Rapido asuntoauto

LINDSTRÖM SEPPO 06.12.2010 22:12

Onko kokemusta RAPIDI asuntoautoista olen kiinnostunut hankkimaan sellaisen Miellään hyvät ja huonot puolet.

AHONEN KAI 07.12.2010 01:32

Fiksumman oloisia ja paremmalla alustalla paremmin tehtyjä kuin hyymerit. V6- moottorilla varustettuja mersu-alustoja joka lähtöön, huonot puolet kertonee joku sellaisesta jostain syystä eron ottanut.

Me potkittu noiden kummeja vaihtoehtona kuorma-autopohjaiseen kulkineeseen, toinen hyvä vois olla Frankia.

PUUMALA RAIMO 07.12.2010 10:13

Millaisia Rapidon kokemuksia talvella.Kun on 25mm eristeet ja isot ikkunat.Jossain mallissa Vesikeskuslämmitys ja silloin ilmasolat.ilmalämmityksellä suutimet pultahavat vain keskellä lattia.ymperi seiniä ja sängyn ymperi ei mitään.T Raimo

PEUNA ANTTI 08.12.2010 20:32

Jos aiot käyttää autoa myös talven tuiskuissa ja pakkasissa, tutki tarkoin lämmitysjärjestelmän lisäksi eristeet. Myös vesisäiliöiden eristys ja sijainti on tärkeä. Huomioi myös, että vesisäiliöiden lämmityksestä ei ole apua jos tyhjennysventtiilit ovat paikassa jossa niitä ei jäätyneenä saa auki. Jos käytössä on lämmin talli ei niistä ole murhetta. Jos harrastukset ovat sellaisia, että tulee vedettyä kärryä niin takaveto on ehdoton. (varsinkin talvella)

HYTÖNEN RAIMO 08.12.2010 21:55

Ei muuta kuin tutustumiskokemus (messuilla). Ranskalaisvalmiste, jonka rakenneratkaisut hieman tavanomaisesta poikkeavia (ei sinänsä paha asia). Suhtkoht siistiä työtä, mutta eristeenä ohuehko stryroxvaahto. Mallisto osa- ja täysintegroituja, joista pääosa Ducaton alustalla, vain luksusmalleissa mersun alusta. Hieman keskivertoautoa hintavampi.

Antaa keskimääräistä laadukkaamman vaikutelman, mutta tuo ranskalaisuus (ja ennen kaikkea talviominaisuudet) herättää hieman epäilyksiä.

UUSIKYLÄ PENTTI 09.12.2010 13:52

Onko kokemusta RAPIDI asuntoautoista olen kiinnostunut hankkimaan sellaisen Miellään hyvät ja huonot puolet.

On kokemusta, voit soitella Puh:0400536786

TERVO JARI 09.12.2010 19:29

Vaihtoi Soliferin alkovimallilla Rapidon puoli-integroidun, Solifer oli jo vanhempi kampe mutta sanoi että ei Solifer natissut ( Rapido natisee ) ja kalusteet oli kestävämmät Soliferissa kuin Rapidossa . . .

Muutoikin piti Rapidoa Soliferiin verrattuna kevyesti tehtynä.

TENHO TIMO 09.12.2010 21:52

Hyviä vastauksia selvästi asiansa tuntevilta. Kai A. vertaili Hymeriä ja Rapidoa. Kaksi edellistä oli Hymeriä, mutta meni herne nenään ko. kauppiaan kanssa ja tuli vaihdettua merkkiä. Oikeasti suurin syy Rapido 992 MH:n sotkeentumiseen oli makuuosan ratkaisu eli se oli ensimmäinen johon tuli ns. queensbed eli pitkittäinen punkka keskellä autoa eikä takaikkunaa ja ei ainuttakaan ikkunaa suoraan kupeessa kylmää hohkaamassa. Oletukset talvikäytöstä ovat oikeita, jos kaasua ja sähköä riittää, niin kyllä siellä tarkenee, mutta Kabe lienee ainoa talviauto sellaiselle joka sitä oikesti tarvitsee. Rapidossa on kyllä oltu yli parinkympin pakkasissa, mutta niihin on jouduttu eikä pyritty ja henkiin on jääty. Asensin lämpömaton lattialle maton alle, lisää huimasti mukavuutta, sillä ranskan laitteessa ei ole välipohjaa. Eli olen melkoisen tyytyväinen kulkineeseen joka on tällä hetkellä eteläisessä Espanjassa. Tänään max. +23C, hyvin tarkeni, huomiseksi lupaili samanlaista.

