Letkurikko venttiili

YLINIEMI SEPPO 25.12.2010 10:44

Tämän vuojen mallia oleva auto eikä oo letkurikko venttiiliä. Saako ite laittaa,ja minkälainen ois hyvä?

HYRKÄS KARI 26.12.2010 09:22

Itselläni on myös 2 kk sitten ostetussa sellainen keltakilpinen Annex-D ilmeiseti se riittänee on mukamas G- voimaan perustuva sulkeutuminen. Taaempana keskusteluissa on paljon tietoa ja linkkejä asiasta. Oman käsitykseni mukaan Suomessa myytävissä autoissa täytyy olla ko. varustus.

YLINIEMI SEPPO 26.12.2010 12:45

Missä se venttiili on. Onko se siinä paineensäätö möykyssä.

JOKINEN REINO 26.12.2010 12:59

Letkunrikkoventtiili on letkun pullonpuoleisessa päässä siltä varalta ,jos letku rikkoutuu,niin venttiili pysäyttää kaasun tulon pullolta.Jos venttiili on letkun paineentasausventtiilin puoleisessa päässä,se ei letkun rikkoutuessa pysäytä kaasun vuotoa pullolta.

YLINIEMI SEPPO 26.12.2010 14:22

Tämönen paineen alennusventtiili on suoraan kaasupullosta minun käsittääkseni ei ole rikkoventtiiliä. Jos laittaa rikkoventtiilin mihin se tulee. Tuleeko se pullon ja alennusventtiilin väliin vai tuleeko alennusventtiilin jälkeen?

LAHTI ANTTI 26.12.2010 14:36

Onkohan kyse tällaisesta?

http://www.truma.com/downloadcenter/secumotion_installation_instruction_fin.pdf

YLINIEMI SEPPO 26.12.2010 14:50

Ei oo tuo siellä on semonen mistä laitoin kuvan. Luin jostain 2008 jälkeen rekisteröityissä pitäs olla letkurikko venttiili oonko väärässä.

HYRKÄS KARI 26.12.2010 16:12

Se keltakilpinen venttili tulee pulloon ja siitä letku järjestelmään juuri sellainen kuin tuossa linkin kuvassa eikä muita vimpaimia ole. 2 kk vanha auto kai se on lakien ja asetusten mukainen.

YLINIEMI SEPPO 26.12.2010 16:42

Onko sinun autossa samanlainen kuin minulla mistä laitoin kuvan.

HAAPANEN TIMO 26.12.2010 16:58

Tuo säädin on tarkoitettu vaunuun ja siinä on sisäinen letku/putkirikkoventtiili. Autoon se ei kelpaa.

Säätimessä on hyväksymismerkintä EN 12864/D mutta autossa sitä ei saa asentaa suoraa pulloon kuten vaunussa. Autoissa säädin asennetaan kiinteästi seinään ja ylemmäs kuin pulloventtiili on. Pullon ja säätimen väliin asennetaan letku, ja tähän letkuun tulee täysi pullonpaine (säädinhän on siellä toisessa päässä) Tästä syystä tämä letkunpätkä tarvitsee oman letkurikkoventtiilin joka toimii jos letku vaurioituu.

Siitä vain myyjän luokse vaatimaan lainmukaisia vehkeitä, on se kumma kun näitä vieläkin tulee.

Kuvista ja linkeistä asia selviää: http://picasaweb.google.com/timppahaapanen/Paineensaatimet#

@timppa

HAAPANEN TIMO 26.12.2010 17:06

Tuossa linkki siihen G-voima säätimeen: http://www.truma.com/int/en/gas-supply/monocontrol-cs.php

Aivan sama homma kuin edellä, asennetaan seinään, ja pullosta letku säätimeen.

@timppa

YLINIEMI SEPPO 26.12.2010 17:15

Tämä selevä ,auto on rekisteröity alakuvuojesta tänä vuonna. Pitää ottaa yhteyttä myyjään,kiitoksia neuvvoista.

