fiatin moottorihuolet

LEMBERG JUHA 26.11.2010 09:57

Auto Fiat 130 Multijet v.m 2009 . Olkaa tarkkana Fiattia käynnistäessä, ettei käy niin kuin meidän autolle kolmen asteen pakkasessa. Viikko sitten kun piti lähteä viikonloppu reissuun,niin käynnistettäessä matkailuautoa auto ei käynnyt kunnolla, jolloin soitto merkkiliikkeeseen, ilmoittivat että mahdollisesti jäässä koska autossa oli kesänaftat, antakaa käydä vähän aikaa että lämpiää sitten ajo huotoasemalle ja talvinaftat tankkiin.Hetken käytyään auto rupesi ravistamaan ja naputtamaan, ja sammui, eikä suostunut enää käynnistymään. Nyt auto on merkkiliikkeessä etsivät vikaa, todennäköisesti jakosekaisin että hihna hypännyt pois paikaltaan tai sitten jotain mystistä? Autolla ajettu ainoastaan 28.000 kilometriä. Onkohan jo liikaa Fiatin moottorille? Ainoa lohtu on että, autossa on vielä takuuta jäljellä noin kaksi kuukautta ja remontti menee kuulemma takuun piikkiin. T. JUSSI

VÄLIAHDE JUSSI 26.11.2010 11:12

Näkeehän sen käytössä olevien alustojen määristä. Mikä on paras. Tässä Mirja.S:lle. Vastaus.Alle 30000km tuohan voitta jo Alfankin.

VARTIAINEN URPO 26.11.2010 11:22

Minä olen ajanut Fiat Ducato 2,8 Hymer jo yli 130tuhatta ja moottori hyrrää kuin uusi! Pitää muistaa tehdä huollot ajallaan ja Oikeat öljymäärätkohilleen. Huolto on kaiken A ja O! Riippu ajotavasta ja käytöstä noi huolet...(Disel ei ehkäpä ole syynä jos et nyt pakkaspaikassa asu ...Pienet pakkaset vielä kestää kesälaatukin tietysti jos on vettä/vajaatankki niin sit..Kerrotko mikä oli syynä kunhan korjaavat?

VÄLIAHDE JUSSI 26.11.2010 11:35

Saappat miten minulle käy tuossa tuo on maannu 3viikkoa kesä kamat tankissa, pääsis etes tiepäässä olevalle huoltsikalle niin hyvä ois,sieltä Multaraantaa pikkujouluun. Takasi päin ei niin hoppua,jos hyytyy niin ei hyydy.

VARTIAINEN URPO 26.11.2010 12:01

Tuli vielä mieleeni oletteko muistaneet suodattimesta poistaa Veden vedenerottimesta? vähän viittaisi et ei saa polttoainetta suodattinkin olisi hyvä vaihtaa/huoltaa...Kyllä merkkiliike osaa rahastaa ...Mut toivottavasti olisi takuu piikkiin menevä huolto.

HAAPANEN TIMO 26.11.2010 17:33

Vettä on valunut tuulilasilta moottorin päälle ja sieltä edelleen jakohihnaan. Vesi jäätyi ja nosti hihnaa niin että jako pääsi sekoamaan. Onko moottoritilan muovikaukalo (tuulilasin alapuolella)tiivistetty, vai onko tehtaan jäljiltä? @timppa

HAAPANEN TIMO 26.11.2010 17:41

Eikä kesänafta mihikään jäädy kolmessa asteessa. Aamulla kun lähdin liikkelle oli -17° pakkasta, hyvin hyrisi kesätavaralla kolmisen sataa kilsaa.

