Nyt on kiva kun on 3 akselia ja rek. lukee kuorma-auto!??
KUISMA KARI
29.12.2010 17:56
http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=45649:dieseleiden-vero-alenee-vuoden-kuluttua&catid=32:talous&Itemid=32
NIKOLA MIKKO
29.12.2010 21:45
N2 tai N2 luokan ajoneuvo!
Onko makuupaikkoja- pitkä hytti? Keittovehkeetkin mukana?
Matkailuautot ovat M1- luokan ajoneuvoja alle tai yli 3500 kg. Painon nousu yli 3500 kg.n kiristää ajokorttivaatimuksia, mutta antaa helpotusta eim. rengasmääräyksissä.
Koskeeko tuo veronalennus myös yli 3500 kg:n M1 luokan ajoneuvoja?
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/Autovero+Suomessa/Ajoneuvojen+luokittelu+ja+eri+ajoneuvoluokkien+ja+-ryhmien+autoveroasema.htm
Mikko
MÄKINEN HARRI
06.01.2011 13:34
Onko tosiaan N2, eikä M1?
Nyt matkailuautojen ”verouudistuksen” kynnyksellä miettii kaikkia vaihtoehtoja verokevennyksiin. Omistamani Tec Rotec on MP 312D Sprinterin alustalla. Liikenteessä tällä alustalla on niin kuorma-autoja kuin pakettiautoja, joten eiköhän tämän saa rekisteröityä kuorma-autoksi? Eikös verot silloin muutu seuraavasti:
Matkailuauto max. 3500kg käyttövoimavero 115,34€ perusvero 485,45€ yhteensä 600,79€/vuosi
Kuorma-auto 31.12.2011 asti esim. 3600kg käyttövoimavero 128,16€ perusvero 0€ yhteensä 128,16€/vuosi
Kuorma-auto 1.1.2012 alkaen esim. 3600kg käyttövoimavero 76,89€ perusvero 0€ yhteensä 76,89€/vuosi
Pitääköhän asentaa paripyörät ja ajopiirturi?
Keventäjäkö?
AHJOS TIMO
06.01.2011 15:17
Tällä foorumilla on moneen kertaan todettu, että auton rekisteröintiin ei vaikuta pelkästään sen alusta vaan myös sisusta. Kuorma-autot ovat tavarankuljetusta varten tehtyjä autoja eikä normaali matkailuauto kelpaa kuorma-autoksi ilman sisätilojen olennaisia muutoksia.
NYYSSÖNEN KAJ
06.01.2011 19:26
"Tällä foorumilla on moneen kertaan todettu, että auton rekisteröintiin ei vaikuta pelkästään sen alusta vaan myös sisusta. Kuorma-autot ovat tavarankuljetusta varten tehtyjä autoja eikä normaali matkailuauto kelpaa kuorma-autoksi ilman sisätilojen olennaisia muutoksia."
Kuorma-auton tavaratilan on oltava täysleveä ja täys korkea. Kuinka pitkä sen tulee olla laki ei sano enään mitään tästä, riittää vaikka 50 cm pituussuuntaan.
Vuonna 2000 kun minä rakensin omani tavoitteena M1 luokka niin asunto-osan pituus piti olla yli 50% auton kokonaispituudesta. Samaan aikaan kuorma-auton vaatimuksena oli että tavaratilan pitää olla yli 50% auton kokonaispituudesta. Tämä 50% sääntö on kuormaautoilla nyt kumottu. Minun autoani ei olisi nyt mahdollista rekisteröidä muuta kuin kuormaautoksi tai linjaautoksi.
