Akun elinikä?

AHJOS TIMO 14.11.2010 21:28

Tuosta AGM-akkukeskustelusta tuli mieleen: Minulla on käynnistysakkuna Ducaton alkuperäinen Magneti Marellin nesteakku ja asunto-osan akkuna 80 Ah:n Exide Gel. Molemmat täyttävät pian 6 vuotta. Olisiko mielestänne syytä vaihtaa ne lähiaikoina varmuuden vuoksi uusiin vaiko jäädä katsomaan, kauanko ne toimivat?

Hupiakku ei voine suurta vahinkoa aiheuttaa, mutta käynnistysakun yhtäkkinen joutuminen sisäiseen oikosulkuun katkaisee matkan ikävällä tavalla. Sen olen kerran kokenut entisen henkilöautoni kanssa. Ennen lopullista simahtamista akku ei antanut minkäänlaista varoitusta.

TIENHAARA ERKKI 14.11.2010 21:43

Tuo on vaikeasti ennustettava, l. käy akkuliikkeessä tekemässä kuormi mituskoe, sen tulos antaa jotain tietoa akun kunnosta. Minulle itsel- lekin on käynyt samoin, lähti eilen käyntiin, tänä aamuna ei. Nykyi- set autot ovat melkoisia sähkösyöppöjä, ne vaatii akulta melkomoisen suorituskyvyn, lisäksi tulee systeemien ylläpitoon tarvittava energia jolloin akulta vaaditaan sopeutumista suurenpiin kuormituksiin.

NOUSIAINEN ASKO 15.11.2010 15:14

Varaosia ja akkuja myyvässä liikkeessä oli "MARKKINAPÄIVÄ" ,testattiin akkuja imaiseksi , en muista pitikö ostaa jotain. Mutta oli maininta ei testata AGM akkuja.

Eikö sitten AGM akkuja voi kuormittaa , vai mikä siihen on syy.

PUUMALA RAIMO 15.11.2010 17:46

Vaihtoi pari vuotta sitten Kaikki kolme akkut venessä oli silloin 13 vuotta vanhoja.ei nissä viellä mitään vika ollut.Yks niistä laitoin pojan vanhan vaunuun.ja toimi edelleen.Vaunu on seissyt meidän pihalla viime talvesta lähtien kävin muutama vikko sitten latamassa siinä oli viellä virtaa.Halpoja Bilteeman akkuja kaikki.Edellinen autoni oli kuusi vuotta vanha kun vaihtoi sen uuten .Starttiakku ja Geelihupiakku oli edelleen alkuperäiset.T Raimo

HAAPANEN TIMO 15.11.2010 18:28

Mulla on hupiakku yhdeksänvuotias, hyvin pelaa. Käynnistysakku kuusi, enkä aio varmuudeksi uutta ostaa. Autossa oli sakemmannien jäljiltä todella pieni starttiakku, sillon kuusi vuotta sitten sen isompaan vaihdoin.

Todennaköisesti se käynnistysakku kuitenkin jonkun merkin antaa ikääntyessään. Kiusaa sitä pakkasella vähän, starttaat kylmänä ilman hehkua ja kuuntelet kuinka vilkaasti pyörii.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 15.11.2010 22:43

AGM testaus vaatii testeriin eri softan, ei onnistu kuin ihkauusilla tai vasta päivitetyillä. Lisäksi alun pitäisi antaa huilata vartti ennen testausta.

NIITTYARO TAPANI 16.11.2010 12:12

Mitä mielestäsi tarkoitat sillä, että yhdeksänvuotias hupiakku pelaa hyvin? Oletko ehkä testannut sen Ah määrän jonka saat 20h purkauksella? Vai, että valot palavat hetken vaikka töpseli ei olekaan seinässä?

Veikkaan ihan sokkona sen akun varauskyvyn vähintään puolittuneen tuossa ajassa eli 80 Ah akusta saat lypsettyä sen normaalin noin 60 Ah asemasta vain 30. Akkuahan ei koskaan saa ihan kuivaksi edes purkaa.