Missään autossa ei mulla ole koskaan ollut ongelmia jos pakkasta on ollut vähemmän kuin -15°C Taitaa pari miljoonaa olla dieselkokemusta jo kertynyt. @timppa

SAINE MARKO 26.11.2010 20:06

tänä aamuna itse sain tuta,lukemastani vm-00 ducaton huohotin putkesta.. tosin ekana vaihdoin löpösuodattimen,kai sekin oli jäässä kun alipainetta tankissa oli.. mut mittatikun kautta tuleva paine paljasti huohotin putken jäätyneen,onneks ei auto halunnut liikkua,vaan sammahteli vähän väliä,muuten olis voinut tulla huonoo jälkeä moottoriin. oli jäätynyt ilman putsarin viereisestä liitoksesta... onnea ettei eilenkään jäätynyt,kun 300km tuli ajeltua tuulessa ja tuiskussa...taishan sitä pakkastakin olla 10 asteen riepsakoilla. mistäs niitä lämpövastuksia sinne putkeen saa ostaa?

AHJOS TIMO 26.11.2010 22:53

Urpo Vartiainen kirjoitti: "... oletteko muistaneet suodattimesta poistaa Veden vedenerottimesta? ... suodattinkin olisi hyvä vaihtaa/huoltaa."

Pystyykö nuo toimenpiteet itse tekemään? Osaako joku selittää, missä vedenerotin ja polttoainesuodatin ovat ja miten niihin pääsee käsiksi, kun moottori on Fiat 2.3 JTD?

VARTIAINEN URPO 27.11.2010 15:14

Niin Käyttöohjekirja kehoittaa kääntymään huollonpuoleen!? Polttoainesuodattimen vedenerottimen tyhjennykseen. Minä ole teetättänyt syksyllä aina ton polttoaiesuodattimen huollon ja hyvin on pelannut.Jokaisella auton omistajalla pitäisi olla toi ohjekirja siinä on monta asiaa mitä ei moni tiedä esimerkiksi Polttoaineesyötönturvakytkin (voi joskus katkaista polttoaineen syötön) Moniko tietää mistä löytyy?

AHJOS TIMO 27.11.2010 17:29

Täytyypä taas ottaa se käyttöohjekirja autosta kotiin luettavaksi! Kun suoritin C-kortin vajaa kaksi vuotta sitten, autokoulun oppikirjassa vedenerottimen tyhjennys mainittiin niiden toimenpiteiden luettelossa, jotka kuorma-auton kuljettaja tekee joka aamu ajoon lähtiessään. Autokoulussa sitä ei kuitenkaan tehty kertaakaan eikä näytetty, kuinka se tehdään. Kouluauton käsikirjasta olin kuitenkin ymmärtävinäni, että se on siinä melko helppo toimenpide. Kyseiset laitteet, siis vedenerotin ja polttoainesuodatin, ovat siinä Volvo kuorma-autossa hyvin käsillä. Omasta Fiat Ducatostani en ole niitä löytänyt. Yhden määräaikaishuollon yhteydessä työnjohtaja totesi, että polttoainesuodattimen vaihto on siinä erittäin hankalaa, kun siihen ei tahdo päästä käsiksi.

PITKÄAHO JUKKA 27.11.2010 17:36

se kuorma-auton päivittäinen veden poisto on paineilmasäiliöiden tyhjennys,ei ole mitään tekoa polttoaineen kanssa.Jos et tunnista autosi polttoaine suodatinta niin paras jättää homma ammattilaisille.

AHJOS TIMO 27.11.2010 19:31

Timo Haapanen kirjoitti: "Aamulla kun lähdin liikkelle oli -17° pakkasta, hyvin hyrisi kesätavaralla kolmisen sataa kilsaa. Missään autossa ei mulla ole koskaan ollut ongelmia jos pakkasta on ollut vähemmän kuin -15°C Taitaa pari miljoonaa olla dieselkokemusta jo kertynyt."

Kuulosta kyllä siltä, että sinulla on ns. välilaatua, jonka samepiste on -15­°, eikä kesälaatua, jonka samepiste on -5°. Välilaatukin myydään kesälaadun nimellä.

