Ducato 2,3 Multijet vm 2010 jarrut ?

MUIKKU ESA 12.11.2010 08:29

Onko autossa vika vai ominaisuus, kun lämpötilan laskettua alle +5 asteen ja etenkin pakkasella auton jarrut eivät toimi heti auton kylmäkäynnistyksen jälkeen. Jarru poljin on kuin kova ilmapallo ja jarrut ei ota. Kun kone hetken aikaa käy n 1 - 2 min paikallaan löystyy jarrupoljin ja jarrut timivat normaalisti. Tätä ilmenee ainostaan kylmäkäynnistyksen yhteydessä, kun konehuone on kylmä myös lähdettäessä lohkolämmittimestä. En ole vielä ollut yhteydessä myyjään ko viasta/ominaisuudesta.

LIIMATAINEN HANNU 12.11.2010 08:33

Vaikuttaa siltä että jotakin häikkää jarrutehostimen alipainepuolella?

TIENHAARA ERKKI 12.11.2010 11:54

Kuten Hannu L totesi, alipainepuoli siellä temppuilee, eli kannattaa tarkastaa alipainepumppu, tehostin, tehostimen yhteydessä oleva vent tiilistö.

LAHTINEN TIMO 12.11.2010 14:26

Taitaa olla vielä takuut voimassa, joten pajalle vain.

HAATAJA PASI 29.12.2010 14:42

Oliko jarruihin liittyvä ongelma vika vai ominaisuus ?

VILMI TEEMU 29.12.2010 15:15

Ettei vaan tuokin johtuis tästä uuden ducaton veden valumis viasta. Josta täälläkin on ollut paljon puhetta. Mulla jäätyy vaihteen siirto.

MUIKKU ESA 13.01.2011 16:15

Vaihtoivat eilen takuuhuollossa (samalla vuosihuolto) uuden alipainepumpun jarrutehostimeen takuuseen. Vastaavanlaisia vikoja korjattu takuuseen Joensuun seudulla jo kolmessa autossa.Vaihtoon meni n 8h töitä. Samalla tekivät autoon Fiatin huolto-ohjelmaan liittyviä alustan pulttien kiristyksiä. Hyvä niin, sillä yksi pultti oli jo pudonnut ajossa. Ilmeisesti putosi jo syksyn Lahden messujen reisulla. Ajossa kuului kova paukahdus ja kolina alustassa. Pysähdyin tarkastamaan oliko helmamuovit kunnossa, olivat. Todennäköisesti pultti tuolloin putosi. Hyvä ettei kone. Kylmäkäynnistettäessä lämmittimestä pakkasella auto kuuluu voimakas ulvova sivuääni, jonka sanoivat ominaisuudeksi. Samoin jäi korjaamatta yli -20c pakkasella lakkoileva lämmityslaitteen puhallin, ei käynnisty.Kartottelen vikaa vielä ja saavat sitten myöhemmin korjata takuuseen. Onko joku muu havainnut Ducatossa oheista ääntä ja onko ominaisuus? laitan näytteen oheen.

NÄRHINSALO ANTTI 13.01.2011 17:37

Ääni taitaa tosiaan olla ominaisuus. Nykyisessä -09 2.3 Ducatossa samanlainen ääni samoin kuin edellisessä -07 2.2 Citroenissa. Loppuu itsestään hetken aikaa käytyään.

SUOMI SEPPO 13.01.2011 18:46

Kuulostaisi siltä ettei jakoremmi oikein tykkäisi pakkasesta ?? @seppo

TIENHAARA ERKKI 13.01.2011 19:48

Liian kireälle säädetty remmi.

HAAPANEN TIMO 13.01.2011 20:06

On nämä aika himmeleitä. Myös mun mielestäni ääni tulee jakohihnasta. Aivan kuin se olisi liian kireällä kuten Erkkikin totesi. @timppa

TERVO JARI 13.01.2011 20:19

lämpimempiin olosuhteisiin, eikä tänne pohojolaan . . .

Säästöjä valmistajat hakee jokaisesta komponentista, miksikäs tuo remmi olisi jätetty säästölistan ulkopuolelle ?

HALMEENMÄKI JUHANI 13.01.2011 21:53

Tuskimpa se jakohihna sitä ääntä pitää, vaan ennemminkin hihnan rullien laakerointi. Mutta niissä säästäminen ei ole mitään uutta, itse asiassa Ducatoissakin on jo kymmeniä vuosia ollut ongelmalliset rullat. http://www.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe%2Fdocuments%5Fmodule&file=TB%5F026%5FE9%5FSOFIM%5F2%5F42%5F52%5F8%2Epdf Onneksi ei sen enempää ole vaurioitunut koneita, mutta tuossakin on aikapommi...

