Koivuhalkojen ominaispaino/perräkärryn kuorma
LAUKKANEN MAURI
16.11.2010 21:06
Tuli taas kerran haetua se peräkkärryn täys sekahalkoja maalta,
ja aina se mietitytää kuinka paljon siihen peräkärrinn saa sitaä halkoa laittaa.
Tässä poliisin lasta ominaispainoista;
Eri aineiden kuutiopainoja:
• Betoni 2 200 kg
• Graniitti 2 800 kg
• Hiekka, karkea 1 500 kg
• Hiekka, kostea 2 000 kg
• Marmori 2 700 kg
• Savimaa, kuiva 1 600 kg
• Savimaa, tuore 2 100 kg
• Sementti 1 200 kg
• Sora 1 900 kg
• Tiili 1 600 kg
• Vuolukivi 3 200 kg
Heinät, oljet, irrallaan 70 kg
Heinät, oljet, puristettuna 280 kg
Jauhot 650 kg
Jää 800 kg
Kaurat 460 kg
Kirjat 800 kg
Koivupuu, ilmakuiva 650 kg
Koivupuu, tuore 850 kg
Mutta monikohan meistä lastaa sen peräkärrin oikein?.
Siihen kai vaikutaa sekin paljonko se vetoauto painaa;minä vedin peräkärryä 3,5t Hymerillä ,siihen sai kai lastata sen kärrin maksimi kuorman;750kg=noin kuutio kuivia koivuhalkoja.
Menikö oikein kysyy m laukkanen.
SAARELAINEN MATTI
16.11.2010 21:34
Haluat ilmeisesti vain keskustelua,,, ? Koska kaikki peräkärryä vetävät tietävät, että jarruttoman peräkärryn kokonaismassa on maksimissaan 750 kg. Hyvää talven odotusta.
VARTIAINEN URPO
16.11.2010 21:37
Jospa sulla oiskin isoperäkärri ja pikku E?
LAUKKANEN MAURI
16.11.2010 21:46
No Kele;pitäähän karavaanareitten tietää kuinka se kärry lastataan!.
VARTIAINEN URPO
16.11.2010 22:08
Niin voi vetää Hymerillä 3500kg kantavuuden kärrikuormia.(pikku e)
VARTIAINEN URPO
16.11.2010 22:10
Tästä vielä tarkemmin=http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htm
KOSKINEN OLLI
17.11.2010 07:29
Eipä tuo mitään kerro koivuhalkokuorman painosta kun ei kerrota onko kyseessä kiintokuutio, pinokuutio vaiko heittokuutio.
LAUKKANEN MAURI
17.11.2010 08:47
Tuo kyseinen lista on poliisin sivuilta,ja sen mukaan ne varmaan takevät johtopäätöksiä.
Oletan että heilläkin on pelivaraa ja vaaka on se joka ratkaisee asian ennen kuin ruvetaan sitä sakkolappua kirjoittamaan.
Mutta paljonko lastaa ja mitä siihen kärryyn on kuljettajan vastuulla.
TIENHAARA ERKKI
17.11.2010 08:59
Ja tärkein, miten toi halkokuorma on sidottu kärryyn kiinni, sinita-
kit ei anna anteeksi huonosti kiinnitettyä kuormaa.
ASIKAINEN MATTI
17.11.2010 15:27
Jos kärrin omamassa on alle 100 kg, niin sitten meni, muuten ei.
KOSKINEN OLLI
17.11.2010 19:27
Kirjoitin aiemmin:
"Eipä tuo mitään kerro koivuhalkokuorman painosta kun ei kerrota onko kyseessä kiintokuutio, pinokuutio vaiko heittokuutio."
...Tarkemmin asiaa ajateltuani tulin siihen tulokseen että tuossa tarkoitetaan tyypillisintä puutavarakuormaa.
...Puukuljetuksessa kyseessä on yleesä pinomuotoinen kuljetus ja pyöreä puu, joten nuo painoarvot ovat PYÖREÄN puun PINOkuutiopainoja. Halkokuorman paino pitää todellakin ar
vioida tuolla perusteella, tai sitten punnita.
HÄNNINEN JUKKA
17.11.2010 21:10
Hiukka off to pikkiä, mutta jos joku tietää niin yst kertonee.
Paljonko suunnilleen on yksi kuutio "heittoklapeja" siis reidenvahvuisesta 33 sentin pöllistä neljään osaan kirvetettyä, verrattuna kiintokuutiometriin samanlaisia klapeja ?
KONTINAHO ALPO
17.11.2010 22:20
NS-Heittokuutio on mun kokemuksen mukaan noin 0.6 pinokuutiota ja kiintokuutioon menee halkojen koosta riippuen jotain 1,8 pinokuutiota
Joten mua ainakin hirvittää nuo heittokuutioiden hinnat!
A.K
HAARAKANGAS ALLAN
18.11.2010 10:00
Puulämmityksen käyttöopas kertoo, että koivupuu, pinokuutiometri painaa;
50 % kosteudella 531 kg
25 % kosterudella 425 kg
Vertailuksi kuusen vastaavat painot;
400 kg
320 kg
Tsekkaili Allu-vaari
ASIKAINEN AKU
18.11.2010 10:56
Poliisien listan koivun paino on oltava kiintokuutiopaino. Puuta on niin monessa muodossa, eri puulajia,eri kokoisena pilkkeenä, eri kosteutena, eritavoilla pakattua, että ainoa luotettava mitta on kiintokuutio. Sitä varten poliiseilla pitää olla myös pätevyys arvioida kyseiset seikat. Helpoin tapa heille on vaaka. Itse olen myynyt ja kuljettanut jonkun verran polttopuita. 33sm klapeja laitan 1100kg hyötykuorman kantavaan kärryyn 2,5-3 pinokuutiota kuivaa koivua, joka painaa noin 350-400kg kuutiolle. Märkänä sama pino koivua painaa tuplasti.
