Dieselin jähmettyminen

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 20.12.2010 12:10

Jos kesälaadun nafta jähmistyy -xx asteessa niin kuin lämpimäksi pitää ilman lauhtua ja kuinka pitkäksi aikaa että nafta juoksee taas?

VÄLIAHDE JUSSI 20.12.2010 13:20

Riippuu lämmitys ilman tai nesteen lämpö asteesta ja lämmitettävästä määrästä ,paikasta miten lämmitys voidaan hoitaa. TB nafta kesä laatu-15. TB ilmoituksen mukaan. Eihän tuo Volkari itkeny kun kävin Multarannassa -16-20 Peeveli kun en pannut eteen mitään kone kävi kylmänä koko matkan.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 20.12.2010 15:35

Ajattelin vaan kun tuo kaappi on tulla pressuteltassa (sisällä peruslämpöä 5 astetta, keulapeite päällä) kesänaftat tankissa että millon sitä vois koittaa tulille..toisaalta eihän se tulille lähe jos löpö on liisteriä...ihan varalta jos sillä pitäis päästä liikkeelle. Pitänee lorottaa tankkiin (tais jäädä melkeen täydeksi syksyllä) 2T bensaa höysteeksi ja hujauttaa käyntiin hetkeksi jos vaan lähtee.

VÄLIAHDE JUSSI 20.12.2010 17:55

Älä tee sitä valuta tai pumpaa entise pois ja suodattimet vaihda samantien,ettei tarvii tien päällä tapella,tai vie jonnekin huoltoliikkeelle.Kyllä se siinä teltan suojassa annappa olla tienpäällä on toinen tilanne. En kyllä itse lähtis näin joulunaikaa.

SEILO JUHANI 20.12.2010 17:58

Käyntiin ehkä lähtee, mutta matkalla voi käydä vanhanaikaisesti. En lähtisi ajeleen.

JOKINIEMI PETRI 20.12.2010 18:15

no oletko koittanut lähteekö käyntiin.ja paljoko sitä kesä laatua sielä on oikeesti

HYTÖNEN RAIMO 20.12.2010 18:18

Kyllä se käyntiin lähtee (kannattaa näillä pakkasilla jo kuitenkin lämmittää lohkolämmittimellä) ja ajaakin voi, kun annat käydä paikallaan jonkin aikaa, että konehuone lämpenee.

Ei pätäisi tällä ilmalla (nyt miinus 12 Celsiusta) tulla mitään ongelmia (mutta eihän sitä koskaan tiedä). Vajutat tankkia (ajamalla) esimerkiksi neljänneksen tai puolet ja tankkaat talvilaatua, niin pakkasenkesto paranee monta astetta (arviolta rielusti yli kahteenkymmeneen). Tällä pitäisi jo pärjätä ellei pakkanen äjähdä lähemmäs kolmeakymmentä miinusastetta. Seuraavan talvilaadulla tankkauksen jälkeen sen pitäisi pelittää kuten talvidiesel yleensäkin.

Bensiinin sekoitus dieselöljyyn on hätäkeino, joka ei ole kovin suositeltava (voi tulla hintoihinsa mikäli tulee remontoitavaa). Eikä sekään auto, jos auto on jo jäätynyt.

HAAPANEN TIMO 20.12.2010 18:19

Mun kokemusten mukaan nafta pelaa taas kun ilma ( ja se löpö) lämmennyt alle -15°. Jussi horisee turhia, ellet ole laittanut käyntiin liian kylmällä ei suodattimessa mitään ole, ja vaikka olisitkin, liukenee se myös.

Yksikään auto ei ole mulla kesänaftalla oikkuillut jos pakkasta on vähemmän kuin se -15°. Sitä kylmemmässä alkaa autokohtaisesti muutaman asteen sisällä vaikeudet. Ja näinhän naftantekijätkin kertovat: "suodatettavissa yleisesti käytössä olevilla suodattimilla -15°"

@timppa

Dieseleillä pari miljoonaa kilsaa, siitä pakujen osuus puolitoista miljoonaa.

AHJOS TIMO 20.12.2010 20:18

En ole asiantuntija, mutta olen saanut seuraavan käsityksen:

Kesänafta muuttuu samepisteen alittavassa lämpötilassa pitkään varastoitaessa parafiiniksi. Kun parafiini kevään tullen lämpenee, siitä ei tule dieselpolttoainetta vaan lämmintä parafiinia.
HAAPANEN TIMO 20.12.2010 20:47

Ei,ei. Naftassa oleva parafiini kiteytyy, ja naftan lämmetessä kiteet sulavat.

