hymer/solifer 644 kytkentäkaavio

HAANPÄÄ JARI 14.12.2010 17:30

Moi

Eli tuollainen vm. 2001 auto EBL 99 G laturilla. Ensin lopetti hupiakun latauksen (maasähköllä lataa) ja nyt ei mene edes matkustamon sähköt päälle. Akussa on kyllä sähköä. Kaivelin johtoja ja sulakkeita moottoritilasta ja näyttäisi olevan OK. Mutta mistäköhän ebl ottaa tuon D+ sähkön?

Saako jostain koko korin sähkökaavion?

t: Jari H

HÄMÄLÄINEN MARKKU 14.12.2010 18:14

Tuo D+ on laturin latauksen merkkivalo lähtö, mutta mistä se on fyysisesti kytketty, tietänee yksin Hymerin sähkömies.

Eihän sinulla vaan ole EBL99 kykin kääntynyt nollille, se tipauttaa akun pois pelistä.

Taitaa olla salaista tietoa nuo kopan sähköt :=)

VARTIAINEN URPO 14.12.2010 18:32

Onkos akku apumienpuolella? Sieltä löytyy myös sulakkeita ja rele joka voi olla myös viallinen? Niin voi kyllä kytkin olla nolla asennossa löytyy melkovarmaan Kuskin seläntakaa?(alhaalla)

LAUKKANEN MAURI 14.12.2010 18:33

D+ menee laturille ja sen voit testata seuraavalla tavalla; Etsi se paksuhko +johto joka menee auton akulle ,on siinä akkulaturilla,ja kytke siihen normaali 2w lamppu ja se toinen pää siihen D+ johtoon,joka menee laturille. Lamppu palaa kun mootori seisoo(laturi ei pyöri),se maadoituu laturin rootorin, mang,käämin läpi. Mutta kun käynnistät mootorin lampun tulis sammua, jolloin se kytkentä sinne laturille on kunnossa, siihen johtoon indunsoituu jännite.

TERVO JARI 14.12.2010 18:35

http://karavaanarit-fi-bin.directo.fi/@Bin/ab59bd5347592b66bd67b78b774c16f6/1292344576/application/pdf/73597653/EBL%2099%20G%20BA_EN.pdf

LAUKKANEN MAURI 14.12.2010 18:43

Jari oli nopea; Sieltä kuvasta löytyy D+ in;se menee sinne auton laturille,jossain puhutaan myös +61 johdosta ja herätevirta johdosta. Akun lähdöt näkyvät myös NR,1 =auton akku ja NR,2=hupiakku

HAANPÄÄ JARI 14.12.2010 19:49

Moi taas

Kytkin on päällä ja sulakkeet ehjiä. Akku on kuljettajan penkin alla, jossa on kaksi sulaketta 2A ja 50A -ehjiä. Tuo EBl:n kaavio minulta jo löytyy (suomi ja saksa), mutta tosiaan asunto-osan kaavio kiinnostaa. Voi olla ettei löydy mistään? Laitoin sisätilalämppärin käyntiin ja puhalsin pari tuntia lämpöä EBL:lle ja nyt menee sähköt päälle muttei moottorin lataus. Onko muilla ollut pakkasessa -12 - -17 'C ongelmia? Moottoriakun vierestä alhaalta on ryöstijällä otettu D+ ? Kaksinapainen kaapeli jossa vesitiivis pikaliitin? Samassa suojamuovissa menee johto imusarjahehkulle. D+ johto ei ole virrallinen missään vaiheessa. Yritin fiiun kaaviosta selvittää mikä ko johto on mutten ainakaan vielä saanut selvää.

Niin juu jääkaappi ei ole koskaan toiminut 12 voltilla -vaikken sitä ikinä käytäkään (edes yritä) 12v:llä.

Jari H. PS: ikävä korjailla pimeässä ja pakkasessa

TERVO JARI 14.12.2010 20:20

että tuskimpa noita sähkökuvia on Suomessa Hymerin jälleenmyyjilläkään, sen näköisiä on koplaukset . . .Tämä tilanne on usealla muullakin korivalmistajalla . . .

Huoltomiehet mittareiden ja kokemuksen tuella noita korijaa, sen mukaiset on sitten korjaamokustannukset asiakkaille, tunnit kuluu eikä vikaa löydy ja vaihdetaan kaikenvaruilta ehyitä osia uusiin . . .

Saasnähä kuisen tää viesti pysyy täällä, Hymeriä kun menet "arvosteleen" todennäköisesti jälleenmyyjän toimesta ilmestyy kirjoitus viesti ylläpidon toimesta poistettu.

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=71868246

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.