Fiat Ducato 2,8 JTD vm. 2005

LIPSANEN TAPANI 04.12.2010 19:11

Onko palstan lukijoiden mielestä turvallista ajaa ko. autolla pelkäämättä huohotinputken jäätymistä kun on laitettu huohotinputken lämmitys ja eristys, lisänä vielä etumaski ja pohjapanssari. Vieläkö tarviis muuta, että vois tehdä talvimatkaa ilman pelkoa putken jäätymisestä ja koneremonttia. Ps. millä voi varmistaa jotta huohotinputken lämmitys toimiii ?

LAUKKANEN MAURI 04.12.2010 19:21

Johtuu siitä onko se huohotinputken lämmitys sähköinen vai vesikiertoinen ,siis jäähdytin järjestelmään kytketty;sen näkee jos on vesikiertoinen niistä putkista/letkuista. Sähköisen toimintaa ei voi todeta kuin mittaamalla sen ottaman tehon,jolloin voidaan päätellä sen toiminta taso.

LIPSANEN TAPANI 04.12.2010 19:32

Sähköinen on. On se kumma kun ei ole laitettu minkäänlaista valoa tms. jotta tietäs toimiiko lämmitys vai ei.

VALVE IRMELI 04.12.2010 20:14

tervehdys Meillä oli edellinen saman vuosimallin ducato ja neljä talvea ajeltiin. Ei tullut mieleenkään jäätyminen kun oli niin kuin kirjoitit etupeitto ja pohja panssari. Tottakai olisi parempi jos olisi valo mikä ilmoittaa toimimisesta mutta silloin vain kyttäisi valoa ja eikä uskoisi kuitenkaan lämmityksen toimivuutta.( Ajeltiin edellisellä yli 90 tuhatta km) terveisin ari

LIPSANEN TAPANI 04.12.2010 21:02

Niin vähän arvelin , että nuo varusteet riittää. Mutta kun on kuullu kauhu juttuja yli 5000 €:n koneremonteista jotka on johtunu huohotinputken jäätymisestä niin haluais varmistaa vermeet ettei tulis ongelmia.

Tämä on hyvä palsta kun porukat kertoo ongelmistaan ja niiden ratkaisuista.

Itsellä eka kausi alkamassa asuntovaunuilua, takana vaunu aikaa n. 15 vuottta. Joten nöösipoikana mukana ollaan ja kysellään paljon.

PALIN MATTI 05.12.2010 09:35

Tuntuu, että nyt on joku päässy vähän liikaa pelotteleen Tapania. Pitää olla todella epäedulliset olosuhteet, että huohotinputki pääsee jäätymään kesken ajon.

Iselläni on juuri tuollainen alusta Peffletissäni. Siihen oli maahantuojan toimesta rakennettu sähköisen lisäksi myös vesikiertoinen putkenlämmityssysteemi.

PS: Tarkoitit varmaan matkailuAUTOILUA tuossa kommentissasi:"Itsellä eka kausi alkamassa asuntovaunuilua, takana vaunu aikaa n. 15 vuottta."

PUUMALA RAIMO 05.12.2010 10:05

Kyllä siihen olis helppo asentaa Termistorilla ( Termostaattilla) syttyvä valo.Varmin tapa on tietysti vesillä lämmitys.Onko edelleen sama ongelma uudessa Dukatoissa? T Raimo

LIUKKONEN HANNU 05.12.2010 11:26

Minulla meni edellisessä 05-mallissa lämmitysvastus,poltti sulakkeen,en muista minkä muun takana se oli,mutta jokin laite pimeni saman sulakkeen takia.Maksoi Deltassa muutaman kympin,helppo vaihtaa kun oli siinä lämpöeristeen alla. HL

SEILO JUHANI 06.12.2010 09:58

Miksi huohotin putki jäätyy? Onko se liian pieni? Itselläni 60 luvun alussa oli sisu kuorma-auto jossa huohotin putki meni tukkoon pikittymisen takia.JOHTUI HUONOISTA ÖLJYISTÄ. putken päässä oli sihti joka poistettiin, ongelmat loppui siihen.

KÄMÄ JUHA 06.12.2010 12:14

Edellisessä autossani (Fiat 2,3 JTD)lokilämmittimen asennuksen yhteydessä huoltoliike laittoi vesiletkun kulkemaan huohotin letkun viereen ja teippasi ne yhteen ja vielä solumuovieristys päälle. Sanoivat olevan yleinen käytäntö heillä(Pörhön autoliike Rovaniemi).

