Harmaavesisäiliön eristäminen/lämmitys

HYRKÄS KARI 13.12.2010 18:00

Onko vihjeitä tai neuvoja ja kokemuksia harmaavesisäiliön eristämisestä ja mahdollisesti lämmitys "systeemin" laitosta. Mielenkiinnolla kuuntelen.

TERVO JARI 13.12.2010 18:03

minkämerkkinen ja millaisella lämmitysjärjestelmällä on kulkineesi varustettu, jatkettaisko sitten kirijoottelua ?

HYRKÄS KARI 13.12.2010 18:10

Takaveto Ransit, COMBI-6 ILMALÄMMITYS

PELLIKKA ERKKI 13.12.2010 18:11

Minulla on kulkimen harmaavesisäiliö ulkopuolella pohjaa vasten. Eristeet ympärillä ja rosteri päällmmäisenä. Neste kierukka pyöräytetty säiliön kautta. Näin hyö on tehneet Kuhmossa -80/-90 luvun taitteessa. Ei tietoa miten nykyisissä autoissa homma hoituu.

KOTILAINEN ISMO 13.12.2010 18:15

Eristetty vaippa säiliön ympärille. Sen verran isompi se vaippa, että ilma liikkuu säiliön ja vaipan välissä. Sinne ilmatilaan johdetaan yksi truman putkista lämmittämään säiliötä. Toimii. Ainoa ongelma tulee olemaan tyhjennyskahvan jäätyminen, luulen, mutta siihen voisi harkita sähkövastusta.

TERVO JARI 13.12.2010 18:28

saksmanni on tehnyt jätevesisäiliön päälle hieman isomman "kuoren" eristelevystä ja sen suojana on vanerinen ulkokuori joka on tiiviisti eristettä vasten.

Tuonne eristeen ja jätevesisäiliön väliin jääneeseen väliin on johdettu Truman lämmitysputkistosta yksi putki joka pitää tuon jätevesisäiliön sulana, tyhjennyshana on niin lähellä tuota säiliötä että se on saatu samaan "pakettiin" joten se pysyy sulana yhdessä säiliön kanssa.Säiliö on sijoitettu auton alle, välittömästi taka-akselin taakse.

Jäätymisongelmia ei ole ollut.

Hyvin yksinkertainen järjestelmä ja helppo toteuttaa jälkeenkin päin, koska ei tarvitse yrittääkkään saada eristettä säiliöön liimattua kiinni vaan saa jättää "sopevan" välyksen säiliön ja eristeen väliin jolloin voidaan "eristetystä laatikosta" tehdä "kanttinen" ei tarvi olla säiliön muotoja mukaileva.

Jos olisi ollut vesikiertoinen järjestelmä tuonne väliin olisi kiepautettu muutama metri sopivan kokoista letkua ja letkussa olisi kierrätetty lämmitysjärjestelmän glykoliliuosta, sulana pysyy, ja lenkki myös tyhjennyshanan "ympäri" . . .

Edellä Erkki kertoikin tuon nestekiertolämmitys vaihtoehdon . . . No kertaus on opintojen äiti . . .

VALTONEN MARTTI 13.12.2010 22:06

Minulla harmaavesisäiliö on eristetty(muusta maailmasta) sängyn alle. Lämmitys hoituu Alde 3000 nimisellä laitteela samalla se lämmittää myös vaunun. Pysyy litkut säiliössä nestemäisinä. Mutta asiaan, onko niissä m-autoissa välttämättä ne säiliöt oltava ulkomaailmassa, etteikö sisätiloihin tosiaan mahdu?

PELLIKKA ERKKI 14.12.2010 09:18

Se on sama missä se on, kun on vain alempana kuin suihkutilan lattia. Mieluummin usean sentin, ettei hurahtele takaisin lattialle.

ASIKAINEN AKU 14.12.2010 10:38

Laitoin viimetalvena omaan Adria twiniin alla olevaan säiliöön eristeet 30mm paksusta Finfoamista, jotka liimasin yhteen saumavaahdolla. Alla suojana 0,5mm paksu rosterivaippa. Lämmittimeksi laitoin pohjaan sähköisen foililämmittimen, jonka on valmistanut Raumalla Foilpoint Oy. Heillä on monia kokoja tuotannossa. Tosin ei ole vielä tarvinnut testata talvikäyttöä. Tuli vain tehtyä kun irroitin säiliön auton ruostesuojauksen takia.

VALTONEN MARTTI 14.12.2010 10:39

Hyvä huomio Pellikka. Näinhän se on oltava. Mutta mulla vaunussa ei suihkuvedet menekään sinne säiliöön, vaan ne vaatii ulkopuolisen "säkin" tms. Tämä mahdollistaa tietysti kiinteän säiliön sijoituksen sängyn alle lattiatasoon.

