Mitkä ominaisuudet erotta eri alustoja
PUUMALA RAIMO
17.11.2010 10:45
Tiedään että Fiatin alusta on suosittu matkailuauton alusta jäykkydenssä takia.Sama ominaisuus olen ymmärtännyt Renaultin alusta omavan.MB on vähän pehmeämpi ja pehmein on Fortin alusta.Miksi sitten ympätään Fiatin alustan ALKO-Koberin tekemä alusta ,jos Fiatin alusta on jo paras.Alkon alusta on pehmeänpi ja matalampi.Mutta onhan fiatillakin matalampi alusta nykyään .Alkon takaakseli on vähän levennytty, mutta saadankin levennytty Fiatin alustakin.Onko ALKO alusta yhtä jäykkä kun Fiatin alusta vaiko heiluvanpi.Luultavasti ei lyö yhtä kovin kuopissa kun Fiat.MBn alusta on pehmeänpi kun Fiat,Onko ainoa syy
sihen ALKON ymppämiseen että saadan matalampi alusta.Tai onko Alkon ominaisuudet niin paljon paremmat? T Raimo
TIENHAARA ERKKI
17.11.2010 12:09
Eiköhän hinta ratkaise aika pitkälti alusta vaihtoehdot.
PUUMALA RAIMO
17.11.2010 14:25
Haluaisin vaan tietä mitä voi saada .jos on halukas maksamaan vähän enemän.Eikai kukaan osta tietyin auton vaan siksi että on kallimpi,täytyy rahalla saada jotain. Kyllä sen tietä että joskus joutuu nimestä maksaa.T Raimo
SUOMINEN TAUNO
17.11.2010 14:36
Joo ja sitten näitä alustoja voi vielä parannella laittamalla uusia osia. Itse olen huomannut sen, että alustan ominaisuuksiin tottuu. Kyllähän Fiatin alusta oli jämäkkä ja se tuntui hyvältä. Sen jälkeen Fordin alusta tuntui pehmeältä, mutta nykyään se tuntuu jo ihan hyvältä. Ei se ainakaan niin häiritsevän pehmeältä tunnu, että parantelemaan viitsisi ruveta.
Enemmän ehkä kuitenkin kaipaa sitä Fiatin moottorin hyvää alavääntöä.
TIENHAARA ERKKI
17.11.2010 14:58
Tietysti eri valmistajilla on omat vahvuudet, kuin myös heikkoudet a-
lustoissaan, mutta ehkäpä vetotapa tulee ensin. Fiat on tunnetusti e-
tuvetoinen, joskus saanut 4x4 mallina, mese ja VW LT:t takapotkuja.
Rellua en tunne juuri lainkaan, Ivecoa pidetään kuormurimaisena, mut-
ta lujana VW Transportteria on etu- kuin nelivetoisena. Autojen jousi
tuksissa on eroja, lähtökohta, mitä lyhyempi akseliväli, sen kovemmat
vieterit. Kallistelukäytös herättää myöskin mielipiteitä, mese jo vw
ovat sivusuunnassa epävakaampia. Moottoreissa on huollon kannalta eri
laisuuksia, esim jakopään suhteen, kaikissa ei ole hihnanvaihto rul-
janssia. Ohjaamoissa eroja on paljonkin, jos alusta on kallis, niin
vakiovarusteitakin on enempi, noin pääpiirtein, poikkeukset vahvistaa
säännön.
PUUMALA RAIMO
17.11.2010 15:42
Alkon alustoissa käytetään torrosio jousitus ,poikkittaiset jouset on sioitettu teräsputken kiinitetty putken keskellä.Voidaan kuulemma säätäkin, ainakin jossain autossa.
Pyörät joustaa erikseen,ei ole riippuvaisia toisistaan.Tavallaan fiatinkin pyörät liikuvat erikseen vaikka olekin kiini samassa akselissa.Fiatin jousitus vaan niin pirun kova,tietysti on sekä hyvä että paha.On jäykkä ei heilu,mutta lyö pirun kovin jos kuoppaan aja.T Raimo
AHJOS TIMO
17.11.2010 15:43
Edellä kirjoitetaan, kuin Fiatilla olisi vain yksi alusta. Matkailuautojen esitteistä päätellen niitä on nykyisin kaksi tai kolme erilaista. Ainakin esiintyy nimitykset "palkkialusta" ja "matala-alustainen" ja lisäksi jostakin sanotaan, että takana on leveämpi raideleveys kuin edessä. Nämä siis kaikki Fiat-alustaisten autojen esitteissä. Osaisiko joku kertoa tarkemmin erilaisista Fiat-alustoista?
Kun puhutaan alustan mataluudesta, tarkoittaako se samalla vähäistä maavaraa (pohja raapii helposti maata esim. hidastustöyssyn kohdalla) ja "matalalattiaisuutta" (helppo nousta maasta autoon)?