Viime vuonna jouduin kyselemään noita asioita öljy-yhtiöistä puhelimitse, kun olin tankannut ensin Tebolilla ja sitten Nesteellä mittarista, johon oli merkitty, että siitä tulee talvilaatua, mutta kassakuitin mukaan se olikin molemmissa kesälaatua (samepiste -5°). Silloin Teboililta kerrottiin, että heillä oli aiempina vuosina ollut kesälaadun nimellä myytyä välilaatua, jonka samepiste oli -18°, mutta sitä ei siis ollut myynnissä viime syksynä. Nesteeltä kerrottiin, että heillä on välilaatu, jonka samepiste on -15°, mutta sitä myydään vain D-asemilla. Niillä ei voi maksaa kuluttajien tavallisilla maksukorteilla vaan pitää olla Nesteen tiliasiakas. Nuo tiedot ovat siis vuoden takaa. Tämän syksyn tilannetta en tiedä.

SAARELAINEN MATTI 27.11.2010 23:10

Multijet on ketjukone, joten jakohihnassa ei ole vika, koska sitä ei ole.

LEHTOJUURI MIKA 28.11.2010 00:47

"Multijet on ketjukone, joten jakohihnassa ei ole vika, koska sitä ei ole."

Ainakin -08 130 multijet on hihnalla!!!!!!!!!!!

LAURONEN TAPANI 28.11.2010 05:27

3.0 Multijet 160 on ketjulla, pienemmät hihnalla.

HAAPANEN TIMO 28.11.2010 09:56

Välilaatu tulee Teboililla jakoon täällä eteläisessä Suomessa vasta 1.12. Tavallisella kesälaadulla on ajeltu. @timppa

HYTÖNEN RAIMO 28.11.2010 11:44

Itsellä samat kokemukset kesälaadulla ajosta kuin Haapasen Timollakin - ei koskaan ongelmia.

Tankkasin kesälaatua puolillaan olevan tankin täyteen vasta toissapäivänä, ja ainakin ABC:llä oli jo talvilaatu myynnissä. Tosin sekin on alkuvaiheessa kesä- ja talvilaadun sekoitusta, kun säiliössä olevaan kesälaatuun sekoitetaan talvilaatua. Aitoa ainetta vasta seuraavan täytön jälkeen.

Ja kyllä sen suodattimen veden voi poistaa itsekin, kun tietää mitä tekee. Tai se olisi pitänyt tehdä jo ennen pakkasia, nythän se on jo jäätynyt (siis vesi).

HAAPANEN TIMO 28.11.2010 14:55

Minä tankkailen TB:n rekka-automaateista, niissä on sekä kesä- että talvilaatua. Viime viikolla tuli tiedoite kesänaftan vaihtumisesta välilaaduksi 1.12 alkaen. Rekkapumppujen kahvassa ei tarvitse pitkään roikkua, tavara tulee vauhdilla. @timppa

PÖTSÖNEN AUNE 28.11.2010 19:56

Haapanen Timo, kirjoitit tuulilasin alaosan muovikaukalon tiivistämistarpeesta jäätymisestä aiheutuvien vaurioiden välttämiseksi. Millä tavalla tiivistämisen tulisi suorittaa vai meneekö takuukorjauksena? Myös minulla, Ducato -09, vettä tippuu moottorin päälle sateella, lumen sulaessa ja pesun yhteydessä.

HAAPANEN TIMO 28.11.2010 20:14

Asiasta on jossain täällä oikein kuviakin,en vain löydä millään. Muistaisiko joku niitä keskusteluita? Oliko tarinaa tarvikepuolella vai täällä?

@timppa

SEILO JUHANI 28.11.2010 20:17

Minullakin oli 09 mallinen dukato ilman kantta (moottori).Maahantuojan kuuluu laittaa kansi, ainakin minulle kerrottiin ja myös laitettiin. Tuulilasin alla olevan kourun laitoin synteettisellä kumilla uuden pohjan.Näistä on keskusteltu jo aikaisemminkin.