TIENHAARA ERKKI 13.01.2011 22:54

Jep jep, taas mennään näin, ei jakohihna sinällään melua pidä,mut ta jos sen säätö on kireä, se alkaa vihellyttää ohjain/kiristys- rullien laakereita. Jakohihna oikeassa kireydessä on yllättävän löysällä.

KAUNISTO KALLE 14.01.2011 01:01

Myös minun Ducatosta 2009 kuuluu kyseinen ääni. Mutta se kuuluu kuljettajan puolelta naftasuodattimen paikkeilta. Aikaisemmin se kuului noin -7C jälkeen. Mutta suodattimen vaihdon jälkeen ääni kuuluu noin -15C jälkeen. Moottorin tulee olla kylmä,että ääni kuuluu. Eli tuskin ääni tulee jakoremmistä. Ihan kuin polttoaine aiheutaisi ns. jonkinlaisen "imuäänen"???

NÄRHINSALO ANTTI 14.01.2011 09:00

Kuskin jakkaralta kuunnellen ääni tosiaan tuntuu tulevan jostain vasemmalta puoelta.

MUIKKU ESA 14.01.2011 09:06

Huomenta! Ja kiitos havainnoista. Seppo ja kumppanit olivat sitä mieltä, että ääni tulee jakoremmistä. Käynnistin aamulla auton (-11c) Lieksassa. Kerran vongahti ja ääni hävisi. Tosin ei ollut niin kylmäkään. Epäilivät huiollossa, että ääni johtuisi ohjaustehostimesta. Täytyy kokeilla, kun taas ilmenee väännellä ohjauspyörästä, muuttuuko sävelet. Jos ei otan yhteyttä huoltoon siitä jakoremmistä. Takuuta on vielä onneksi 1 v. Totesin huollossa, että vika tulee selvittää, ettei se aiheuta sitten suurempaa vahinkoa myöhemmin. Kirjasivat toki auton historiikkiin tuon ääniongelman, jos myöhemmin jotain vahinkoa tulee.

KÄRKI KAARLO 14.01.2011 16:09

no on kyllä aika jyrinä. siis onko tuo ääni lämmityslaitteen puhallin kylmänä? ei kyllä ole ominaisuus meijän ducatossa ja tuskin muillakaan, vikaa on kun tuommosta ääntä pitää.mitä pultteja tarkoitit jotka löystyy? viime huollossa huomasin rungon pulttien olevan löysällä ja ne kiristettiin samoin tein.@KK.

HAAPANEN TIMO 14.01.2011 17:28

Kyse on moottorin ja vaihteiston välisistä pulteista, ei sen kummempaa:)) Täällä oli juttu huoltokutsuista, en muista missä osiossa.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 14.01.2011 18:04

Jakohihna ei vongahda. Tai jos vongahtaa niin käyntikin loppuu kun hampaat puuttuu...

PAAVILAINEN JUSSI 14.01.2011 22:44

asennus vaiheessa liian kireälle voi laittaa...nimimerkillä omakohtaisia kokemuksia. aikoinaan vedin omasta corollasta hihnan liian tiukalle, ja sitä "vihellytystä" ei voinnu olla kuulematta. joten löysätä piti. näin ollen arveluttaa, että voisiko hihna kylmänä olla niin paljon "lyhyempi" että aiheuttaa ääntä...no..kaikkihan on mahdollista...nykyisin...

HAAPANEN TIMO 15.01.2011 09:16

Just samaa ajettelen. Omakohtaista myös mulla transusta, sen oppii kerrasta jos liian kireälle laittaa ja samantien saa purkaa jotta saisi löysättyä.

Normaali ääni tuo ei ole.

@timppa

HIETALA PEKKA 15.01.2011 11:29

Hyvin todennäköisesti tämä "Ihmeellinen ääni" lähtee EGR venttiilistä joka sijaitsee siinä rintapeltissä ylhäällä keskellä autoa!Helppo testata !Kun ääni kuuluu peitä sormella venttiilin imuaukko .Äänen pitäisi muuttua!!Näitä venttiileitä on vaihdettu 07-08 takuuseen aika paljon tämän äänen vuoksi vaikka itse venttiili toimii normaalisti!

NÄRHINSALO ANTTI 15.01.2011 16:25

Ei tule venttiilistä, ainakaan mun autossa. Se nimittäin pitää ihan omanlaistaa ääntä eikä ole tuo käynnistyksen yhteydessä kuuluva. Egr- "ulvoo" enemmän tai ähemmän koko ajan. Radio tarpeeksi kovalle niin kumpikaan ei häiritse :)

SAARELAINEN MATTI 15.01.2011 19:25

Ei ole jakohihnaa, vaan on ketjukone tämä Ivecon moottori.