AHOLA JARI
07.01.2011 00:25
Joku vuosi sitten kun noita penkkimuutoksia N2-luokan kuorma-autoihin tein, piti kantavuudesta yli 50% olla jäädä kuormatilalle 68kg matkustajilla laskettuna (kuljettajaa ei huomioitu). Ohjaamon enimmäispituus ratista taaksepäin oli 2500mm. Umpikorillisessa ohjaamo piti erottaa kuormatilasta "etupäädyllä" (umpi- tai <50mm-verkkoseinä), jonka tuli kestää vaakasuunnassa väh. 10% kuorman pystysuuntaisesta voimasta, mutta vähintään 5kN (500kg) tasainen kuormitus. Kuormatilaan ei enään saa rakentaa tilapäisistuimia. Tällainen muutos aiemmasta tuli voimaan v. 2003 - ja on voinut sittemmin muuttua.
Tuota muutosta ennen mm. sallittiin N3-ajoneuvon ohjaamossa ja N2-ajoneuvon tavaratilan lisäistuimilla kuljettaa vain yrityksen työntekijöitä tarvittaviin työtehtäviin tai kulj. purku- ja lastaushlöjä. 2003 nuo rajaukset poistui.
Omituista olisi, jos kuormatilassa nykyään saisi olla kalusteita, liesiä, jääkaapeja, wc, sänky, jne. kiinteästi asennettuna.. huoltoautoko?
PAAVILAINEN JUSSI
07.01.2011 10:06
http://www.hevosautot.com/index.html mihinkäs kategoriaan nää vehkeet kuuluu...
NYYSSÖNEN KAJ
07.01.2011 11:52
Geneven liikennesopimuksen mukaan hevoskuljetusauto on tuossa painoluokassa aina EU-alueella kuorma-auto.
Jarille Olet oikeassa siinä ettei kuormtilassa saa olla mitään istuimia tai asumiseen liityvää kiinteätä kamaa.
Mutta sen kiinteän väliseinän etupuolella taasen saapi olla mitä vain tahdot. Minulla kuormtilaan saa lastata 3500 kg.
http://picasaweb.google.com/KajNyy1/SatunnaisiaKuvia#5160064273508301218
AHJOS TIMO
07.01.2011 16:59
Tässä lähinnä yleissivistyksen vuoksi ote Valtioneuvoston asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä. Tämä pykälä on annettu 19.12.2002 (1243/2002) ja se tuli voimaan 1.1.2003. Kävin läpi myös sen jälkeiset muutokset enkä löytänyt muutoksia tähän:
43 § Henkilökuljetus kuorma- ja pakettiauton tavaratilassa
Kuorma- ja pakettiauton (N-luokat) tavaratilassa tai kuormalavalla saa kuljettaa matkustajia, jos tavaratila tai kuormalava on varustettu istuimin tai penkein.
Kuorma-autoa (N2- ja N3-luokka), jonka kuormalavalla ei ole istuimia tai penkkejä, saa käyttää tilapäisesti penkinpainajaisajoihin ja vastaaviin muihin tilaisuuksiin liittyviin matkustajien kuljetuksiin edellyttäen, että auton kuljettajalla on vähintään kahden vuoden ajokokemus kuorma-autolla toisen palveluksessa tai luvanvaraisen liikenteen harjoittajana.
Kuorma- ja pakettiauton (N-luokat) tavaratilassa, jossa ei ole istuimia eikä penkkejä, saa kuljettaa kuormaamiseen ja kuorman purkamiseen tarvittavaa apuväkeä määräpaikalle ja takaisin.
Kuorma- ja pakettiautoa ei saa, ellei tieliikennelain 57 §:stä muuta johdu, käyttää muihin kuin tässä pykälässä tarkoitettuihin matkustajien kuljetuksiin. Kuitenkin on tällaisen auton kuljettajalla oikeus säälittävissä tapauksissa ottaa tien varrelta kuljetettaviksi matkustajia edellyttäen, että kuljetus voi tapahtua turvallisesti.
