- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Tällaista retkeilyautoa olen odottanut!
Tällaista retkeilyautoa olen odottanut!
Retkeilyautojen sisätilojen suunnittelussa pidetään nykyisin mainoksista päätellen tärkeänä, että parisängyn paikalla voi päivällä pitää skooteria tai polkupyörää keskellä lattiaa seisomassa. Kuitenkaan niissä ei ole ajoramppia eikä kuormalle kunnollista kiinnitystä. Sellainen sisustus on epätarkoituksenmukainen kahden aikuisen perheelle, joka haluaisi käyttää tilan mahdollisimman hyödyllisesti asumiseen ja matkatavaroiden sekä autovarusteiden kuljettamiseen. Lisäksi on tarjolla lapsiperheille ehkä hyvinkin sopivia kerrossänkyautoja ja sellaisia, joissa on pöytä sekä keskiosassa että takana.
Olen jonkin aikaa suunnitellut, miten tila kannattaisi käyttää. Ajattelin jopa seuraavan autoni teettämistä Espoossa tai Kaarinassa oman lay-outin pohjalta. Eilen kuitenkin löysin netistä auton, joka näyttää olevan juuri toivomani kaltainen: vuoden 2011 malliston uutuus Rapido Van V56. Sen paras esittely on tällä hetkellä englantilaisen liikkeen sivulla http://highbridgecaravans.co.uk/newmotorhomedetails.php?ID=508
Suomalaisista liikkeistä niitä näyttää olevan vasta yhdellä yksi kappale, Siilinjärvellä. Kaksi kriittistä kysymystä on minulta vielä selvittämättä: Minkälainen kaasupullokaappi ja lämpöeristys Suomeen tuotavissa autoissa on?
Valmistajan sivulla on lähinnä vain sisäkuvia: http://www.rapido.fr/sites/fin/prod.php?ref=v56&serie=van
Huomasin vasta nyt: Valmistajan sivulla mainittu sisäkorkeus on vain 1,88 metriä. (Autoverolaissa tarkoitetulta verovapaalta matkailuautolta vaaditaan, että sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.)
Katselin noita Rapidon kuvia ja tuo lämpöeristys jäi kyllä hiukan epäilyttämään. Esim vessan sisäkuvassa näkui takalokasuoja sisäpuolelta ja mahtoiko siinä olla juurikaan eristystä? Saattoipa olla muovivalettu sisäkuori, mutta oliskohan välissä todella jotain eristettä.
Heikki Haaramo tuolla Nurmossa Seinäjoella tekee Travel Zip -nimellä esim. Mersun Sprinterin koppaan juuri sellaisia sisustuksia kuin haluat. Kaitpa sisustuksen Fiattiinkin saa, jos nyt välttämättä haluaa.
Kokemukseni mukaan eristyspuoli on senverran hyvä kuin nyt liukusivuovella varustettuun autoon on mahdollista saada. Itse olen nukkunut pakkasilla, mutta en toki kuvittelekaan, että se oikein talviauto olisi.
Kaksi 11 kg:n kaasupulloa vie tilaa retkeilyautosta aivan suhteettomasti. Webasto puhaltamassa polttoainetankista ottamallaan dieselillä on järkivalinta. Kaasua riittää pikkupullo keittämiseen. Jääkaappi toimii 12V sähköllä
Kiitos Juha kommenteista!
Lämpöeristys: Vaimoni kiinnitti myös huomiota vessassa olevaan, muovilla päällystettyyn pyöräkoteloon ja vessan muovipintaisiin seiniin. Jos niiden alla ei ole lämpöeristystä, ei se kuitenkaan mikään katastrofi ole. Mökillä on käyty pakkasessa ulkokäymälässä eikä autossa muutenkaan vesilaitteiden jäätymisen uhatessa suihkussa käytäisi.
Kaasupullot: Löysin Rapidon sivuilta tiedon, että autossa on paikka kahdelle 13 kg:n kaasupullolle. En ole keksinyt, missä se paikka on.
Sisäkorkeus: Pelkään, että siihen romahti tämä haave, samalla tavalla kuin vajaan kolmen vuoden takainen haaveeni yhdestä Knaus-retkeilyautosta, jonka sisäkorkeus oli myös 188 cm. Nimittäin 6-metrisiä Fiat Ducato -pakettiautoja on kahta eri korkeutta. Tavaratilan sisäkorkeus on joko 1932 tai 2172 mm. Keski-Euroopassa riittää hyvin tuo ensimmäinen, mutta siihen ei jää matkailuauton sisärakenteiden jälkeen Suomessa vaadittavaa 190 cm:n sisäkorkeutta. Edellinen auto on myös ulkomitoiltaan 24 cm matalampi kuin jälkimmäinen, mikä voi jossakin tilanteessa olla etu.
Näissä matkailuautojutuissa kuten tässäkin on havaittavissa puhutaan tilajaosta jnee mutta se tärkein elin sänky on jotakin seinälle nostettua vaahtomuovipatjaa. Mikä on kunnon sängyn merkitys?
Tuota olen noissa retkeilyautoissa ihmetellyt kun ne tehdään tuohon korkeaan koppaan eikä siihen extrakorkeaan. Lisäksi tuo liukuovi ihmetyttää, koska näin kesällä ducaton missä oli sivuovena pariovet mitkä toimisi tuossa käytössä paljon paremmin. Tai sitten korivalmistaja ottaisi erikoistilauksena ilman sivuovea (tämä onnistuu koska noita tehdään niin että liukuovea on palkästään jommalla kummalla puolella) ja tekisi sitten oman oven kylkeen haluamaansa paikkaan.
