Testi;Hymerin lämmitys

LAUKKANEN MAURI 24.12.2010 16:46

On tuo piironki tuossa pihamaalla ja siinä se Truma combi 6E ja ollut 2Kw sähkövastukst päällä,sisässä noin +- 0 astetta. Laitoin kaasun avuksi ja vielä Webaston päälle. Tarkistan lämpötila puolen tunnin kuluttua paljonko on asteita?. Siis ulkolämpö on -29.

LAUKKANEN MAURI 24.12.2010 17:31

Pettymys ;puolen tunnin jälkeen lämpötila oli vain VAJAAT 10 astetta 7-9,riipuen mistä mittasi sillä Fluken infrapuna mittarilla. Mutta uusi yritys/mittaus tunnin kuluttua.

LAUKKANEN MAURI 24.12.2010 18:27

Nyt on se tunti mennyt ja Hymeri on kuin sauna! <Juhtuen mistä mittaa niin 25-20 astetta joka puolella! Elikkä ei niin kovia pakkasia ettei se lämpö riitä,toisaalta millä teholla ja rahalla!

VALTONEN MARTTI 24.12.2010 19:31

Onkohan sulla Alde Truman valepuvussa...? Toisaalta se ei lämpenisi noin nopeasti.

LAHTI ANTTI 24.12.2010 19:36

Olihan suuret lämpötilaerot Hyymerissä. Ei miellyttävä asua sellaisessa, kun noin vaihtelee lämpötilat. Onneksi ei ole sellaista.

KNAAPI JUHA 24.12.2010 19:43

Antti, senkin ilonpilaaja! Nythän on sentään Joulu... ;=)

JOKINIEMI PETRI 24.12.2010 19:46

pari viikos sitten kun olin viimeksi autolla reisussa.otin sen tosta pihasta ja sisällä oli miinuta 17 astetta tunnin päästä kun olitiin matkalla sisällä oli yli 20 astetta lämmintä.truma oli täysillä ja ajonaikanen lämmitin päällä.että kyllä lämmitys tehoo pisaa

LAHTI ANTTI 24.12.2010 19:47

Juha, olen pahoillani ajattelemattomuudestani.

JOKINIEMI PETRI 24.12.2010 19:55

kyllähän truma on nopeenpi lämmitin kuin alde.lämmittää ja poistaa kosteuden nopeemin kuin alde.lämpö tosin ei yhtä tasanen kuin aldessa

KNAAPI JUHA 24.12.2010 19:57

No hyvä on Antti; ei ilmeisestikään kumpikaan tarkoitettu, mitä sanottiin?

VILMI TEEMU 24.12.2010 21:09

Ittekki testailin, illalla pistin lämmöt päälle aldeen kaasu ja 2kw sähkö. Aamulla kaasu oli loppunut ja yrittäny lämmetä pelkällä sähköllä tulos 6 astetta autossa ulkona 25 pakkasta. Että kaasua vaan kaasua...

LAHTI ANTTI 24.12.2010 21:16

Se on yleensä noin 30 asteen ero 2kW:n teholla sähköllä lämmitettäessä. Oli kuljin sitten minkä merkkinen tahansa.

VILMI TEEMU 24.12.2010 21:22

Niin sen verranhan tuossa oli miten lie sillä 3lla ois noussu

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 27.12.2010 10:38

Mulla tässä vanhassa palvelijassa (edelleen se vm.92Hymeri) on tämä Truman 3002 (tai jotain sinneppäin) ja kokeilin tässä Joulun kunniaksi miten lähtee tulille ja miten jaksaa isoa autoa lämmittää. Lähtölämpötila oli -5 astetta ja sytytyksen jälkeen tunninpäästä oli +10, 1,5 tunnin jäläkeen +15 ja autosa tarkeni jo iliman paitaa.2 tunnin jälkeen mittarissa oli +20 ja tuntui että tarkenee totisesti koko autossa. Eli vaikka on iso auto niin kyllä ainaki meillä 20 asteen pakkasilla toi pikkutruma riittää. Tiiä häntä sitte jos ollaan "avomaastossa" ja tuulessa kun nyt kokeilin tuolla teltan suojissa.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 27.12.2010 13:14

Sisätilan lämpötilaa mittasin.Toki tiedän että patjat sun muut tarvii aikaa lämmetäkseen.Tämä oli vaan testi.

