Polttoainesuodatin

SALMI REINO 30.11.2010 17:47

Onko saatavana muualta Ducato JDT 2.8-04 sopivaa suodatinta,vai onko Delta-auto ainut paikka.

LEHTONEN VEIKKO 30.11.2010 18:06

Oletko kysynyt paikallisesta tarvikeliikkeestä? Luulisi niistä löytyvän.

HALMEENMÄKI JUHANI 30.11.2010 18:15

Kurkkaa valmiiksi se vedentunnistimen kierteen koko. Niissä ei tunnu olevan mitään logiikkaa minkä kokoinen on arvottu mihinkin autoon.

PAAVILAINEN JUSSI 30.11.2010 18:18

http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat

VARTIAINEN URPO 30.11.2010 18:30

http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat Täältä löytyy ja on paljon Edullisempikin.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 30.11.2010 20:29

Onko tuossa mallissa joku merkitys veden tunnistimella? Ducatossa 2,3 JTD vm. 2005 on vaihdettava patruuna jota saa tarvikkeenakin.

HALMEENMÄKI JUHANI 30.11.2010 22:30

2005 onkin eri asia kuin 2004 jossa on vielä kokovaihtoinen.

VIRTA URPO 30.11.2010 22:50

Onko kukaan vaihtanut ja millä kokemuksella. Tuntuu olevan tuo vihreä kansi tiukassa kiertää auki. Vai täytyykö unohtaa -> viedä oikein huoltoon sen takia ( olisi eka kerta 37v autoili ajaltani ) Sinne pitäis tulla patruuna sisälle. Sellainen ainakin kaupassa 2.3 130 M-jet tunnettiin. Jos joku vaihtanut, niin pitääkö esi täyttää vaiko täyttyykö polttoaine pumpun avulla virtaa virtalukossa pätkimällä ja kuuntelemalla kuuluuko pumpun ääni kuten saksan tähti merkissä.

IKÄVALKO YRJÖ 01.12.2010 19:58

Minulla on Fiat 2008 2,3 120. Koska en saanut kantta auki suodattimen ollessa autossa kiinni, otin sen pois: Suotimen päällä on sähköliitin jossa päällä on pieni keltainen liukuva osa joka pitää vetää poispäin suodattimesta niin liitin lähtee irti. Pohjassa olevassa liittimessä on metallilanka varmistin, se pitää lattaruuvimeisselillä kingota irti alapuolelta jotta saa liittimen irti, mutta on varottava sillä se lentää helposti kadoksiin. Polttoaine putkiliittimissä on valkoinen rengas jota pitää muistaakseni vetää poispäin ja samalla vetää putkea irti. Suodatin oli kiinnitetty seinään 13mm muttereilla. Kansi oli tiukasti kiinni mutta lähti irti kun väänsin putkipihdeillä, suotimen ollessa kiinnitettynä viilapenkkiin. Laitoin uuden suodatin patruunan sisään. Kun suodatin oli taas paikoillaan autossa niin laitoin virran päälle jolloin kuului ääni kun ilmaus toimi ja suodatin täyttyi naftalla.

JALONEN KARI 01.12.2010 21:42

Minun Fiatini -08 2,3:n polttoainesuodattimen metallikuoren kyljessä, sen alaosassa on runkoon valettu sivuputki, jonka päässä on ruuvi. Olisiko vedeneroitin ? Jos on, miten mahtaa toimia ? Pitääkö imeä ruiskulla ? Tuleeko vesi ulos starttaamalla ?? - taitaa vaan piru vie lähteä käymään, kun ei enää ole sammutinta.

IKÄVALKO YRJÖ 02.12.2010 10:16

Suodattimen pohjaan painuu vesi koska on painavampaa kuin nafta ja ruuvilla voi päästää veden ulos, tietysti siitä tulee naftakin ulos jos pitää ruuvia kaun auki. En ole kokeillut, luulisi että tulee ulos ilman virran päälle laittoa, jolloinhan sinne tulee painetta polttoaine pumpun toimiessa. Suodattimen sisällä pohjassa on koho joka nousee ylös ja hälyttää jos sinne kerttyy vettä tarpeeksi.

PITKÄAHO JUKKA 02.12.2010 10:16

älkää nyt rikkoko niitä suodattimia kun näin pakkasten aikana on sekin vesi jäätynyt sinne suodattimen alaosaan, se veden pois laskeminen pitää tedä silloin kun suodatin on sulana.

HAAPANEN TIMO 02.12.2010 20:16

Oletteko tutkineet onko suodattimeen tullut vettä. Muutaman kerran olen tutkinut laittamalla pulloon suodattimesta otetun naftan, ja antantanut seisoa pitkään. Silmin nähtävää vettä ei ole löytynyt, luulenkin veden imeytyvän pääosin suodattimen paperiin.