LAUKKANEN MAURI 16.11.2010 16:41

Kyllä minun on pakko uskoa kun on se Webasto/Eeberi niin sen akun ikä puolituu,ainakn minulla. Nyt tässä autossa on menossa jo kolmas akku. Aluperäinen WW-akku en muista nimeä ei kestänyt eeberin käyttöa oikeastaan lainkaan. Sitten ostin Vartan kalliin akun joka kesti noin kaksi vuotta. Sitten tämä AGM-akku joka kesti noin kolme vuotta,aluksi oletin sen iäksi kahta vuotta mutta se oli noin kolme. Siis jos käyttää sitä Webstos/Éeberiä päivittäin se syö akun,se on tosi asia. Minulla on kuten kirjoitin se Ctec-älylaturi joka on yön yli päällä,kun lämmitin on ajastettu.WW-auto on vuosimallia 2005. Lämpö maksaa;tuumasi m laukkanen

TIENHAARA ERKKI 16.11.2010 17:06

Noi Eberi/Vebasto on tarkkoja akun kunnon haistejoita, minullekkin kä vi taannoin, että Vebasto eros toimimasta, ei lähteny tulille, mutta auton käydessä se pelitti kuin ei mitään. Menin akkuhuoltoon testaut- tamaan patterin, ei se huono ollu, mutta kalkkiviivat häämötti. Polt- toainelämmittimet ovat melko tarkkoja jännitevaihtelulle, ehkä liian- kin tarkkoja, mutta siinä mielessä hyviä, että ne hyvissä ajoin antaa varoituksen akun hiipumisesta.

NISSINEN KAUKO 16.11.2010 17:28

Akku pelitti 8 vuotta ja 8 kuukautta webasto toiminnssa pakkasilla ja jopa muutamilla plussa asteillakin joskus. Kesällä yks kaunisaamu ei jaksanut käynnistyä,ei merkkejä hiipumisesta aikaisemmin.

HAAPANEN TIMO 16.11.2010 18:08

Taisit Tapani kysyä minulta. Yhdeksänvuotias akku toimii hyvin, lämmitys ja valot pelittävät yli yön. Heti ostan uuden kunhan vanha osoittaa heikkouden merkkejä. Minähän välttelen verkkovirtaa kaikin voimin, kämppäreiden sähkön hinnoittelu on karannut käsistä.

@timppa

NIITTYARO TAPANI 16.11.2010 21:50

Se hyvin lienee kohdallasi riittävän hyvin. Akut ovat yksilöitä ja niiden iät vaihtelevat. Myös latausjaksot ja tyhjänä seisomiset vaikuttavat akun ikään. Lyijyakku ainakin on varsin kompleksinen väline.

PUUMALA RAIMO 17.11.2010 10:13

Kummalista että kun akku on simahtannut,niin yleenssä on ollut Cteck laturi?Minulla viiden vuoden vanha Mauto,käyttä auto ja vebasto joka päivä talvisin.Yällä aina roikassa kiini.Ja lattialämmitys ykkösessä päälle,että auto pysyy kuivana.Kyllä ainakin viellä pelaa.T Raimo

ASIKAINEN AKU 17.11.2010 10:28

Toivottavasti pitkä.Paljon vielä tekemättä ja näkemättä.

AHJOS TIMO 17.11.2010 12:24

Kiitos neuvoista! Tein tänään ratkaisuni: Ostin ja asennutin uuden käynnistysakun 6-vuotiaan tilalle, vaikka vanhassa ei ollut vielä mitään havaittavaa vikaa. Vanha akku ei tässä Fiatissa ollutkaan (kuten edellisessäni) Magneti Marelli, vaan Bosch (90 Ah). Uusi on MBAT 105 Ah. Myyjä totesi, että Ducaton oikeassa etunurkassa pitkittäin oleva akku on yksi hankalimpia vaihdettavia. Kun plus-napa on syvällä auton sisällä ja sen päälle on kiinnitetty sulakelaatikko, auton käynnistäminen kaapeleilla toisen auton avulla olisi erittäin hankalaa ellei täysin mahdotonta. Joissakin muissa autoissa on kuulemma toisaalla konetilassa erillinen "plus-terminaali" josta on helppo käynnistää.

