa, kun on jo housuissa.

KERÄNEN LAURI 10.06.2011 08:19

Vuosi sitten ostin uuden Lmc,ducato 2,3 130.Ja kova vero nyt samallainen auto samassa liikkeessä puolta pienemmällä verolla mainostetaan.Arvaa harmittiko?

TUOMINEN RAIMO 14.06.2011 19:46

Hei

Käykääs lukemassa Tuulilasin nettisivuilta kyseisestä asiasta, uutta järkevää tietoa millä saatu jälkikäteen CO2 arvo ja vieläpä hyväksyttyä katsastuskonttorin toimesta.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tolkkua-matkailuautojen-ajoneuvoveroon-pakettiautoista

Raippa Osallistu keskusteluun

HALTTUNEN TEUVO 16.06.2011 21:59

Onkohan Suomi tuossa mukana? Syrjinnän kielto

artikla

Jokainen on oikeutettu kaikkiin tässä julistuksessa esitettyihin oikeuksiin ja vapauksiin, ilman minkäänlaista rotuun, väriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen tai muuhun mielipiteeseen, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, omaisuuteen, syntyperään tai muuhun tekijään perustuvaa erotusta

artikla

Kaikki ovat tasavertaisia lain edessä ja oikeutetut erotuksetta yhtäläiseen lainsuojaan. Kaikilla on oikeus tasavertaiseen suojaan tätä julistusta loukkaavaa syrjintää vastaan sekä kaikkea sellaiseen syrjintään tähtäävää yllytystä vastaan.

Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus

LUOTO KARI 17.06.2011 10:46

Luin tuon Tuulilasin jutun ja siinä jäi mietityttämään virke: "Samalla tutkittiin myös se, että matkailuauton otsapinta-ala jää alle 15 prosenttia suuremmaksi kuin sen pakettiauton, josta mittaustulos on saatu."

Netistä löytämäni ulkomitoiltaan suurimman 2.3-litraisen Ducaton (Extra High Roof) mitat ovat (LxK) 2050mm x 2764mm, jolloin otsapinta-alaksi saadaan 5,666 m2. Siihen kun lasketaan +15% ollaan arvossa 6,516m2. Meidän Burstner Avianomme (vm. 2008) otsapinta-ala on 2,3m x 2,75m = 6,325m2 eli ehto täyttyy. Sensijaan jos verrataan seuraavaksi pienempään Ducatoon (High Roof, 2524mm), niin ehto ei enää täytykään.

Kyseisen Ducato-pakun CO2-arvoksi oli muuten samalla nettisivulla annettu 220g/km. Sama lukema näytti olevan tuossa Tuulilasin artikkelissakin ja vielä nimenomaan High Roof -versiolle. No, joka tapauksessa, pitää yrittää edetä artikkelin ohjeiden mukaan. Urheilutermejä käyttääkseni, katsotaan sitten, mihin se riittää.

KOIVUMÄKI JELENA 26.06.2011 22:47

Itse ostin pari viikkoa sitten asuntoauton, joka on nyt rahoitusyhtiön nimissä. Soitin rahoitusyhtiöön ja kysyin, kuinka toimia seisonta-aikailmoituksen kanssa (= ilmoitusosahan oli tietty rahoitusyhtiöllä). Sanoivat, että voin joko tehdä sen itse (= he antavat minulle ilmoitusosassa olevan tarkistusnumeron) tai he tekevät sen minun puolestani (= maksaa hieman ekstraa). No, pyysin tarkistusnumeron ja tein AKE:n (tai TraFiko se nykyään on) kautta seisontailmoituksen, maksoi 4€. Eli seisonta-aikailmoituksen tekeminen on siis halventunut(!!!) viimevuotisesta, tuolloin maksoi AKE:n kautta 6,70€.

No, huono puoli näin nopeassa "seisottamisessa" on se, etten tiedä yhtään, paljonko autoni vero nyt sitten käytännössä olisi, AKE kun tuskin lähettää verolappua muutaman päivän liikennekäytössäolon vuoksi... onko jossakin olemassa taulukkoa matkailuautojen veroista, itse kun en ole oikein perillä, miten niitä käytännössä verotetaan (oma autoni on muistaakseni erikoisautoksi merkitty, meneekö siitä sitten vero painon (ajoneuvovero) + painon (käyttövoimavero) mukaan vai kuinka???) AKE:n sivuillahan on ne painotaulukot mutta kohdellaanko matkailu/erikoisautoja jotenkin poikkeavasti?

Taas kerran sarjassamme tyhmät kysymykset... :D

TIENHAARA ERKKI 27.06.2011 16:26

Älä pitkästy odotellessa, leivo vaikka sämpylöitä, kuten toinen iltapäivälehti matka-autojen tuojien edustajien mukaan valtio jokatapauksessa tappaa tämänkin lajin, niin nauti niin kauan kuin rahat riittää. Turha on pähkäillä maksettuja verokertymiä takkiin tulee joka tapauksessa.

