Starttiakkuko sippi?
KNAAPI JUHA
21.12.2010 14:19
Sprinterini vm. 2008 seisoi katoksessa kaksi viikkoa ja nyt oli sitten akku niin tyhjä, ettei loksauttanut sähkölukkoja auki avaimesta. Jännitemittari näytti 0 V. Akkulaturista ei ottanut virtaa vastaan, ennenkuin kytkin rinnalle autotallista löytämäni vanhan vara-akun, jossa oli vähän virtaa. Nyt jo lataa, että sikäli asia kunnossa.
Onko akku kenties jo sippi kokonaan jos nyt on puolen viikkoa seissyt tyhjillään? Kuori on ehjä eikä pullistumia näy, että jos onkin jäätynyt, ei kuitenkaan ole haljennut. Missä ajassa sulfatoitumininen pilaa akun? Akku on 2 vuotta vanha Varta lyijyakku Mersun leimoin 74 Ah. Minusta kapasiteettikin on vähän alamittainen. Ei kai se nyt vanhuuttaan voi vielä loppu olla.
Mikä piru sitä varausta syö. Mitään ajotietokoneita ei ole, minusta ainoa on radion muisti. Sisävaloja tai vastaavaa ei ole ollut sähköä syömässä. Ei kai 2 kpl 12 V kännykkälaturia virtaa syö, ellei ole kännyköitä päässä. Laiteakku syöttää erikseen muita sähkölaitteita. Mitäs tuo TomTom sitten mahtaa syödä sammutettuna?
Taas pelaa vehkeet, mutta jäi pohdittavaa. Uskaltaiskos tuon akun varaan jäädä lopputalveksi?
LEHTONEN VEIKKO
21.12.2010 15:31
Käyppäs jollain korjaamolla akkusi kanssa. Niillä on kuormitusmittari, jolla akun kunnosta saa paremman kuvan. Tee päätöksiä sen mukaisesti.
JOKINIEMI PETRI
21.12.2010 15:41
sulla varmaankin on mersussa naftalämmitin,se on akun tuhonnu.mulla akku sippas viimetalvena.syynä lämmittimen käyttö.tulee akkuun syväpurkausta eikä tavallinen akku kestä sitä.oikeen kokonen akku mersuun on 100ah
HÄMÄLÄINEN MARKKU
21.12.2010 17:20
Kyllä kännykkälaturit, samoin kuin Tomtomin laturi syö sähköä, vaikka laitteet olisi sammutettuna jos laiturit on kiinni 12V:ssa.
Virrankulutus on tosin niin pieni ettei 75Ah:n akku kahdessa viikossa olisi pitänyt tyhjetä.
KNAAPI JUHA
21.12.2010 18:00
Eikä mulla kyllä ole sitä Petrin ehdottamaa naftalämmitintäkään.
LEHTO PEKKA
21.12.2010 19:12
Onko sinulla peruutuskameraa? Jos on, niin se voi kuluttaa virtaa, vaikka ei ole käytössä. Riippuu siitä, miten se on kytketty. Ainakin itselläni virta loppui akusta useamman kerran, koska peruutuskamerassa oli koko ajan herätevirta päällä.
PAAVILAINEN JUSSI
21.12.2010 20:25
mä kattoisin viellä maadoitus puolen. jos se on jees, ni sit vaan uus akku...töissä olen todistannu, että uusikin akku saattaa olla sippi puolen vuoden käytön jälkeen...
HALMEENMÄKI JUHANI
21.12.2010 21:19
Ennen testiä varmista että se akku on sitten täyteen latautunut, älylatureissa on valo joka kertoo että täynnä. Vajaan akun testaaminen kun on yhtä tyhjän kanssa.
Ja tietysti se vika on korjattava, tai ainakin pidettävä ylläpitolaturi kiinni kun seisoo käyttämättömänä.
LAUKKANEN MAURI
21.12.2010 21:29
Se Yksinkertainen palikka testi ,kulutaako autossa/vaunussa jokin laite virtaa!
IRROITA VAIKKA SE PLUS NAPA ja laita siihen väliin vaikka 5W parkkilamppu,jos palaa kirkaasti virtaa menee se 5W,tai enemmän.
Jos hekuu,pikkiriikisen se on kello tai jokin muisti;radio.
Huom.radioissa on eroja,jotkut ottavat virtaa kun se on ns,kiinni=valimiustilassa.
Tarvikeet löytyy jokaiselta tähän mittariin ja se on halpa,varma ja helppo käyttää!
VALTONEN MARTTI
21.12.2010 21:40
Ei kai nyt kukaan Laukkasen neuvosta ala napoja akustaan repimään...........?
LAUKKANEN MAURI
21.12.2010 21:46
No repiikä sitten se uusi akku sen vanhan tilalle!,jos se on helpompaa;Ducatossa ,niin uusissa kuin vanhoissa ei ole mikään pikku juttu.