PÄIVINEN UNTO 14.12.2010 20:39

Kun hankit kaksoispohjasen auton niin on harmaavesikin lämpösessä eikä jäätymistä esiinny,omassani tyhjennys- ventiilikin on lämpimässä vai 50 milliä poistoputkea on lattian alla. Ei jäädy vedet,kun välipohjassa on näillä keleillä +35 astetta lämmintä.Eikä tarvitse lattia lämmitystä sekin hoituu samalla.Kyllä sakemanni osaa tehdä talviauton.UP.

KUNNAS TAPANI 15.12.2010 10:26

Mites sellainen viritys, että pesualtaiden alla on erilliset kanisterit, ja suihkutilasta meinisi suora putki auton alle, jonne laitettaisiin irtoastia suihkun ajaksi. Ei tarvitse rakennella eristyksiä eikä lämmityksiä, eikä kuluttaa energiaa paikkojen lämpimänä pitämiseen.

Kesäksi sitten putket viemään vedet normaalisti auton alla olevaan harmaavesisäiliöön.

SUOMINEN TAUNO 15.12.2010 11:05

Tuokin toimii varmasti, mutta miksi et yksinkertaisesti laske vesiä vain harmaavesisäiliöön. Tietysti kannattaa varmistaa, etteivät viemäriputket kulje auton alla eristämättöminä, jolloin vesi jäätyy matkalla säiliöön.

Harmaavesisäiliöön voi sitten laittaa suolaa (kalsiumkloridia), joka pitää sen sulana ainakin -20 asteeseen. Tämä ohje oli Burstnerin käyttöohjekirjassa ja yllättäen jopa toimii. Auto kannattaa pysäköidä niin, että vedet valuvat hyvin putkissa. Minun autossani laitetaan perä vähän alemmaksi.

TOIVONEN MARTTI 15.12.2010 13:21

Yksi ratkaisu on laittaa pieni lämmitysvastus eristeen ja säiliön väliin. Mulla on säiliön eristeena romiksesta ostettua polyuretaanitmsmattoa, samantapaista kuin retkipatjat. Eristeen päälle laminoin pari kerrosta lasikuitua pinnaksi. Säiliön ja eristeen välissä on vanhasta istuinlämmittimestä toinen, se istuimen puoli jossa termostaatti mukana. Termostaatti on kuitenkin niin kuumalle tarkoitettu ettei sen varassa voi olla vaan pitää käyttää katkaisijaa jolla laittaa lämmityksen päälle ja pois.

Syö kyllä aika paljon sähköä mutta sitä voi käyttää kun ollaan sähköverkossa tai ajossa, paikallaan syö akut tyhjiin. Mutta mulla on Truma pistelämmitin eikä kiertoputkistoa joten jotain piti tehdä. Epäilen kyllä että ilman puhallusputken jälkiasentaminen auton alla olevaan säiliöön voi olla aika ongelmallinen temppu, sähkön laittaa helpommin. mot

JOKINIEMI PETRI 15.12.2010 13:50

Tässä kun lueskelee näitä teese itsemiesten konsteja.Tulee mieleen että kyllä se kaksoipohja auto on vaan parasmahdollinen.Itelläni ei kulje auton alla mitään mikä liittys vetee,lämmitykseen,sähköön.Aikasemmin kirjotin että parantelin oman autoni kaksoispohjaa ja nytten vetet tulee ja menee.Miinus 20 on jo koettu hyvin toimi.On se kumminki asumismukavuutta kun vesi tulee hanoista eikä tarvi pelata kannujen kanssa.

PELLIKKA ERKKI 15.12.2010 15:04

Selevähän se, myyn pois tuon kymppitonnin arvoisen asunto-autoni ja ostan tilalle muutaman kymppitonnin hintaisen kaksoispohja kulkimen. Tuokin asia tuli ratkaistuksi. Pitäisköhän näillä sivuilla olla kaksi osastoa. Toinen öky-autoilioille ja toinen niille joilla ei ole peukalo keskellä kämmentä ja käyttävät kulkimeensa huomattavasti vähemmän riihikuivaa. No ei tietysti näitä asioita pelkällä rahalla ratkaista. Pitäisi olla myös järkeä, ettei valtakunnassa lojuisi myynnissä jatkuvasti tuhatkunta uudenkarheaa "väärää" ostosta.

KOSKINEN OLLI 15.12.2010 15:29

Itse lasken kuuluvani tähän, peukalo ei aivan keskellä kämmentä porukkaan. Matkailuharrastukseeni kuuluu kiinteänä osana kaluston jatkuva parantelu. Sellaista ajoneuvoa ei ole tehtykään, jota ei voisi parannella. Halpiskulkineessa sallin että on parin kolmen asteen lämpötilaeroja, jos olisi minulla kallis kulkine, puolen asteen lämpötilaero saisi minut tikahtumaan pettymyksestä.