VILJAVA TAPIO 27.06.2011 18:16

Turha murehtia ajoneuvoverosta, jos Ansa ja Tauno - eiku Jutta ja Jyrki - laittavat hallitusohjelman mukaisesti matkailuautoille vielä (kokonaispainon mukaan arvioituihin päästöihin perustuvan) autoveron. Koko bisnes Suomessa tyssää siihen. Ja vanhat autot nousevat arvoon arvaamattomaan; kukaan ei enää myy eikä vaihda, vaan vanhaa rakasta nakkikioskia tekohengitetään ja rempataan niin pitkään kuin suinkin. Tai myydään jos joku hullu suostuu maksamaan saman kuin itse maksoi joskus vuosia sitten. Ja mitä nostalgiatreffejä tulemmekaan näkemään! On se herttaista, kun kulkine ja omistaja vanhenevat samaan tahtiin, kasikymmpiset karavaanaripariskunnat nelikymppisten autojensa kanssa. Ja kun vankkurit viimein pysähtyvät, voiskohan ne lopulta lapioida samaan kuoppaan isäntänsä ja emäntänsä kanssa?

TIENHAARA ERKKI 27.06.2011 19:30

Niin Tapio, kiitos jo etukäteen näille talouden taitureille, jotka poistaa keskuudestamme välineurheilijat ja rikasta leikkivät. Jäljelle jääneet yksilöt ovat todellisia karavaanareita, joiden ei tartte heti pienen vastoinkäymisen seurauksena huutaa avuksi koko lähitionoota, ja joiden selviämiskyky luonnossa on vertaansa vailla. Tämänpäivän matkaaja on kusessa välittömästi, kun täytys vaihtaa kaasupullonletku täyden putelin puolelle.

NIVA OLAVI 27.06.2011 23:13

Kun hankin matkailuauton, en hankkinut sitä seisomaan pihan koristeeksi, vaan todelliseen ympärivuotiseen käyttöön. On tullut ajelluksi parinkymmenen vuoden aikana neljällä autolla yhteensä lähes 700 000 km, joten eivät ole olleet pihakoristeita. Eli ei vaan voi poistaa rekisteristä, kun autoa käytetään jatkuvasti.

VILJAVA TAPIO 28.06.2011 21:37

Jaaha. Olen pitkän elämäni aikana oppinut antamaan ja saamaan epäsuoraa palautetta, mutta nyt tulee hölmö olo. Onko siis jonkun perusjuurisuomalaisväinämöiskaravaanarin mielestä hyvä juttu, että halvimman matkailuauton hinta uutena nousee suunnilleen viidestä kymppitonnista suunnilleen sataan tonniin? Haa, ajan Meselläni vielä kolmannenkin miljoonan kilometrin ja sorvaan itse laakerit vaikka koivusta jos ei kaupasta löydy, perkele! Ja niin edelleen...

TIENHAARA ERKKI 28.06.2011 22:41

Niin, jos ittestä tuntuu kuuluvansa johonkin alakastiin, se hälle suotakoon, mutta kuten on todettu, todellinen matkaaja vetelee miljoonamittarit miljardeihin.

HAKALA-RANTA MATTI 04.07.2011 22:38

Jouko Ahonen asialle. Miehellä on kokoa ja näköä, Vaikutusvaltaa politiikkaan. Kovissa liemisssä keitetty. Asian pitäis olla aivan selvä. Mikä mättää kun ei asiaa poliitikot ymmärrä. Ja vielä päälle tämä uusi suunniteltu autovero ????? Ari Rinta-jouppi antoi Ilkassa ymmärrettävän näkemyksen aikeesta. Pitääkö autokauppiiaan ryhtyä puolustmaan meitä ? Missä liiton kannanotto ? Tukitahanko Porukalla Mannerheimintie ???

SALOMAA MAUNO 05.07.2011 17:53

Sain myös vastauksen ko. valituksesta. Ei aihetta muutokseen, koska vero on päätetty poliittisesti. Virkamiehet/naiset vaan toteuttaa annettuja lakeja ja ohjeita. Valitusten tekeminen työllistää vaan turhan takia virkailijakoneistoa. Pitäis saada poliitikot töihin valituksia lueskelemaan. Mutta. Jos työ olisi hauskaa, niin sitähän tekisi "herratkin".

maukka -
MÄÄTTÄ JOPI 09.09.2011 10:30

löytyskö konsulttiapua tuulilasin mallin mukaiseen valitukseen. Vuoden vanhaan bustneriin pitäisi saada verot kohdalleen. Itse en jaksa ruveta paneutumaan paperi hässäkkään ja varmaan joltakin menisi se jo rutiinilla. Tällaisesta palvelusta olisi jo valmis maksamaanki jotain sen tuomaan hyötyyn nähden. jopim(otapois)@nic.fi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.