Pitkään kylmässä varastoitaessa tankin alaosaan voi erottua aineosia jotka eivät enää edes naftan lämmettyä liukene tai sekoitu.

Mulla oli viime talven (6kk) tankki täpötäynnä kesätavaraa, pakkasia oli pitkään. Keväällä kaikki toimi hyvin. Suodatinta en vaihtanut.

@timppa

ILTANEN KARI 20.12.2010 22:57

Mulla oli kesä lämpööljyä 1000 l kontti, sellainen läpinäkyvä. Kontti unohtu pakkaseen, talvella oli -27 pakkasta. Pohjalle tuli valkoista "mömmöä", siis sitä parafiinia, keväällä pumppasin kaiken mikä oli juoksevaa käyttöön, jotain 950 l. seurasin milloin loput sulaa, joskus kesäkuussa oli enää jotain 5l mömmönä, se ei koskaan enää sulanut tai muuttunut juoksevaksi. kesällä oli lämmintä yli 25 astetta, luulen siis että jos parafiini on tankissa kiteytynyt tarvitaan yli 20 asteen länpö jotta siitä tulis taas juoksevaa ???

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 21.12.2010 08:23

Vielä en oo uskaltanu kokkeilla. Ja pitää hommata vähän hauskaa jatkoa pakoputkeen ettei pukkaa kaikkia savuja telttaan sotkemaan.

HYTÖNEN RAIMO 21.12.2010 08:50

Ei siinä ole mitään pelättävää. Ei kun masiina käyntiin ja peruutat ulos teltasta jos savuhaittoja pelkäät. Ja se talvilaadun lisäys on syytä tehdä nyt eikä sitten kun on kolmekymmentä astetta pakkasta, jolloin se on auttamatta liian myöhäistä.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 21.12.2010 09:11

Uskaltaakohan tuota siirtää senttiäkään kun on seisonnassa :-).Saattaa polliisi setä olla kysymässä papereita heti ku vähän liikahtaa.

HYTÖNEN RAIMO 21.12.2010 10:39

Niin no. Jos on seisonnassa, niin anna seistä. Eihän sillä sitten liene tarkoitus lähiaikoina ajellakaan.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 21.12.2010 12:54

Tarkoitus ei mutta hätätapauksessa sitä saattaa tarvita kun on nuo muut kulkineet tuntuu olevan kokoajan korjaamolla tai muuten ajokelvottomia :)...eli ihan vaan varalta.Olishan se pitäny syksyllä älytä jättää tyhejmmäksi että sitte saa talvilaatua tankattua kun tulee säiliöihin.

VÄLIAHDE JUSSI 21.12.2010 14:40

No minusta Ahjos sanoi oikein separafiini jota on enenpi kesä laadussa kuin talvilaadussa, kun olet siinä lämpimässä mikset vaihda siinä sammalla suodattimet. Just kävin taavettiin 880hakemassa öljyn suodattimen, ei se sitä oo näköjään tarvinnu, entisen omistajan mielestä. Pitää kattoa onko menny laakerit.Suodatin makso5.80€. Nyt se kone pitää laakeroida. n.6eken tähden. Mieti sitä. Pistät TB talvilaatua etkä mittää muuta.

VÄLIAHDE JUSSI 21.12.2010 14:48

Jäi näköjään pois sana .lisäaineita. Siis ei niitä lisä aineita. Ja "se parafiini",kojauksena myös.

PAAVILAINEN JUSSI 21.12.2010 15:15

pakko osallistuu keskusteluun sillä verukkella, että mites se nykyisin on noitten eri yhtiöiden talvilaatujen kanssa, mulle on moni "rekka mies" duunissa väittäny että juuri TB:een talvilaatu olisi parasta...

ASIKAINEN MATTI 21.12.2010 15:34

Tosiaan, valuta tai pumppaa tankki tyhjäksi, laita parikymmentä litraa talvilaatua tankkiin, lämmitä suodatinta sähköpuhaltimella ja käynnistä. Anna sitten käydä kunnes suotimessa oleva neste on vaihtunut talvilaatuun. Aja sitten täyttämään tankki talvilaadulla. Suotimen vaihtaminen tuskin on tarpeen.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 21.12.2010 15:36

TB...Lukoil...Venäjä...helvetin kylmää talvella jossainpäin siellä...ehkä pitää paikkaansa että TB osaa "tehdä" dieselin kylmiin olosuhteisiin parhaiten.

