Asuntoautojen lämpöeristykset,tarvikeet

LAUKKANEN MAURI 04.11.2010 21:33

Tuolta löytyy lisäeristyksia mootoritilaan/hyttiin sekä oviin; http://www.kantop-isomatten.de/dokument/ProduktKatalog.pdf

AHJOS TIMO 04.11.2010 22:44

Kiitos tuosta julkaisusta. Kaikkea sitä löytyykin! Selasin sen nopeasti läpi ja se herätti heti seuraavat kysymykset:

Sivu 3: Jos Ducaton ohjaamon jalkatilan etuseinämän laittaisi umpeen tuollaisella eristeellä, tulisikohan jalkatilaan ollenkaan lämmintä ilmaa lämmityslaitteesta? Ellei, niin mitä siitä sitten mahtaa seurata? Siinä keskimmäisessä Ducato-kuvassa apukuljettajan jalkatilassa näyttää kyllä olevan jonkinlainen möykky, voisikohan se olla lämmityslaitteen puhalluskanava?

Sivu 8: Ovien reunaritilöiden sulkijasta todetaan, että se on helppo irroittaa oven sisäosan tuuletusta ja kuivaamista varten. Omassa autossani suljin ne ritilät yksinkertaisesti leveällä teipillä. Pitäisiköhän se teippi välillä poistaa, että ovi pääsee tuulettumaan ja kuivumaan?

KOIVUPURO PEKKA 05.11.2010 00:47

No aika virityksiä olivat! Ajon aikana noista ei ole kummempaa hyötyä jos vain lämppäri toimii ja koneen lämmöt ovat likelläkään normaalia! Nuo Fiatin oven ritilät voi huoletta sulkea ilmastointiteipillä samoten kuin ne ovipahvissa olevat pyöreät reiät, siellä oven alaosassa on reiät joista kondensoituva kosteus pääsee poistumaan! Asuttaessa noista ei ole senkään vertaa hyötyä, koska kylmäsiltoja on ohjaamossa joka puolella ja noita ei saa tiiviisti kiinni, vaan reikiä on koko kojetaulun mitalla alhaalla ja ylhäällää ! Itse suosittelen kuvan mukaista ohjaamon sisäpuolista thermopeittoa, se sulkee ovet, kojetaulun,lasipinnat ns kylmälle puolelle, ainoastaan paksu matto penkkien väliin niin ohjaamo on silloin asuintilan veroinen lämpimyydessä ! Tuossa kuvassa vain on nepparit jääneet auki noista B pilareista, kun ne sulkee niin peite on tiivis ja hyvin tarkenee ! Tuossa toisessa kuvassa on thermopeite asuinosan ovessa , joka joissain autoissa on aika hatara. Peitteen uusissa malleissa on vetoketjun kulkusuunta toisin päin eli aukeaa alhaalta ylöspäin!

SUOMINEN TAUNO 05.11.2010 08:32

Tuohan on varmasti lämpimyyden kannalta erinomainen ratkaisu, mutta tiivistyykö kosteus ikkunoihin ja jäätyy? Sehän ei tuo peitto varmaan ihan ilmatiivis kuitenkaan ole.

Itse olen päätynyt pelkästään ulkopuolisiin peitteisiin juuri tuon ikkunoihin tiivistyvän ja jäätyvän kosteuden takia.

KOIVUPURO PEKKA 05.11.2010 08:38

Lisäys vielä edelliseen, että tuo ohjaamon sisäpeite on vain laitettu kuvauksen ajaksi hollilleen oven tiivisteiden väliin, oikein asennettuna se tulee rosteri neppareilla kiinni kattoverhoukseen ja noihin B pilareihin joissa on turvavyöt, lisäksi peitteen alareunassa ovisyvennysten kohdilla on siivekkeet, jotka voi taittaa ohjaamon maton alle. Peite yltää hyvin ohjaamon katosta lattiaan ja B pilarista B pilariin eli sulkee ulkopuolelleen ohjaamon muilta osiltaan kokonaan, paitsi istuimet jäävät asuinpuolelle, keskellä on tarraluukku radiolle ja virtalukolle pääsyä varten ! Peite sopii kaikkiin matkailuauto ohjaamoihin ns. yleismalli !