LINDBLOM ANITTA
18.11.2010 22:09
Eiköhän tässä nyt jaaritella ihan turhaan, tiukan paikan tulleen akselipainot punnitaan, ihan samaa onko klapit kuivia vai märkiä, pyöreitä vai nelsikulmaisia. Jos painoa punnituksessa on liikaa on ihan turhaa vedota joihinkin taulukoihin.
Mutta karavaanareilla näyttää joskus tuon järjen käyttö olevan vähän tuskaista..
LINDBLOM ANITTA
18.11.2010 22:09
Edelloisen ei kirjoittanut Anitta, vaan Alf, tuo sisäänkirjoittautuminen meni vähän vikaan.
LAHTINEN ERKKI
18.11.2010 22:36
Edelliseen: Kyllä auton kuljettajan pitää osata arvioida kuormansa paino peräkärryä/autoa lastatessaan. Ei ainakaan minulla ole vaakaa laittaa pyörän alle kun kuormaa teen.
Erityisen vaikeaa on arvioida säiliöperävaunun kuorman painoa kun kuljetettavan aineen ominaispainot vaihtelevat. Pyöreän säiliön tilavuutta kun on melkoisen vaikea laskea eri täytösasteilla.
Siis ollaan ihan oikealla asialla kun mietitään niiden klapien ominaispainoja.
VÄLIAHDE JUSSI
23.11.2010 08:55
Elikkä mitä hempulimpi kärry, sitä painavanmpi kuorma jarruttomana.
LAUKKANEN MAURI
23.11.2010 16:17
LINDBLOM ANITTA
Eiköhän tässä nyt jaaritella ihan turhaan, tiukan paikan tulleen akselipainot punnitaan, ihan samaa onko klapit kuivia vai märkiä, pyöreitä vai nelsikulmaisia. Jos painoa punnituksessa on liikaa on ihan turhaa vedota joihinkin taulukoihin.
Mutta karavaanareilla näyttää joskus tuon järjen käyttö olevan vähän tuskaista..
Eikös se ole sama asia jos ja kun ajaa autoa umpihumalassa;ei sillä ole merkitystä mitä joit ja paljonko;verikoe sen lopullisen arvon/tuomion määrää!.
Siis juoman vahvuudella ei ole mitään merkitystä vai?.
KOSKINEN OLLI
23.11.2010 17:34
Juu, minun ei tarvitse arvailla onko peräkärryssäni ylikuormaa:
Lehtijouset on mitoitettu siten, että ne taipuu tavoittelemaan kosketusta pohjaamiskumien kärkiin kun kuormaa on lastattu suurin sallittu 440kg.
RAUTIAINEN KARI
23.11.2010 17:55
Pääasia kuitenkin on että autossa on nastat ja kärryssä huonotkesärenkaat. Tekee niinkun jännempiä kaaria. Luvallista hulluutta se.
Kysyjälle vastaus. Saat tolla yhdistelmällä tota kuormaa vetää. Omalla yksityisalueellasi.
LINDBLOM ALF
23.11.2010 19:38
MAURI:
Vahvuudella ei ole merkitystä, vaan alkoholin määrällä, jota tiettyyn aikayksikköön juo, se voi olla Larsenia tai pilsneriä.
WESTERLUND HARRI
04.12.2010 12:08
Seurasin keskustelua ja tossa mietin jos olisi vaikka koivuklapit kyseessä ,varmaan ottaisin emännän sukkahousut pilkkipakista "vakiovaruste" sujauttaisin klapin sukkaan ja kalavaalla toteisin kappale painon ,elolta opitun kaavan mukaan saisin kärryn ym lukujen perusteella kappalemäärän ja alkaisen heittelemään kärryyn kyseisen määrän ,jos sekoisin laskuissa aloittaisin alusta tai sitten ,Paskat ! ja menoksi pikkuteitä pitkin liiteriä kohti,niin tekisin.
MIKKILÄ TIMO
10.12.2010 11:47
Olipa huvittavia ja itse asiaa sivuavia mielipiteitä! Tuli mieleen tositapaus,ajalta kun tekomies sai itse tehdä peräkärryn.Tuli tehtyä vähä tukevampi kärry.Vetoautona oli kupla WW 1200. Katsastusmies kirjoitti perävaunukirjaan kantavuudeksi, 110kg ja kysyi mitä meinaat kuljettaa tällä kärryllä ,styroksia kuului vastaus.Pohjosessa on pitkät matkat,ja tällä kärryllä pari reissua metälle niin on talven puut liiterissä .
KUIKKA ARI
10.12.2010 18:54
Mikkilän naapuria huonommin kävi -70 luvun alkupuolella meijän naapurille. Pienellä takaikkunalla Kupla muistaakseni -57 ja täydelliselle Volgan taka-akselille tehdyn umpirautaseen kärryyn jäi kantavuudeksi 50kg. @ri