JOKINIEMI PETRI
17.11.2010 18:48
Voin kyllä kertoa ihan fakta tietona alustoista kokemuksiani.On meinaan kokemusta kolmesta eri alustasta.Edellinen matkailuautoni oli fiiun alustalla.Oli kyllä erittäin kova jopa tosi epämiellyttävä.loi todella lujaa muntuissa töyssyissä.Tavarat haki paikkaansa hyllyissä.Toinen kokemus on mp sprinteri 316 on työkaluna.On kun olis kamelin kyydissä huojuu ja heiluu joka suuntaa ,vaikka on vaihdettu vahvemmat takajouset on meinaan rekisteröity kuoramautoksi.Nykynen matkailu auto on renu AL-KO ja voin sanoa että on kyllä erittäin hyvä kulkee tasasesti ei ole liian kova ei huoju eikä henpu.Leveä taka-akseli jotenkin rauhottaa kulkemista ja jousitus on ihan eri luokkaa kuin esim lehtijuoset.Alusta on muutenkin jäykempi kun on palkki alusta.Ohan se AL-KO hankinta hinnaltaan kallinpi kun tavallinen paku alusta mutta kyllä sen etu on vailla vertaansa.
HAAPANEN TIMO
17.11.2010 19:07
Mun mielestäni Ducaton uusi matkailuautoalusta on niin hyvä ettei Alkon alustaa tarvita. Matala ja leveä, piironkiin suunniteltu:
http://www.fiatcamper.com/chassis.php?lang=fi
@timppa
HAAPANEN TIMO
17.11.2010 19:12
Edellisessä linkissä on käännösvirhe. Taka-akselin kuvassa puhutaan "akselivälistä", pitäisi olla "raideväli". Raideväli on 19 cm. leveämpi kuin pakumallissa, se on paljon se.
@timppa
JOKINIEMI PETRI
17.11.2010 19:19
On kyllä matala ja leveä mutta kovuus on silti jäänyt edelleen.Eli se perusvika on viälä olemassa.
TIENHAARA ERKKI
17.11.2010 19:26
Tuolla akselivälilläkin on väliä, meillä oli Sprintterin alustalla ly
himmällä akselivälillä alkoviauto, tuulessa aika hermostunut meniä,ny
kyinen, pitkällä akselivälillä LT35 alustalla, vastaava alkovi, rau-
hallisenpi ajettava. Ps. Sprintteri ja VW LT 35 alustaltaan sama auto
HAAPANEN TIMO
17.11.2010 19:26
Linkissä on aika mukava video kokoonpanolinjalta.
@timppa
LAUKKANEN MAURI
17.11.2010 19:28
Timpalle siitä Ducton alustan hyvyydestä;
Ajo ominaisuuksiltaan se voi olla lähellä AL-KO alustaa mutta
ns.kaksoispohjaa ei ole missa kuin AL-KO alustaisissa autoissa.
Ja tässä kopio AL-KO,n paremuudesta;
Ominaisuudet ja edut
AL-KO alusta on vakioalustaa kevyempi:
Kantavuus kasvaa jopa 100 kg.(ei koske MB)
AL-KO:n matalarakenteinen alusta on lähes 10 cm vakioalustaa matalampi:
Mukavampi astua asuinosaan.
Painopiste matalammalla – vakaampi kulku
AL-KO alustan raideväli on leveämpi:
Ajo-ominaisuudet ja mukavuus henkilöautoluokkaa.
Takapyörät korin ulkoreunassa, korin leveyteen sovitettuina kohentaa myös ulkonäköä
AL-KO alustassa on erillis-vääntövarsijousitus takana:
Pehmeä mutta vakaa jousitus lisää ajomukavuutta. Joihinkin malleihin saa lisävarusteena ilmajousituksen, jolla saa optimaalisen jousituksen.
AL-KO alustat ovat kokonaan sinkityt:
Pitkä kestoikä.
AL-KO alustoissa on valmius nurkkatukien ja vetokoukun asentamista varten:
Lisävarusteet voidaan asentaa mukavasti, varmasti ja nopeasti.
AHONEN KAI
17.11.2010 19:35
Miten tuollainen alusta josta jää neljä pyöränjälkeä käyttäytyy uraisella tiellä, varsinkin talvella?
TIENHAARA ERKKI
17.11.2010 19:48
Uraherkkyydestä en tiedä, mutta vesi/sohjokelillä ajovastus on var-
maakin suurenpi, kuka ties ääriolosuhteissa, kun jokainen pyörä hakee
omaa väylää.
JOKINIEMI PETRI
17.11.2010 20:00
Tuossa maurin viestissä on juuri se kaikki tieto mikä tekee al-ko alustasta ylivertasen.Siihen kun lisätään vielä voimakas ja vääntävä moottori ja hyvin välitetty vaihteisto.On ajaminen kuin ajelis henkilö autolla.
VEHMANEN TUULA
17.11.2010 20:51
Edellinen auto oli intekroitu rellu alkon alustalla ja nykyinen intekroitu Fiat caravan alustalla.
Kummassakin on takaraideväli levennetty silmämääräisesti saman verran.
Ajo-ominaisuudet on kummassakin asuntoautoksi mielestäni hyvät ei kuitenkaan niin hyvät että alkaisin vertaamaan nykyisiin henkilöautoihin. Sorateille en kuitenkaan mene kummallakaan alustalla jos ei ole pakko. En pysty laittamaan ajo-ominaisuuksien perusteella toista paremmaksi.
Huono puoli leveästä takaraidevälistä on nyljääminen talvella uraisilla lumisilla kaduilla. Viime talvena sai olla tosi varovainen huonosti auratuilla kaduilla. Valtateillä asia ei vaivaa.
Toinen haitta ilmenee lumisilla auraamattomilla pikkuteillä. Lumiketjuja joudun käyttämään mökkitiellä usein koska molemmat alustat jättää neljä pyörän uraa.
kalevi