Tietäisköhän kukaan missä vika, kun Dethleffs Forterossa vm. 2006 ei lataudu tupa-akut ajon aikana. Verkkovirrassa ollessa kyllä

VARTIAINEN URPO 21.11.2010 19:50

Tarkistiko jo sulakkeet ?Melko varmasti vika siinä. Minkä merkin Auto?

JUUTI ERKKI 21.11.2010 19:51

Kaikki näkyvät sulakkeet ehjät. Boksin (Elektroblock EBL 99) sisään en ole vielä kurkistanut.

VARTIAINEN URPO 21.11.2010 19:52

Niin katsoitko siitä Apukuskin penkinalta on siellä myös sulakkeet?

HYTÖNEN RAIMO 21.11.2010 19:53

Mahdollisuuksia on useita:

a) sulake palanut, b) johto poikki/liitin irronnut ja c) ohjausrele/-diodi viallinen d) laturin 12 V:n järjestelmässä vikaa.

Noista voit alkaa ongelman ratkomisen.

VARTIAINEN URPO 21.11.2010 19:53

Autosi onko Fiat Ducato?

JUUTI ERKKI 21.11.2010 19:53

Auto on Ford Transit takaveto. Auton sulakkeita en ole vielä ehtinyt tarkistaa. Ainoastaan penkkien alla olevat korityön sulakkeet.

VARTIAINEN URPO 21.11.2010 19:55

Jos ei sulake vikaa niin veikkaisin tuota relettä siellä ...

JUUTI ERKKI 21.11.2010 19:59

Apukuskin, sekä kuljettajan penkin alla olevat on tarkistettu. Starttiakku latautuu täysin moitteettomasti n. 14,4 v:n jännitteellä.

HYTÖNEN RAIMO 21.11.2010 20:08

Se sulake voi olla myös akun lähettyvillä, yleensä 30A eli aika tukevaa tekoa.

VARTIAINEN URPO 21.11.2010 20:11

Tuli vielä mieleeni et onhan Kytkin siellä oikeassa asennossa lähellä laturia siis siellä asuntoosalla..

LAUKKANEN MAURI 21.11.2010 20:23

Minusta kannataisi tarkistaa se laturilta tuleva D+61,se on johto mikä kytkee EBL99 latamaan ,kun auton laturi lataa. On kuulema Defleteissä liitetty ns,ryöstö liitimellä siihen laturilta lähtevään samaan johtoon joka menee mittareille ja niissä on ongelmia.

LAUKKANEN MAURI 21.11.2010 20:29

Siis se on kai ryöstetty laturin vierestä,pitäis päästä auton alle tarkistamaan/korjaamaan.

LAUKKANEN MAURI 21.11.2010 20:44

Tuossa vielä kuva ,jos siitä sais selvää!

JUUTI ERKKI 21.11.2010 21:49

Kiitos paljon Mauri ja muut karavaanarikaverit hyvistä vinkeistä. Kytkentäkaavioista en paljonkaan ymmärrä, mutta joku hapettunut ryöstöliitin on äkkiä tarkistettu omalla korjaamolla auto ylös nostettuna. Ja loppujen lopuksi onhan ne varsinaiset ammattilaiset olemassa. Täytyy vaan ensin itse yrittää pois sulkea ne helpot itsestään selvyydet pois.

MÄENPÄÄ TAUNO 22.11.2010 10:28

Vähän asian vierestä. Kun auto on saatu käyntiin, onko niin ? autonakun ja hupiakun yhteys muodostuu releellä, joka yhdistää akkujen + navat, eli laturilta tuleva latausjohto on vain releellä erotettu auton ja hupiakun välistä, jos näin on, selittää kyllä akkujen ainaisen tyhjänä olon, pitäisi olla DIODI joka estäisi autonakun purkautumisen hupiakkuun. Oletetaan että hupiakku on tyhjä, ajoakku tyhjenee ja myöskin laturin virta menee tyhjään akkuun, ajoakku tyhjenee siihen asti kunnes akkujen jännite on sama, tämän taphduttua alkaa vasta molempien akkujen yhtäaikainen lataus, joka varmaankin kestää kauan kun on melkein 200 amppeeria ! Vastatkaa viisaat, onko tämä edes osittain oikein. Autoni on Dukato 2,3 multijet ja koppina Carrado 345

LAURONEN TAPANI 22.11.2010 11:27

Tämä tuntuisi järkevältä, oma auto 3v vanha ja senverran tutkin heti hankittuani sen että rele siinä on mutta diodia ei sattunut silmään ja ei ole mitään kytkentäkaaviota. Jos välissä on diodi, niin hupiakulle menevä jännite laskee diodissa n. 0.65V, silti jäisi vielä 13.75V, mikä on lähellä lyijyakun suositeltua latausjännitettä 13.8V (ylläpito suositus 13.5V). Täytyypä vielä tarkistaa moottorin käydessä, mittaamalla näkee onko diodia, minun autossa kaikkien akkujen navat tulee samaan boksiin vierekkäin.

