Mikä auto?

SILMUNEN HANNU 11.11.2010 20:47

Jos keksitte, otamme vinkit kiitollisina vastaan.

Kysymys kuuluu siis, jotta tuleeko teille mieleen asuntoautoa, missä olisi

kuudelle turvavyöpaikat takana parisänky joko alkovi tai sellainen alaslaskettava sänky minkä alhaalla ollessa pöytäryhmää pystyy silti käyttämään pituutta n 6,5 metriä hyvä suihku -SEKÄ kaiken tämän lisäksi kunnon talvivarustelu?

Meillä on siis Bürstner A 547 ssa v2003 kaikki tuo muu, mutta talvikäyttöön se on "hiukan" kehno...niin kuin joku saattoi viimeisestä lehdestä päätelläkin..:)

Uutta ei ole tarkoitus hankkia, mutta uudempi saa mielellään olla, ja kaikki em ominaisuudet pitäisi olla, ja aivan, B-kortilla ajettava.

Tuleeko kellekään mitään mieleen?

t.Kaarina

TERVO JARI 11.11.2010 21:06

katalookeja tutkimati sanosin että nykyvermeistä "mahdoton yhtälö" B-kotille löytää nuot vaatimukset täyttävää, yksiomaa jo henkilöluku on niin iso että painot menee yli että "kolisee" . . .

Jotta kattelehan "pykälää" kantavampaa mallia . . .

SILMUNEN HANNU 11.11.2010 21:23

En halua vaipua epätoivoon. Matkustajia etupäässä jatkossa varmaan vaan 4, mutta silloin tällöin autoon on saatava 6 istumaan turvavöihin.

Yli 3,5 tonnista ei nyt edes harkita, tai harkinnat on siis tehty niin monet kerrat, että se ei vaan käy.

Meinaatko että talvivarustelu painaa niin paljon?

t.Kaarina

SILJAMÄKI ANTTI 11.11.2010 21:31

Sorry Kaarina, mutta esittämäsi toiveet eivät toteudu alle 3,5 tonnisessa autossa todellisuudessa. Jo pelkästään kuuden ihmisen istuttaminen matkailuautoon tuo paino n. 400 kg ja entäs sitten tavarat? Tähän yhtälöön kun vielä lisätään se totuus, että auto jossa olis 6:lle vyöt on omamassaltaan taatusti lähellä 3300 kg niin ajat taatusti ylipainoisella autolla.

Ystävän neuvo: suorita C1-kortti ja hanki auto, jolla voit kuljettaa mainitsemasi henkilömäärän tavaroineen ilman päiväsakkorangaistusta.

SILMUNEN HANNU 11.11.2010 21:50

Meillä on nyt kuudelle rekisteröity auto, missä on kuudelle turvavyöt, ja omamassaltaan 2850 tai 2900kg, ja niiden yksien sakkojen jälkeen ollaan aika hyvin saatu paino fiksattua.

Nyt niin kuin jo kirjoitin, henkilöitä tulee reissuissa pääsäntöisesti olemaan 4, MUTTA kuudelle on löydyttyvä turvavyöt ihan jo koti ja lähiretkeilykäyttöä varten.

Yli 3,5 tonnista ei nyt todellakaan monesta syystä aiota hankkia. Tässä on nyt vain siitä talvikelpoisuudesta kyse, ettei vedet ja putket jäätyis...

t.Kaarina

POHJANTÄHTI JORMA 11.11.2010 21:52

Löytyyhän noita autoja. Selailin tuota nettikaravaania ja pomin sieltä muutaman "edullisen" vaihtoehdon:

karavaani -Id 1315070 1319834 1318201 1318201 Nämä olivat alkovimalleja, itegroiduissa löytyy varmasti lisää vaatimuksesi täyttävä malli.