LAHTI ANTTI 27.12.2010 19:07

Niin?

VALTONEN MARTTI 27.12.2010 19:09

ennakoivaa editointia?

HYTÖNEN RAIMO 27.12.2010 19:14

No niin, kenenkähän räpylä se taas siinä...?

Mutta asiaan.

Mitä Maurin ilmoittamiin lämpötilaeroihin tulee niin ne ovat aivan luonnollisia vasta tulille laitetussa autossa/vaunussa. Vie nimittäin aikansa ennen kuin seinät lämpenevät.

Mitä sitten Aldeen tulee, niin siinä vastaavien lämpötilojen saavuttaminen vie aikaa hyvinkin täyden työpäivän, eikä sekään aina riitä. Saksalainen ProMobil on niitä testannut useampaankin otteeseen ja muistini mukaan eräässä huikeassa kuuden asteen pakkasessa tehdyssä testissä nestelämmityksellä oli saavutettu kahdeksan tunnin poruuttamisella hieman yli kuuden asteen lämpötila siinä missä ilmalämmitys oli saavuttanut jo liki neljäkymmenen asteen sisälämpötilan. Eli ei ole hätäisen miehen lämmitys se Alde, alkaa sen lämpiämistä odotellessa jo vilu kappasemaan.

LAHTI ANTTI 27.12.2010 19:29

Varmasti pitää paikkansa, että ilmapuhalluslämmitys saa aikaan nopeamman lämpiämisen kuin vesikeskuslämmitys. Sitä en ole koskaan kyseenalaistanut.

Miksi olen puhunut vesikeskuslämmityksen puolesta, on sen antama lämmön tasaisuus koko vaunuun, hiljaisuus ja ehkä toimintavarmuus. Myös mahdollista saada lattiaan lämmitysputket, jota ilmalämmitysjärjestelmä ei anna.

En kyllä ihan allekirjoittaisi ProMobilin testiä, että -6C asteen pakkasessa kestäisi kahdeksan tuntia ennen kuin saataisiin +6C astetta lämmintä vaunuun. Silloin on testivaunun järjestelmä ollut täysin pielessä. Pattereiden määrä, ilmanvaihto, lämmitin jne.

No, kukin pitää siitä lämmitysmuodosta josta haluaa.

HYTÖNEN RAIMO 27.12.2010 19:50

No onhan siitä jokunen vuosi aikaa, varmaan järjestelmät ovat siitä parantuneet (kummatkin).

Joka tapauksessa tuollaisen tuloksen ProMobil kuitenkin sillä kertaa sai. Toki kyseessä oli iso integroitu, mutta siinä oli kyllä patterit ohjaamossakin. Tai oikeastaan niitä isoja integroituja tuolla oli kaksi (toinen joku Dethleffs, toinen Frankia tai Bavaria), jotka molemmat jäivät testin hännille.

Testin voitti Trumaticilla varustettu Ford Nugget (van -sarjan auto), jossa alkoi olla jo huonosti lämmitetyn saunan lämpötila. Toki isoja autojakin oli ilmalämmityksellä, ja nekin saavuttivat kohtuulliseksi katsottavan (~ 20 plusastetta)sisälämpötilan noin kahdessa tunnissa.

Eikä kunnolla toteutettu ilmalämmitys ole enää kovinkaan äänekäs. Olen majaillut ilmalämmitetyssä Hymerissä (integroitu), jossa lämmitin ei juuri äänellään ilmoitellut päälläolostaan. Ja varmuuden vuoksi, itselläni ei ole Hymeriä!