Vertailin noita uuden ducaton sisämittoja tuohon 80-lukuiseen Hobby 600:n, Hobbyssa on kuskin selkänojasta takaseinään 410 cm, ja sisäleveys leveimmästä kohtaa 205 cm. Vastaavat lukemat pakulle tavaratilan mitta 407 cm ja 187 cm. Käytävän kavennuksella vessan/vaatekaapin kohdalta (oikeastaan ei tämkään kaventuisi kun tuossa on kapea kaappi käytävällä) ja ruokailuosan kavennuksella tuon saisi kutakuinkin vastaavaksi. Sänky poikittain niin sille saisi pituutta tuon 190 cm kun sitä saisi upotettua lähemmäksi ulkopeltiä. Extrakorkean kanssa pystyisi myös tekemään "lasten alkovin". Näillä saisi aikaiseksi näpsän nuoren perheen auton.
Extrakorkeassa kopassa saisi tosiaan sekä lattian että katon eristykset riittäviksi, ja silti jäisi sisäkorkeutta reilusti. Tuossa Rapidossa arvaan (en siis tiedä, mutta Siilin Caravanilla varmasti tietävät), että kaasupullot ovat tuossa liukuoven kohdalla olevassa matalassa pömpelissä. Se pömpeli onkin oikeastaan ainoa asia, jota en tuosta autosta ymmärrä: jos sitä ei olisi, niin keittiöstä olisi voitu tehdä isompi, ja samalla liukuovea ei tarvitsisi avata kokonaan, eikä päästää lämpöjä harakoille ja muille pikkulinnuille.
Lämpöeristys tuossa lienee ohut, sen voi päätellä muutamasta kuvasta: http://highbridgecaravans.co.uk/images/motorhomes/new/508/400/11.jpg http://highbridgecaravans.co.uk/images/motorhomes/new/508/400/16.jpg http://highbridgecaravans.co.uk/images/motorhomes/new/508/400/5.jpg.
Ihan kiva idea kyllä tuollainen pitkittäinen vuode, ja sen vieressä oleva kapea wc - tosin sopii vain kapeille ihmisille.
Pösslillähän on sitten oikein perhemalli olemassa (http://www.poessl-mobile.de/en/models/h-line/2win_vario.html), joka on vähän niinkuin alkovimallinen retkeilyauto.
Minkähän takia muuten retkeilyautoissa kulku asuinpuolelle on aina sen liukuoven kautta? Miksei sisusteta niin, että kulku olisi oikeanpuoleisen takaoven kautta? Silloin päästäisiin niistä lämmönkarkausongelmista ja sisätila olisi mahdollista hyödyntää ehkä paremminkin kuin perinteisellä järjestyksellä.
Retkeilyautoksi minun silmääni pistää positiivisena sisustuksen design ja työn laadukkuus, mitä nyt kuvista voi päätellä. Väritys napisti makuuni.
Siis Rapidossa.
Meillä on "retkeilyauto" ja tosiaan toi luikuovi on vähän ongelma Me ratkaisimme asian ,et ovi aukee vain n:60 cm ja on sähkötoiminen eli avaus automattinen.Erillis vuoteet myös autossa. On muuten myynnissä Jyväs-Caravaanilla.Tilasimme uuden ja Casa Car valmistaa..Lämmintä on riittänyt ainakin meidän autossa -25 C on kokeiltu.
Kommentteja edellisiin viesteihin:
Liukuovi on siitä hyvä, että auton oville ei tarvitse jättää avautumistilaa ahtaissa pysäköintitilanteissa. Juuri sen ansiosta retkeilyauto mahtuu henkilöautolle tarkoitettuun ruutuun. Liukuovessa voisi kyllä olla sellainen rajoitin kuin Anitan autossa, että se avautuisi vain sen verran kuin kiinteät huonekalut jättävät oviaukon kulkutilaksi.
Jos auton asunto-osaan noustaisiin Tapanin idean mukaisesti takaovesta, auton sisälle pitäisi jättää käytävä, jota pitkin pääsee kulkemaan auton etuosaan. Se olisi tehotonta tilankäyttöä.
Rapidon liukuoven edessä oleva pömpeli: Minäkin arvelin, että se voisi olla kaasupullokaappi. Valokuvissa se ei kuitenkaan näytä niin suurelta, että siihen mahtuisi valmistajan teknisessä kuvauksessa mainitut kaksi 13 kg:n kaasupulloa.
Toivomuslistallani, parannuksena nykyiseen autooni, on kaksi asiaa, jotka tuo pömpeli antaa. Nykyisessä autossani rouvan tuolin takana on korkea kaappi, joka estää tuolin siirtämisen niin taakse kuin tuolin mekanismi sallisi sekä tuolin selkänojan laskemisen mukavaan lepoasentoon. Lisäksi kaappi tekee tuolin pyörittämisen vaikeaksi. Rapidon pömpeli ei muodosta sellaista estettä. Lisäksi olen kaivannut pöydän päähän istumapaikkaa, johon on helpompi istahtaa kuin ahtaalle sohvalle. Pömpeli vaikuttaa juuri sopivalta "köyhän miehen sivusohvalta". Tietenkään siinä ei ole mukava istua, jos selän takana on jääkylmä liukuovi ilman riittävää lämpöeristystä.
Katsomamme kuvat ovat pääosin englantilaisen autoliikkeen sivustolta. Täytyy vain toivoa, että autosta tehtäisiin "Scandinavian Edition", jossa on katto korkealla ja peltiseinät paksujen eristeiden takana :)
Sellaisen "Scandinavian editionin" saa varmaan tilaamalla miltä tahansa kotimaiselta retkeilyautovalmistajalta (CasaCar, Haaramo, Mammutautot, Tramobil, onko vielä muita?).
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.