MUIKKU ESA 16.01.2011 09:34

Käynnistin eilenä pakkasta -14c kerran vongahti ja kuului vaimeana sen jälkeen. Ääni ei muuttunut ohjauspyörää käännellessä, hävisi kun kone hieman lämpeni.Ei siis ohjaustehostin. Nyt pakkasta -29c käyn taas kokeilemassa. Ne alustan pulttien kiristykset olivat ilmeiseti niitä Fiatin vuosimallikohtasia kampanjoita.

MUIKKU ESA 16.01.2011 09:53

Sävelet samat eli vonkuu entiseen malliin. Hieman taajuustaso vaihtuu kun ohjauspyörää kääntelee varovasti. Kytkintä painamalla ei ääni muutu. Pitää ottaa huoltoon yhteys nimittäin se jarrukin on taas kumipallo. Tosin on arktinen kelikin.

TERVO JARI 16.01.2011 10:02

Työautona Pösö 2.8 HDI, pakkasta kun on reilu -15* ohjaustehostin "murisee" jo kummasti saati sitten jos pakkasta on enempi, mutta tuo "murina" loppuu kun on ajanut jonnin matkaa ja syynä sama ilmiö, moottori lämpiää kun sillä on ajettu jonkin matkaa. . .

Onko mahdollista että jokin muu remmi aiheuttaisi äänen ?

?

Onko kaikissa noissa autoissa ollut ilmastointi joissa tuo ääni on ollut "häiritsevänä" tekijänä ?

Jos on ? Onko mahdollista että ilmastoinnin kompura pyörii jonkin aikaa "mukana" ?

Jos kompuran kytkin "hirttää" kiinni pakkasessa mutta lämmittyään pyörimisen johdosta irroittaa ?

Arvelua sunnuntai aamusella pakkasen lahduttua . . .

JANHONEN MATTI 16.01.2011 10:09

Aattelin ensin olla osallistumatta näihin vika-arpajaisin, mutta ei kai yksi arvaus pahaa tee. Jospa se ääni heti kylmäkäynnistyksen jälkeen johtuukin laturin hihnan hetkellisestä luistosta. Heti kylmäkäynnistyksen jälkeen virran tarve on suurimmillaan (vallankin jos apulaitteet ja valot täysillä päällä) ja kylmän hihnan pito pienimmillään.

Moniurahihnat tosin urahtelee kiilahihnoja harvemmin, mutta kyllä nekin voi käynnistyksen jälkeen vinkua, jos on liian löysällä/kulunut/venynyt.

VALLI AULIS 18.01.2011 23:33

juu kyllä viateissa huutaa kaikki kylmänä laturin laakerit lämmityslaitteen puhallin vesipumpun laakerit startti ulvahtaa kylmänä ohjaustehostinkin pitää kylmän messua ja moottori/vaihteisto kumityynyt kovettuu ja moottorista saattaa hävitä öljyt kylmä käynnistyksen jälkeen ja kommonrail systeemi saattaa aiheuttaa sellaisen sirkutuksen kuin ennenmuinoin pensa auto jossa oli sytytys vähän aikaisessa "kilisti" ja heijaavaa vetoa jota ei mitkään testeritkään näytä ja merkkiliike sanoo ei kuulu mitään ja jos kuuluu suurenna radiota,tulos edelliseen pumppu sökö ja viimeistään 30000km jälkeen pyörän laakerit alkaa valittaa ja etupyörien kääntö laakerithan on jo siihen mennessä vaihdettu kertaalleen lisäksi on syytä olla aina mukana hinaus köysi käynnistys kaapelit kasko kunnossa saa kuljetuksen kyytillä korjaamoon,en tässä kaikkea edes muista..uutena ostettu huonoksi havaittu.

MUIKKU ESA 19.01.2011 09:33

Kiitoksia kaikille sivuääntä kommentoineille. Koetan perehtyä kaikkiin vaihtoehtoihin ja lopulta jos mikään muu ei auta säätää ratiota vain kovemmalle. Ps aikasemmin oli Ford. Ajoin 60 tuhatta ja mitään ei koneessa ollut vikoja tai harmia. Taitaa tämä viiatti olla vimonen. Sitten koetan vielä Mesen ja sit taitaa olla jo rollaattorin aika:)Hyviä matkakelejä toivotellen kaikille mukana olleille.