LAURONEN TAPANI 22.11.2010 11:46

Tarkistin omastani, hupiakulle tulee 14.4v, joten ei ole diodia, minulla on alkuperäinen hupiakku 75Ah, joten laturin teho riittää kaikissa olosuhteissa. Nyt on lisänä 245Ah AGM, joten tilanne on toinen, täytyy tarkkailla. Jos diodi olisi, niin silloinhan rele on turha, pelkkä diodi riittäisi, siinä vain on sitten tuo 0.65V jännitteen menetys.

TANSKA ESKO 22.11.2010 12:02

Eipä hoidu pelkällä diodilla kun sillä latausvirran kytkeytymisellä on toinenkin tarkoitus. Nimittän jääkaapin käyttö 12 V:n jännitteellä voi käynnistyä vasta kun auto on käynnissä ja lataus toimii. Muutoinhan hupiakku tyhjenisi yhtäkkiä. Joissain maissa on kaasun käyttö kielletty ajon aikana.

LAURONEN TAPANI 23.11.2010 00:58

Samahan se on mikä latausvirran kytkemisen hoitaa, diodi hoitaa sen yhtä hyvin kuin rele, ainoastaan tuo jännitehäviö. En tiedä mistä jääkaappi saa tiedon että auton laturi on päällä, kuvittelisin että kaappiin on rakennettu jännitetunnistin joka päättelee voidaanko käyttää 12V, jos näin on, on sama vaikka on pelkkä diodi, jos diodin jälkeen on tarpeeksi jännitettä. En ole katsonut hintoja, mutta tänäpäivänä releet on niin halpoja että epäilen että 70 amppeerin (omassa autossa 70A rele)diodi taitaa maksaa enempi kuin vastaava rele.

LAURONEN TAPANI 23.11.2010 09:06

Tietenkin rele on oltava sen vuoksi ettei starttiakku ala tyhjenemään jos hupiakun jännite laskee riittävästi niin diodin läpi alkaa tulla virtaa starttiakusta. Diodissa on myös tuo lämpeneminen, koska virrat on senverran suuria, vaatisi melko ison jäähdytyslevyn. Häviötehoa syntyy 10A:n virralla n. 6,5W, 20A 13W, 40A 26W, joten diodin käytössä ei ole mieltä, pitäisi käyttää tyristoria, tyristorilla pystyisi korvaamaan molemmat. Saatavana on myös puolijohdereleitä, ne on ilmeisesti tehty tyristorilla tai triakilla (vaihtovirralle). Itse rakentelen jonkinverran elektroniikkaa ja joskus katselin puolijohdereleitä, mutta ovat kalliimpia ja ei ollut sopivaa jänniteaaluetta mitä olisin tarvinnut.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 23.11.2010 10:06

Jääkaapin sähköjä ohjaava rele saa tietonsa samasta laturin D+ navasta kuin hupiakun latausrele. En ole tavannut mitään jännitteentunnistinta jääkaapin ohjaukseen yhdessäkään autossa. Jos asia olisi hoidettu jännitteen tunnistimella silloin myös verkkosähkölaturi antaisi "luvan" toimia 12V:lla.

MÄENPÄÄ TAUNO 23.11.2010 10:08

Niinhän se on että pitäis olla, tarkoitin vaan jotta pelkkä rele ei ole hyvä, olmeisesti pitäisi olla jonkinlainen automaattinen Tyristori tai Diodi joka kumminkin estää autonakun tyhjenemisen hupiakkuun.
Jääkaappihan ei toimi hupiakun sähköllä ellei, auto ole käynnissä millä estetään akun nopea tyhjeneminen.

VARTIAINEN URPO 23.11.2010 10:13

Toimiihan jääkaappi ilman auton olemista käynnissä! Aurinko kenno on hyvä latauskeino..

HÄMÄLÄINEN MARKKU 23.11.2010 10:33

Absorptiojääkaappi vaatii vaan aika isot aurinkokennot ja ison akun. Kulutus vuorokaudessa lienee liki 100Ah Lisäksi pitää auton kytkentöjä muuttaa.