Siinä mainittu tieliikennelain 57§:
Yleinen auttamisvelvollisuus
Jos joku on liikenneonnettomuuden johdosta joutunut sellaiseen tilaan, että on välttämätöntä heti kuljettaa hänet saamaan hoitoa, jokainen ajoneuvon kuljettaja on velvollinen kuljettamaan hänet. Jos ajoneuvo ei sovellu turvalliseen kuljetukseen ja tarkoituksenmukaisempi kuljetus on saatavissa, kuljettajan on kuitenkin avustettava kuljetuksen järjestämisessä.
Kysymys: Tarkoittaakohan tuo edellä mainittu kohta 4, että kuorma- ja pakettiautoa ei saa käyttää muihin kuin tuossa pykälässä tarkoitettuihin matkustajien kuljetuksiin, paitsi tieliikennelain 57 §:ssä mainituissa onnettomuustilanteissa? Siis ohjaamossa ei saa kuljettaa muita matkustajia kuin tien varrelta kyytiin otettuja säälittäviä tapauksia ja onnettomuuden uhreja?
SAARNIO MAURI
07.01.2011 20:43
Eiköhän se tarkoita. että tavaratilassa ei saa kuljettaa ihmisiä kuin aiemmin määritellyissä tilanteissa, ohjaamo on kai nyt sentään vapaa kuljetuksiin.
PALIN MATTI
08.01.2011 08:50
Timo kirjoitti: "Siis ohjaamossa ei saa kuljettaa muita matkustajia kuin tien varrelta kyytiin otettuja säälittäviä tapauksia ja onnettomuuden uhreja?"
Eikös tuo lainkohta ole juuri helpotus meille? Karavaanarithan ovat järkiään juuri niitä säälittäviä tapauksia.
Niin ja simolaiset.
))
NYYSSÖNEN KAJ
08.01.2011 13:07
Minulla on ohjaamo 8 m pitkä ja siinä saa kuljettaa enintään 8 matkustajaa mutta jokaisella on oltava asiallinen istuin. Tavaratala on 4 m pitkä eikä siinä saa kuljettaa ihmisiä, mutta kuiteskin kolmea hirnujaa siellä saa kuljettaa.
HAANPÄÄ JARI
09.01.2011 21:40
Moin
Elikkä esim Solifer/Hymer cs 644 takatallin kanssa, kun poistaa takaa parivuoteen niin autosta saa kuorma-auton?
Esim. http://www.nettikaravaani.com/hymer/swing-644/1322770
-huom. ko. auto ei liity mitenkään minuun.
"Kuorma-auton tavaratilan on oltava täysleveä ja täys korkea. Kuinka pitkä sen tulee olla laki ei sano enään mitään tästä, riittää vaikka 50 cm pituussuuntaan."
JH
AHOLA JARI
09.01.2011 22:09
"Elikkä esim Solifer/Hymer cs 644 takatallin kanssa, kun poistaa takaa parivuoteen niin autosta saa kuorma-auton? "
Kunhan;
korotat kokonaismassaa väh. 3501kg.
jos esim. kantavuutta 500kg, tuosta >250kg lasketaan tavaratilan puolelle. Eli vyöpaikkoja pois..
teet "tavaratilan" ja ohjaamon väliin 500kg kestävän väliseinä (ei saa olla irroitettava) - ja styroxi koriin kiinnitys :)
"tavaratilassa" pitää olla väh. 6 kpl kuorman kiinnityslenkkejä.
"ohjaamoa" joutuu lyhentämään (max 2.5m ratista taaksepäin)
Vuosimallin puolesta ei tarvitse kait rajoitinta. No, roiskeläpät taakse vielä..
Tais mennä pilalle koko auto jo ..
HYNYNEN PEKKA
19.01.2011 14:46
Tere
Kävin juuri äsken konttorilla kyselemässä tätä (halvempaan)kuorma-autoluokkaan muuttamista, mutta homma tyssäsi heti alkuunsa.