Tutkimusten jälkeen olen siviilivolkkarilla ajanut ilman ongelmia kahdella viimeisellä suodattimella n. 80 000km kummallakin. @timppa

LUHANKO PEKKA 02.12.2010 21:56

Eilen pakkasaamuna alkoi as.autoni nikottelemaan,olin lähdössä jyväsk.Vähänaikaa pelattuani,sain sen käymään,mutta ruiskutusjärjestelmän merkkivalo jäi palamaan.Olin tankannut edellisellä viikolla tankin täyteen (n.50 l )talvilaatua,ilmeisesti aikapaljon laimennettua tavaraa.Ajoin paikalliseen caravanliikkeeseen jossa vaihtoivat p,sudattimen että saivat valon sammumaan ,(auto on uusi vain alle puolivutta käytössä).hintaan p.sudattimen hinta 54,40 miinus 12% eli n.48€ yht.työn kanssa 80€ Olis se valo sammunut muualla varmaan halvemmalla,mutta tälläkertaa näin!

VARTIAINEN URPO 02.12.2010 22:20

Juu ei se enään ole auttanut se Talvilaatu kun se vesi on jo muodostunut pitkin syksyä ja jos valosyttyy on just vedestä johtuva.Sulla on varmaankin Ohjekirja tallessa kannattaa lukea se...Minkä merkkinen Auto?(aikapieni tankki meinaan sun Asunto-autossa?)

SEILO JUHANI 02.12.2010 22:38

SAMALLA LAILLA , KUN yRJÖNKIN FIATIN PUHDISTAJAN VAIHTO KÄVI MINULLAKIN. HUOLTOMIES VÄÄNSI OTSA HIESSÄ P-TONGEILLA AUKI, ITSE VIERESSÄ LUULIN JO PURKIN VÄÄNTYVÄN PALASIKSI.

LUHANKO PEKKA 03.12.2010 07:39

Autossani on 90lt tankki.Auto on Fiat 2,3 130 Yllättävää sikäli ,että yli 20v aikana jona olen kyseisellä merkillä ajanut,ei ole vastaavaa tapahtunut.Olisiko syynä kovat pakkaset ja sitten lauhtuminen.Eikä pois voi sulkea sitäkään ,että huoltamon polttoainekkaan ei ollut sitä vielä mitä lupasi!

ASIKAINEN AKU 03.12.2010 08:06

Käytin auton huollossa paikallisessa liikkeessä, jossa vaihtoivat mm. pa suodattimen. Ajelin kotiin n. 15km, jolloin ihmettelin miksi polttoainemittari laski ihan silmissä. Kotona asia valkeni seuraavana aamuna kun olin lähtemässä liikkeelle.Auton alla oli lumessa aukko ja polttoaine haisi. Käynnistin auton ja menin katsomaan niin huomasin että nestettä valui maahan kuin nuorelta mieheltä. Ainetta oli valunut maahan arviolta 40-50 litraa 15 kilometrillä. En huomannut asiaa aikaisemmin koska olen "hajuaistivammainen" Oli käynyt niin että suodattimen kupin kiristysmutteri ei ollut riittävän kireällä. Liikkeessä sanoivat että se oli kiristetty ohjeistettuun momenttiin. Jatkossa he vaihtavat aina uuden mutterin vaihdon yhteydessä koska muovisen mutterin kierre kuluu ja ei luista niin kuin pitäisi jolloin se ei tietenkään kiristy riittävästi. Hieman ihmetyttää koska nyt oli vasta ensimmäinen suodattimen vaihto. Suodatin oli ollut tiivis huollon jälkeen auton ollessa sisällä lämpimässä. Vaikuttiko sen jäähtyminen pakkasilmassa. Liike hoiti asian mallikkaasti ja kävi korjaamassa auton kotona sekä antoivat lisäksi värikkään rahapajan tuotteen. Onneksi auto ei palanut.

HAKONEN TOIVO 03.12.2010 12:46

Avaimen tuotekoodi Klann 252-KLO 122701,hinta 27 euroa.

HAAPANEN TIMO 03.12.2010 16:45

Takavuosina, vaikka silloin vaihdoin suodattimen joka syksy, jäätyi suodatin kuitenkin kovilla pakkasilla aina silloin tällöin. Vesivaiva se oli joka kerralla koska litra tenua aina korjasi tilanteen.

Mitähän noissa uusissa herkissä koneissa todella tapahtuisi jos sitä tenua hädän tullen laittaisi? Kauhiasti on varoiteltu, mutta varmaan tenua on kaytettykin.

Yliveto on Transporterin systeemi, paluunafta menee suodattimen kautta. Mun -02 Transporterissa on nyt 635 000 km mittarissa, ajelen millä naftalla sattuu, enkä vaihda suodatinta kuin joskus, eikä koskaan ongelmia. Koko ajan tulen huolimattomammaksi näiden suhteen, jotain rajoja vielä varmaan tulen löytämään.