JOKINEN REINO 06.12.2010 13:53

Minulta loppui luotto pelkkään sähkövastukseen ,ja asensin itse kesällä sen vedenkiertosysteemin lunttailemalla Tervon Jarin näille sivuille laittamista kuvista.Kun esilämmitän konetta puolisen tuntia Webastolla, on se huohotiputkeen asennettu letkusysteemi kuuma ,jo ennen kuin autoa on edes käynnistetty. Kesäreissulla tavattiin eräs pariskunta joille Ducato oli tämän huohotintempun tehnyt ,ja silloinkin oli ollut vai kymmenkunta astetta pakkasta.Tonnitolkulla kuulemma rahaa paloi, koneremppaan. Esittelin kaverille oman Fiiun pelli alle rakentamaani vesikiertovempainta ,jos vaikka siitä olis apua ,toivottavasti oli.Kyllä se vesikierto on ainoa varma konsti. Tähän 2.8.koneeseen ei tarvitse mitään muuta kuin 3.metriä letkua,pari lemmaria ja nippusiteitä. Päällystin sen putkinipun alumiiniteipillä

HALMEENMÄKI JUHANI 07.12.2010 19:36

...ihan muusta kuin öljystä, tuskinpa kukaan täällä edes ajattelisi laittaa tuoreeseen matkailuautoon jotain traktoreiden farmiöljyä tms halpaa antiikkia.

Yleisin vika on siinä ratin takana. Öljyhän ei jäädy, vaan sen sisältämä kosteus. Kosteutta kertyy moottoriinkin, mutta se poistuu luonnollista reittiä huohottimen kautta kun moottoriöljy lämpenee. Moottoriöljy lämpenee hitaammin kuin jäähdytinneste. Eli kosteus ei poistu öjystä pätkäajossa, jossa moottorin lämpömittarikin näyttää että ollaan vielä kylmän puolella. Pakkaskeleillä vaaditaan helposti tunninkin ajo, jotta moottoriöljy lämpeää. Meikäläisen nopsaan lämpenevän bensakoneisen työmatka-auton öljynlämpömittari (juu, orkkisvaruste) näyttää vielä 30 min kaupunkiajon jälkeen matalia lukemia, joskin ollaan jo nippanappa asteikolla, kun ulkolämpö on -10°. Ja jos Ducato on kylmästä moottoristaan tunnettu perus-Ducato niin paljon hitaammin. Eli moottori tulisi joskus saada oikeesti lämpimäksi jotta kosteus poistuu. Tavanomaisessa kaupunkipätkäajossa se ei onnistu. Pahin virhe on lähteä maantielle vajaalämpöisellä moottorilla pitkän pätkäajorupeaman jälkeen. Ajoviima jäädytttä kosteuden huohottimeen ja homma on valmis. Eristykset, lämmitykset, maskipeitot ja se perinteinen pidempi ajo aina välillä on kaikki tehokkaita ehkäisykonsteja. Ja kannattaa kurkata välillä öljykorkkia, jos korkissa näkyy maitokahvin väristä mömmöä niin se on tuota öljyn sekä kosteuden emulsiota eli kylmälimaa. Eli vaara jäätymisongelmiin on ilmeinen!

KOSKINEN OLLI 07.12.2010 20:27

"Pahin virhe on lähteä maantielle vajaalämpöisellä moottorilla pitkän pätkäajorupeaman jälkeen. Ajoviima jäädytttä kosteuden huohottimeen ja homma on valmis."

Tuossa on hyvää se että siinä on tuo tapahtumakulku kuvattu sanoin. ...Ja kyllähän tuon voi kuljettajan virheeksikin sanoa, mutta minä en kyllä sano.

Minusta oikeampaa olisi jos tehdas selkeasti kertoisi ettei auto sovellu talvikäyttöön ilman "mottornetterista" hankittavaa varaosatarviketta Nro zzzz xxxx zz.

HALMEENMÄKI JUHANI 07.12.2010 21:56

On se lyhyt tämä ihmisen muisti. Johan huohotin jäätyi pystykone-Volvoistakin. Vaikka tekivät korjausosaksi harvemman muovisiivilän huohottimeen, kun eka tiuhempi metallihässäkkä oli vieläkin alttiimpi. Siis 70-luvulla... Tässä nyt vaan oli useampi vuosikymmen välissä kun huohotin toimi hyvin. Paitsi Citikka-kuskeilla, jotka sitten opetettiin käyttämään viimasuojaa talvirengasaikaan. Ja kaiken kukkuraksi kaksi perinteistä talvea, jolloin on oikeita pakkasia etelässäkin. Toisaalta tuo ajokäyttäytyminenkin on koko ajan mennyt pätkäajommaksi. Ne vanhat viikonlopun sukulointireissut pidemmälle on jääneet pois. Ja nyt akut on sitten paskoja kun eivät täyty itsestään. Öljyt kuraa kun huohottimet jäätyy. Jne...

KOSKINEN OLLI 07.12.2010 22:34

Kyllähän Juhani on autotiedon tietopankki, ihan mukava on lukea kirjoituksiasi. :) Ei ole minulla ollut Volvoa ennenmuinoin, vasta nyttemmin on, koska tuo nyky- Volle on ikääntynyt vuoden kerrallaan jo kymmenisen vuotta ;)

Matkailuatolla ( Rellu Master 2004) ajan ainoastaan vapaa-aika ajoa, eikä siinäkään ole jäätymisestä havaintoa, en tiedä olisiko siihenkin syytä laittaa tuollainen lämpösysteemi huohotinputkeen, onko siinä putkea?, ei ole tarvinnut sen konehuoneeseen ollenkaan tutustua, öljynvaihtoa enempää.