LAINE RAIMO 23.11.2010 15:11

Minulla oli aivan samanlainen vika Fiat Artossa. Vikaa etsittiin täällä Niesmann-Bischoffin tehtaalla eilen ja tänään. Johto starttiakulta asunto-osan sähkökeskukseen oli murtunut poikki. Liitin sijaitsi kaasupullokotelon alla. Eli pakettiautossa oikean etuosan alla. Kuvia löytyy sivulta: http://picasaweb.google.com/laineet/MuuttolinnutEtelaan20102011#

MÄENPÄÄ TAUNO 23.11.2010 19:00

Vieläkin, kuinka auton laturi lataa lyijyakkua ja hyytelöakkua, niillähän on suosituksissa erilainen latausjännite, en nyt muista paljonko jännitteen ero on, mutta aina kirjoitetaan että, hyytelöakkua pitää ladata pienemmällä jännitteellä, onko näissä autossa olevassa kaapin laturissa automaattinen tunnistus kumpi akku kyseessä.

NIEMELÄ MAUNO 23.11.2010 19:03

Itellä transit takaveto,jos jääkaappi päällä ajonaikana,akuille ei riitä virtaa.Jääkaappi vie noin 20 A virran. Ajan kaasu päällä.

HAAPANEN TIMO 23.11.2010 19:39

Laitappa led-päivävalot, eiköhän sitten riitä. @timppa

JUUTI ERKKI 23.11.2010 22:58

Hytösen Raimon veikkauksista a- ja b- kohdat osuivat kohdalleen. Aikamme tutkittuamme selvisi, että hupiakkujen välisessä +napojen liitosjohdossa oli katkos, eli virta ei mene läpi. Kuskin penkin takana ko. johto menee lattian läpi auton alle. Läpiviennin kohtaan joku oli keksinyt laittaa putkimallisen puserrusliittimen ilman mitään juotoksia tai kosteuseristeitä. Dethleffsin talvipakettiinhan kuuluu tuo lisäakku asunto-osalle. Onko lisäakku asennettu jo tehtaalla vai maahantuojan toimesta Suomessa, en tiedä, kuitenkin turaamalla tehty. Liitin oli hapettunut ja irtosi kevyellä nykäisyllä irti. Tämän lisäksi yksi 40 A:n pääsulake toisen hupiakun läheltä oli palanut. Nämä viat korjattuamme molemmat akut alkoivat taas latautua auton käydessä. Kiitos vielä kaikille hyvistä vihjeistä ja osallistumisesta keskusteluun. Näyttäisi nuo sähköviat olevan aika yleisiä matkailuajoneuvoissa. Turvallisia talvikilometrejä kaikille ja olkaahan kilttejä, Joulu lähestyy. Tv. Eki.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.11.2010 11:09

Mäenpään Taunolle:

Ainakin EBL99 laturi lataa samalla jännitteellä, riippumatta kumpi akku asetus on käytössä, ainoastaan hyytelöakkua se lataa kauemmin kuin normaalia happoakkua.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.11.2010 11:14

Mäenpään Taunolle: Ainakin EBL99 laturi lataa molemmissa geeli-/happoakku asennoissa samalla jännitteellä, geeliakkuasennossa se pitää vain pitempään korotettua 14,3V:n jännitettä.

LAURONEN TAPANI 24.11.2010 11:55

Näyttäisi olevan viralliset latausjännitteet niin että lyijyakun latausjännite 13,8V ja ylläpitolataus 13,5V ja hyytelöakulle 0,3V korkeampi, eli lataus 14,1V, ylläpito 13,8V. Tätä näkyy useimmat kehittyneemmät verkkolaturit noudattavan. Autojen laturit näyttää käyttävän korkeampaa jännitettä, eli 14,4V, mutta se on varmaan katsottu välttämättömäksi koska ajojaksot on harvoin muutamaa tuntia pidempiä, välillä täytyy käydä kaffeella, sitten taas startataan. Verkkolaturi sensijaan voi olla lataamassa päiviä ja viikkoja, jolloin jännitteen oltava alempi. Ostin Lidlin ylläpitolaturin, se lataa 14,4V mutta ylläpito on n.13,5V. Siinä on myös kylmä asento 14,7V ja maininta että soveltuu joillekin AGM akuille. Lidlin laturissa on se paha vika että jos sähköt katkeaa välillä, niin se jää stanby tilaan eikä lähde lataamaan ennen kuin kelaa mode napilla oikeaan tilaan. Itse ostin kesällä SUNWIND AGM-akun ja mukana ei mitään mainintaa latausjännitteistä.

LEHTONEN VELI-MATTI 02.12.2010 02:50

Hienoa, että juttu selvisi. Oisko jollain apua myös meikäläisen ongelmalle: verkkovirralla eivät akut lataudu Euramobil sportissa. Ovat aiemmin latautuneet. Ongelmasta tarkempaa juttua omana säikeenä. Hienoa, että on tällainen keskustelufoorumi. Muutoin ovat aloittelevat mobilistit aika heikoilla. Kuten allekirjoittanut. Jotakin tiedän, jotakin luen täältä ja sitten...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.