Vieläkö nykydieseleitä tarvii ilmata?
LAURONEN TAPANI
28.11.2010 16:22
En ole 25 vuoteen ollut missään tekemisissä dieselkoneiden kanssa, joten minulle on epäselvää joutuuko polttoainejärjestelmän ilmaamaan jos polttoaine pääsee kokonaan loppumaan tai jos tyhjentää tankista kesälaadun niin silloinhan voisi mennä ilmaa polttoaineputkeen. Jos joutuu ilmaamaan, onko se tehty miten vaikeaksi?
SUOKKO OIVA
28.11.2010 16:30
LAURONEN TAPANI
28.11.2010 16:46
Hyvä, kivi putosi sydämeltä :)
VALLI AULIS
28.11.2010 18:01
Ilmaantuvat itse kunhan akussa vain on puhtia pyörittää esim talvella kun on paikat kankeat muutoinkin nämä nykyiset kommon rail systeemit eivät vältämättä pidä useista ilmauksista joillain on jopa saattanut mennä pumppu remonttiin kun on päässyt tyhjää imemään .
KOSKINEN OLLI
28.11.2010 18:35
Renaultissa on suodattimen yhteydessa -sakkakupissa- pintavahti joka polttoaimeen loppuessa sammuttaa moottorin jo ennen kun ilma ehtii dieselpumppuun.
JANHONEN MATTI
28.11.2010 18:54
Jotkut ilmaantuu helpommin, jotkut taas pitkän starttauksen jälkeen. Siinä on merkki ja pumppukohtaisia eroja.
Polttoaineen vaihtotilanteessa on ihan turha tiristää sitä viimeistä tippaa sieltä tankista. Ihan hyvin voi jättää 5-10 litraan ja kaataa sen sekaan riittävä määrä mieluusti lämmintä talvilaatua.
Ensisijainen ongelma ei tässä vaiheessa ole kuitenkaan siinä mitä polttoainetta tankissa on vaan mitä pumpussa ja suodattimessa on - eli lähteekö moottori tulille lainkaan.
Yleensä kuitenkin lähtee, vallankin jos on riittävän kauan moottorinlämmitin päällä. Asiaa auttaa jos nokka on peitettynä lämmityksen aikana jolloin suodattimessa oleva polttoaine lämpenee paremmin.
Ja sitten se tavallinen virhe:
Kun auto on saatu käyntiin niin lähdetään heti liikkeelle jolloin tankissa oleva polttoaine ei ole ehtinyt yhtään lämmitä ja alkaakin ajoviiman vuoksi hyytämään.
Polttoaineen paluuvirtauksesta johtuen tankissa oleva polttoaine lämpenee (tosin hitaasti mutta kuitenkin) nopeammin jos autolla ei ajeta.
LAURONEN TAPANI
28.11.2010 19:10
Muistan aikoinaan kun tein traktorihommia, niin ei valmettia ainakaan jaksanut/uskaltanut startata niin kauaa että olisi ilmat lähtenyt. Sikäli "oikaisin" traktorissa, että avasin syöttöpumpun kyljessä olevaa ruuvia ja sitten pyöritin starttia kunnes käynnistyi ja heti ruuvi kiinni. Saman olisi voinut tehdä pienellä pumppuvivulla.
JANHONEN MATTI
28.11.2010 19:32
Noinhan sitä tehtiin. Itsekin yhden talven seikkailin Valmet Terran (vain suojakaari) kanssa h-vetin kovissa pakkasissa tuolla Mikkelin suunnalla.
Ei siellä metsässä uskaltanut akkuja kurtata loppuun.
Sitäkin tehtiin, että irroitettiin polttoaineen imuletku ja pantiin sen paikalle muoviletku, jolloin siirtopumppu imi kanisterista paremmin pakkasta kestävää polttoainetta.
Tuosta polttoaineen kierrosta johtuen 10 ltr:n kanisteri ei kovin kauan kestänyt, mutta kesti se niin kauan, että moottorin sai käytettyä lämpimäksi.
Ja olihan tietenkin nestekaasu-toho jolla annettiin suoraa "tulihoitoa" moottorin kupeeseen, rungossa olevan tankin kupeeseen, öljypohjaan ja suodattimille.
Oi niitä aikoja!
YLINIEMI SEPPO
28.11.2010 19:37
Olihan siinä terran imusarjan kylessä reikä josta sai annettua
tulta suoraan imusarjaan .
JANHONEN MATTI
28.11.2010 19:56
Niin oli ja ihan kumitulpalla varustettu. Oli kai ihan alunalkaen tehty starttipilotin ruiskutusreiäksi.