KARVONEN JARI 11.11.2010 23:46

Meillä on Itineo SB 720. 6 hengelle vyöpaikat, B-kortilla ajettava, 8-hengen pöytäryhmä, pöytäryhmä käytettävissä sängyn ollessa alaslaskettuna, todella hyvä suihku, omapaino 2990kg eli kantavuus 510kg, harmaavesisäiliö lämmitetty(Nordic pack), Truma 6E, molemmat vesisäiliöt 120 litraa. Kaikki vaatimukset ei toteudu tässäkään mallissa mutta jotain sentään. Pituus 7,25m eli vähän yli toivotun 6,5m. Perällä ei parisänkyä vaan kerrossängyt. Mikäli ei tarvetta 6 sängylle, voi alasängyn nostaa ylös jolloin tallin korkeus kasvaa reilusti. Talvi ominaisuuksia ei olla testattu muuta kuin -5 asteen pakkasessa, mutta sehän ei olekaan vielä mikään ongelmakeli. Itineo tehdään samassa tehtaassa Rapidon kanssa. Autohan on persoonallisen näköinen, mutta sehän tulee kaupan päälle!! Meidän perhe on todella tyytyväinen Itineoon. Ps löytyy 8m Itineo 3,5t malli, jossa keskivuode takana ... niin se on tietysti vain 3-hengen auto silloin ja sehän ei vastannut tarpeita.

AHJOS TIMO 12.11.2010 10:51

Antti Siljamäki kirjoitti: " Ystävän neuvo: suorita C1-kortti ..."

Jokohan se käytännössä onnistuu? Yritin sitä vuoden vaihteessa 2008-2009, mutta ainakaan pääkaupunkiseudulla C1-korttia ei voinut suorittaa yhdessäkään autokoulussa. Oli pakko suorittaa C-kortti.

Sittemmin viime vuoden keväällä kerrottiin, että C-kortin koulutusvaatimusten noustessa syyskuussa autokoulut ottavat ohjelmaansa myös halvemman C1-kortin, mutta ajoharjoitteluun käytetään samoja kuorma-autoja kuin C-kortin suorittamiseen. Kukaan ei tuntunut ymmärtävän sitä, että monelle karavaanarille voi olla liian suuri kynnys nousta kuorma-auton ohjaamoon tai kiivetä sieltä alas. Yritin monissa keskusteluissa selittää, ettei ole perusteltua vaatia C1-kortin suorittamiseksi ajoharjoittelua ja inssiajoa sellaisella autolla, jota ei saa ajaa C1-kortilla.

HAAPANEN TIMO 12.11.2010 16:22

Laiska Jorma:)) Kun siellä linkin päällä jo olit.

http://www.nettikaravaani.com/sea/611a/1315070

http://www.nettikaravaani.com/adria/coral-660-sp/1319834

http://www.nettikaravaani.com/lmc/liberty-641-a/1318201

@timppa

SUUMÄKI HEIKKI 12.11.2010 18:22

Max Caravanista löytyy ainakin Rimor Katamarano 3. Itsellääni on vähän isompi Rimori, kun tuo ajokorttivaatimus on ok. Talvitestit tehtiin viime tammikuussa -28C ja hyvin meni, joten voin suositella. terveisin hekuli

LAURONEN TAPANI 13.11.2010 21:50

Itse ostin viime alkukesästä Fiat Sharky L2 alkoviauton ja siinä on 6 turvavyöpaikkaa ja 6 makuupaikkaa. Takana kerros-sängyt, joista alemman voi nostaa pystyyn, jolloin saa ison tavaratilan taakse. 4 makuupaikkaa on kokoajan valmiina ja 2 paikkaa saa muutamassa sekunnissa pöytäpaikasta. Ihastuin heti auton sisätiloihin ensinäkemällä ja ei ole tarvinnut pettyä. Auto oli lisäksi yllättävän halpa ( 3v vanha, alle 16000km) ja en ole huomannut mitään moitittavaa, koppa on tukevan tuntuinen, mikään ei kitise tai rämise yms. vaikka ajoin paljon huonoja sorateitä.