PAAVILAINEN JUSSI 21.12.2010 15:46

niinpä...tehdäänköhän TB:een löpöihin viellä jotain lisä aineistusta suomessa, vai meneekö suoraan jakeluun..

PAAVILAINEN JUSSI 21.12.2010 15:56

http://www.teboil.fi/ tuoltahan se näkyykin...väittäävät että syyskuussa tankattu KESÄLAATU kestää -15 pakkasta...

PAAVILAINEN JUSSI 21.12.2010 15:59

siis suodatettavuus -15 samepiste -6

LEPOLA SAKARI 21.12.2010 16:01

Ajelin 90-luvulla 306 Peugeot TD:llä kaikki talvet TB:n kesälaadulla jota sai siihen aikaan muutamista TB:n automaateista. Ei ollut mitään ongelmia. Tosin Pösössä oli vesikiertoinen lämmitys polttoaineensuodattimessa.

AHJOS TIMO 21.12.2010 16:06

Nesteen dieselpolttoaineiden samepisteet ovat laadusta riippuen 0 tai -5 (kesälaadut), -15 (välilaatu), -29 (talvilaatu) ja -40 (arktinen laatu). Teboilin vastaavista tiedän vain sen, että ennen vuotta 2009 heillä oli välilaatua, jonka samepiste oli -18.

Vuosi sitten kuulin tällaisen jutun, jonka todenperäisyydestä minulla ei ole mitään tietoa: Kerrottiin, että Teboil/Lukoil ei toisi Suomeen enää Venäjällä jalostettua dieselpolttoainetta, koska se sisältää enemmän rikkiä kuin EU-määräykset sallivat. Sen sijaan he tuovat raakaöljyä, jonka Neste jalostaa. Siten myös Teboil-asemilla myytävä dieselpolttoaine tulisi nykyisin Nesteeltä.

Venäjällä jalostetusta dieselpolttoaineesta joku sanoi kerran, ettei sen korkeampi samepiste johdu mistään lisäaineesta tai paremmasta jalostustekniikasta vaan ihan päinvastaisesta: Siitä ei ole jalostusprosessissa otettu pois kevyitä aineksia, jotka Neste kuulemma ottaa pois ja myy kalliimmalla litrahinnalla erikseen. Missä tuotteissa? Korostan vielä, että tästäkään asiasta en tiedä mitään, olen vain verkkokeskusteluista lukenut.

VÄLIAHDE JUSSI 21.12.2010 16:34

Net tulee nesteeltä sölviikistä ja se on aivan sama mitä merkkiä se on vain on talvilaatua. Veilä kuka myy halvimmalla? Gulf:ko,shell:kö,TB:kö, ST1:en vai ABC:ma? Pankaa varalta jokaista.

KNAAPI JUHA 21.12.2010 16:43

Tämä Jussin viimeinen lause oli varmaan tarkoitettu Palliinille ja kumppaneille sitä Halsuan reissua varten. Miten lienee tullut väärän otsikon alle.

KOIVISTO KARI 21.12.2010 17:40

Itsellä oli traktorin tankissa 150 l kesälaatua ja sen muistin, kun kone alkoi yskiä reilussa pakkasessa. Ei auttanut muu kuin lähteä hakemaan uutta suodatinta. Samalla varaosakauppias tarjosi parafiininsulattajaa, ainetta, mikä tekee kesälaadusta kestävämpää. puteli maksoi 3,90€, epäilin, mutta en enään. Ainetta tankkiin pari pulloa ja niinpä pelittää kuin kesällä konsanaan. Eikä tarvinnut ruveta tyhjentelemään tankkia. Suosittelen.

TOIVONEN MARTTI 21.12.2010 17:43

Onkos se noin? Kuvittelen muistelevani että ST1 tuo maahan sekä omien asemien että ABC-asemien myymän polttoaineen. Koskikohan se vain bensaa? Voi olla. Jutussa muistaakseni puhuttiin siitä että polttoaine tulee lähinnä Rotterdamin tms. markkinoilta ja siksi sen hinta voi heitellä enempi maailmanmarkkinahintojen perässä.

Mutta voi olla että näin untakin. mot

PS. Kokeilin Saksassa jotain ihme dieseliä, olikohan se Shellin PowerPlus tms. Maksoi sikana (1,48/l) ja sitä meni sadalla litra enempi kuin saman firman Fuelsave-dieseliä. Mutta olipa ärjyä tavaraa! Olin varma että vanha Sitikka näyttelee kohta kiertokankiaan kun mentiin hurjia mäkiä ylös niin ettei puhettakaan vaihtamistarpeesta, oli kuin eri moottori!