JOKINIEMI PETRI 27.12.2010 19:52

Lahti Antin kanssa samaa mieltä ole. Kavereillani kausipaikalla on uutta polaria ja kaabe.Ovat kehuneet eetä muutama tunti menee kun on vaunu asumis lämmin trumalla saa auton tunnissa länpöseksi.itsenäisyypäivänä oli noin 15 pakkasta.Kun lähin liikenteeseen se oli tunti kun oli yli 20 plussaa. Tosin petihän on kylmä ja kaapit pitää aukasta kun nekin on kylmiä.

KOSKINEN OLLI 27.12.2010 19:53

On se totta että ilmapuhallus on nopeampi lämmittämään. Itse en vaan osaa antaa sille suurtakaan arvoa. Osaan kytkeä lämmityksen riittävän ajoissa toimintaan, jotta asumislämpö on saavutettu jo hyvissä ajoin ennen reisuun lähtöä. :)

LAUKKANEN MAURI 27.12.2010 19:53

Eipä se Hymerikään ole tonne pakkasiin tehty ,vaikka siinä lämpöjen puolesta tarkenee.

Kuon on ollut nyt normaali lämmöt päällä näitten kovien pakkasten aikaan;testi.

Niin lähdimpä eilen kuntoilemaan;luistelemaan ja siellä on mukava vaihtaa varusteita lämpimässä autossa.

Mutta ongelmiim,autossa normaali Hymerin tuulilasi peitto;
-vesi valuu tuulilasia pitkin ja jäätyy ikkunan saumoihin;varmaan se lasi irtoaa kohta?. -vesi; sulamisvesi valuu myös kuskin oven/korin väliin ja jäätyy tietysti;auto hieman kallelaan,kun avasin oven niin hyvä että sain oven auki,siis kuljettajan ovi ja korin väli täynnä jäätä.

Mutta mootorille ei vettä valunut!. Taitaa olla samaa vikaa kaikilla talvi karavaanareilla,merkistä riippumatta ja kunnon peitoilla nuo valumisvedet saisi kai kuriin?. Toisaalta intergoidussa on suuremmat lasit ja lämpövuodot,siis se tarvitsee paremmat peitot sisää/ulos.

JOKINIEMI PETRI 27.12.2010 20:15

Kyllä meillä on kaikilla noita samoja onkelmi jotka näitä leluja talvellä käyttää. Näiten kanssa on vaan osattava elää ja käyttää oikein. kaverin kanssa kateltiin yhtä uudenkarheeta vaunua kun oli koko keula jään peitossa.oli hiukan länpövuotoo. Olen mä nähnyt sellasenkin tapauksen kun alkovi autossa oli jäätynyt alkovista puskuriin saakka koko nokka paksuun jäähän.Oli muuten solifferin koppi. Oli aika hupasan näkönen

SYLANDER PEKKA 05.01.2011 23:00

niin niin asiasta oli mullakin vaunu melkei 30 v ja riimus lämmitin ja pelas kovallakin lapin pakkasilla ja kaasukin tuli kun riimus oli pullokotelossa,kolme vuotta sitten vaihettii uusi matkaauto foort ihan mukava liikkua mutta tuli talvi tarvi lämpöä tulihan sitä mutta millä kohinalla.mentii jouluksi leville oli kaunista ja kylmää kaasua meni paljon trumma kävi melkein koko ajan.se riitti matka autosta vaihettii vaunuun hiljasella aldella se siitä kokeilusta,

HAUTAMÄKI ISMO 16.01.2011 19:08

Kyllä Aldellakin lämpenee. Laitoin Alden pannun pyörimään nyt lauantaina 15.01 klo 13,30 ja illalla klo 20.00 oli asteita LMC:ssä 19,5 jolloin pienennin lämmön tehoa. Nukkumaan mennessä 22 astetta ja ulkona samoin 22, aamulla ulkona 29 astetta pakkasta ja autossa 26 astetta lämmintä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.