Rellun testi

JOKINIEMI PETRI 27.12.2010 19:22

Tuli mieleen tossa äsken että kuinkahan mahtaa renu käynnistyä kun on pitkään seissy näissä pakkasissa. Pakko oli mennä koittaan ja tulos oli hämmentävä. Hienosti lähti rellu käyntiin,seissy yli 2 viikkoo.ei lohkoo eikä muutakaan lämmitystä. Kerta hehkutus ja hyvin hyrärti tulille. Eikä minkään laista kolinaa eikä räminää hyvin oli heti tasanen nätti käyntiääni. Pakko todeta että on siinä hyvä moottori

TIENHAARA ERKKI 27.12.2010 19:53

Eikös siinä ookki Nissanin motori????

JOKINIEMI PETRI 27.12.2010 20:02

Ei ole kun on ihan rellun oma. Nissani on 3.0l.Rellu oma on 2,5l rellu ei ole enää muutamaan vuoteen käyttänyt masterissa nissanin moottoria. Olen kuullut että päästöarvot oli nissanissa jonkunlainen onkelma EU alueella. Tiedä sitten onko joku huhu vai onko oikeesti jotain perää asiassa.

KRONBERG SUNE 28.12.2010 14:40

Hyvät Rellumiehet! Miten olette ymmärtäneet 2,5 l:n jakohihnan vaihtoväliä? Huoltokirjassa lukee 90000 km tai 5 vuotta mutta Keskusautohallissa sanotaan 60000 km tai 4 vuotta. Mihin uskotaan vai vaihdetaanko varman päälle Keskusautohallin ohjeiden mukaan?

JOKINIEMI PETRI 28.12.2010 14:48

Minä en tohon osaa vastata muuta mikä on perustelu lyhyemmälle vaihtovälille. Mitä sanoo auton valmistaja.

KOSKINEN OLLI 30.12.2010 22:00

Saattaa olle Petrillä uusi malli jossa on ketju?

Mulla on käsitys että Rellussa suositellaan Suomessa 4v. Samalla vaihdetaan vesipumppu. Se kun on kuulemma jotenkin jakohihnan poisollessa parempi vaihtaa, vaikka vaihto onnistuu kyllä jotenkuten muulloinkin. Nii, kas ku se vespumppu ei aina kestä kahta hihnankestoväliä.

VÄLIAHDE JUSSI 31.12.2010 01:04

Mulla on tuo 4 vuotta, vesipumpun ,kiristimen kanssa sopiva väli. Tietenkin riippuu ajetuista kilometri määristä. Vaan saako niitä enään vuonna 2060 relunkaan on sen ajanmurhe.

HALINEN HARRI 01.01.2011 20:21

Olen ajellut jonkun vuoden 2006 mallin 3 litran Renaultilla muistaakseni tyyppi 140, ostettu alunperin Saksasta uutena. Sehän on vain moottorin puolikas eli 4 sylinteriä/750 cc per muki. Siinä mallissa on Renaultin/Opelin/Nissanin yhteistyötä sekä moottorissa että alustassa. Jakopään ketju ei ole hihna vaan metallinen ketju. Arvioin että ko. lohko on merkeille yhteinen, liikkuvat ym. osat saattavat olla merkkikohtaisia? Kori siinä päällä Dethleff. Hyvin on pelannut ja tehoa sekä sitkeyttä minun ajoihin aivan riittävästi. Mittarissa kuitenkin vasta 40000 km, saas nähdä mitä sitten kun tulee lukemiin nolla lisää.

KOSKINEN OLLI 01.01.2011 23:08

Tuo suurin, eli kolmen litran moottori on Nissanin tekoa, siinä on ketju jakopäässä. Nykyisin suurin moottori on 2,5 litraa ja se on rellun tekoa, kuten on aina ollut, tosin näissä uusimmissa rellun versioissa näissäkin tietääkseni ketju jakopäässä.

RAIMESALO RAIMO 02.01.2011 20:33

Eivät ne ketjutkaan ikuisia ole. Entisestä autostani (A-mallin Mersu) katkesi ketju. Auto oli tuolloin 10 vuotta vanha ja ajettu vajaa 100 tkm. Ohjekirjan mukaan sitä ei tarvitse vaihtaa koskaan?

VÄLIAHDE JUSSI 02.01.2011 22:06

No sattuuhan sitä näköjään paremmissakin piireissä.

JOKINIEMI PETRI 20.02.2011 16:49

Pitipä taas kokeilla kun rellu on seissyt pihassa 2 viikkoon ilman minkää sortin lämmitystä. kerta hehkutus ja niin se vaan lähti tulille. Tuskinpa yksikään viiu lähtisi käyntiin näistä olosuhteista samalla tapaa. heti oli koneessa siisti käyntiääni. Ei mitään kolinaa eikä ylimääräsiä ujelluksia

HALINEN HARRI 20.02.2011 17:02

Piti käydä kokeilemassa omaani. Ulkona varjossa -18 auringossa -12. Viimeksi ajoin 3 - 4 viikkoa sitten parikymmentä kilometriä. Sen jälkeen oli -32 astetta, talven kylmin meilläpäin. Nyt hehkutus n 5 sek ja heti käyntiin. Asuntopuoli on latauksessa, en tiedä lataantuuko autopuolen akku kun 220 kytkettynä.

TERVO JARI 20.02.2011 17:21

sellasta että kovalla pakksella ( reilu -30 ¤C ) jäähdytysnestesäiliö tyhjenee jäähdytysnesteen ei lämpölaajenemisen vaan "kylmä kutistumisen" takia, jolloin Webasto imee ilmaa kiertoon ja ehkä ylikuumenemisen takia sammuu ? Kun kone on kylmillään ja täyttää paisunta-astian MAX pintaan ja pistää sitten Webaston käyntiin, neste laajenee ja tulee ylipainekorkin aukoista yli moottoritilaan, jollei jo tuossa vaiheessa niin viimeistään jonkin matkan ajon jälkeen. Kiva siivo kone huoneessa.

Tilanne on tutkimusten alla, tuo edellä kerrottu ei ole 100 varmaa, oletuksena on tuo Webaston sammumisen syy olisi tuo ilman joutuminen nestekiertoon, nestettä kun on lisätty Webasto toimii moitteetta. Nestettä ei vuoda kun auto on pysäytetty paikoilleen pakkaseen ( ei lätäkköä alla, ei vuodosta jälkeäkään ), neste kutistuu pakkasessa, liian pieni paisuntasäiliö . . .

Onko järkevää laittaa autoa kylmiltää käyntiin ?

Kyllä ne kaikki käyntiin pakkasesta lähtee jos hehkut ja akut on kunnossa . . .

ISOMÄKI KAI 21.02.2011 12:14

Eipä tuo mitää... Oli tuossa viikon pilkkireissun päätteeksi pakko lähteä kaasun loppumisen takia kotio, aamulla startatessa -27, järven rannalla ei sähköä saatavilla, eikä tuossa FIAT:ssa edes ole asennettuna lohkolämmitintä eikä varsinkaan webastoa... Kertahehkutus ja käyntiin. Että sillee... FIAT:in käynnistyvyydestä... 8D Hehheh...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.