Ducatossa ei pysy jäähdytysneste, missä vika?

LAURONEN TAPANI 25.12.2010 17:43

Kyseessä 2,3L Multijet 2007 mallia ajettu n.22000km. Muutama päivä sitten olin lähdössä liikkeelle ja jäähdytinnesteen merkkivalo syttyi, kurkkasin konehuoneeseen ja olihan se nestepinta puolivälissä säiliötä, sauman kohdalla, monta senttiä alle MIN-merkin. Ajoin 15km kylille ja ostin nestettä ja lisäsin ylärajaan (n.2L) ja ajelin kotiin taas 15km. Sitten auto seisoi 2 päivää katoksessa. Tänään olin taas lähdössä hiihtoladuille ja taas jäähdytinnesteen merkkivalo syttyi ja kurkkasin konehuoneeseen ja taas nestepinta oli puolivälissä sauman kohdalla. Ajelin 30km ja nestepinta ei näyttänyt alenevan, se jää sauman kohdalle (n.2mm alle), aivan kuin neste vuotaisi saumasta, mutta säiliön pohjassa ja alapuolella ei näy merkkejä vuodosta, kun kurkkasin auton pohjaa, niin öljypohjan kyljessä säiliön puolella näyttäisi olevän jotain kosteutta. Pari kertaa käynnistyksen jälkeen kone on käynyt tosi karkeasti, rattikin täristää, mutta heti kun konetta kuormittaa niin käy hyvin. Edellisen kerran täristi kun vaihdoin tankkiin talvilaatua ja käynnistin muutaman viikon seisomisen jälkeen. Onko kenellekään kokemusta tällaisesta jäähdytinnesteen häviämisestä?

VALTONEN MARTTI 25.12.2010 18:16

Yleensähän on niin että jos ei ulkoista nestevuotoa löydy, eikä sisällä haise "imelälle" ja nestettä oikeasti häviää, niinse menee mahdollisesti vioittuneen kannentiivisteen kautta johonkin sylinteriin. Tuo ravistus hiukan viittaisi siihenkin. Tuleeko pakoputkesta epätavallisen paljon höyryä? Muutapa ei tule mieleen, omat kokemukset vain bensakoneista. Ravistus voi kyllä johtua monesta muustakin.

AHJOS TIMO 25.12.2010 18:29

Kerron erään henkilön vastaavista kokemuksista Jäsenkeskustelussa.

SAARINIEMI KIM 25.12.2010 18:50

mulla on autossa sama vika.suuri tietäjä sanoi että tyypillistä tässä mallissa,varsinkin kun käyttää lohkolämmitintä,niin sieltä tihkuu nesteet pihalle.siis sieltä lohkolämmittimen ja moottorin välistä.on kuulemma eri metallia ja lämpöarvot senmukaiset(laajennukset tai supistukset).voinhan minä sen suoraankin sanoa, tiiviste falskaa

TIENHAARA ERKKI 25.12.2010 18:58

Noin äkkiseltään, alkuperäiset letkulemmarit eivåt kiristä kunnol la, kuin letkut menettää kimmoisuutensa, letkuliitokset falskaa. Kansipahvi ois antanut oireet aiemmin. Vakavasti otettava vuoto- kohde/eet, jäähdytin, lämppärin kenno.

LAURONEN TAPANI 25.12.2010 19:18

Tässä tapauksessa 2L hävisi 15km:n matkalla, pitäisi näkyä jossain selvästi niin suuri vuoto, pakoputkesta ei näytä tulevan ylimääräistä höyryä tms. Pitäisikö täyttökorkissa olla jotain reikää ylipaineelle, oli jonkinverran painetta kun lisäsin nestettä lämpimään koneeseen?

AIRIKKA ISMO 25.12.2010 20:07

Onkohan autoon asennettu esim. calorin lisälämmitin asunto-osan puolelle???

Ei olisi ensimmäinen tapaus kun vuotaa nesteet hiljalleen "pirtin" puolelle,silloinhan tuota punasta lammikkoa on paha etsiä konehuoneen puolelta....

Ainakin Adrian luovutushuollossa ne kaksi lemmaria lämmittimen päädystä tiukataan,huoltomies kertoili ainakin meille että kannattaa seurailla tihkuuko jatkossa...............

Sellainen "pikanen" keino tarkistaa letkun ja lemmarin riittävä kireys ja kunto kun ottaapi ja yrittää pyörittää letkua liitoksessa,tietysti kohtuullista voimaa käyttäen kun muovia tuppaavat nykyään olemaan..

LAHTI ANTTI 25.12.2010 20:13

Saahan siihen paisuntasäiliön korkin paikalle kiinnitettyä mittarin jolla pumpataan paine järjestelmään. Kyllä siitä näkee laskeeko paine määrätyn ajan kuluessa alaspäin.

Vastaavanlainen testi kuin kaasujärjestelmän koeponnistuksessa.

KAUPPI ERKKI 25.12.2010 20:57

Onko siinä 2007 mallissa merkkivalo syylärinesteelle vanhemmissa ei ainakaan ole ettei se kuitenkin ole naftasuodattimen merkkivalo joka palaa.

Joskus nestepinta ei vaan yksinkertaisesti pysy siellä ylämerkissä pääasia on että paisuntasäiliössä pysyy neste.

