Ducaton maskisuoja

NURMELA ISMO 26.12.2010 16:06

Hommasin motonetistä penkinsuojan (9,90 €) jonka levitin tuohon keulaan maskisuojaksi viimaa vastaan.

Meni näppärästi paikalleen noiden mukana tulevien kiinnikkeiden avulla. Alaosan kiristin rekisterikilven alle ja yläosan tungin konepellin ja puskurin väliin sekä varmistin kiinnityksen parilla rautalangalla.

Jätin vasemman puolen aukon auki tarkoituksella (lienee turbolle), olisko tämä suurinpiirtein oikeaoppisesti tehty?

Kiitos!

Niin ja autona -99 2.8 idTD.

NURMELA ISMO 26.12.2010 16:06

Ja kuvahan se tietysti unohtui. Tässä.

TERVO JARI 26.12.2010 16:19

voi myös tehdä tuollaisesta/tuon tyyppisestä solumuovi levystä, leikkaamalla pikkasen isomman palan kuin reikä on ja "tunkemalla" sen sitten reikään. Solumuovi painaa itsensä tiukasti aukkoon ja pysyy siinä vaikka ilmanpaine sitä painaakin "sisään" päin . . .

http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=sol700

Tuossa kuvassa on käytetty Hymer kirjaiten kohdalla sellaista solumuovia jonka toinen puoli oli violettia ja toinen puoli sinistä, muut on tehty harmaasta . . .

Maskisuojan voi toteuttaa monin tavoin . . .

VEHMANEN TUULA 26.12.2010 16:27

Minulle soitettiin jouluviikolla Jyväs-Caravaanilta ja suositeltiin käyttämään talvella maskisuojaa. Suositus oli tullut Fiatilta.

kalevi

AHJOS TIMO 26.12.2010 16:44

Sepä yllättävää huolenpitoa!

JUNTUNEN KAUKO 26.12.2010 18:16

Minkä tähen nuo rekkarit pittää aina peittee ? Onko niistä joku ohjeistus karavaanareilla ?

LAHTI ANTTI 26.12.2010 18:19

No varmaan sen takia, ettei saada selville mikä liike omistaa kyseisen ajoneuvon!

TERVO JARI 26.12.2010 19:52

teet sillä rekisterinumeron tiedolla ?

Olisit tyytyväinen,( mutta nähtävästi et ole ) että joku jonninmoista kuvapostia pistää tänne nähtäväksi . . .

Ja jos haluat tietää tuon rekisterinumeron, selvitä se Trafin kautta, nimelläni löytyy kaksi autoa joista toinen on tuo kuvassa oleva ja toinen . . . ja peräkärry . . .

POHJANTÄHTI JORMA 26.12.2010 20:10

Kyllä niitä suojia on ihan tehdastekoisenakin. Siistit ja Hyvät :))

NIEMI MIA 27.12.2010 09:53

Vinkkaisitko, mistä niitä tehdastekoisia saa??

POHJANTÄHTI JORMA 27.12.2010 16:58

Mia, niitä voi kysellä esim. Porvoosta Holmbergilta p.0207510390

Mega-autosta sekä Delta-autosta.

SILVOLA RISTO 27.12.2010 18:27

Tervehdys kokeneille karavaanareille.. Onko keulamaskista tutkittua tietoa miksi pitää käyttää? Luulisin asian olevan tekemisissä koneen lämpöjen ja jäätymisen kanssa? Ainakin tuolla suomi24 sivulla kirjoiteltiin huohotusputkesta, jossa pitäisi olla vastus pitämässä sulana jne..

kiitokset

NURMELA ISMO 29.12.2010 23:18

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseeni - onko syytä jättää ylempi aukko sulkematta vai käykö noin?

Tiedän että noita saa kaupasta, mutta on hauskempaa tehdä itse ja säästää samalla jokunen euro johonkin muuhun.

Ja kukin päättäköön mitä kuvia internettiin laittaa. Niiden photoshoppaaminen vie 5 sekuntia, se ken osaa.

JOKINEN REINO 30.12.2010 12:38

Tollanen viritys peittää kyllä kaiken ilmanoton moottoritilaan, paitsi turbon.Sitä alimmaista keskiaukkoa ei kait ole tarkoitettu sulkea kokonaan, siihen alkuperäissuoja jättää ilmaaukkoa ylöspäin ,mutta sulkee suoran viiman syylärille.Jos on vielä moottorin alasuoja paikoillaan,ei konehuoneessa kovin ilma kierrä.En väitä että koituis harmia ,mutta itse en keulaa aivan umpeen laittais?