Ja jos oikein paljon piti imuilmaa lämmittää eiku ilmanputsari pois, polttoöljyyn kastetty sanomalehti tuleen ja eiku starttamaan. Trasselitukko ajoi saman asian tai oli itseasiassa parempi konsti, mutta siinä oli se vaara, että jos se trasselitukko irtosi niin se meni imusarjaan ja venttiilien väliin.
Ei ole mitään tämmösiä hienouksia näissä common raileissa.
Kummanko moottorityypin muuten ottaisit Seppo nokalle jos pitäisi Siperian läpi ajaa talvella.
YLINIEMI SEPPO
28.11.2010 20:14
Terra tietenkin nykyajan moottorit liika monimutkasia siperiaan,muuten tarvihtiko vaihelaatikon kantta
aukaista millonkaan?
Oliko vaihteen siirto ongelmia.
JANHONEN MATTI
28.11.2010 20:53
Kysy paremminkin mitä ongelmia siinä ei ollut.
Se oli yksinkertaisesti liian kevyesti tehty niihin hommiin tai sitten sitä vain tuli kuormitettua liikaa.
Siirtoajossa vaihdelaatikosta muuten kuului kaikkia muita ääniä, mutta ei haitarin soittoa.
YLINIEMI SEPPO
28.11.2010 21:09
Niinpä se on ollutta ja mennyttä aikaa.
Toivottavasti ei "nykynuorten"tartte kokia sammaa kurijuutta.
PITKÄAHO JUKKA
28.11.2010 21:20
Onhan ne ajat mettätöissäkin muuttunut,itsekin olen vetänyt Joutsalaisen vinssin saksia metrisessä hangessa ja kyllä taavetti toi puun rekeen.Kumma juttu että sitä piti ookata puun päällä takasi vaikka tiesi että ainakin pari kertaa se heittää hankeen matkan aikana.Mutta kyllä kunto oli kova silloin nuorena.
STRÖMMER HEIKKI
28.11.2010 22:06
Kas avasit vahingossa pumpussa olevaa ilmaruuvia, josta olikin tarkoitus laskea ilmat ulos. Sit kun olisit vielä pumpannut Valmetissa myös olevalla käsipumpulla ensin ne ilmat ulos, ja sit startannut, olis lähtenyt laakista käymään.
LEINONEN JUKKA
29.11.2010 07:00
Pilotilla oli kova voima, korjasin 70-luvulla Ford 5000:sen moottorin, oli iskenyt kiertokangen hiukan mutkalle kun olivat käynnistäneet kamfertilla pakkasesta. Mäntä oli viitisen milliä alempana kuin muut, muta kävi jotenkuten.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
29.11.2010 10:54
Muista en tiedä, mutta 2003 -2006 Ducato ilmataan kytkemällä virta päälle jolloin sähköinen siirtopumppu työntää naftaa suotimeen, josta poistuu ilma lorinana saattelemana tankkiin.
Virran voi kytkeä varmuuden vuoksi vielä pari kertaa, ennen kuin starttaa.
Eli ei yritetä käynnistää konetta, ennen kuin ilma on poistunut järjestelmästä.
MANNER TAPANI
03.12.2010 18:39
Niinpä tosiaankin. Voi niitä aikoja.
70-luvulla Turkin vuorilla (Erzurum-Bazargan) oli/on helposti -40. Piti ehdottomasti huolehtia, että ajoissa laittoi n 30% "masut'ia"=valopetroolia tankkiin. Siitä huolimatta
petroolikäyttöisillä pumpattavilla tohoilla putkia sulateltiin ja
koneen ja tankin alla pidettiin tulet...
No, tämähän ei juurikaan liittynyt alkuperäiseen kysymykseen -itseilmauksista-. Mutta olivcatpa ne aikoja...
PAAVILAINEN JUSSI
03.12.2010 19:46
nyt on pakko heittää ommaakin kokemusta...toimin aikoinaan volvlolla keikka miehenä jä eräs tapaus jäi mieleen...hollantilainen auto (fh16 volvo), omilla naftoilla tullu -32 asteen pakkaseen, satamasta pääsi kehäkolmoselle, ja sit hyyty. no eihän sillä raukkaparalla toiminu ees nafta käyttöset lisälämmittimet, ja kun pääsin paikalle oli kaveri jo aika huurussa..avsin kuskin oven ja melkein syliin tipahti kaveri farkuissa ja pikku kengissä, muistan elävästi sanat. "there is so fucking gold.. vastasin "this is finland" no..sekin lulla lähti kunhan oli suotimet vaihdettu,ja talvi löpöö tankissa, mutta väitän että kaveri muistaa lopun ikänsä reissun suomeen...