Pari kysymystä Ducatosta

LEPOLA SAKARI 19.11.2010 10:06

Ostin keväällä -89 mallin Ducato 2,5 TD koneella olevan Solifer 6700-asuntoauton ja laitoin sen syksyllä seisontaan. Kunhan hiihtokelit tulee niin pitäisi vähän liikkuakkin sillä. Nyt muistin että siihen jäi puoli tankkia kesälaadun dieseliä. Onkohan tämä kone herkkä vetämään suodattimen tukkoon ja kuinka paljon kesälaatu yleensä kestää pakkasta? Voihan sen tietysti tankata täyteen talvilaatua, mutta jostakin luin että sekään ei välttämättä estä jäätymistä. Eli pitäisi kai ajaa vaan jotenkin tankki tyhjiin suojakelillä. Minulla oli aikanaan Peugeot 306 TD jolla ajelin TB:n kesälaadulla läpi talven ilman mitään ongelmia. Siinä oli vesilämmitteinen suodatinklotelo. Ja vielä yksi kysymys, onko näissä vanhemmissa Ducatoissa vaarana huohottimen jäätyminen talvella ja pitääkö käyttää jotakin maskisuojaa.

VIRTANEN HANNU 19.11.2010 10:24

No se läpi talven ajelu riippuu pakkasista, onnistuu kyllä kun mittari ei laske alle 10 asteen. Eikös siellä ole pohjaroppua mistä saa p-aineen ulos? Tai letkulla imaisemalla. Mutta jos viime talven pakkaslukemat tulee takuulla hyytyy.

JOKINIEMI PETRI 19.11.2010 13:57

joo varmasti jäätyy mafta jos on tankissa pelkää kesä laatua.koita nyt vaan kuluttaa sitä pois ja tankki täyten talvilaatua.huohottimessa pitää olla lämmitys mulla itelläni oli vm 99 fiiu ja siinä oli vastus huohotin putkessa

HÄMÄLÄINEN HEIKKI 19.11.2010 15:53

jaaah..monenlaisia kokemuksia on..meillä -90 matkaajan korilla oleva ducato..viime talven kovillakin pakkasilla töihin oli päästävä ja auto pelasi verrattomasti..ei mitään ongelmia.jos saat ajamalla polttoaineen pois tankista..se varmaankin paras konsti ja vaihda polttoainesuodatin..halpa mutta hyvä keino välttyä jäämästä tien varteen...

HÄMÄLÄINEN MARKKU 19.11.2010 16:20

Itsellä oli -89 TD Ducato Dethleffs'in kopalla. Ei siinä versiossa ollut tarvetta huohottimen lämmitykselle, ainakaan meillä ei 17 vuoden aikana esiintynyt mitään ongelmia huohotuksessa.

Ongelmat on uudemmissa malleissa.

Kerran meinasi hyytyä kesänaftalla kun pakkasta oli toistakymmentä astetta. Pääsimme nilkuttamalla juuri ja juuri huoltoasemalle jossa tankkasin parikymmentä litraa talvilaatua. Sen jälkeen kone kävi ongelmitta ja sain jatkossa tankattua lauhemmalla säällä lisää talvinaftaa.

Olen aina syksyllä pakkasten tultua koettanut etsiä talvilaatua, ongelma on vain yleensä talvilaadun esiintyminen liian myöhään, kun syksyllä nuo kilometritkin jäävät vähiin. Toisaalta vaihtelevissa lämpötiloissa tankki pitäisi pitää mahdollisimman täytenä, ettei sinne kerry vettä.

TIENHAARA ERKKI 19.11.2010 17:14

Kun on kesänaftaa tankissa, laita vaikkapa sisätilanlämmitin ennen lähtöä tankin alle huokumaan pariksi tunniksi. Vaihda uusi polttoai- nesuodatin, kun polttoainetta on esilämmitetty ja suodin ei hannaa saat tankkia ajettua tyhjemmäksi. Tollanen vanhenpi kalusto kierrät- tää paljon polttoainetta, jolloin moottorista polttoaineeseen siirty- vä lämpö pitää litkun juoksevana. Esilämmitys tarvitaan sen takia et- tei alkuvaiheessa kylmä polttoaine hyydy.

TIENHAARA ERKKI 19.11.2010 17:32

Joskus uutena ollessa tankkiin lisättiin moottoripetroolia, mutta ny- kyisin sitä litkua ei taida mistään. Raskaassa kalustossa kovilla ke- leillä tankkia lämmitettiin toholla. Yksi tapa saada litkut liikentee seen oli lisätä bensaa naftan sekaan. Volkkari, esim. takavuosina hy- väksyi viidenneksen bensalisän.

HAAPANEN TIMO 19.11.2010 18:43

Äläs hötkyile Sakke! Mistäs ne talven ilmat vielä tietää.

Mutta jos on yli viisitoista pakkasta ja sulla on puolisen tankkia siellä, siihen laitat viitisen litraa pensaa, sekaan vähän kaksitahtiöljyä ja ajat talvinaftan viereen. Tuo perineinen peruskone ei sitä millään tavalla ihmettele.

Kymmenet kerrat olen itse näin tehnyt, kokemuksesta puhun. @timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.