Tfarin kyykyttää
SILJAMÄKI ANTTI
25.11.2010 21:38
Käykääpä lukemassa Tuulilasin nettisivuilla oleva juttu Trafin toimista CO2-todistusten tiimoilta:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/trafi-kyykyttaa-viittaa-kintaalla-direktiiveille-ja-rikkoo-lakia
On vaikea uskoa, että elämme tasa-arvon luvatussa maassa.
MERIKALLIO VELI-PEKKA
26.11.2010 11:25
Tuttua, tuttua,meille sarvikuonoille!
Vaatii taas jonkun kansalaisen aloittamaa valitusrumbaa ey-oikeuteen.
Kiitos vaan Antti hyvästä linkistä - ettei totuus unohtuisi, millaisten pikkunapoleonien talutusnuorassa me täällä olemme (muualla tuollaiset Jannet toimisivat ehkä raksalla seulana).
VARTIAINEN URPO
26.11.2010 11:36
Laittakaa jokainen Tuntemallenne Kansanedustajalle toi juttu linkki ja hieman selostusta mukaan jospa joku tärppäisi ja saisi vielä eduskuntaan käsittelyyn! Mie laitoin jo omalle Minä laitoin Kahdelle Hallituksessa olevalle henkilölle jo Molemmat ovat eripuolueessa ja Aika korkealla tasolla.(ovat tuttuja)
RAUTIAINEN KARI
26.11.2010 12:56
http://www.overdrive.fi/autovero50
Se on vaan tilapäistä.
SILJAMÄKI ANTTI
26.11.2010 15:28
Pahoittele otsikon kirjoitusvirhettä. Kyseessä on siis Trafi,joka meitä kyykyttä. Trafissahan on yhtenä osana meidän tuntema "iki-ihana" AKE.
VARTIAINEN URPO
04.12.2010 12:27
Tälläisen viestin sain Hallituksessa olevalta Henkilöltä!
Hei,
kiitos viestistä! Ongelma on aito ja todellinen. Tutustumme asiaan ja pyrimme viemään sitä eteenpäin.
Hyvää itsenäisyyspäivää!
Ystävällisin terveisin,
Nimen jätän vielä omaan tietooni Toiselta edustajalta ei ole vielä tullut mitään vastausta.Mut hyvä tämäkin....
LEHTONEN VEIKKO
04.12.2010 15:32
Sorry, mutta teksti tuntuu niin siltä perinteiseltä poliitikon vastaukselta. Ei siis anna yhtään mitään.
MERIKALLIO VELI-PEKKA
04.12.2010 18:54
Ai ne alkaa nyt vasta tutustua asiaan, vaikka ovat jo puoli vuotta sitten säätäneet samasta asiasta lain eduskunnassa, oisko mennyt epähuomiossa sivu suun koko asia vai sattuivatko istumaan juuri silloin kuppilassa?
LAUKKANEN MAURI
04.12.2010 19:06
Samat asiat on esillä myös Karaavaanari Info sivuilla,herää kysymys
miksi meitä on joka junaan?.
Eikö kaikki Suomen karavaanarit voisi puhaltaa yhteen hiileen?.
Mutta ei voi,koska meitä on joka junaan.
VARTIAINEN URPO
04.12.2010 19:38
LAUKKANEN MAURI
Samat asiat on esillä myös Karaavaanari Info sivuilla,herää kysymys
miksi meitä on joka junaan?.
Eikö kaikki Suomen karavaanarit voisi puhaltaa yhteen hiileen?.
Mutta ei voi,koska meitä on joka junaan.
Nyt en Ymmärtänyt mitä tarkoitit??Selitätkö joka rivin ? Kyllähän Info sivulla voi olla Mut eikös näitä muutoksia Hallituksen kautta saa paremmintehtyä?Uskon et tämä Kyseinen Herra ottaa asian kyllä esille .
PALIN MATTI
05.12.2010 09:23
Sorry Mauri, mutta nyt ei ihan auennu tuo sun juttu. Mitä junalla on tekemistä harrastuksemme kanssa?
PALIN MATTI
06.12.2010 12:48
Mielummin kyllä jään pisselle, ku lähen hulluna juoksentelleen ympäri maisemia.
TIENHAARA ERKKI
06.12.2010 13:22
Ehkä bisselle meno on kannattavaa, meinaan kun valtiovalta keksii ot-
taa saman autoverokohtelun, kuin henkilöautoille, pompsahtaa nämä mei
dän matkakulkineiden verot "taivaisiin".