Takuuehdoissa on mielenkiintoinen kohta: Takuu on 24 kk, mutta takuu ei koske mm. jäätyneitä eikä syväpurettuja akkuja eikä autoja, jotka on varustettu polttoainelämmittimellä ja joissa yövytään. "Näihin sovelletaan normaalia 12kk takuuehtoja."

Asunto-osan akun suhteen jään odottamaan, kuinka kauan - Tapanin sanoja lainaten - "valot palavat hetken vaikka töpseli ei olekaan seinässä".

HALMEENMÄKI JUHANI 17.11.2010 21:55

"Kummalista että kun akku on simahtannut,niin yleenssä on ollut Cteck laturi"

Vai olisiko niin, että viimeisillään olevaa akkua on toivottu herääväksi henkiin edes älylaturin avulla... Ja vinkkinä jo akku on melkein valmis niin älylaturia pitää sitten käyttää pitkään, jos toivoo sen elvyttävää vaikutusta. Aiinakin useita päiviä. Itse siirsin yhden auton akun vaihtoa reilulla puolella vuodella älylaturilla, oli jätetty virrat & radio päälle niin että akku oli tyhjentynyt ihan nollille. Apuvirta ja kun käynnistyi auton laturi eivät saaneet virtaa jäämään säilöön asti.

LAUKKANEN MAURI 18.11.2010 08:09

TÄSSÄ SE AKKU KAUPPIAIDEN PORSAAN REIKÄ!!!!!;;;;; Takuuehdoissa on mielenkiintoinen kohta: Takuu on 24 kk, mutta takuu ei koske mm. jäätyneitä eikä syväpurettuja akkuja eikä autoja, jotka on varustettu polttoainelämmittimellä ja joissa yövytään. "Näihin sovelletaan normaalia 12kk takuuehtoja."

HAAPANEN TIMO 18.11.2010 19:18

Kyllä älylaturi elvyttää, mutta en puhuisi elvyttävän päivissä, vaan kaksi-kolme kuukautta kun on hoidossa voi sulfat häipyä. Ei tietenkään vanhuuteen kuollut akku elvy, mutta jos ehjästä on jäänyt seisomaan tyhjänä temppu voi tepsiä. @timppa

HAGQVIST JOHAN 19.11.2010 12:03

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/takuu/

Tässäpä vähän tietoa takuusta yleensä. Eli takuu ei ole pakollinen, vaan vapaa-ehtoinen lisäetu. Myyjänä ja akkujakin myyneenä tiedän kokemuksesta, että kuluttajat luulevat takuun korvaavan lähes kaiken, mikä hajoaa takuu-aikana. Akut ovat vielä luku sinänsä ja usein kyse on siitä, että nyky-ihmiset ei osaa käyttää/huoltaa akkua oikein.

Niin...asiakas on aina oikeassa...paitsi silloin, kun se on väärässä...ja niin käy aika usein ! 55 v.--> kaikkitietävät miehet ovat kaikkein hankalimpia asiakkaita kuluttajakaupassa. Sama meininki tuntuu olevan myös näillä keskustelupalstoilla...valitettavasti.

VALTONEN MARTTI 19.11.2010 12:32

Missäs täällä kirjoittajien "vuosirenkaat" näkyy?

HAGQVIST JOHAN 19.11.2010 13:15

No, kun lukee rivien välistä vähän pitemmältä ajalta, niin kyllähän sieltä pystyy päättelemään yhtä sun toista. "eläkkeellä"..."lapset ei enää kulje mukana"..."kahdestaan kuljetaan"...jne kertoo jotain iästä. Ja eikös tuo ikäryhmä ole suurin karavaanarien monenkirjavassa joukossa ? Ja se, että voi myös päiväsaikaan chattailla täällä ;)

VALTONEN MARTTI 19.11.2010 13:51

Johan, olet tehnyt teräviä havaintoja. Suurimmaksi osaksi varmaan paikkansa pitäviä. Mutta sen ryhmän "tietotaito" alalla on kyllä parasta kokemuksen myötä hankittua.