Motux öljyillä ajelen 20tkm vaihtoväli kummassakin, tosin viimeksi Vollella meni 26tkm.

LAUKKANEN MAURI 07.12.2010 23:10

Mielenkiintoinen asia tämä huohotinputken jäätyminen; Kun hain nykyisen autoni Niesmann+Bischoff tehtailta Polch nimisestä kylästä,niin siellä oli puhetta kyseistä asiasta. Ne hekilöt eivät tieneet oikeastaan koko ongelmasta?. Siinä oli yksi viisas mies,joka totesi;jos fiatin mootori on kunnossa se tarvitse siihen putkeen mitään lämmitimiä!. Toisaalta varmaan hän on osittain oikeassa onhan saksassa ja euroopassa koettu kovia talvia ja siellä vuorilla on varmaa samanlaiset lämpötilat kuin meillä?. Mutta ei lämmitimiä siinä huohotin putkessä. Minäkin ajelin ydellä Saksan tuontiautolla paritalvea ilma sitä lämmitintä eikä se mootori räjähtänyt,se oli vm 2003 ja 2.8JTD. Mutta huololla on suuri merkitys;onko puhtaat öljyt,kuinka mootori on suojattu;pohjasuojus/maskisuojus. Sekä sen huohotin putken puhdistus ei ole vanemissa pahasta.

LEHTINEN EERO 08.12.2010 15:28

Kiitos vaan keskustelusta - tilasin Saksasta tuotuun Ducatooni kuumavesiputken asennuksen huohotinputken viereen. Siinäkin on tuo sähköinen vastus, mutta 150 eurolla ongelma on varmasti poissa.

JOKINEN REINO 08.12.2010 16:10

Halpa huolto,jos vaikka vertaa mitä koneremppa maksaa.Joidenkin mielestä se vesikierron asennus on turhaa, ja onkin kunnes sähkövastus tilttaa sopivasti, sopivaan vuodenaikaan.Kesävaanareillahan taas ei tämännäköistä huolta ole.

HALMEENMÄKI JUHANI 08.12.2010 16:57

Ja tänään tutkailtiin öljynvaihdossa oman bensapatongin huohotinta: hieman oli capuccinoa muttei huolestuttavasti. Syy selvä: ajettu taas pelkkää kaupunkiajoa, myönnän syyllisyyteni ja yritän päästä baanalle viikonloppuna tuulettamaan kampikammion kosteudet pakoputkeen.

SEILO JUHANI 08.12.2010 22:26

Kerrotko kaima, onko huohotin putki liian pieni tai joku muu syy että sejäätyy. inulle tämä jäätyminen on aivan uusi asia. Olen ollut tekemisissä vuodesta 1956 lähtien autojen kanssa.Ei ole kyllä mikään jäätynyt. Menossa neljäs asuntoauto kaikki kyllä fiatteja, ei jäätynyt. Varauksella vielä.

HALMEENMÄKI JUHANI 08.12.2010 23:37

Ahtaus on yksi perisynti. Ei siis vain putkien/letkujen koko, vaan esim venttiili, "liekkilukko". Toinen on sijainti. Se ahtain kohta eli pullonkaula kun pitäisi olla suojassa viimalta. Kolmosena rakenne. Koko ajan viettävään putkistoon ei kerry tavaraa kuten mutkaan.

Ja se jäätyvä tavara on siis öljyn ja kosteuden (veden) emulsiota, vaaleaa ruskehtavaa vaahtoa. Valuu ja virtaa huonosti.

TIENHAARA ERKKI 09.12.2010 01:19

Mullakin monenmoista katiskaa vuosien varrelta, mutta vaihda öljy suodin "liian usein ota huohottimesta liekkilukot pois", pidä huo li koneen lämmöstä, hommaa kunnon näyttö motorin tilanteesta. Älä aja toisen perseessä, anna koneelle kuivaa ilmaa, suojaa ilmanot- to vedeltä, tee suojaus, kuin ennen tylppänokka skanioissa, estä veden, lumen suora pääsy koneeseen.

SEILO JUHANI 09.12.2010 18:02

Kiitos.

JOKINEN REINO 09.12.2010 18:06

Ekö kuitenkin ole helpompaa ja huolettomampaa ,kun laittaa sellaiset vempaimet, kun se on kerta mahdollista ,että voi lähteä keli kun keli matkaan ilman kylmää rinkiä P.n.ympärillä. Ja niile jotka haluaa tämänkaltaista jännitystä elämään,aivan vapaasti vaan, mutta ei pidä vähätellä ducaton huohotinongelmaa. Eikä se ole ainoastaan ducaton ongelma!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.