KUUTTI MARKKU
07.12.2010 17:01
Selvennetään hieman noita verokäsitteitä.
Tuossa tuulilasin jutussa on kyse ajoneuvoverosta, ei autoverosta.
www.overdrive.fi/autovero50
Autovero menee henkilö-ja pakettiautoista sekä moottoripyöristä ensi kertaa rekisteröitäessä, ja se on kertaluonteinen vero (12.2 -48 % veron sisältävästä kokonaishinnasta). Autovero maksetaan auton kauppahinnassa, autoliikkeet tilittävät sen valtiolle.
Matkailuautoista ei autoveroa peritä ostettaessa, vaan ne on vapautettu em verosta. Jos perittäisiin, halvempien hinnat alkaisivat ykkösellä, ja hinnassa olisi kuusi numeroa.
Ajoneuvovero taas on vuosittain maksettava, ns käyttömaksuksi kutseuttava vero, jota peritään henkilö-, paketti-, ja matkailuautoilta.
TIENHAARA ERKKI
07.12.2010 17:21
Joo, lopputuloma joka tapaukseesa on sama, valtio ottaa, tavalla
tai toisella tuntematta tuskaa oikeasta/väärästä, eikä silläkään
ole suurtakaan merkitystä millä nimellä niitä kutsutaan. Suomi ni
minen konserni meni vituiks siinä vaiheessa, kun kansallisomai-
suutta vietiin pörssiin ja sen siliäntien ulkomaille. Saatte us-
koa, matka-auto on veroherroille mahdollisuus tulontekoon pohjat-
tomaan kaivoon. Ollaan ylpeitä, Katainen saa jakaa juurojo pitkin
Eurooppaa, jossa vieläpä hykertelevät pohjosen pöljille, hyi hel-
vata, mitä kirjoitin, mutta näin on näppylät.
KAUPPI ERKKI
11.12.2010 17:44
Suomessa pitäisi ottaa käyttöön käänteinen ajoneuvovero, eli jos minä joudun ottamaan autoni pois liikennekäytöstä niin trafi maksaa minulle saman summan minkä minä joutuisin maksamaan jos pitäisin autoni liikennekäytössä.
Tämähän pitäisi olla ihan järkeenkäypä homma jos minä en saastuta niin saan siitä korvausta trfilta jos taasen saastutan niin maksan.
Eikös se päästökauppa jotenkin näin toimi ainakin tuolla teollisuuden puolella.
TIENHAARA ERKKI
11.12.2010 17:46
Tossahan on markkinarako, heti kun toi menee läpi, mä ostan luke-
mattoman määrän rakkineita seisontaan.
KAUPPI ERKKI
11.12.2010 20:17
Joo nythän on asuntoautojen alennusmyynti alkanut mutta taitaa kuitenkin olla huono bisnes näin ajateltuna
Kannattaisi ennemmin alkaa ammatti saastuttajaksi, tämmöinen asia tuli mieleeni kun ajelin rekan perässä ei se rekkakaan niin harmittanut mutta se linkkarin perkele kun ohitti meidät ajattelin että on siinä ammatti saastuttajat minä ainoastaan joudun maksamaan ajoneuvoveroa omasta rakkineesta kun se saastuttaa niin perkeleesti heidän ei tarvitse osallistua näihin karkeloihin koska he saastuttavat ammatikseen siksi heillä ei ole ajoneuvoveroa ollenkaan.
Tämä sama hulluus jatkuu maaseudullakin, mökin muori ei saisi kusta sisäkäymälään kun kusta voi päästä pellon ojaan, maanviljelijä voi kyllä ajaa kusta pellolle tonnikaupalla mutta hänkin tekee sitä ammatikseen.
TIENHAARA ERKKI
11.12.2010 20:43
Markkinarakosesta kustakin kumpuaa.
EKDAHL MARKKU
21.12.2010 09:51
Voikohan tuo olla totta? http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/trafi-myontyy-matkailuautoja-koskeviin-eun-co2-paastojen-direktiiveihin
Onko todellakin virkamies antanut periksi kansalle???
Minua tuo ei onneksi koske, kun tuon Eura-Mobilin COC-paperissa oli päästöt merkitty (275 g), mutta olisikohan hyvä uutinen niille, joita löytyy alustan COC:stä päästöt.
SILJAMÄKI ANTTI
21.12.2010 22:09
Näin näyttää nyt vihdoinkin käyneen. Kaikille tiedoksi, että karavaanari Jorma Viitanen Tuulilasista on tehnyt mittavan työn tämän epäkohdan korjaamiseksi.