MANNER TAPANI 19.11.2010 15:41

Nainhan se on Martti. Pannaan viela muutama vuosi lisaa. paastaan ns myohaisvarhaaseen teini-ikaan. Sitten vasta tietoa piisaa, jos vain akuissa viela on virtaa...

Tapani Manner

NISSINEN KAUKO 19.11.2010 20:07

Mikähän on akun realistinen kestoikä, tietääkö kukaan? Tietääkö Johan,kun on toiminut akkumyyjänä,kauppiaana?

LAHTI ANTTI 19.11.2010 20:17

Tuolla on juttua asiasta.

http://www.hs.fi/artikkeli/Akun+kesto/1135225815128

NISSINEN KAUKO 19.11.2010 20:26

Jäipä tuossa pois pari kysymystä kiireissäni. Millä tavalla esim. auton starttiakkua käytetään oikein,kun en osaa muuta,kuin vääntää virta-avaimesta ja lisäksi laittaa jonkun laitteen päälle nappulasta tai vivusta? Kummostas huoltoa akku kaipailee? En koskenut akkuun millään tavalla yli 8 vuoden aikana ja kilometrilukema oli 195000km silloin virta oli niin heikko,ettei käynnistynyt, moottori on diesel. Liikkeessä huollot tehty 30000km välein en tiedä miten siellä on huollettu.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.11.2010 12:03

Johan puhuu ihan asiaa. Etenkin akuissa se on muka aina takuuvika jos patteri on tyhjä. Yleensä vika on kuitenkin auton puolella tai käytössä. Akku on vain sähkövarasto: jos sieltä otetaan enemmän kuin sinne tuodaan niin loppuupi tavara kesken.

HS:

"Nykyään jatkuva alilataus onnistuu kaikilla autoilla talvisessa kaupunkiliikenteessä: aina valot päällä, istuinlämmittimet, takalasin lämmitin, lämmityksenpuhallin jne. kuluttavat oleellisesti enemmän kuin akku ehtii latautua lyhyen ajomatkan aikana.

Jos vielä olisi kylmää, niin akun kyky vastaanottaa varausta on heikko, joten akku parka on maitohapoilla koko ajan. Tässä käytössä akku palaa loppuun parissa vuodessa.

Pidempi ajomatka silloin tällöin ja harkitsevainen sähkölaitteiden käyttö kylmällä ovat hyviä työmatkan onnistumisvakuutuksia. "

Tuossahan se oikea käyttö on kerrottu.

Suljetun akun huolto on kannen ja napojen puhdistus. Sekin sanottiin Hesarin linkissä. Liikkeen työ on helppo tarkastaa ihan omin silmin kurkkaamalla. Tuskin mitään on kuitenkaan tehty...

Samoin Hesari puhuu testaamisesta: ei lainkaan huono ajatus, kun nykyautot kuitenkin käynnistyvät helposti. Eli jo 75% käytettävissä olevasta tehostaan kadottaneen akun huonous ei tule ilmi kun auto pörähtää käyntiin jo kun avaimia heiluttelee. Kunnes tulee SE aamu.

AHJOS TIMO 21.11.2010 12:59

Hesarin artikkelin kirjoittajalla on ilmeisesti autossaan lohkolämmitin eikä Webastoa/Eberiä, kun hän ei sitä mainitse akkua kuormittavana laitteena.

HAGQVIST JOHAN 21.11.2010 14:17

Tuosta HS:n artikkelistahan selviää moni perusasia. Lisäksi kaikki akut eivät sovi kaikkeen käyttöön, vaikka ne periaatteessa toimisivatkin siinä. Tuolta maatalouspuolelta esim tiedän ruokintarobotin, joka toimii aivan hyvin tavallisella 60Ah perusakulla, mutta sen kestoikä voi olla vain vuoden tai jopa alle. Ei anna maahantuoja minkäänlaista takuuta tuollaiseen käyttöön, koska siihen tarkoitukseen on olemassa oma akkutyyppinsä...joka tosin on neljä kertaa kalliimpi.