HAAPANEN TIMO 26.12.2010 17:40

Äläkkä usko mitään selityksiä. Kerro ilmoittavasi TUKES:in asennusliikkeen nimi ja asennukset.

Karin tapauksessa on törkeää väittää säädintä tykkänään toiseksi laitteeksi. Ilmeisesti aivan kuutamolla asennusmiehet. @timppa

YLINIEMI SEPPO 26.12.2010 17:53

Näin tapahtuu.

JOKINIEMI PETRI 26.12.2010 17:54

haapanen koska on tullut laki voimaan mikä vaatii letkurikkoventiilin

JOKINIEMI PETRI 26.12.2010 18:23

karavaanari. info keskusteluissa sanotaan,letkurikko venttiili ei ole pakollinen suomessa.ota tästäkin nyt selvää

YLINIEMI SEPPO 26.12.2010 18:34

Miten on ajaessa pitää lämmittimen päällä,pitäskö sillon olla kyseinen venttiili. Ainakin joissakin maissa esim.Saksa.

JOKINIEMI PETRI 26.12.2010 18:43

mullakin uusia auto eikä ole letkurikkoventtiiliä.tai no uusi ja uusi.rek 2009. marraskuussa

JOKINIEMI PETRI 26.12.2010 18:50

Seppo kirjota googleen letkurikkoventtiili.sielä Matti kivistön juttu letkurikkoventiilistä

YLINIEMI SEPPO 26.12.2010 18:55

Jep

HAAPANEN TIMO 26.12.2010 19:07

Siitä on vuosia kun Matti on tuon juttunsa kijoittanut.

Tuosta löytyy: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:330:0012:0015:FI:PDF

Ensin sivu 1, sitten sivu 3 kohta 1.1.6.2

Kymmeniä kertoja olen linkin tänne laittanut.

Eikä ole mitään mahdollisuutta asentaa muulla tavoin ja olla käyttämättä ajon aikana. TUKES ei tunne käyttökieltoja. Koskee tieliikennekäytössä olevia ajoneuvoja, siis rekisterissä olevia autoja ja vaunuja.

@timppa

SEILO JUHANI 26.12.2010 19:14

Minulla uusi as. Rikkoventtiili myyjän asentamana. Nyt ainakin saa ajaessa käyttää trumatkkiä. Hyvällä omalla tunnolla.

HYRKÄS KARI 26.12.2010 21:17

Alan olla itsekkin huolestunut tässä kuva millainen on järjestelmä

JOKINIEMI PETRI 26.12.2010 21:37

jos on kyse autosta on kytkentä väärin

JOKINEN REINO 26.12.2010 21:51

Oliko niin ,että letkunrikkoventtiilit ja paineentasaussäätimet on pakollisia 1/2007 jälkeen rekisteröidyissä autoissa ,jos käyttää kaasulaitteita ajon aikana? Vanhempaa kalustoa ei laki koske.

JOKINIEMI PETRI 26.12.2010 22:05

ei se rikkoventtiili ole pakollinen ollenkaan.vaikka käyttää ajon aikana,Suomessa

SUOMI SEPPO 27.12.2010 10:12

@Timpalle -Kun nyt olet taittanut peistä pitkään siitä että letkurikkoventtiili on PAKOLLINEN kaikissa (määrätyn vuoden jälkeen käyttöön otetuissa) m-autoissa Suomessa, riippumatta siitä onko auton kaasulaitteet ajon aikana käytössä vai ei, niin mihin tuo väite perustuu. Saisiko linkin sivulle. Ei jotain direktiiviä vaan esim. Tukesin sivu tai joku muu josta selviää suomalaiset kaasumääräykset m-autoon. Pakkohan sellaiset on olla olemassa. Mitenkä asennusliikkeet voisivat toimia ilman kirjallisia asetusmääräyksiä? Faktaa peliin. Ei selityksiä että se olisi hyvä. Vuosi sitten uutena myydyn auton myyjäliike ei todellakaan ole innostunut asentamaan kustannuksellaan tuon nettikirjoittelusi perusteella ko. laitteita. Kiitän nyt jo etukäteen linkistä. @seppo

HAAPANEN TIMO 27.12.2010 10:39

Karin autoon on asennettu niin kuin vaunuissa pitää olla. Ei riitä autoon.

