Ducaton laahaavat jarrut

UUSITALO MARKO 23.12.2010 08:14

Käytin Ducatoa (-03) leimalla ja jarrudynamometri näytti etujarrulen jäävän hieman päälle. Mittari viipyili 1 Nm lukemissa melko pitkään polkimen painalluksen jälkeen. Molemmat etupyörät näyttivät kuitenkin samanlaisia lukemia. Olen myös ajossa huomannut pientä takertelua kovan jarrutuksen jälkeen.

Jarrutapit on putsattu ja voideltu ja jarrumännätkin saa painettua pohjaan ihan sormivoimin.

Mikä osa levyjarruissa irroittaa (palauttaa) jarrupalat levyistä ja mahtaako kyseessä olla vika vai ominaisuus?

PALIN MATTI 23.12.2010 10:20

Levyjarruissa ns. palauttimena toimii jarrusylinterin männäntiiviste.

Mikäli levyjarru jää laahaamaan, on silloin vikaa jarrusylinterin paineen palautumisessa normaalitilaan polkimen painamisen päätyttyä.

KOSKINEN JANI 23.12.2010 10:26

Kyllä mun mielestä palautuksen tekee pääsylinteri, eli kun poljinta ei enää paina niin pääsylinterin männän palautuessa takaisin se vetää mäntiä takaisin. Useammankin kerran kokeillut jarrusatuloita paineilmalla pöydällä ja mäntä ei hiukkaakaan liiku takaisin kun sitä on ilmalla liikutellut.

Tässä tapauksessa varmistaisin että poljin nousee riittävän ylös, ettei esim jarruvalon kytkin estä polkimen nousua. Jos meinaan se jää hiemankin pännäämään niin jarrut jää laahaamaan.

JANHONEN MATTI 23.12.2010 10:31

Syitä voi olla monia. Tässä muutamia: -pääsylinterissä vikaa -pääsylinterin säiliössä liikaa nestettä tai venttiili korkissa ei toimi -jarrulevyt kierot (uudetkin voi olla) -pantu uudet palat paljon kuluneisiin likaisiin levyihin jolloin palojen reunat jää hieman kantamaan (ongelma poistuu ajan kanssa) -palat ja levyt kuluneet jolloin männät tulee jarrutuksessa liikaa ulos ja jos satulassa väljää niin palat ja männät pyrkii kiertymään mukaan, ts. menevät jarrutuksessa hieman vinoon, eivätkä männät enää palaudu kunnolla -jarrusylinterissä likaa/ruostetta -palat kuluneet vinoksi/kiilaa -jarrut likaiset/jäässä -jarrupalat liian suuret (huonoissa made in Konginkankas-paloissa usein mittavirheitä - ahistaa) -nesteessä vettä/vaihdettava. Tässä muutamia syitä.

Palautuksen hoitaa jarrulevyn pieni liike.

Mikäli vika kuitenkin on männissä niin niile voi antaa ensiavun "rokottamalla" ne. Imetä hyvin pienineulaiseen injektioruiskuun jarrunestettä, paina neula suojakumista vinosti nätisti läpi ja ruiskuta nestettä suojakumin alle niin paljon, että sitä pursuu sieltä ulos. Pumppaa tämän jälkeen jarruja usean kertaan. Yllättävän usein auttaa ja etenkin jos sylinterissä on sylinterin tiivisteen ulkopuolella (suojakumien alla)ruosteen alkua. Käytä vain jarruneste, se ei vahingoita kumeja.

UUSITALO MARKO 23.12.2010 11:09

Kiitokset vinkeistä!

Nyt kun aloin muistelemaan, alkoi vika pian jarrunesteen vaihdon jälkeen. Täytyy siis tarkistaa nesteen määrä ja korkin toiminta. Nesteen määrää on hyvin vaikea arvioida säiliön läpi, sillä uusi neste on hyvin kirkasta eikä nestepintaa meinaa erottaa millään. Ohjekirjan suosituksista (DOT 4) poiketen laitoin nesteeksi DOT 5.1 laatuista jarrunestettä, mutta se tuskin aiheuttaa laahausta.

Poljin tuntuu palauttavan hyvin ja jarrusatulat on jo putsattu ja tarkastettu.

HALMEENMÄKI JUHANI 23.12.2010 16:23

Palliinilla oikea palautusjousiselvitys. Se männän tiiviste KIERTYY männän mukana ja siksi se on se palautusjousi. Korppu ei kierry...

VALTONEN MARTTI 23.12.2010 17:28

Eikös se palautuminen ole lähes teoreettinen juttu koska levyjarru laahaa aina pikkasen, niin periaatteessa siinä vain jarruvoima hellätään kun poljinta nostetaan. Palautusliike lienee lähes olematon.

JANHONEN MATTI 23.12.2010 17:29

Inertian voimastakos ne jarrupalat lähtee sen männän perään, kun mekaanista yhteyttä ei ole?

LAUKKANEN MAURI 23.12.2010 17:56

Ajatelaampa kuinka ne jarrut toimivat; Kun on kusymys ns,hydraulisita jarruista niin se nesteen paine saa aikaan jarrutus tehon.