Akkuhan on tehty käyttöä varten, mutta matkailu-auto/vaunu käytössä se voi olla pitkiäkin aikoja ilman käyttöä ja se ei ole pitemmän päälle hyvä. Tai, jos akku poistetaan talven ajaksi ja säilytetään lämpimässä, se ei ole hyväksi. Lämmin pannuhuone, jossa moni säilyttää akkunsa talvella on huono paikka. Viisaat akkuasiantuntijat suosittelee kylmähköä säilytyspaikkaa. Akun ylläpitolataus on nykyään helppoa ns älylatureilla. Piuhat voi periaatteessa olla navoissa kiinni koko ajan.

IPATTI VEIKKO 22.11.2010 14:37

Sormi oli taas vikkelämpi kuin ajatus. Paras myynti-ilmoitus joka kuvastaa akun kestoa oli seuraava. Jääköön radio sanomatta mutta ilmoitus kuului näin "Myydään aaaaaa -vaunu malli xxx , hyvin pidetty, vähän asuttu, siisti ja lopuksi alkuperäinen akku. Kuinka ollakaan myynti-ilmoitus kertoi vaunu vuosimalliksi -92. Siinä olee sitten vasta TOSI akku.

VALTONEN MARTTI 22.11.2010 15:26

Halmeenmäen HS lainaukseen ihan pakko puuttua kuneräässä toisessa akkukeskustelussa kerroin että se kylmässä tapahtuva lataantumunen ei onnistu (-18c ylöspäin) niin toverit todistelivat tämän tosiasian täysin vääräksi. Että kuinkas se nyt on ja kannattako tuosta enää veisata, taisi mennä koko keskustelu silloin poistettavaksi, oli se niin kuuma juttu kylmästä aiheesta.

HALMEENMÄKI JUHANI 22.11.2010 17:41

Mitä kylmempää, sitä huonommin akku ottaa virtaa vastaan. Kokonaan se ei silti lopeta virran vastaan ottoa meidän oloissamme. Mutta käytössä akku kyllä lämpenee ja alkaa ottaa virtaakin paremmin, tosin siihen ei riitä vielä 5km töihin. Muinoin yksi jippo pitää akku hereillä oli jättää päälle joku pieni sähkönkuluttaja koviksi pakkasöiksi, se piti akun lämpimänä aamustarttia varten. Ja useassakin nykyautossa akku on koteloitu, eikä vain ulkonäkösyistä. Toisaalta akunlämmittimiäkin on sitten kaupan.

TIENHAARA ERKKI 22.11.2010 18:30

Tämän päivän autoissa on akun hereillä pitävää kulutusta (kello, ra- dion muisti), mutta lyhyt latausaika yhdistettynä suureen kulutukseen syö patterista virran rippeetkin.

AHJOS TIMO 22.11.2010 22:15

Erkki Tienhaaralle: Oletko varma, että radion muisti kuluttaa akkua? Kun autoni akku hiljattain vaihdettiin, radion muisti ei tyhjentynyt. Säilyyhän digikamerankin kuvat muistikortilla, vaikka kamerasta ottaa akun/akut pois tai muistikortin pois kamerasta.

TIENHAARA ERKKI 22.11.2010 22:31

Varma en tietenkään ole, mutta aiempiin keskusteluihin viitaten, pi- dän sitä uskottavana, akunvaihtoaika, mikä se lie ollutkin on voinut tapahtua niin nopeasti, että radion muistia ylläpitävä konkka ei ole kokonaan purkautunut.

HAAPANEN TIMO 23.11.2010 17:50

Fiksu akunvaihtaja laittaa pikku nipsuilla kolmannesta akusta virtaa akunkenkiin koko vaihtotyön ajaksi. @timppa

AHJOS TIMO 25.11.2010 19:23

Tulipa mieleen, että keskuslukitus, joka toimii etäohjauksella avaimen nappia painaen, varmaankin kuluttaa sähköä koko ajan. Siinähän täytyy olla jonkinlainen vastaanotin, joka on jatkuvasti päällä voidakseen reagoida avaimen lähettämään signaaliin.