-timotee

KOSKINEN OLLI 09.12.2010 22:24

Vuoteen viereisen ikkunan kylmyys on helppo muuttaa suoranaiseksi lämpöseinäksi, (seinän pintalämpötila noin 30 astetta) jos on ilmasola vuoteen ja seinän välissä, ja Trumatic ilmapuhallin lämmitin sijaitsee vuoteen alla. Tarvikkeet maksaa parikymppiä ja työ kestää tekijästä riippuen tunnin tai kaksi.

Ai, niin. Pitää vielä tietää miten tuo tehdään. ;)

TENHO TIMO 10.12.2010 12:57

Näinhän se kuin Olli sanoo, mutta autoissa on melkoisia rakenne-eroja ja se toteutus ei ole aina niin helppoa. Olen itse aikoinaan rakennellut neljä autoa niiden omiin kuoriin ja lämmittimet vaihtelivat Wallaksesta Primukseen, joten kyllä nuo solat ovat tuttuja. Nykyisin tyydyn näihin valmiiksi tehtyhin enkä viitsi niitä enään suuremmin "viritellä". Aikansa kutakin...

-timotee

KOSKINEN OLLI 10.12.2010 18:45

Yksikään valmistaja ei minun havaintojeni perusteella tiedä miten tuo tarkoittamani asia tehdään.

UUSIKYLÄ PENTTI 10.12.2010 18:55

Re: Kokemusta kolmelta vuodelta

9.12.2010 klo 21:52:43 TENHO TIMO Hyviä vastauksia selvästi asiansa tuntevilta. Kai A. vertaili Hymeriä ja Rapidoa. Kaksi edellistä oli Hymeriä, mutta meni herne nenään ko. kauppiaan kanssa ja tuli vaihdettua merkkiä. Oikeasti suurin syy Rapido 992 MH:n sotkeentumiseen oli makuuosan ratkaisu eli se oli ensimmäinen johon tuli ns. queensbed eli pitkittäinen punkka keskellä autoa eikä takaikkunaa ja ei ainuttakaan ikkunaa suoraan kupeessa kylmää hohkaamassa. Oletukset talvikäytöstä ovat oikeita, jos kaasua ja sähköä riittää, niin kyllä siellä tarkenee, mutta Kabe lienee ainoa talviauto sellaiselle joka sitä oikesti tarvitsee. Rapidossa on kyllä oltu yli parinkympin pakkasissa, mutta niihin on jouduttu eikä pyritty ja henkiin on jääty. Asensin lämpömaton lattialle maton alle, lisää huimasti mukavuutta, sillä ranskan laitteessa ei ole välipohjaa. Eli olen melkoisen tyytyväinen kulkineeseen joka on tällä hetkellä eteläisessä Espanjassa. Tänään max. +23C, hyvin tarkeni, huomiseksi lupaili samanlaista.

Kyllä löytyy Rapidostta välipohja, sekä lattialämitys 220 muuntajalla. Kannattaisi ottaa asioista selvää,eikä puhua puppua

KOSKINEN OLLI 10.12.2010 19:09

Natisee sitte Rapido tai mikä tahansa valmiste niin sen saa hiljaiseksi kun suihkuttaa silikonia natiseviin saumoihin. Ajon aikaiset natinat johtuu yleensä siitä että lattian notkuessa rungon notkumisesta johtuen sisäkalusteet ja sivuseinät liikkuu väliseiniin nähden.

Ikkunat ja kattoluukut yms.liennee kaikissa suht samoja alihankintaosia, kyllä ne rapisee ajon aikana.

JAUHIAINEN TIMO 10.12.2010 19:53

Mulla oli Rapido 9090df vuosi mallia 2009.20000 ajettuna meni vaihtoon.Alde lämmitys oli hyvä,mutta Rapidon kaksoispohja oli kuin harakansesä vuosi lämmöt ulos.Ja se kitinä ja natina oli liikaa minun korville.Nyt koeillaan Garthagoa 5000 ajttuna tuntuu aika hyvältä.

tervisiä Fuengirolasta T.J

SILJAMÄKI ANTTI 10.12.2010 20:57

Kabe ei ole ainoa vaihtoehto talviautoksi. On niitä muitakin :-).