Kiitos Jorma asian edistämisestä ja Trafin selättämisestä!
HÄMÄLÄINEN MARKKU
21.12.2010 22:30
Eipä vaan taida ulkolaiset tehtaat vanhempiin autoihin korviaan lotkauttaa muutaman Suomalaisen takia.
Vaikka alustasta olisi jo olemassa CO2 tiedot.
Koettavat toden näköisesti kaupata uudempia autoja CO2 todistuksella.
LUOTO KARI
23.12.2010 08:30
Jos Trafin tiedote todella tarkoittaa sitä, että alustan CO2-arvo yhtäkkiä yllättäen hyväksytäänkin matkailuauton ajoneuvoveron perusveron perusteeksi, niin meikä lähtee oitis hakemaan ko. todistusta maahantuojalta ja sen jälkeen katsastusasemalle kirjauttamaan tiedot papereihin. Netistäkin löytyvien Ducaton päästötietojen mukaan säästän n. 300 euroa/vuosi verrattuna aiemmin esillä olleeseen kokonaispainoperusteiseen verotukseen.
LIIMATAINEN HANNU
23.12.2010 10:06
Mitenkähän tämän asian laita oikein onkaan? Soitin matka-autoni myyjälle, auto mallia -10 ja kyselin niitä alustan päästötietoja. Väittivät siellä että oli ollut jokin MAT:n kokous jossa asiaa käsitelty ja lopputulema kuulemma ettei anna aihetta toimenpiteisiin, toistaiseksi!
Mikä tässä nyt mättää? Onko se tosiaan niin vaikea asia ettei oikeaa ratkaisua ole olemassakaan. Väitetään ettei muka esim. Ducaton tiedot sellaisenaan sovi, kun m-auto on niin 'raskas' sen alustan päällä? Voi pilu, on niitä 'raskaita' Ducatojakin, kaikenlaisia malleja. Mikä ettei niistä voida soveltaa?
Ja miksi emme ryhdy siihen ryhmäkanteeseen, suoraan EY-tuomioistuimeen lähetettynä? Haaste vain Trafille asiasta.
SFC:n pitäisi hoidella sen organisointi käytännössä! Carpe Diem! SFC!
JANHONEN MATTI
23.12.2010 11:18
Tuosta Tuulilasin jutusta ja Trafin tiedotteesta saa sen käsityksen, että ns. samaan "ajoneuvoperheeseen" ts. samanlaisella moottorilla varustetun <3,5 tonnin vaikkapa lava-auton/huoltoauton alustan jne CoC-todistus pätee.
Tästähän se syrjintä juuri tulee ellei päde.
Ymmärtääkseni tätä käytäntöä sovelletaan muissa maissa, jotta pienet/pieniä sarjoja valmistavat matkailuautojen valmistajat välttyvät joka matkailuautomallin kalliilta tyypitykseltä.
Ihmeellistä siinä Trafin tiedotteessa on se, että siinä hyväksytyiksi todistuksiksi on rajattu vain alustan valmistajan todistus tai matkailuauton korin valmistajan todistus. Tämä on ristiriidassa mitä direktiivissä sertifioiduista tutkimuslaitoksista sanotaan.
Ongelma ei sinällän ole suuri koska kyllä sen CoC-todistuksen saa joko alustan valmistajalta, auton myyjältä tai vaikkapa TÜV:ltä. Ja siitäkin on direktiivissä maininta missä ajassa se CoC-todistus tulee auton omistajalle antaa, ja kuinka paljon siitä saa enintään periä.
Tuskimpa se auton valmistaja on sitä tyyppikatsastusta on tehnyt (jäävi) vaan sen on tehnyt joku EU-tasolla hyväksytty tutkimuslaitos, jonka todistus pätee/tulee päteä koko EU:n aluella. Näinhän on esim CE-merkinnän osalta.
CoC-todistuksia (vaatimustenmukaisuustodistus) saa mm. TÜV Nord Finlandilta, joka on saksalaisen pääfirman Suomen yksikkö. Palvellaan selvällä suomen kielellä.
Lisätietoja www-sivuilta
http://www.tuv.fi/30826.asp
SUOMALAINEN RITVA
25.12.2010 14:21
olisko mahdollista nostaa ryhmäkanne? Miten kotivakutus jos on oikeusturva? Sieltä kait sais lakimiehet apuu.Kaikesta maksetaan, jostain saatais varmaan apu.ULKOPUOLINEN jolla ei ole oma lehmä ojassa.