Eikä käy vaunuunkaan ellei siinä ole merkintää EN12864/D Pelkkä EN12864 ei riitä 1.10-07 jälkeen rekisteröityyn vaunuunkaan.

Truman sivulta: "European standard EN 1949 - 6.1 requires that a pressure regulator is installed in the liquid gas system. This device must be installed before the vehicle is sold to the customer. Pressure regulators in road vehicles must have a constant outlet pressure of 30 mbar.

European standard EN 12864 - D sets out the following requirements: A minimum inlet pressure of 25 bar must be ensured at the gas consumer installations at a gas pressure of 30 mbar. If LPG is drawn from a permanently installed container or from portable cylinders, appropriate precautions must be taken to ensure that no LPG can escape in the event of an accident. Truma gas supply products meet all of the requirements of the new heating appliance directive (2001/56/EC) and its amendment (2004/78/EC) in all EU countries without restriction."

Googlen kääntäjällä: "Eurooppalaisen standardin EN 1949-6.1 edellyttää, että paineensäädin on asennettu nestekaasua järjestelmä. Tämä laite on asennettava ennen ajoneuvon myydään asiakkaalle. Paineensäätimet maantieajoneuvoissa on jatkuva ulostulopaine 30 mbar.

Eurooppalaisen standardin EN 12864 - D asetetaan seuraavat vaatimukset: vähintään tulopaine 25 bar on varmistettava kaasun kuluttaja laitteistoista kaasua paine 30 mbar. Jos Nestekaasu on peräisin asennettu kiinteästi säiliöön tai kannettava sylinterit, asiallisia on varmistettava, ettei neste voi paeta onnettomuuden sattuessa. Truma kaasun tuotteet täyttävät kaikki vaatimukset uuden lämmityslaitteen direktiivi (2001/56/EY) ja sen muutos (2004/78/EY) kaikissa EU-maissa ilman rajoituksia."

Heti Truman sivujen etusivulta selviää mitä asennetaan ajossa (drive) eli liikenteessä oleviin vaunuihin tai autoihin.

http://www.truma.com/int/en/gas-supply/overview-gas-pressure-regulators-drive.php

Kausipaikkalaisille, ei rekisteröidyille, (static) siis paikoillaan oleville on löysemmät vaatimukset. Kaikki euroopan kämppäreillä käyneet ymmärtävät tämän, paikoillaan olevia riittää. Täälläkin voidaan asentaa näitä "static" systeemeitä, mutta ajoneuvoa ei voi niillä rekisteröidä.

@timppa

PALIN MATTI 27.12.2010 14:30

Mitenniin väärin? Mikä siinä on väärin?

Kun otat kuvan minun piirongistani siitä kuvasta tulee juuri tuollainen. Minun piirongissani tuo ei ole mitenkään väärin. Ei ole sanonut niin katsastusmies kertaakaan, eikä myöskään auktoriseerattu kaasulaitetarkastaja koeistusta tehhessään.

Mitkä ovat siis Petrin valtuuet tulla väittämään, että tuosa kuvasa olis jotaki väärin? Häh?

JOKINIEMI PETRI 27.12.2010 14:49

soitto tänää erääseen suureen caravaan liikeeseen.kysyin onko suomessa rikkoventtiili pakollinen.vastaus ei ole pakollinen.eli en tie ketä tässä nyt uskoo.eikös tuo paineetasaus venttiili pitäs olla kaapinkylsessä.ainakin uusissa autoissa.itelläni on sillain.

