Ducato 2.5TD "viritys" eli syötön lisäys

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 08.11.2010 13:28

Moikka.Olisko kellään kuvaa/kuvia mistä voi ruuvata lisää syöttöjä 1992 2,5TD Ducatoon? Tehoboksia kun tähän vanhaan louskuun ei voi laittaa.

PAAVILAINEN JUSSI 08.11.2010 15:24

http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm

PAAVILAINEN JUSSI 08.11.2010 15:32

sen verran viellä, että jos meinaat myös ahdon alaista syöttöä nostaa, niin älä jätä rajoitin holkkia pois vaikka ohjeessa niin sanotaan, vaan korvaa se ohuemmalla holkilla. (noin puolet ohuemmalla kuin alkuperäinen) ellei pumpussa ole sitten jo aikojen saatossa käyty, plommeistahan sen näkee.

LEHTONEN VEIKKO 08.11.2010 15:33

Tutustu tähän http://www.emjpower.fi/

TIENHAARA ERKKI 08.11.2010 15:47

Kuinkahan paljon TD:llä on kilsoja takana? Ennen syöttöjen rukkausta kannattas suuttimet testata, mahdollisesti turbo huoltaa. Onko ruis- kupumppu tarkastettu/huollettu, pelkän syötön lisäys loppuunajettui- hin oheislaitteisiin ei lisää kuin harmeja ja rahanmenoa. Käykö kone tasaisesti, vaiko "hytisten", syökö öljyä, lähteekö kylmänä heti kai killa mukeilla käyntiin, huohottaako?

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 08.11.2010 15:57

"Kuinkahan paljon TD:llä on kilsoja takana?" 190tkm "Käykö kone tasaisesti, vaiko "hytisten" Käy "syökö öljyä" Ei syö "lähteekö kylmänä heti kaikilla mukeilla käyntiin" Lähtee "huohottaako" en ole tarkistanu mutta en usko

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 08.11.2010 15:58

Hitto kun ei voi korjata "Käykö kone tasaisesti, vaiko "hytisten" Käy tasaisesti piti kirjoittaman.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 08.11.2010 16:00

Lehtosen Veikolle että autoni on 1992 2.5TD, ei uudempi JTD. Ei voi laitta boksia kun on ihan perinteinen turpotiisseli.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 08.11.2010 16:01

Paavilaisen Jussille että kuvat on volkkarista..sopiiko nämä ohjeet fiiattiinkin?

TIENHAARA ERKKI 08.11.2010 16:15

On toi sen sen verran ajettu, että dieselkorjaamo voisi antaa parhaim man avun, oletan voiman vähyyttä. Dieselasentaja voisi kokonaisvaltai sesti käydä komponentit läpi, uusia tarvittavat palikat.

PAAVILAINEN JUSSI 08.11.2010 16:17

sun hiivatissa pitäis olla boschin VE pummpu, ainakin mun 90 td ducatossa on, joten ohjeet käy suoraan.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 08.11.2010 18:45

Erkki T. Mitähän tommonen operaattio suurinpiirtein kustantais? Jussi P. Kiitos vinkistä. Jos en itte uskalla alkaa niin otan Erkin vinkistä vaarin jos se ei ihan älyttömiä maksa :-)

TIENHAARA ERKKI 08.11.2010 19:16

En uskalla varmoja hintatietoja veikata, ei se ihan halpaakaan ole, mutta dieselkorjaamon jäljiltä moottorin kunto jonkinlaisen takuun piirissä, eli uskaltaa lähteä kiertämään vaikkapa "mualimmoo". Tom- monen vain pumppua koskeva rukkaus saattaa pahimmillaan särkeä paik- koja, jonka jälkeen remontille tulee hintaa. Pelkkä syötön lisäys ei välttämättä saa aikaan kuin mustaa savua, sillä tehojen aikaansaami- seksi koko orkesterin täytyy olla kunnossa.

VALKAMA MARKKU 08.11.2010 19:57

Omasta mielestäni paras "viritys" näille OIKEILLE dieselmoottoreille on agressiivinen ajotapa. Kierroksia peliin, hupi alkaa kierrosalueen yläpäässä. Mäen alla ajoissa pientä sisään ja oikea nilkka suoraksi ja kiihdytettäessä joka vaihde kierrosalueen loppuun saakka.

Nämä nykyhirviöt taasen ei kierroksia kestä (tai siis ei kierroksilla viitsi) ja niillä tuleekin paras ajonautinto käyttämälla niiden yleensä melko rajua alavääntöä.

Helposti käy niin että "Windows"dieselillä ajamaan tottunut manaa vanhempien mekaanisten dieselien tehottomuutta mutta vika yleensä kuitenkin ajotavassa.

M Arkku

PAAVILAINEN JUSSI 08.11.2010 20:04

niin...asia riippuu siitä, minkä takia syöttöä halutaan lisätä. syöttöä ei tietenkään pidä lisätä silloin, jos meno on aikojen saatossa hiipunut. silloinhan koneessa on selvästi jotain vialla. muuta jos kone pelaa normaalisti muuten, niin aika mukavasti tollasesta 2,5 TD:stä saa löylyä ulos. suurin ongelma on välijäähdytyksen puute, syöttöjä kun nostetaan, ahtopaine nousee samalla vaikkei hukkaportiin olis koskettu ollenkaan. jos syöttöä nostetaan reilummin, on ahtopainettakin pakko nostaa jottei savuttas. reilumpi ahtopaine taas lisää moottorin lämpö rasitusta. turvallisin tapa on mielestäni lisätä ahdonalaista syöttöä, tuo kivasti vääntöä lisää, mutta ei viellä rasita moottoria liikaa. omassa vm 90 lmc/ducatossa homma on menny ihan överiksi, niin paljo tulee löpöä että ahtoja pitää olla 1,7bar (vakio 0,9bar) eturenkaaat meni kesässä. jerkkua on jo niin paljon että kohta voi varmaan sanoa että "kaik mänt mutta kivaa oli"

KOSKINEN JANI 08.11.2010 20:53

Kun kerran ihan ok kuntoiselta vaikuttaa niin neljänneskierros syöttöä lisää ja kokeilemaan. Nuo aiemmat linkit antaa ihan hyvät ohjeistukset ja niillä onnistuu aivan helposti, varsinkin perusyötön lisäys.

TIENHAARA ERKKI 09.11.2010 08:49

Tällanen loppurutistus, laitata koko ruiskutusketju kuntoon, pyydä pieni päivitys tehoihin, muistaen, auto on jo jonkin verran ajettu, tarkoitan se seuraava korkkaava kohde liiallisilla tehotoiveilla voi liittyä voimansiirtoon.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 09.11.2010 10:50

Kiitos kaikille vinkeistä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.