PALIN MATTI 28.11.2010 21:16

Alkuperäinen viesti:

Asiasta on jossain täällä oikein kuviakin,en vain löydä millään. Muistaisiko joku niitä keskusteluita? Oliko tarinaa tarvikepuolella vai täällä?

@timppa

Vieläkö joku epäilee sitä viestiketjun otsikoinnin tärkeyttä?

PALIN MATTI 28.11.2010 21:19

Tässä jotain aiheesta.

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=48532577

AHONEN AULIS 28.11.2010 22:26

Lisää aiheesta Terv:AA. http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=36584839

PÖTSÖNEN AUNE 30.11.2010 10:00

Ducatossani on moottorin, 2,3L, yläosassa muovinen suojakansi, joka estänee valuvan veden pääsyn hammashihnalle. On selvää (kiitos vinkeistä ja linkeistä),että tuulilasin alaosan kaukalon vuodot kannattaa pikimmiten korjauttaa muiden, ajan kuluessa ilmenevien hapettumis- ym. ongelmien ehkäisemiseksi.

SEILO JUHANI 30.11.2010 21:40

Kannattaa tiivistää myös tuulilasin alareunan tiiviste

BERG LEIF 02.12.2010 09:08

Onko merkkiliike löytänyt vian? Oliko jako mennyt sekaisin?

LEMBERG JUHA 02.12.2010 11:49

Väliaika tietoja Fiatin moottori ongelmista. Merkkiliike on tutkinut autoa ja ensi tietojen mukaan jako on sekaisin, näin ainakin tietokone näyttää. Vielä ei ole tullut vahvistusta miksi näin on käynyt, tutkivat asiaa kun kerkiävat!!! Huoltopäälikkö kyllä kyseli että onko autolla kiire kun on kuulemma ruuhkaa? Joutuu kuulemma purkamaan koko keulan että pääsee käsiksi jakopäähän, johon totesin että auto on ostettu käytettäväksi, jolloin lupasivat kiirehtiä. Toivottavasti auto tulisi kuntoon pikaisesti, kun pitäisi lähteä alkuvuedesta Euroopan turneelle. Että tälläistä täältä Hyvinkään suunnalta t. JUSSI

LEMBERG JUHA 25.12.2010 11:33

Tervehdys. Lupasin kertoa kuinka tässä tulee käymään ja mitä oli mennyt rikki. Ensinnäkin kyllä se piti paikkansa, että vettä oli päässyt valumaan ohi tästä lämppärin kaukalosta, josta oli valunut jakohihnan väliin ja jäätynyt. Jakohihna hyppäsi kolme pykälää käynnistäessä ja rikkoi venttiilin nostajat kolmesta pytystä. Auto tuli lopulta kuntoon kun jaksoi käydä kyselemässä koska mahdollisesti auto otetaan työn alle. Tässä meni lähes kolme viikkoa, mutta sitten kun auto saatiin työn alle niin homma eteni rivakasti ja hyvässä hengessä. Kaikki meni takuun piikkiin ja vielä tammikuun alussa auto menee lämppärin kaukalon muutos töihin. Eli kyllä kannatta tarkistaa ettei vesi pääse tekemää vahinkoa koneeseen, säästyy monelta harmilta, ja kannatta vaatia että laittavat kaukalon takuuna kuntoon Joulu terveisin täältä Hausjärveltä SFC 68097

SUOMALAINEN RITVA 25.12.2010 13:39

ota varmuudeksi polttoaineesta näyte, ettei ole mennyt puuro ja vellit sekaisi.Arktinen laatu voi olla alussa aika paksua tavaraa. Näyte vai viimeisen tankkaupaikan firmaan jos polttoaine on sakkauntunut.

PE.Jätä itelle myös sitä näytettä,kai!!!

Viimetalvena oli aikapaljon propleemia, autoja hiipu kesken matkanteon kaikista konsteista huolimatta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.