TENHO TIMO 10.12.2010 21:35

Pentti U:lle, ei ole lämmintä kaksoispohjaa 2008 kulkineessa eikä 220V lattialämmitystä kuin itse asennettuna, ehkä Al-Ko pohjaisista löytyy. Malleja on niin moneja. Kabea kehuin vain rakenteiden takia, kokemusta ei ole , mutta usein tuo mutu tiedon voittaa... Mikäli joskus vielä kulkineen vaihdan, se lienee taas teutoonien tekemä. Merkistä en tiedä, sillä uutta tulee koko ajan.

timotee
AHJOS TIMO 10.12.2010 22:38

Kabesta on täällä ollut omistajien kertomuksia. Ei ne näköjään niin hyviä ole kuin mainosten perusteella tekisi mieli uskoa.

KOSKINEN OLLI 10.12.2010 23:05

Talvivalintaa ja Siljamäkeä vain kovin vähän ymmärrän, jos minulla on kolmen kauden auto, tokivain vähän rakenneltu versio, ja ehkä minulla energiaa kuluu talvella 30% enemmän niinä kymmenen-kahden kymmenen päivän aikana kun talvella matkaillaan.ja kaasua kuluu 100 euroa enemmän.

Ja sitte samalla HYVIN talvisuunnitelulla pienillä ampuma-aukko-ikkunoilla varustetulla autolla liikutaan keväällä ja kesällä. Pimeässä. NO kyllä sen pimeyden kestää jos on talvella säästänyt sata euroa lämmitryskuluissa.

LAUKKANEN MAURI 11.12.2010 08:21

Koskinen on ymmärtänynt asia ytimen;mitä joku ihminen,vaikka niin sanottu karavaanari tekee ulkona kun on yli 20- pakkasta?. Olen kuntoilu hullu ja tiedän ettei suksi enää luista,mutka- mäki on myös vielä pahempi paikka pakasella. Juoksemaan pystyy,mutta pitää olla vähän kaheli,kun juoksee kovalla pakasella. Siis sanokaa rakkaat karavaanarit miksi pitää asua siinä piirongissa paukkupakasilla?. Kyllä sitä tarkenee vaikka peltiparakissa,kun on iso kamina lämittämässä,mutta lämpöä;energiaa kuluu paljon,myös siinä KABESSA pakasella.

PIIRONEN KARI 11.12.2010 12:44

Peesaan Maurin ja Kimmon ajatuksia aika pitkälti! terv. tyytyväinen LMC:n omistaja.

TSUPARI HEIKKI 11.12.2010 15:21

Täytyy tähän keskusteluun ottaa kantaa että jos lähtee autolla matkalle niin kyllä siinä täytyy tareta oli pakkasta miten paljon hyvänsä. Mökki ei ole voihtoehto silloin. Kolmas auto ja toinen LMC Ja omasta mielestä hyvä kyllä nimittäin tarkenee kun on vesi lämmitys ohjaamoon asti.

TIENHAARA ERKKI 11.12.2010 15:37

Kuinmyös, ei matkamökin talviominaisuudet ole akilleenkantapää, vaan se mitä harrastaa, jos liikunnalliset halut vaatii lämpimäh- köjä (yli -10 C), miksi tarvitaan joku hirmupakkasissa pelittävä vehje?

JOKINIEMI PETRI 12.12.2010 14:37

pitää kanssa kommentoida omia kokemuksiani byrseneri ei ole mikää erikoinen talvi auto mutta kyllä pitää tunnustaa että tyytyväinen olen kumminkin hinta ja laatu suhteeseen.on alko alusta ja kaksois pohja.viimeyönä oli noin 20 miinusta vetet oli päällä koko viikon lopun ei mitään jäätymis onkelmaa.tosin itse olen parannellu kaksois pohjaa ja laittanut sinne lisälämmittime.kaksoipohjassa oli lämmintä koko viikonlopun ajan noin 20 astetta.asunto osan lattia oli miellyyttävän lämmin.tosin kyllähän siinä kuluu enerkiaa eikä se ole ilmasta mutta mitä sitten.pääasia on että viihtyy ja vetet tulee ja menee.näin tuumaa jokiniemi.

JALONEN KARI 12.12.2010 18:12

Hei Petri - minkäslaisen lisälämmittimen laitoit

lisäpatterin vesikiertoon ? sähköisen ?, jos tämmöisen, niin millaisen turvallisen ?
JOKINIEMI PETRI 12.12.2010 19:53

kyllä se on ihan keraamisella vastuksella varustettu sähkölämmitin.turvallisuudesta.Olen tarkkailut nytten kahtena peräkkäisenä viikon loppuna lämmiitinen toimintaa.hyvin lämmiittää ja ei ole havaittu minkään laista yli kuumiamista,varmuuden vuoksi laitoin kaksoispohjaan vielä palohälyttimenkin.ei ole mitään hounoapuolta vielä ilmennyt

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.