Olisko ollut jotain happilisäainetta tms. Onkos jollain tietoa mitä se oikein oli? Ei kai sitä huomaa jos on uusi auto kolmen litran moottorilla ja turbo viheltämässä mutta tuommoinen vanha auto paljastaa kyllä eron.

HAAPANEN TIMO 21.12.2010 18:18

Älä nyt kaimatimppa pelkästään sitä samepistettä tuijota. Suodatettavuus on se arvo joka vaikuttaa automiehen elämään.

Kyllä se käytännössä niin menee kun tuolla ylempänä sanoin, tavallinen kesälaatu toimii -15° asti. Juuri siihen mitä sen suodatettavuus onkin. Jos uuden tekniikan moottorit sitten ovat herkempiä, siitä ei ole kokemuksia.

Tuosta talven yli säilymisestä. Viime keväänä mietin tosissaan joko nyt olisi täpötäysi tankki pitkien pakkasten aikana "ryynittynyt". Iltasen Karin polttoöljykokemuksen mukaan olisi pitänyt, muttei mulle mitään ongelmia tullut.

Olisiko niin että keväällä auton tankissa ajettaessa huljuva nafta sulattaisi mahdolliset ryynit. Onko joku kuullut jollain olleen jonain keväänä vaikeuksia polttoaineen vuoksi? Eikös suurin osa seisokissa olevista autoista ole kesätavaralla?

@timppa

PAAVILAINEN JUSSI 21.12.2010 19:46

suodattimista sen verran, että nyt on varmaa tietoa, tosin raskaan-kaluston puolelta..commonrail dieselissä on paljon "hienommat" suodattimet kuin vanhanajan diesilissä..jouhtuen siitä, että jos suutin "hirttää auki" paskan takia..niin ryntäys on varma siinä sylinterissä, koska "railin" takana on koko ajan melkonen paine (volvon d7e moottorissa 400-1600 bar)

PAAVILAINEN JUSSI 21.12.2010 20:00

niin jäi viellä kirjoittamatta, että jos edellä mainittu tapahtuu niin moottorin ecu kyllä lyö pelin poikki..mutta matkan teko jää siihen..

HALMEENMÄKI JUHANI 21.12.2010 21:25

http://www.shell.de/home/content/deu/products_services/on_the_road/fuels/v_power_diesel_tpkg/

Ei tuolla reseptiä ole mutta kaameasti kehuja kuten myyjän sivuilla pruukaakin.

TIENHAARA ERKKI 21.12.2010 21:35

Jussi, mites se kone ryntää, ku tampaksit on tukos, ei oo lientä poltettavaksi, aikonaan vanha cummins ryyty, ei saanu löpöö, oli ensimmäisiä pumppudieseleleitä.

PAAVILAINEN JUSSI 22.12.2010 09:25

nyt käsitit väärin...ajatuksena oli että "tiheämpi" commonrail suodatin, saattaa alkaa ahdistamaan helpommin kuin vanhan ajan suodattimet...jos parafiini alkaa kiteytymään.

HAAPANEN TIMO 22.12.2010 16:27

Varmaankin näin on. En tähän hätään löytänyt, mutta jonkin jalostamon sivulla on suodatettavudesta teksi: "Yleisesti käytössä olevilla suodattimilla xx°C" Mitä sitten tarkoittaakin.

Arktista laatua on täällä etelässä myyty viimeksi ehkä v. -87 Kuitenkin lähes joka talvi ollut yli kolmenkympin pakkasta jossain vaiheessa. Näkyy tien päällä silloinkin myös uusia autoja, vaikka pakkanen on aivan limitissä talvinaftan ominaisuuksiin nähden (suodatettavuus -34°, same -29°). Totuuden nimessä, osa niistä uusista näkyy hinurin lavalla. @timppa

AHJOS TIMO 22.12.2010 17:45

Miten uudet autot ovat huonommassa asemassa kuin vanhat? Uusien Ducatojen maahantulohuoltoon kuuluu (tai ainakin kuului minun autoni ikäluokassa) 10 litran tankkaus TALVIdieseliä vuodenajasta riippumatta!

