Fiat 2.8 JTD / Adria Twin / Pössl 2 Twin

NIEMI MIA 03.12.2010 23:15

Apua! Sinkku autoista ymmärtämätön naiskaravaanari (vanhan vaunun kanssa konkaritasoa) kovassa retkeilyautokuumeessa! Mitä kannattaisi huomioida/tarkastaa otsikon auton (vm -05) ostossa?

KÄRKI KAARLO 04.12.2010 06:44

mie ostaisin pari vuotta uudemman, sais uuden mallin, ois takuutakin jäljellä. takuu kannatta pyytää kirjallisena myyjältä.kun vertailee hintoja niin ei ole kovin suuri hinta ero.@KK.

WILHELMSSON LEIF 04.12.2010 14:26

Kokemuksia Twinnistä on ja arvostan mukavaa sänkyä jossa joustin patja ja myös wc,een ikkunaa niin voi ottaa suihkun auton olkopuolella eikä tarvitse kastella sisätiloja. Sitten vielä automaattivaihteita mutta ne tekee jo auton kalliimmaksi. Luulen että muuten ovat aika samanlaisia. Tää uudempi kori on aika paljon tilavampi mutta myös ulkomitat on suuremmat.

NIEMI MIA 04.12.2010 17:54

Kiitos vastauksista! Mitähän se tuommoinen Dukato kuluttaa satasella? Voiko Trumaticilla lämmittää kuten Primuksella käyttäen kaasun sijasta sähköä?

AHJOS TIMO 04.12.2010 19:07

Vuoden 2005 Adria Twinin suurena etuna uudempiin verrattuna pidän sitä, että sängyn päällä maatessaan näkee auton keskiosaan ja päinvastoin. Tila on siis avoin ja yhtenäinen. Uudemmissa "sänkyosasto" on umpinaisempi. Siinä on sängyn keskellä kulkuaukko korkean kaapin ja WC:n seinän välissä. Kuinkahan sänkyosastossa ilma riittää ja tuleeko sinne lämmitettyä ilmaa mistään?

Vuoden 2005 mallissa korkea kaappi (= jääkaappi+vaatekaappi)on apukuljettajan istuimen takana niin lähellä, että se estää istuimen selkänojan laskemisen lepoasentoon ja vaikeuttaa istuimen pyöritystä, mutta ei kokonaan estä sitä. Nämä erot johtuvat siitä, että Fiat Ducaton uusissa malleissa sivulla oleva liukuovi on puolisen metriä edempänä kuin vielä v.2005 mallissa. Uuteen koriin ei mahtuisikaan kaappia etuoven ja liukuoven väliin.

Sängyn korkeus ja kaasupullokaapin korkeus liittyvät toisiinsa. Minulla on sellainen v. 2005 Adria Twin, jonka sängylle voi istahtaa kuten kotona. Ei siis tarvitse yhtään hypätä eikä kiivetä apuportaan kautta. Haittapuolena on se, että sängyn alla olevaan kaasupullokaappiin ei mahdu kuin 5-6 kg pullot ja niitäkin vain yksi kerrallaan. Aiemmassa keskustelussamme Leif kertoi, että hänellä oli saman vuoden Adria Twin, johon mahtui 11 kg:n kaasupullot.

Autoni lämmitin on Truma C3402, johon ei saa sähköpatruunaa. Toki sisällä voi käyttää irtonaista 230 voltin pistorasiaan liitettävää sähkölämmitintä, joista olemme hiljattain keskustelleet osastossa "Tarvikkeet" otsikolla "Hätävara lämmitin". Keittiössä on sellainen pistorasia valmiina.

Vuoden 2005 Adria Twinin pituus on 5,60 kun uudemmat ovat 5,99 metriä. Muuten olen sitä mieltä, että 2.3-litrainen moottori on ainakin vuoden 2005 korille aivan riittävä. Auto kulkee kuin itsestään eikä kaipaa tehoboksia.

Nämä Adria Twinithän ovat kiistanalaisia kopioita Ferdinand Pösslin suunnittelemasta ja aikanaan Adrialla teettämästä autosta. En saanut oman autoni mukana minkäänlaista Adrian ohjekirjaa, vaikka ostin sen valtuutetulta piirimyyjältä. Niinpä imuroin verkosta Pösslin erinomaisen suomenkielisen käyttöohjeen ja opiskelin siitä autoni ominaisuudet ja käytön. Melkein samanlaisia ne ovat.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.