JOKINIEMI PETRI 27.12.2010 15:01

soitto toiseen caravan liikeesen vastaus.ei pakollinen suomessa.esim saksassa saa sakon jos kaasut päälä ilman rikkoventiiliä.suomessa ei vaadita eikä myöskään sakoteta.

JOKINIEMI PETRI 27.12.2010 15:10

vielä lisäys.letkurikko venttiili ei kuulu pakolliseen rekisteröinti katsastus varustukseen.

TOIVONEN MARTTI 27.12.2010 15:12

Nuo kaasulaitteita koskevat direktiivit koskee kaikkia jäsenmaita samalla lailla. Eli mikä ei sallittua Saksassa ei myöskään Suomessa. Eri asia sitten miten viranomaiset valvoo direktiivien noudattamista. mot

YLINIEMI SEPPO 27.12.2010 15:18

Olin yhteyvessä maahantuojaan ja jälleenmyyjään. Lupasivat asentaa rikkoventtiilin,jälleenmyyjä sano että ollut joillakin ongelmia venttilin kanssa. Katkaisee kaasun tulon herkästi suurella kaasun kulutuksella.

YLINIEMI SEPPO 27.12.2010 15:24

Mitenkäs sitten jos auto tuhoutuu tulipalossa ja vakutusyhtiö huomaa ettei ole kyseistä venttiiliä.

JOKINIEMI PETRI 27.12.2010 15:30

hyvä kysymys.mutta miksei se ole pakollinen rekisteröinti varustus.en kinaa enkä enää väita mutta jotain outoo tässä kyseisessä aiassa on

YLINIEMI SEPPO 27.12.2010 15:38

Ei taija herrat lainlaatiat aina ymmärtää.

HAAPANEN TIMO 27.12.2010 16:51

Se on Seppo se säädin joka on pakkasilla sohlannut. Samanlainen kuin sulla nytkin on. Sulle asennetaan samanlainen säädin seinään ja siitä letku pulloon. Se pullonpaineenalainen letkurikkoventtiili toimii hyvin, siellä on voimaa takana.

Petri! Nyt kirjoitit sulla olevan säädin asennettu kotelonseinään, onko näin?

@timppa

JOKINIEMI PETRI 27.12.2010 16:57

on asennettu.kaapin seinään

HAAPANEN TIMO 27.12.2010 17:14

Kyllä sulla sitten on todennäköisesti kaikki kuten pitäisikin. @timppa

HEINONEN MARTTI 27.12.2010 17:49

2009 ostin uuden auton,asensivat ko.venttiilin,sanoivat et pitää olla jos kaasulaitteita käyttää ajon aikana.sisältyi kauppaan,hinnaksi sanoivat n.150e.heinäkuussa vaihdoin uuteen,oli venttiili jo valmiina,sanoivat samat ohjeet,eri liike.hyvin toimii molemmissa.ei kai sitä kukaan kyttää,mutta vahingon sattuessa voi tulla ongelmia.

AHJOS TIMO 27.12.2010 18:17

Martti Toivonen kirjoitti: "Nuo kaasulaitteita koskevat direktiivit koskee kaikkia jäsenmaita samalla lailla. "

Minulla on ollut sellainen käsitys, että direktiivit ovat lainsäädäntöä ohjaavia päätöksiä, jotka jäsenmaiden tulisi ottaa huomioon omassa lainsäädännössään. Mutta että ne tulevat esim. Suomessa lainvoimaisiksi vasta sitten, kun Suomen eduskunta, valtioneuvosto tai jokin ministeriö tai muu viranomainen muuttaa Suomessa voimassa olevat säännökset direktiivin mukaisiksi. Siis kuten Seppo Suomi edellä sanoi, pitäisi löytyä suomalaisen viranomaisen päätös asiasta.