LEHTONEN TIMO 14.11.2010 09:12

Ei C1 kortin suorittamisessa ole mitään järkeä. Melkein samalla rahalla saa C kortin. Tottunut matka-auton kuljettaja ajaa hyvin kuorma-autoa

KUIKKA ARI 14.11.2010 11:39

Itteä kyllä ihmetyttää tuo pelleily B-kortilla ajettavista epärealistista "isoista" asuntoautoista. 9h teoriaa ja 5h ajotuntia (50min). Googlaamalla löytyi 813€ kustannus korottamisesta C1 korttiin. 420€ vähemmän kuin C-kortti eikä tarvii ajaa "isolla" kuorma-autolla. Kolmen päivän aikana on mahdollista tuo suorittaa. Ammattipätevyyksiä ei tarvita kun on yksityiseen käyttöön.

LT Volkkareista ja Sprinttereistä ei välttämättä tiedä kuin rekisteriotteesta onko paketti tai kuorma-auto. Voi laillisesti harjoitella vaikka naapurin pakulla jos epäilee ettei 5h riitä. Kortin voi ajaa samanlaisella kuorma-autoksi rekisteröidyllä välineellä. Korkeintaan voi olla paripyörat takana.

Jos nälkä kasvaa syödessä voi 848€:lla lisätä vielä E perään. Saa sitten Ison asuntoauton perään max7500kg lisätä 12000kg kokonaismassaan sopivan vedettävän. Jos on BE kortti ennestään niin voi harjoitella samalla naapurin pakulla vaunu perässä kulmaan peruutuksia, irroituksia ja koukkuun kytkemisiä laillisesti. Jos 3 teoriatuntia ja ajotuntia riitä. Käy inssissä yli 1400kg vaunun kanssa kuorma-autoksi rekisteröidyllä vehkeellä.

Ei tarvii enää sen jälkeen miettiä minkä auton hommaa ja saa painot lailliseksi autoon. Aikaa ja rahaakin vie, mutta ei tuo nyt minusta aivan ylivoimaista voi olla. Tuumii @ri Paitti jos ei oo aikaa eikä rahaa.....

HAAPANEN TIMO 14.11.2010 18:45

Eihän se ole pelkästään ajokorttikysymys. Nopeusrajoitukset ja ohituskiellot tulivat heti mieleen yli 3500kg.n autoissa. @timppa

SILMUNEN HANNU 14.11.2010 22:11

Juuri niin kuin Timo sanoo, ei todellakaan ole pelkkä ajokorttikysymys, vaikkakin tässä perheessä tarvittaisiin tällä hetkellä 3+2 (kahta opetetaan paraikaa itse ajamaan) ajokortin lisäystä ja 3v päästä vielä yksi.

Moottoritiet maksavat enemmän ja on koko joukko teit', siltoja ja alueita, mihin yli 3,5 tonnisilta on pääsy kielletty, noiden Timpan mainitsemien lisäksi. Eikä minkään valtakunnan halua kiinnittää sinne auton perään mitään.

Ja lisäksi se tilanne, että lapset kasvavat, ja alkavat enenevässä määrin tehdä omia matkojaan, ja meillä on tarve mieluummin pienentää kuin suurentaa autoa sitten kahden hengen reissuihin. Eli tässä on kyseessä eräänlainen välivaihe, missä talvikäyttö olisi poikaa, eikä haluta sulkea pois sitä mahdollisuutta, että koko katras +/- anoppi halutessaan kyytiin mahtuvat.

Etsintää ja mietintää edelleen siis. Kiitos teille jotka ovat ideoita antaneet. Mielellään niitä lisää vastaanotetaan:)

t.Kaarina

PYLKKÖ RAIMO 16.11.2010 21:22

Rimor Sailer 670.Siinä on 6 turvavyöpaikkaa,nukkumapaikat neljälle,suihku wc:n takaosassa (oma tila),3500kg paino,alunperin ei oikea talviauto,mutta ostin lisälämpärin (kaasutoiminen).Lisäksi takaveto MB alusta,joissakin tilanteissa on parempi,kuin etuveto auto.Ruokailuryhmässä pöydän molemminpuolin istuimet (siitä muodostuu toinen parisängyistä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.