LAURONEN TAPANI 25.12.2010 21:31

Kyllä se on ihan oma merkkivalo jäähdytinnesteelle, kun huomasin valon niin en tiennyt mikä se on, joten piti etsiä käyttöohjekirjasta, merkkivalossa on tuulettimen kuva neliön sisällä. Kunhan ilmat hieman lämpenisi ja pyhät loppuisi, niin voisi ruveta tarkemmin tutkimaan. Tässä autossa ei mene mitään kiertoputkia asunto-osan puolelle, joten syyn pitäisi löytyä konehuoneesta.

TERVO JARI 25.12.2010 21:43

Jos on . . .

Jos lämmittimen kenno vuotaa, vuoto tulee ilmastoinnin kondessivesiputkea myöden auton alle . . .

Näin ainakin vanhemmassa mallissa, uuvemmasta en tiiä, mutta kun tutkit niin tiiät . . .

NÄÄTSAARI JUHANI 26.12.2010 07:13

Kirjoitin juuri jäsenkeskustelupalstalle ajon aikaisen lisälammittimen säätöventtiilin vuodosta kylmänä yli 15 asteen pakkasella!

LAHDENPERÄ ARI 27.12.2010 19:53

Tai öljynpuhdistajan ja lohkon välissäoleva lauhdutin/tiivisteet

HALMEENMÄKI JUHANI 27.12.2010 22:15

Jos se on lauhdutin niin menee moottori vaihtoon... Lämmönvaihdin siis.

MÄENPÄÄ TAUNO 28.12.2010 09:55

Moron vain !

Itselläni vuosi letkulämmitin, auto 2010 mallia ei muuta vikaa kun letkulemmari löysällä.

PALIN MATTI 28.12.2010 12:57

Varsinkin jos ja kun letkukarat ovat muovia ja letkut muovisekoitteista kumia, niin silloin pitää liitoksissa käyttää jousiklemmareita. Ruuviklemmari ei huomioin osien lämpölaajenemista/kutistumista ja alkaa pakkasessa sellainen liitos vuotamaan.

UUSIKYLÄ PENTTI 28.12.2010 13:27

Siitä moottorin tärinästä, moottorin kanatinkumit kovettuvat pakkasessa,siitä johtuu tärinä, on kuulema Fiiatin ominaisuus.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 28.12.2010 14:47

Ja tästä tärinästä on omakohtanen kokemus. Meinas paikat tippua hampaista kun mun dukaatto lähti käyntiin. Saapikohan tuohon hiukan pehmeämpiä ja pakkasenkestävämpiä kumeja?

JOKINIEMI PETRI 28.12.2010 14:56

Kannattasko kysyä korja-kumi oy. Saisko sieltä mitään apua asiaan. Sielä ainakin ymmärretään moottorin kumityynyjen päälle

TERVO JARI 28.12.2010 17:29

http://www.korjakumi.fi/

LEHTOSAARI TIMO 10.02.2011 18:45

En tiedä onko vika jo löytynyt, mutta koska omassani oli samaa vikaa ja se on nyt kunnossa kerron mistä löytyi.

2008 malli 2.3 kone. Omassani vika oli uudesta asti ja ilmeni niin että ensimmäisen talven jäljiltä keväällä piti n. 1 litra nestettä lisätä, korjaamolla se silloin kuitattiin että normaalia? Kesällä neste ei hävinnyt koneesta. Seuraavana talvena homma jatkui, huomasin kovan pakkasen jälkeen että nestettä oli hävinnyt, lisättiin ja ajaessa pysyi sisällä, taas seisoi pakkasessa ja valui ulos.

Silloisesta Deltasta ehdoteltiin että vuoto voisi olla Öljynsuodattimen yhteyteen rakennetun öljynlahduttimen O-renkaassa, se vaihdettiin ei auttanut.

Lopullisesti vika löytyi pienellä pokkarikameralla kuvaamalla ahtaassa moottorin välissä satunnaisilla otoksilla.

Omassani vika oli siis Täyttösäiliöstä moottoriin liittyvässä letkun ja moottorin välissä olevassa O-renkaassa. (Öljynputsarin yläpuolella) Tämä siis jo viimetalvena.

Jos vika siis on edelleen jollain olemassa, kannattaa tuo ehdottomasti tutkia.

AHJOS TIMO 13.02.2011 18:33

Minne se neste siitä valui - maahanko vai johonkin sellaiseen paikkaan, missä se voi aiheuttaa lisävahinkoja?

KERTTULA PEKKA 14.02.2011 10:32

Minulla on sama moottori 130 multijetti, ja nyt kahtena aamuna on ollut pakkasnestettä maassa ehkä vajaa desi, pakkasta noin -30 ast. Välillä oli -20, ei vuotanut silloin. Luultavasti sama o-rengas voutaa kuin sinun autossa. Minkälainen homma se oli vaihtaa, korjaamolla luultavasti, kustannukset ?.Moottorin alla on pohjalevy, neste tippuu oikelta puolelta.

LEHTOSAARI TIMO 19.02.2011 15:56

Mikäli vuoto on samasta tiivisteestä, minulla se näytti valuvan öljynputsarin juuresta, mutta se täyttösäiliöltä tuleva letku liittyy lohkoon tuon putsarin yläpuolelta ja on yhtä paha nähdä yhtä ylä kun alakauttakin. Paikallisessa korjaamossa vaihtoon taisi mennä 30min, korkeintaan tunti. Osa maksoi muistaakseni 2.30€ että se ei ollut kallis, toisin kun aiemmin tuurilla vaihdettu Öljynlauhduttimen o-rengas joka maksoi yli 40€, no alkuperäinen kumirenkula maksaa!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.