Akut eivät lataudu verkkovirralla, mistä alan etsiä vikaa?
LEHTONEN VELI-MATTI
02.12.2010 01:43
Laitoin viestiä jäsenkeskustelupalstalle ongelmastani: Vaikka Euramobil Sporttini vm.2000 on kytkettynä liekaan, eivät akut lataudu, ainakaan mittaritaulun mukaan.
Onko laturille jossain oma sulake? Pelkääjän paikan penkin takana olevassa laatikossa ei ole ainakaan tekstien perusteella verkkolaturille sulakkeita.
Voiko maallikko löytää vian ja jos ei, niin missä se piilee? Osaisi sitten autosähkömiehelle neuvoa mistä alkaa korjaamaan.
Otan kiitollisena vastaan neuvoja.
Weltsu
VÄISÄNEN JUHA-PEKKA
02.12.2010 10:36
Pitäisi tietää mikä laturi on kyseessä.
Minulla itselläni on vm 1992 Hymerissä Shaudt (tai joku sen tyyppinen merkki se oli) valmistama automaattilaturi ja siinä ei ollut sulakkeen sulaketta missään (etes sisällä). Vika paikallistui hapettuneisiin ja kovettuneissiin abikoliittimiin verkkojohdossa, liittimet millä verkkojohto kytkeytyy laturin muuntajaan oli ihan finito.
VARTIAINEN URPO
02.12.2010 11:04
Melko varmaan vika löytyy siitä Apumiehen istuimenalla olevasta Sulake/rele kohdasta kannattaa avata ja katsoa:: Kerro sit kun löydät vian missä oli syy...
HIETALA PEKKA
02.12.2010 11:32
Moi! Se laatikko Euran pelkääjänpenkin takana on pelkkä rele/sulakeboxi .Eli laturi on jossain muualla
luultavasti jossain "Välipohjassa" ja siellä on sulake verkkolatausta varten .Eli lähde etsimään vikaa sieltä päästä.
Tuleehan 230v muualle autoon??
LEHTONEN VELI-MATTI
02.12.2010 16:40
Tulin juuri reissusta. Pitänee huomenissa kurkkia hupiakkukoteloon. Siellä on sen näköisiä liitoksia, että toivottavasti vika on niissä. Pitää tarkistaa. Muutama johto on verkkovirtajohtojen väreissä ja ovat liitetty sellaisella muovisuppilolla, johon johdon päät on työnnetty.
Olen laittanut hupiakuiksi kaksi Bilteman 100 ah:n akkua. Olivat juuri ja juuri tarpeeksi matalia, että mahtuivat. Biltemasta ostin myös valmiin kaapelin, jolla yhdistin navat. Hyvin on akuissa virta riittänyt.
Ostin Euramobiilin 2006 käytettynä. Jonkin ajan kuluttua huomasin, ettei silloinen hupiakku lataudu auton laturin pyöriessä. Kyseisessä pelkääjänpenkin takaisessa laatikossa oli pienen pieni liukukytkin siirtynyt geeliakun kohdalle. (happoakku/geeliakku, teksti saksaksi) Kun laitoin kohtaan saure/blei, niin johan alkoi latautua.
Muualle autoon tulee virta. Jääkaapin viereisessä kaapissa on kaksi automaattivaroketta, jotka aina silloin tällöin ovat olleet pois päältä. Viimeaikoina ovat toimineet moitteetta.
Laitan viestiä, jos ja kun ongelma ratkeaa. Tarvittaessa vien autosähkömiehelle, ellei kotikonstit tehoa.
LEHTONEN VELI-MATTI
03.12.2010 15:49
Laitan vastauksen tännekin. Samoja apuja pyytelin keskustelupalstallakin. Homma kunnossa!
Viesti keskustelupalstalle:
Relelaatikko on Schaudt GmbH:n tekele. Malli Elektroblock EBL 4-200. Tuoteno: 911.420.
Siihen tulee 230V.n virta. Kiitos neuvoista!
Laatikon takaosassa oli lastulevystä tehty suojakotelo johdinnipulle. Irroitin valovirtajohdon liittimen ja nitkuttelin sitä hetken reijässään. Välillä kuului releen naksahdus laatikosta. Hetken nitkuttelun jälkeen alkoi jostain välipohjan suunnasta kuulua pientä hurinaa. Akut latautuvat! Vika oli valovirtajohtojen liittimessä.
Tuo lastulevy suojakotelo painoi hieman vinoon tuota johdin liitintä. Yhteys oli joko hapettunut taikka muutoin poikki. Käänsin hieman laatikon reunaa ja ruuvasin alumiinikannen eri kohtaan, jotta levy ei painaisi enään liitintä.