Autoni on -03 tehdastekoinen takatallillinen alkovi luokassa 3500kg. ja olisi mahdollista lisätä kantavuutta, mutta kuulemma konttoreille saapuneissa ohjeissa tehdastekoisten autojen muutokset on kiellettyjä??? ihmettelen, tosin olisi muutenkin rajotteita kuten nopeuden rajoitin yms.
Taitaa olla tämäkin tie suljettu...
STRÖMMER HEIKKI
20.02.2011 21:02
Mitenkäs G-Professional maasturi mersun yllättäen saakin katsastettua kuorma-autoksi, vain ottamalla keskimmäisen takapenkin pois ja lisäämällä nopeudenrajoittimen,siis ihan laillisesti. Riittää kun kokonaispaino on 3600kg. Viiden hengen henkilöauto autoveroineen maksaa 127 tuhatta, kun taas sama auto 4:n hengen kuorma-autona 72 tuhatta.
YLILEHTO MARTTI
21.02.2011 11:03
Minulla oli aikaisempi integroitu vm,07 kokonaispaino 3500 kg. Piti tilata tehtaalta
uudet tarra laatat maksoi 350,00 euroa + katsastus 50,00 euroa, yht.400,00 euroa.
Silloin sain kokonaispainoksi 3850 kg joka vaatii C kortin.Sen jälkeen rekisteri-
otteeseen tuli merkintä korkein ajonopeus 80 ja perästä poistettiin 100 lätkä.
Näin minulla.Mara
YLILEHTO MARTTI
21.02.2011 11:18
Sori käsitin väärin luin asunto auton painon korotusta,vastasin siihen.
ISOMÄKI KAI
23.02.2011 18:30
Verot kaksinkertaistu, mutta onneksi sentään rengastus onnistuu kuorma-auton säännöillä... Mutta on tämä muuten niin kivaa, ettei auta kun maksaa. Näitä väliaikaisia...
NYYSSÖNEN KAJ
24.02.2011 12:26
Minulla on nyt dieselvero 509€/vuosi + CO2 vero on 485,45€/vuosi
Kuormaautona se olisi 1700€/vuosi ilman CO2 veroa
Eli en hanki itselleni sunnuntaiajokieltoa Eurooppaan.
ISOMÄKI KAI
24.02.2011 13:06
Niinpä, lähes kaimaseni... Tosin minulla on pieni epäilys (näitä keskusteluja lukeneena), että autosi painaakin hiukan enemmän. Eikös sillä ollu pituuttaki 12 m? Tämä "poikanen" ei ole kuin 7,5 m pitkä ja painaa vain 4 tonnia... En oikein ole perillä, kuinka nuo verot tarkalleen saa lasketua, mutta taitaisi mennä aikalailla samoihin nykyisen verotuksen kanssa, oli sitten kuorma- tai henkilöauto M1. Pussinnyörejä kiristellen kohti kevättä...
Kaitsu
HYTÖNEN RAIMO
04.03.2011 19:14
Just joo. Mutta menepäs sillä Ranskan maksuliselle motarille, niin ei olekaan enää niin kivaa. Meinaan kolmiakselisen motarimaksut ovat omaa luokkaansa.
NYYSSÖNEN KAJ
04.03.2011 22:36
"Just joo. Mutta menepäs sillä Ranskan maksuliselle motarille, niin ei olekaan enää niin kivaa. Meinaan kolmiakselisen motarimaksut ovat omaa luokkaansa."
Ranskassa minä 3,3m korkea ja 12m pitkänä kahdella akselilla maksan kategoria 3 tiemaksun. Mutta Fiat alustainen matkailuauto joka on 3,1m korkea (esim. ilmastointi laite katolla) maksaa kategoria 5 tiemaksun joka veloitetaan täysperävaunu rekalta. Sama juttu Espanjassa.
Portugalissa lasketaan vain akselimäärä, korkeus ei vaikuta mitenkään. minä maksan kategoria 2 mukaisen tiemaksun.