Joa ei ole painetta ei pitäisi olla jarrutus tehoakaan. Mutta jos jarrut laahavat,niin se vika on yleensä mekaaninen.

Olen ollut noissa jarru homissa nuorna miehenä ja ei niissä muuta vikaa ollut,siis hydrauliset jarrut; -Jarru sylinterit jumissa/ruosteessa -Liikuva jarrusatula jumissa/ruosteessa Siinä ne syyt 99% varmuudella,muut syyt ovat teoreetisia ja niitä ei käytänössä löydy.

VALTONEN MARTTI 23.12.2010 18:44

Samat kokemukset kuin Lakkasellakin, mutta omien autojen huollosta ja korjaamisesta n. 35 vuoden ajalta. Mutta kyllä se levyjarru jää aina pikkasen laahaamaan koska jarrusatulassa hyvin puhdistettuna ja voideltunakin on pieni kitka. Nostakaa etuvetoisen auton takapyörä ylös ja kokeilkaa kuinka iloisesti se pyörii, tai takavetoisen etupyörä ja tulkaas sitten tänne kertomaan.

VALTONEN MARTTI 23.12.2010 18:45

Sorry Laukkanen kauheesti toi painovirhe vieläpä nimessä!

JANHONEN MATTI 23.12.2010 19:56

Kyllähän siihen vetopään / vapaasti pyörivien napojen erilaiseen pyörimisiloisuuteen vaikuttaa sekin, että vetopään laakeri on vähän järempää tekoa kun vapaasti pyörivän navan, etuvetoisen ja myös esim. takavetoisen MB:n vetoakselissa on kaksi niveltä, vetoakselin suojakumeilla on oma vastuksensa jos joutuvan taipumaan, perän poskilaakerin vastus ja perän tasauspyörissäkin on vielä oma vastuksensa.

VALTONEN MARTTI 23.12.2010 20:00

Niin, aivan turhaa on näitä "laahauksia" kokeilla vetävistä pyöristä, sitähän minä tuossa aiemmin tarkoitinkin. Jos Janhonen siihen tarkoitit kommenttiasi. Samalla linjalla ollaan.

HAAPANEN TIMO 23.12.2010 20:29

Puhutaan korkeintaan millin kymmenesosista jos satulan männän kumi mäntää takaisin vetää/työntää. Voi siihen mahdollisti jonkinlainen pieni "panttaus" edellistä liikesuuntaa vastaan jäädä. Mutta pala jää vielä sinne missä olikin. @timppa

UUSITALO MARKO 24.12.2010 13:40

Näyttää siltä, että vika selvisi. Jarrunestettä oli aivan liikaa. Olin lisännyt nestettä etupään ollessa ylhäällä pukeilla. Tällöin neste oli kaksikammioisen säiliön takaosassa ja etuosasta päätellen nestettä oli sopivasti. Mutta kun etupää on alhaalla, oli nestettä lähes korkkiin saakka.

Ducaton jarrunestesäiliö on aika erikoisen muotoinen, jolloin tason arviointi on vaikea ja säiliötä ei myöskään pysty imemään tyhjäksi. Vaikka turha tässä on säiliötä syytellä. Niin vaikea kuin se on tunnustaakin, vika johtui täysin omasta tyhmyydestä.

LAHTI ANTTI 24.12.2010 13:52

Jos säiliöön pystyy lisäämään nestettä, niin kyllä sitä sieltä saa myös pois. Esim. tällaisella apuvälineellä, muoviletku vain imupäähän kiinni ja nestettä pois ottamaan.

UUSITALO MARKO 24.12.2010 14:15

Joo, kyllä tuolla vehkeellä sai sen etummaisen kammion tyhjäksi, mutta ei takimmaista. Tosin tähän hätään sekin riitti.

Takimmaisen kammion voi tyhjentää ainoastaan irroittamalla siitä lähtevä letku.

LAHTI ANTTI 24.12.2010 14:20

Asia selvä, kun en tunne sen säiliön rakennetta.

PALIN MATTI 24.12.2010 14:27

Takimmaista kammiota ei tarvitse erikseen tyhjentää. Se valuu etukammiota tyhjennettäessä väliseinän kautta ylivuotona oikeaan pinnankorkeuteensa.

MARTIKAINEN OLLI 15.03.2011 00:21

Maan Auto on sanonut aina, ettei mitään vikaa Boxerin jarruissa kun kuumana. Alkoi kun kutsuivat jarrujen kutsukampanjakorjaukseen lähes uutena. Milloin mikin pyörä laahaa. Kiertäkää kaukaa se firma.

Jos sylinterit luistaa ruuvit löysällä niin: Jarruissa on kaksi sylinteriä ja kun kiristät niiden ruuvit kireälle sylinterit eivät satu aina exakt samaan linjaan kun liukuhylsyn kantopinta on vain reilu sentti. Jää vähän kanittamaan. Kun löysyttää ja kiritää ruuvit niin ennenpitkää sattuu. Parin minuutin homma, yltää pyörät linkussa rengas paikallaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.