TERVO JARI 22.12.2010 18:22

Kopio:

Mulla oli kesä lämpööljyä 1000 l kontti, sellainen läpinäkyvä. Kontti unohtu pakkaseen, talvella oli -27 pakkasta. Pohjalle tuli valkoista "mömmöä", siis sitä parafiinia, keväällä pumppasin kaiken mikä oli juoksevaa käyttöön, jotain 950 l. seurasin milloin loput sulaa, joskus kesäkuussa oli enää jotain 5l mömmönä, se ei koskaan enää sulanut tai muuttunut juoksevaksi. kesällä oli lämmintä yli 25 astetta, luulen siis että jos parafiini on tankissa kiteytynyt tarvitaan yli 20 asteen länpö jotta siitä tulis taas juoksevaa ???

Loppu.

Kun pumppasit sen osan pois mihin "mömmö" ( parafiini )olisi liuennut, niin mihinkäs se "mömmö" menis kun ei ole mihin "mennä" ( liueta ) . . .

VÄLIAHDE JUSSI 22.12.2010 18:35

Kuka väittää ,että uudetautot ovat huonnomassa asemassa kuin vanhat? Eihän uuden auton omistajan tarvii kuin välittää liikennesäännöistä ja takatessan katsoo mitä tankiin panee. Meekeläinen ei saa edes vakuutusta sen varalle,että matka jos auton tähden sattuisi katkeammaan.

LAHTI ANTTI 22.12.2010 19:13

"Meekeläinen ei saa edes vakuutusta sen varalle,että matka jos auton tähden sattuisi katkeammaan".

Meinaatko, että mesen nokalta tähti katkeaisi? :))

VÄLIAHDE JUSSI 23.12.2010 18:05

Ei kuule oo ollu meseä, kuin viime keväällä. Nyt C1 Sitikka,Vokkeli Karmanpiirongilla ja Lada viisyli yheksän.

RATILAINEN JOUNI 24.12.2010 08:47

Noista suodattimista sen verran että uusissa dieseleissä on tiheämmät suodattimet. vanhoissa oli suodattimen tiheys yleensä 50 mikronia ja nyt näissä uusissa tiheys on 25 mikronia. (Tämä on sellainen karkea suhde mitä olen nähnyt suodatinvalmistajien tiedoista). Hyvää Joulua kaikille. Tv. JR

SUOMALAINEN RITVA 25.12.2010 13:59

ota varmuudeksi polttoaineesta näyte, ettei ole mennyt puuro ja vellit sekaisi.Arktinen laatu voi olla alussa aika paksua tavaraa. Näyte vai viimeisen tankkaupaikan firmaan jos polttoaine on sakkauntunut.

PE.Jätä itelle myös sitä näytettä,kai!!!

Viimetalvena oli aikapaljon propleemia, isompijakin autoja hiipu kesken matkanteon kaikista konsteista huolimatta

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 27.12.2010 10:47

Noniin, testi tehty.Eilen oli mittarissa -15, auto parituntia roikassa ja yön yli latasin akkua (ihan vaan varalta,liekkö ottanut virtaa vastaan) ja sitte hehkutus+starttaus,hehkutus+starttaus....muutaman kerran sai kokeilla mutta kyllä se se sitte lähti ryskyen käyntiin :) Tais olla tukikumit vähän jäässä :) Annoin käydä tovin tyhjäkäyntiä ennenku kokeilin kaasua ja hyvin sitte vastasi kaasupolkimeen.Annoin käydä sen verran että moottorin lämpötila n. 60astetta. Seuraavaksi pitäis kokeilla ajaa auto tankille.Onneksi tuossa 200m päässä on ABC mistä saa "halpaa" dieseliä. Liekkö kaupungin kallein asema.

KERTTULA PEKKA 27.12.2010 17:33

Varmasti on kalleinta dieseliä, jos se ABC asema, näin on Kempeleen Zeppeliinissäkin.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 28.12.2010 09:41

Pekka K. Oliko sulla joku vuos sitten myynnissä Laika Fiatin alustalla?(sori offari)

KERTTULA PEKKA 28.12.2010 14:22

Kyllä oli, Laika on nyt Pudasjärvellä.Taidettiin hieroa kauppoja mekin. (ohi asiasta)

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 28.12.2010 14:49

(edelleen ohi asiasta) jep..oikein muistelin ja kauppoja hierottiin.Me ostettiin nyt (vasta) sitte pikkusen isompi auto, tommonen liki 7 metrinen Hymeri kiinteällä paritakapetillä.Tykätään tilavasta autosta :)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.