NÄRHINSALO ANTTI 19.01.2011 10:16

En tuota ääntä niin vaarallisena osaa pitää. -09 Fiiu ja -07Citikka, joissa käytännössä sama pata, pitivät molemmat samanlaista ulvontaa kun pakkanen oli -8 kietämisssä tai kylmempää. Fiudessa on nyt 55 000 km mittarissa ja Citikkaan kelasin 44 000 km. Ääni ei muuttunut mihinkään ajan myötä ja kuului vain tarpeeksi kylmällä n. 10 - 30 sekuntia. Muita vikoja ei kummassakaan ollut / ole.

Näitä ennen oli Rellu 2.5 koneella ja kyllä sekin pakkasella omaa erikoisääntään piti. Joku vastaava ulina siitäkin kuului, muttei aiheuttanut mitään muuta.

ISOMÄKI KAI 19.01.2011 12:35

Aikamoinen jurina kyllä käy... Omassani auttoi öljyn + suodattimen vaihto. Eli tässä omassa tapauksessa ilmeinen äänilähde oli öljypumppu, liian jäykät öljyt ja ehkä tukkoinen suodatin. Tämä vois olla yksi vaihtoehto...

MUIKKU ESA 20.01.2011 09:10

Huollossa 11.1. vaihdettiin öljyt suodattimet ml myös pa-suodatin, ei vaikuttanut. Nyt kelit ovat lauhtuneet, ääni ei kuulu. Jotenkin itselle on tullut sellainen kuva, että voisi johtua jotenkin startista, jäisikö kylmällä jotenkin "jumiin" koneen käynnistyessä. Onko mahdollista?

SUOMI SEPPO 20.01.2011 11:01

Mikäli startti olisi jäänyt jumiin eli kiinteä yhteys vauhtipyörä-startti, niin noilla kaasun polkaisuilla todennäköisesti startin ankkurin kierrokset olisivat olleet niin kovia ettei startilla sen jälkeen olisi pyörittänyt mitään. Olisi ollut yhtä puuta, eikä tuloksena muuta kun se kuuluisa savu olisi karannut pyörittimestä ulos. @seppo PS. Vieläkin kuulostaa minusta siltä ettei jakoremmin materiaali ole tarkoitettu arktisiin oloihin. Ei taida olla enää Pirellin tekemä ? Mutta sehän lämpenee kun hieman käyttelee konetta ennen lähtöä.

YLILEHTO MARTTI 20.01.2011 12:31

Vastaisin Suomi Sepolle.Sinä olet minun mielestä oikessa Mikäli startti olisi jäänyt jumiin,sieltä tulee ääni korahtava, jos on vieläkin kun auto on lähtenyt käyntiin.Silloin pää sulake palaisi hetkessä se on 450-750 ampperiin sitä ei saa ITSE vaihtaa koska siellä on jokin vialla. Tämä on minun viimmekesäinen kokemus.Auto seisoi Kuopin Hartikaisella 2,5 viikkoa piti laittaa uusi startti moottori,täytyi tilata.Tehtaalta koska oli takuu voimassa ajettu 4300 kilometriä. Voihan se olla kun pakkasella panee käyntiin minullakin on kaikissa ollut se sama semmoinen jurina muutaman sekunnin joka kuuluu ohjaustehostimesta sama ääni on työkoneessa.

HALMEENMÄKI JUHANI 20.01.2011 17:10

Uskokaa nyt jo. Jakoremmi ei luista. Se ei luista koska siinä on hammastus. Siksi se ei myöskään vingu. Se on kokonaan toinen asia jos jakohihnan rullat tai sen käyttämät apulaitteiden laakeroinnit vinkuvat. Mutta siihen ei auta jakohihnan merkki...

HAAPANEN TIMO 20.01.2011 18:15

No ei tietenkään luista, ei kai sitä ole kukaan ajatellutkaan.

Ääninäytteessä kuuluva ujellus/vonkuna on sitten justiinsa sellainen joka kuuluu liian kireästä jakohihnasta, sitä pojat tarkoitavat, ja minä myös. Se aikakin mikä on äänen kesto timmaisi hihnan lämpenemiseen ja notkistumiseen.

Ducatohan on kaikin tavoin mahdollisimman huonosti täkäläiseen pakkaskeliin soveltuva, helppo on uskoa myös jakohihnan säätöineen kuuluvan samaan sarjaan. Olisi hauska tietää onko jollain vastaavaa ääntä kuulunut hihnan vaihdon jälkeen, täkäläisen asentajan näppituntumasäädöllä. @timppa

MÄENPÄÄ TAUNO 07.02.2011 19:02

Voisihan se olla jakohihna se ei luista, mutta kuinkahan käviskö laturin hihna ???

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.