- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Käytetty matkailuauto Hymer B544 1998/120 000 km, ostokokemuksia
Käytetty matkailuauto Hymer B544 1998/120 000 km, ostokokemuksia
Kun ostaa käytetyn henkilöauton, niin se on pantu hyvään kuntoon ja pesty puhtaaksi. (ainakin Turun Autokiila). Kun ostaa matkailuauton luvataan kyllä puolen vuoden takuu, mutta? Ostamassani autossa oli: kaksi lukkoa rikki, pesuhuoneen viemäriputki poikki, pesuhuoneen hanan kuparikuumavesiputken tinajuotos irti hanasta, pyöräteline huonosti asennettu, takaluukun pelti mutkalla - oli ottanut runkoon kiinni ja taipunut, portaitten sähkömoottori jumittui ajoittain, katolle pantu muovilista rautaruuveilla ilman tiivistekittiä, pesuhuoneen tapetti irti, etuvilkut pahasti ruostuneet,etuovi ei toimi - syynä etuosan puukarmi lahonnut, vesisäiliön lukko rikki (uusi takuuna), kahdesta luukusta paneeli irti ja rumasti korjattu, sisätilojen muoviosat ja matot likaisia, sohvat ja penkit pölyttämättä, autoradion antenni poikki ja teipattu, risaiset pyyhkimen sulat, ym. pienempää korjattavaa. Ahkeralla työllä kaikki viat on voinut korjata tai poistaa ilman suurempia kustannuksia. Vielä on laittamatta alumiiniset helmapellit. Niiden maalaus ei ole kestänyt Suomen suolattuja teitä. Hyvää tuntuu olevan fiat-alustan toiminta, siisti sisäverhoilu ja tekstiilit hyvässä kunnossa, puhtaita ikäisekseen, kaasulaitteet ja mittarit toimivat. Autoon vaihdettiin myyjän toimesta uudet takavalot ja lähivalot, joiden korkeussäätö ei toiminut (kallis työ liki 2000€).
Edellisestä unohtui ainakin peilien kiinnitys, josta kirjoitinkin aikaisemmin.
Tuliko tuo kaikki yllätyksenä kaupan jälkeen vai ostitko tietoisesti tuossa kunnossa olevan auton?
Eiköhän tuo hankintahinta ole melkoisen ratkaiseva tekiä? Milloin se Hymeri on hyvän korin tehnyt tai sais tehtyä? Näin uusi ja laho,voi hyvänen aika mutta onhan se hymeri.
ja käytetyn ostossa on tärkeää tutkia kaupan kohde kunnolla jotta kaikki "murheen kryynit" tulisivat esiin, taisi jäädä "perustavaa laatua" tehty tutkimus tekemäti ?
Autosi on todennäköisesti juuri noiden "murheiden" takia pistetty kiertoon ? ?
Autosi on edellinen/set omistaja/jat säilyttäneet taivasalla ja pesut on jääneet tekemättä jolloin suola on päässyt tekemään "tekosensa", oletko muuten tutkinut runkopalkit ? Tuskin niitä on kenenkään toimesta ruostesuojattu, joten saattavat olla "huonossa hapessa" . . .
Ei ole korinvalmistajan vika tuollaiset omistajan huolimattomuudesta/välinpitämättömyydestä aiheutuneet vauriot, ehkäpä on alunalkain jäänyt korinvalmistajan huolto-ohjelma asuorittamatta takuuaikana ? Tuolloin olisi mittauksissa tullut esiin osa "murheista" ja olisi tullut korjatuksi "takuun piikkiin" . . .