Sama koskee radiota, jos se on sellaisessa tilassa, mistä sen saa avattua kauko-ohjaimella. Omaa radiotani ei saa täysin sammutetuksi muulla tavalla kuin ottamalla etupaneelin irti, minkä teenkin päivittäin. Jos etupaneeli on paikallaan ja radio sammutettu, se avautuu ensinnäkin kaukosäätölaitteen nappia painettaessa, mutta myös usein itsestään. Jos radion äänen voimakkuus on säädetty nollaan ja radio suljettu, liikennetiedotteen tullessa se avautuu itsestään ja tiedote kuuluu melko kovalla äänellä. (Sen jälkeen radio jää auki samalla äänenvoimakkuudella.) Nuo toiminnot edellyttävät, että sammutettunakin se on valmiustilassa ja siis kuluttaa sähköä.

TIENHAARA ERKKI 25.11.2010 19:59

Etupaneelinkaan poisto ei välttämättä katkaise kaikkea virransyöntiä varsinkin vanhempiin radioihin jää jonkinsortin hereilläpito, mones- sa radiossa etupaneelin poiston jälkeen vilkuttelee ledi. Keskusluki- tus on varmaankin kytköksissä ajonestoon, sieltä mahdollisesti turva- tyynyihin, kukaties ajotietokoneeseen, moottorinohjaukseen jne. Mones sa autossahan kielletään akun irroitus sen takia kaikelleenkin, ettei systeemit sekoa.

PALIN MATTI 26.11.2010 13:24

Ei niisä autoisa mikkään sekoa vaikka akun käyttääki irti. Volvo V70 vm. 2005 on niin tietokoneohjattu CAN-väyläsydeemi, että luulis sekoavan, mutta ei vaan.

Sen testasin toissapäivänä, ku ei Woldemar lähtenykkään kylmästä tallista käyntiin. Ensin luulin, että on virta-avaimesta patteri lopussa, ku ei reakoinu mitenkään ovien aukasuun. No ovet olitki auki, ku kokkeilin manuaalisesti. Virtalukkoon ku laitoin avaimen, ni ei tapahtunu missään asennossa mittään. Täysin pimiä niiku KEPU:n tulevaisuus!

Otin takakontista akun esille ja mittasin jännitteen. Tasan 3,86 volttia näytti tikimittari. Siis akun maakaapeli irti ja laturi kiinni akkuun. Lattaus alko normaalisti.

Eilen aamulla menin sitte pelonsekaisin tuntein talliin tutkiin, että onko akku lattautunu vai sanonu sopimuksensa irti totaalisesti. Mahollisesti vaikka jäätyny puhki.

Purettuani lattausvehkeet totesin akussa olevan nyt 12,89 voltin jännitteen. Siis eiku maakaapeli takas paikalleen. Vähän räiskäsi kipinää ja seisontavalot sytty heti palamaan!

Olin siis jostaki ihimeen syystä kääntäny valokatkaisijan seisontavaloasentoon jossaki vaiheesa. Tämä on ainoa asento, jossa jokin kulutuslaite voi jäähä pääle virta-avaimen ollessa poissa paikaltaan.

Ja eiku auto käyntiin ja reisuun. Ainoa, mitä piti tehä uusiksi oli kellon aikaanasetus. Ratiossa olit kaikki asemat tallessa eelleenki vaikka oli toista vuorokautta seisonu iliman sähvöä se vehje.

Niettä kyllä sen akun voi irrottaa ja alkaa se toimimmaan ihan tyhjäksipurkauksenki jälkeen.

HALMEENMÄKI JUHANI 26.11.2010 18:26

Väyläohjatuissa on syytä pitää ainakin vartin tauko ennen akunkengän irrotusta siitä kun viimeksi koski johonkin josta tapahtui sähkötoimintaa. Se kun muistuttaa tätä vintoosaa, tallentelee kaikenlaisia asioita muistiinsa eikä "sammu" heti. Saahan sen opetettua uudestaankin, mutta menee larssenia & norttia... Tuo että pääsee tyhjenemään on helpompi keissi, kun asetukset on jo menneet muistiin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.