Vaan en minä sitä pahaksi koe jos joku tässä välissä onnestaan kertoilee :) Tietoa ei koskaan ole liikaa!

TERVO JARI 15.12.2010 17:59

Tässä kun lueskelee näitä teese itsemiesten konsteja.Tulee mieleen että kyllä se kaksoipohja auto on vaan parasmahdollinen.Itelläni ei kulje auton alla mitään mikä liittys vetee,lämmitykseen,sähköön.Aikasemmin kirjotin että parantelin oman autoni kaksoispohjaa ja nytten vetet tulee ja menee.Miinus 20 on jo koettu hyvin toimi.On se kumminki asumismukavuutta kun vesi tulee hanoista eikä tarvi pelata kannujen kanssa.

Kopio loppu.

Ei tarvi mitään kaksoispohjaa.

Ei ole mikään ongelma tuo harmaavesisäiliö tuolla auton alla, päinvastoin siellähän se on pois vaarantamasta suurempaa vesivahinkoa jonka se saattaapi tehdä jos se vuotaa sisätiloihin.

Käyttövesisäiliö on lämpimässä tilassa niinkuin vesiputket ja kokoojaviemäriputketkin vain säiliö on "ulkoistettu" mutta sen on jo korinvalmistaja eristänyt asiallisesti ja hoitanut "satavarmasti" sen sulanapysymisen, jos lämmitys pelaa on myös harmaavesi sulaa niinkuin tyhjennysputki kuin sen sulkuventtiilikin.

Jos kaksoispohjallisen auton jättää "talviteloille" on siitä tyhjennettävä ihan samallalailla putkistot/säiliöt kuin ei kaksoispohjallisestakin, muutoin "pakkanen panee" paikkoja "risaks".

Nuot lattiavaihtoehdot ei mitenkään vaikuta talvikäyttöön, vedet toimii jos haluaa kokoajan mutta onko järkevää pitää kalustoa lämpimänä kokoajan ? Varsinki jos käyttöä on esim. kerran kuukaudessa, on helpompi "leikkiä kannujen/kanistereiden kanssa" mitä täyttää/tyhjätä putkistoja/säiliöitä jatkuvasti . . .

Makuasioita, sinä tykkäät että vesi kulkee/menee kuin kesällä talvellakin mutta ei ole merkitystä onko kaksoispohjallinen vai ei, kummassakin ne toimii vuodenaikaan katsomatta, on vain mitä haluaa tehdä tuon mukavuuden eteen, itse hieman laiskana en viitsi ruveta säiliöitä/putkia täyttään/tyhjään yhden viikonlopun takia ja on hieman uskaliasta jättää vedet säiliöön/putkistoon ja luottaa että sähköt ei katkea autolta kovana pakkasyönä, jos niin käy vahingot saattavat olla todella suuret/työläät . . .

Hyvää jatkoa sinulle . . .

MYLLYHARJU ALPO 15.12.2010 20:36

Kirjoittelin aiheesta jo 2006 ja systeemi toimi silloin hyvin, allaoleva kirjoitus suoraan haulla.

Jos on kysymyksessä automalli missä on harmaavesisäiliö suoraan pohjan alla. Itse laitoin edelliseen autoon (v.malli –89) jossa paljas säiliö möllötti pohjan alla lämpövastuksen, lämpökaapelilla toteutettuna jossa on termostaattitoiminne kaapelissa. Kaapeli vain putken kylkeen ja säiliön pohjan alle muutama silmukka, tämän jälkeen putkien päälle eriste ja säiliö samoin eristetään hyvä vielä laittaa mekaaninen suoja vesivaneerista säiliölle. Talvileirintäpaikalla kun auto kytketään verkkosähköön niin säiliö lämpiää noin +6C ja ei ole ongelmia. Lavuarit toimi talvella pohjoisessa vaikka ulkona oli –25C.

PAAVILAINEN JUSSI 15.12.2010 20:46

hö...mulla vm 90 lmc/ducato ja molemmat säiliöt sisällä penkkien alla...väittävät että 100 litran säiliöitä. jonkun verran pakkasissakin kuljettu (-20), ja ei mitään ongelmia vesien kanssa...siis onko uudemmat sitten huonompia tän asian suhteen...

KERTTULA PEKKA 16.12.2010 07:51

Onko ne säiliöt lattiapinnan yläpuolella, miten suihkuvedet menee sinne ?

PAAVILAINEN JUSSI 16.12.2010 11:03

kyllä ne on lattia pinnan ylä puolella. suihkussa on erillinen pumppu, joka pumppaa vedet suihku kaukalosta säiliöön.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.