KNAAPI JUHA
21.12.2010 21:51
Kiitos konstista Laukkanen. Se lienee aivankin hyvä. Raastoin Sprintteristä mattot ja ohjaamon pohjalevyn irti ja sieltä alta löytyi tämä Vartan akku. Oli vaan se plussanapa niin monimutkaisen näköinen yhdistelmä levyjä ja laattoja eri suuntiin, pulttejakin oli ainakin kolme ja yksi johdoista vei johonkin rasiaan, jossa törrötti lisää pultinpäitä. Näytti hässäkkä niin tiukalta, että akkukengän mutterin avaamalla ei paketti vielä nouse ollenkaan irti.
KNAAPI JUHA
22.12.2010 17:01
Ajelin eilen ja sen jälkeen vielä latasin automaattilaturilla akun täyteen. Yöllä oli toistakymmentä astetta pakkasta. Aamulla ajovalot päälle n. 120w, joka on n. 10 A ja polttelin niitä kaksi tuntia. Valot paloivat tällöin vielä aivan kirkkaasti, mutta kylmiltään ei jaksanut lähteä käyntiin. Ei edes pyörittänyt kuin aivan vähäisen. Arvelen, että 20 Ah pois 74 Ah:n akusta on sentään senverran vähän, että olisi pitänyt pyörittää reilustikin. Johtopäätös: Ei liene enää akku hyvävoimainen.
TOIVONEN MARTTI
22.12.2010 19:15
Mutta tuo uusiminenkin on joskus turhaa. Viime talvena oli vaikeuksia Espacen käynnistymisessä, ei millään jaksanut pakkasella mennä ympäri. Akkua epäilin ensin ja latasin sen täyteen, ei tepsinyt. Ostin tilalle toisen akun, sama tulos. Johtopäätös oli että startti on entinen. Eikun vaihtamaan startti. Vielä joskus äksyili mutta enimmäkseen toimi.
Nyt tänä talvena sama juttu. Akku on täysi tai ainakin lähes täysi, käynnistyminen heikkoa tai pikemminkin ei mene edes kunnolla ympäri, jos menee muutaman kerran niin lähteehän se, ruiskukone.
Tänään sitten kaivoin taas kerran akun pois ja rupesin ihmettelemään ranskalaista akkukenkää. Siinä on kierteinen osa jossa alareunassa kruunumainen levennys. Tämä osa laitetaan navan ympärille. Sen päälle sitten tulee kierteinen muovihattu jonka alareunassa on johdon jatkeena oleva metallinen rengas. Teoriassa kun muovihatun kiertää kiinni painuu metallirengas tiiviisti kruunun sakaroihin ja siinä on tukeva kontakti.
Oli vaan pari sakaroista tosi pahasti syöpyneitä, yksi puuttui kokonaan. Irrotin koko plussajohdon ja tutkin kuinka tiiviisti johto kiinnittyy ja totesin ettei kunnon kontaktia ole ollenkaan. Kun startatessa tarvitaan tehoa ei se välity kunnolla vaikka valot toimii yms.
Laitoin tilalle plussajohdon jossa on tavallinen puristava kenkä ja ainakin nyt tuntuu toimivan iloisesti, saas nähdä korjaantuiko kokonaan. Olisin vaan huomannut tuon ongelman heti niin ei olisi ehkä tarvinnut uutta akkua ja starttia. Mutta onhan nyt ne ainakin uudet ja kunnolliset...
mot
HAAPANEN TIMO
22.12.2010 19:41
Kyllä oli Juha rankka testi sulla, ei varmaankaan lähde uudellakaan akulla tuon jälkeen kylmiltään.
Kokeile vielä, lataa se akku kunnolla, laita valot päälle ja mittaile jännitystä vaikka vartin välein.
Mulla on kuormitusmittari, sen käyttö vaatii kokemusta, akun koko vaikuttaa niin paljon siihen kuinka nopeasti jännite tippuu.
Takavuosina olin Carawallissa autokaupoilla, kinusin autoon uutta hupiakkua, uutta ei sillä kertaa liikkeessä ollut, huoltomies alkoi mittailemaan käytettyä. Kiinnitti mittarin napoihin, käänsi pieneksi hetkeksi kuorman päälle sanoen: kunnossa on.
Minä kehoitin pitämään kuormaa päällä kunnes näemme putoaako jännite. Vastaus: "Ei voi, mittarin vastukset alkavat punoittaa".
Tässähän kävi niin ettei kuormitettu lainkaan, mitattiin pelkkä jännite. Kuormaa pidetään ainakin kymmenen sekuntia, ja sinä aikana mittarin vastukset kyllä punoittavat niin kuin on tarkoitettukkin.
Sellaisella ammattitaidolla testailtiin asiakkaiden akkuja.
@timppa
HALMEENMÄKI JUHANI
22.12.2010 21:25
Nykyaikaisessa akkutesterissä ei enää kuormiteta vastuksilla. Testeriin syötetään CCA ja varrotaan jokunen sekunti niin testeri kertoo varaustilan sekä starttikyvyn. Ja jos akku on kiinni autossa niin myös laturin kunnon/tehon. Mutta tosiaan jos akku ei ole täynnä, niin arvotkaan ei ole oikeita.