LEHTONEN ERKKI 31.12.2010 11:06

Tein eilen maskisuojat dugatoon -05 lattiamatosta kiinnitys nippusiteillä ja muovi listoilla. Havaitsin, että puskurin alaosa on auki kaikisssa alhaalla olevissa kolmesssa aukosssa,joten päättelin, että kun jättää öljynlauhduttimen aukon sulkematta kulkee ilma myös jäähdyttimelle sieltä puskurin sisältä, koska sielläkin on puskurissa se aukko .Tutkikaahan omat ajopelit! Eli suljin yläaukon, jossa fiiun merkki, sekä kokonaan keskimmäisen ala-aukon ja kuskinpuoleisen sivu ala-aukon. Testiajo suorittamatta, miten lämmöt nousee, mutta epäilenpä, että näillä pakkasilla ei tule ongelmia.Nämä nykymoottorit eivät tuota tarpeeksi lämpö muutenkaan,koska niiden on tehtävä sitä tehoa kulkuun eikä lämmitykseen. Jos kommentteja vastailkaahan !

MANNINEN RISTO 31.12.2010 11:49

Mulla on joutilas -99 Ducatoon.

JOKINEN REINO 31.12.2010 12:40

Moottori tarvitsee myös ilmaa käydäkseen, ei ole hyväks'tukita koko keulaa ihan ilmatiiviiks'.

KOSKINEN JANI 31.12.2010 14:15

Niin tukkoon keulaa ei saa etteikö kone saisi tarvitsemaansa ilmaa. Mitään muuta ilmaa ei kaipaa kuin ilmanputsarille menevän ja sitä se kyllä imee sieltä puskurin sisältä.

Ja näillä pakkasilla ei tuo välijäähdytinkään ole kovin oleellinen kun imuilma kuitenkin on kylmää niin ei se turbon jälkeenkään ole niin kuumaa kuin kesällä. Mutta tehoa tietty saa enemmän kun se jäähdyttää paremmin. Ja jos tukkii tuon välijäähynkin niin koneen pitäisi käydä myös hiukan lämpimämpänä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 31.12.2010 15:26

Hommasin Pösön viimasuojan joka peittää vm. 2002 -2006 alaosan reiät. Maksoi 23,80€, oli valmiiksi muotoilu ja sopivan kokoinen, tarvitsi kiinnittää vain peltiruuveilla paikoilleen.

NURMELA ISMO 02.01.2011 23:31

Tässä vanhemmassa mallissa on hieman erilaiset ilmanottoaukot kuin uudemmassa. Katselin noita netticaravanin vaihdokkeja ja noissa näyttää pääsääntöisesti alempi aukko olevan tukittu: http://www.netticaravan.fi/autot/?id=54980 http://www.netticaravan.fi/autot/?id=56464 http://www.netticaravan.fi/autot/?id=56305

Joten, ehkäpä se on varminta muuttaa omaani niin, että tuo ylempi aukko jää vapaaksi?

Viikonloppuna tuli ajeltua kainuun vaaramaisemia ylös ja alas ilman ongelmia. Pakkasta oli 13-20 välillä. Auton lämpömittari kävi vain kerran yli 90 asteen pitkässä ylämäessä (Termostaatti 87).

LAHELMA JUKKA 03.01.2011 00:09

Syksyllä Deltassa maksoi -03:een Ducatoon maskisuojat 35€ ja edelliseen keulaan 25€. Omassani on ollut keula näillä suojilla koko talven kiinni ja lisäksi on pohjalevy. Lämpöjen kanssa ei ole ollut ongelmia, kone ei lämpene liikaa, hitaammmin kuitenkin kuin kesällä.

NURMELA ISMO 03.01.2011 09:49

No ei ole paha hinta. Pitääpä laittaa korvan taakse, jos tuon omatekeleen kanssa menee vaikeaksi.

SYLANDER PEKKA 05.01.2011 23:08

Diilelin käyti lämpö pitää olla 80 astetta,

LEHTONEN ERKKI 06.01.2011 20:48

Nyt on testattu 14 astetta pakkasta laskettiin 660 km. keula kokonaan peitetty. Tiellä ajettaessa matka-ajoa 60-100 km/h ei mitään ongelmia. Taajamanopeuksissa, jossa pysähdellään niin lämpö nousee niin korkealle , että puhaltimet alkavat pyöriä. loppu päätelmä: avattava yksi aukko, siitä välijäähdyttimen aukosta. Ei tartte puhaltimien pyöriä, niin kuin kesällä. Mutta jos pakkanen kovempi 20-30 astetta voi koko maski olla peitetty.Keula on niin harva ja saahan se syylärin läpi sitä palamisilmaa sinne moottorille.

HAAPANEN TIMO 07.01.2011 12:55

Jos molemmat rooppelit lähtivät käyntiin on lämpö jo huomattavan korkealla. Vasen lähtee ensin ja viisi astetta lisää niin lähtee oikea. Lukemia en muista.

@timppa

NURMELA ISMO 07.01.2011 13:52

Jep. Minä muutin tuota omatekelettä niin, että ylempi ilmanottoauokko on vapaa ja alempi suljettu. Ettei sitten lauhemmilla pakkasilla pääse lämmöt liikaa nousemaan.

Kiitos vinkeistä kaikille.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.