Kuten Jari T totesi, käytetty matka-auto on edellisten omistajien sum ma siinä mielessä, että kilometrien karttuminen näkyy kulumisena ja huollonpuute vikoina. Matkailuautot ovat Suomen oloissa kovilla olo- suhteiden vuoksi, jolloin juuri pesujen laiminlyönti alkaa kalvaa ko- rirakenteita. Välillä tuntuu ettei materiaalivalinnatkaan natsaa. Mut ta ei tollanen "vikakimppukaan" välttämättä ole huono valinta, jos on taitoa, tietoa, aikaa rakennella, saattaa kulkine jossain vaiheessa olla korjattuna parempi kuin uutena huonoilla ratkaisuilla. Lisäksi meitä harrastajia on monenlaisia, jotkut ei halua, ei ole aikaa, halu taan uudenpi, varustelumpi auto, kuin myös ikuiset rakentajat, jotka tekevät vanhemmasta kulkineesta "itsensä näköisen", turhautuvat ellei ole kohdetta, johon purkaa "luomisen tuskan".
Kyllähän noista vioista osa on varmaan ollut nähtävillä ennen kaupantekoa ja myyjälle olisi varmaan voinut sanoa, että jos korjaatte ne niin kaupat tulee. Ennen lopullista kauppaa auton aika hyvään kuntoon. On kokemusta...
Olimme pitkään katsoneet autoa ja yhtäkkiä oli sopiva tarjolla Suomessa ja vain pari tonnia Saksan autoja kalliimpi. Tuli tehtyä jonkinlainen heräteosto. Luulen, että jos olisi myyjää pyytänyt korjaamaan viat, kauppa olisi jäänyt tekemättä. Pesuista olen vähän toista mieltä. Luulen, että juuri painepesurilla on painettu vettä alumiini seinän ja karmin välistä. Kun puu tuossa tilassa kerran kastuu, se ei ikinä kuiva ja lahoaa pois. Ongelma syntyy myös siitä, että puussa on 50% ilmaa. Kun on märkää ja ilma jäähtyy, puussa olevan ilman paine pienenee. Jostakin pienestä reiästä menee uutta ilmaa tilalle ja vettä. Pienestä reiästä puu ei kuiva, vaan alkaa lahota. Uskonkin, että 10 vuotta vanhoissa autoissa puuosat ovat jo lahoamassa. Varsinkin jos niitä on pesty painepesurilla. Kosteusmittaus tällekin oli tehty, mutta siinä ei metallin sisällä olevat kosteudet näy. Mittarit toimivat mikroaalloilla, jotka eivät metallia läpäise. Ainoa konsti on avata ruuvi ja työntää kapea anturi reikään. Autolla on ollut kaksi omistajaa. Ensimmäinen käyttänyt merkkihuolloissa säännöllisesti ja toinen ajanut vain vähän, noin 20000km. Edellisen huoltomerkinnän jälkeen kilometrejä oli vain 3000, mutta öljy oli aivan mustaa ja merkintäkin oli epämääräinen. Nyt olen ajanut 3000 ja Mobil on vielä melko kirkasta. Merkintä taisi olla omistajan tekoja tai pikkuhuollossa unohtunut kiireessä vaihtaa öljy. Vaihdatin tietysti kaikki nesteet ja suodattimet. Kävin myös huoltoliikkeessä, joka oli vaihtanut jakopään hihnan. Tässä epäilyjä herätti, että merkinnässä oli matkailuautoliikkeen leima ja autokorjaamon kuittaus. Työ oli tehty, mutta vesipumppua ei ollut vaihdettu. Osa maksaa vain 30-40 ja on saman kannen alla kuin hihna. Olivat suositelleet, mutta asiakas ei ollut halunnut. Fiatin pumput saattavat alkaa vuotaa 100000km:n jälkeen ja vaihtotyö on kallis. Jakopään hihnoja on särkynyt ja vaihtoa suositellaan 4 vuoden välein tai 80000km:n jälkeen. Sanoivat, että hihnan hajoamisen jälkeen edullisin ratkaisu on vaihtomoottori 3000 euroa. Eiköhän pakettiauton runko ole niin vankkaa ainesta, ettei se kovin äkkiä ruostu. Ei ainakaan näy ruostetta.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.