Vielä vähemmän standardit ovat pakottavia kunnes joku viranomainen määrää, että tietyssä asiassa on noudatettava tiettyä standardia. Suomessa on esimerkiksi hyvä asiakirjastandardi. Siitä alkaen, kun asiakirjoja alettiin yleisesti laatia MS Word -ohjelmalla, joka ei tue asiakirjojen laatimista suomalaisen standardin mukaisesti, jokainen kirjoittaa omalla tavallaan ikäänkuin mitään standardia ei olisi koskaan ollutkaan.

HAAPANEN TIMO 27.12.2010 18:27

Tuolla mun laittamassa eurlex-linkissä on seuraava teksti:

"Saattaminen osaksi kansallista lainsäädäntöä

Jäsenvaltioiden on saatettava tämän direktiivin noudattamisen edellyttämät lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset voimaan viimeistään 30 päivänä syyskuuta 2007. Niiden on viipymättä toimitettava komissiolle kirjallisena nämä säännökset sekä kyseisiä säännöksiä ja tätä direktiiviä koskeva vastaavuustaulukko."

@timppa

AHJOS TIMO 27.12.2010 19:15

Pystyykö joku kaivamaan esille ne suomalaiset säännökset ja mahdollisesti myös kyseisiä säännöksiä ja tuota direktiiviä koskevan vastaavuustaulukon?

TOIVONEN MARTTI 27.12.2010 19:34

http://www.tukes.fi/Tiedostot/vaaralliset_aineet/ohjeet/nestekaasustandardit.pdf

Siinä alkutekstissä näkyy myös minkä lain perusteella noita standardeja pitäisi noudattaa.

Selvittäiskö tämä tilannetta? mot

LILJEROOS JOUKO 27.12.2010 20:22

"EU:n lämmityslaitedirektiivi määrää, että nestekaasulaitetta ajon aikana käytettäessä, on matkailuajoneuvossa (alkaen rekisteröintiajankohdasta 01/2007) oltava letkunmurtumissuoja, jotta onnettomuustilanteessa johdon revetessä kaasua ei pääse ulos." Em. voinee päätellä: Jos uudessa autossa ei ole letkurikkoventtiiliä, se kieltää vain kaasulämmityksen AJON aikana, ei pysäköitäessä. Eli ei silloin ole pakollinen varuste. Ko. Truman letkurikkoventtiili on integroitu (?) korkeapaineliitäntäletkuun. G12 nro 50410-01 tai 50420-01 on Suomessa ja Saksassa kelpaava. Jos hermostuttaa täällä esiintyvien mainosmiesten kirjoitukset, se lienee helposti lisättävissä.

JANHONEN MATTI 27.12.2010 20:34

Kyllähön tuo määräys tai paremminkin viittaus direktiiviin löytyy ihan Suomen laista.

Asetus on nimeltään "Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteista ja varusteista 19.12.1002/1248".

Asetuksen teksti löytyy Finlex´sin tietokannasta ja tulee esiin myös Googlettamalla; 19.12.2002/1248

Asetukseen 14 § on viimeksi tehty muutoksia 21.4.2009/256 Asetuksen lopussa on pdf-tiedostona liitteet josta tieto löytyy.

Liittessä 3. (liitteet 1-6) kohdassa 36. on matkailuauton lämmitysjärjestelmää koskeva vaatimus ja se on edelleen direktiivin 2001/56/EY mukainen. Sama sääntö koskee myös m-vaunua.

Asiasta on kyllä annettu uudempikin direktiivi 2004/78/EY mutta siihen Suomen laissa ei viitata, eikä myöskään Trafin sivuilla.

Minulla kaikkuu mielessä, että tämä direktiivi 2004/78/EY joka luonteeltaan on mukauttamisdirektiivi (tulee voimaan jäsenvaltion päätöksellä) olisi jostain syystä 2005 paikkeilla pantu Brysselissä jäihin. Oliko se ollut joku tyyppihyväksynnän kiista tai jotain? En ole tästä kuitenkaan varma.