@timppa

PALIN MATTI 03.12.2010 18:29

"Re: Re: Polttoainesuodattimen kireys 3.12.2010 klo 16:45:20 HAAPANEN TIMO Takavuosina, vaikka silloin vaihdoin suodattimen joka syksy, jäätyi suodatin kuitenkin kovilla pakkasilla aina silloin tällöin."

Ihmettelen suuresti tuota teän etelän vafresten polttoainesuodattimen vaihtotiheyttä. Onko sielä etelämmässä likaisemmat naftat? Mulla lähtee kohta seittemäs vuosi piirongilla (vm. 2005), eikä ole vielä bränslefiltterin vaihtotarvetta esiintynyt.

ASIKAINEN MATTI 03.12.2010 19:10

Viikko sitten tankki oli puolillaan kesädieseliä, käynti hyytyi jo pihalla ja moottorin varoitusvalo syttyi. Lämmitin suodinta lämpöpuhaltimella ja sain koneen käymään. Ajoin 300 m + 30 m + 20 m + 20 m (koneen välillä pysähtyessä) lähimmälle SEOlle, jossa täytin talvidieselillä ja kävimme sitten lähikaupungissa 2 x 35 km. Moottorin häiriövalo paloi vielä kaupungissakin, mutta sammui kotimatkalle lähdettäessä. Suodinta en vaihtanut, koska paraffiini oli jo sulanut sieltä eikä Nesteen ohjeiden mukaan vaihto ole tarpeen. Auto on toiminut sen jälkeen moitteetta.

PALIN MATTI 03.12.2010 19:30

Kaima toimi tuossa tilanteessa ihan oikein.

HAAPANEN TIMO 04.12.2010 10:45

Kolmen vuodenajan karavaanarin ei kannata suodatinta vaihaa. Itse vaihdoin omaani silloin kun autoni kuusi vuotta sitten ostin, ja se saa siinä olla edelleen. @timppa

VIRTA URPO 04.12.2010 17:41

Kiitos Yrjö vinkeistä joita kirjoitit. Oli kanssa pakko ottaa vinkkisi mukaan irti koko suodatin. Ei avaudu ketju suodatin avaimella paikoillaan. Jos auki saa kiristys renkaan pitää yläosan letku ja se keltalukolla oleva oranssi liitin irroittaa. Enkä usko että mahtuisi tuleen yläosa pois. Jos mahtuu, niin suotimeen jää se ns. likainen ja jäinen diesel. Oli muuten aika tiukassa. Diesel oli siistiä, mutta pohjalla oli harmaata jäätä pieni pieni kerros keskiosan syvennyksessä.

Eli viime viikonlopun n. -15-16 asteen hämminki oli kiinni kesälaadusta jossa oli vain 15 litraa talvea vasta.

Uusi Bosch suodatin hieman erityylinen kuin alkuperäinen jossa sileä kangas pinta. Lisäksi siinä on lukitus kolot jotka ei olleet ainakaan meidän autossa käytössä. Uudessa in ollut - vain ns. työntö sisään paikoilleen. Mutta ongelmia tuli kun vaikka laitoin suotimen mukana tulleen uuden tiivisteen, niin vuoti ja kun pumpussa ei mitään rajoitusta nahtaa tulee vielä pitkään vaikka virrat katkaisee. Ei kun uusiksi lämpöiseen katsomaan tuo tiukkuu. Annoin koko hoidon lämmitä ennen uudelleen kiristystä ja meni yllättävän monta matkaa nuo kierteen kiristyen. Päällä lukee ,että 30nm . jos omistaa oikeiat työkalut senkin vois mitata. Nyt tuli niin tiukkaan, että ens kerralla saa oikein varmaan "vääntää" auki. Kyl nykyisin kaikki tehdään niin, ettei ole helppoa ilman oikeita tyäkaluja.

Re: Re: Polttoainesuodatin uuteen Fiat 2007 -> 2.3 130 m-jet 1.12.2010 klo 19:58:37 IKÄVALKO YRJÖ Minulla on Fiat 2008 2,3 120. Koska en saanut kantta auki suodattimen ollessa autossa kiinni, otin sen pois: Suotimen päällä on sähköliitin jossa päällä on pieni keltainen liukuva osa joka pitää vetää poispäin suodattimesta niin liitin lähtee irti. Pohjassa olevassa liittimessä on metallilanka varmistin, se pitää lattaruuvimeisselillä kingota irti alapuolelta jotta saa liittimen irti, mutta on varottava sillä se lentää helposti kadoksiin. Polttoaine putkiliittimissä on valkoinen rengas jota pitää muistaakseni vetää poispäin ja samalla vetää putkea irti. Suodatin oli kiinnitetty seinään 13mm muttereilla. Kansi oli tiukasti kiinni mutta lähti irti kun väänsin putkipihdeillä, suotimen ollessa kiinnitettynä viilapenkkiin. Laitoin uuden suodatin patruunan sisään. Kun suodatin oli taas paikoillaan autossa niin laitoin virran päälle jolloin kuului ääni kun ilmaus toimi ja suodatin täyttyi naftalla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.