HAAPANEN TIMO 28.12.2010 09:16

On tässä huvittavia piirteitä. Uudessa matkailuautoilijoiden lehdessä Perttu Muuronen Suomen Vaunuosasta kirjoittaa että käyttökieltotarraa voi käyttää. Muutama kuukausi sitten Paavo Rousku kirjoitti Caravan-lehdessä käyttökieltotarrojen olevan lain kiertämistä.

Meinaatteko että tehtäisiin sellaiset pykälät jossa satunnaisesti matkailuautoa ajavan pitäisi ensimmäiseksi ennen liikkeelle lähtöä osata mennä kiertämään kaasupullo kiinni ettei joutuisi maksumieheksi jos tuleekin paha onnettomuus.

Ja toisaalta, luuletteko että tehtäisiin sellaiset pykälät joissa on mahdollista tuosta vaan tarroista piittamatta käyttää kaasulaitteita, vaikka on olemassa varta vasten suunnitellut lähes saman hintaiset laitteet joiden avulla voisi käyttää.

Kolme vuotta vanhaa asiaa joudumme täällä selvittelemään. Kyllä jossain on vikaa. TUKES:n sivu on päivittetty viimeksi -07 alussa, eikä siellä puhuta tästä mitään. Asennusliikkeet tulkitsevat pykäliä kuka mitenkin.

@timppa

JANHONEN MATTI 28.12.2010 11:20

Kaivelin asiaa hieman lisää ja tältä tämä näyttää.

Ajoneuvojen ja perävaunujen rakenteissa 19.12.2002 annetusssa laissa jota on viimeksi muutettu 14 § osalta sanotaan ao. pykälän liittessä 3. kohdassa 36, että matkaluautojen lämmityslaitteiden tulee täyttää direktiivin 2001/56/EY määräykset. Siltä osin lakiteksti on selvä.

Mainitun direktiivin sisältöä on muutetty useaan kertaan ja ymmärtääkseni viimeksi direktiivillä 2006/119/EY. (27.11.2006) Muutoksen peruste: tekninen kehitys.

Direktiivissä sanotaan sanatarkasti näin: Muutetaan direktiivi 2001/56/EY tämän liitteen mukaiseksi. Korvataan liitteen 1.1.6.2 kohta seuraavasti:

"1.1.6.2 hallitsematonta vuotoa ei saa tapahtua liitoksen tahattoman irtoamisen yhteydessä. Nestekaasun vuotaminen on estettävä asentamalla asianmukainen laite välitömästi säiliöön asennetun säätimen jälkeen tai tällaiseen säätimeen tai, jos säädin on asennettu etäälle säiliöstä asentamalla laite välittömästi säiliöstä tulevan letkun tai putken eteen ja asentamalla toinen laite säätimeen tai säätimen jälkeen".

Varsinaista kapulakieltä tämä.

Ymmärrän niin, että kun laissa 19.12.2002/1248 viitataan direktiiviin, johon em. lause direktiivin muutoksen jälkeen sisältyy niin ao. direktiivin liitteen teksti on osa meillä voimassa olevaa lainsäädäntöä. Vallankin tuo direktiivi on hyväksytty jo 27.11.2006 ja Suomen lakia on muutetty vasta tämän jälkeen 21.4.2009.

Jotenkin tuntuu Timon tavoin, että jokuhan tässä on nukkunut.

JOKINIEMI PETRI 28.12.2010 14:42

No niin nyt minäkin soitin liikeeseen josta ostin autoni 2009,marraskuussa,purnasin kun ei ole rikkoventtiiliä, lupasivat lähettää sen mulle postissa.kuinkas on sen asentamisen kanssa.

JOKINIEMI PETRI 28.12.2010 15:12

Timolle.käsitänkö nyt asian sillain että ja kun liike lähettää mulle rikkoventiilin se tulee valmiina letkussa kiinni.Toinen pää Letkusta kierretään paineen tasaajaan joka on kaapin kyljessä kiinni. Niinkuin kuvissa mitä laitoit tänne

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.