PELLIKKA ERKKI 05.11.2010 08:57

On teillä isot autot, kun on niin paljon tilaa, että voi osan eristää pois käytöstä..

KOIVUPURO PEKKA 05.11.2010 10:55

No tokihan se ulkopuolinen peite siellä kannattaa pitää lisänä just tuon tiivistymisongelman takia ja auttaahan sekin pitämään ohjaamon vielä paremmin lämpimänä ! Tuo ratkaisuhan tuleekin kyseeseen kun lämpötila laskee pakkasen puolelle!

HÄMÄLÄINEN MARKKU 05.11.2010 11:45

Mistä tuollaisen sisäpeiton voi ostaa?

KOIVUPURO PEKKA 05.11.2010 20:07

Hoversport Oulussa 0400-758500, ohjaamon sisäpuolinen thermopeite 119€ ja oven sisäpuolinen thermopeite 79€

LAHTI ANTTI 05.11.2010 20:15

Onneksi vaunuihin ei tarvita mitään jälkiasennettuja lämpöeristeitä. :))

PALIN MATTI 05.11.2010 20:18

Mene nyt jo Antti kotia...

LAHTI ANTTI 05.11.2010 20:47

Mä olen nyt kotona. :))

AHJOS TIMO 05.11.2010 21:00

Pekka Koivupuro kirjoitti sivulla 3 esitetystä jalkatilan eristeestä: "Ajon aikana noista ei ole kummempaa hyötyä"

Tuollaisten tarjonta osoittanee, että monilla muillakin on sama ongelma kuin minullakin, nimenomaan ajon aikana. Eli apukuljettajan jalkatilaan tulee kylmää ilmaa jostakin lämmitysjärjestelmän ohitse.

Muuten olen sitä mieltä (ja onneksi vaimoni on täsmälleen samaa mieltä) että:

Leirintäalueella on parasta käyttää ulkopuolista peittoa tässä ketjussa kuvatuista syistä. "Katuparkissa" käytämme verhoa, joka on ohjaamon ja asunto-osan välissä. Silloin ohikulkijat näkevät tyhjän ohjaamon, mutta eivät huomaa, että autossa on ihmisiä sisällä. Tietysti ikkunoiden pimennysverhot pidetään silloin kiinni ainakin sillä puolella, missä ihmiset liikkuvat. Kun pysäköi katulampun tai pysäköintialueen valonheittimen läheisyyteen, kattoluukusta tulee autoon riittävästi valoa. Tietokoneessa on 1 Watin USB-liitäntäinen LED-lamppu, joka valaisee näppäimistön.
TIENHAARA ERKKI 05.11.2010 21:02

On samantyyppinen kokemus sisäpuolisista ikkunapeitteistä, kuin edel- lä joku totesi, lämpötilan valuttua riittävän alas alkaa peiton ja ik kunan väliin tiivistymään kosteutta, joka pakkasella jäätyy. Lähinnä minua häiritsi se mieletön kosteus, joka kasteli kojelaudan/sen alao- san sulaessaan, auto MB Spirterin alustainen Rimor. Mersut aikoinaan ruostu aikoinaan tuulilasin alareunasta alaspäin tosi tehokkaasti, ton takia en suosittele pelkkiä sisäpeitteitä, vaan ainoastaan ulko- puolisia.

SALO MARKKU 05.11.2010 21:17

"Onneksi vaunuihin ei tarvita mitään jälkiasennettuja lämpöeristeitä. :))"Täsä olen samaamieltä.

KOIVUPURO PEKKA 05.11.2010 21:53

Ensinnäkin tuon kylmän hiipimisen jalkatilaan saa loppumaan ! Se on ollut Fiateissa ongelmana ainakin 240 ja 244 malleissa eli vm 95-01 ja 02-06 , molemmissa tarvitsee sulkea kiinteästi ilmanpaineen vaikutuksesta aukeava "kylmä" läppä. Tuossa vanhemmassa se on työläämpi kun joutuu irroittamaan jalkatilasta puhaltimen , mutta uudemmassa se on 5 minuutin homma ja sen jälkeen ei tarvitse kärsiä vedosta ! Se mitä tulee ikkunan huurtumiseen ja ohjaamon lämpimänä pysymiseen niin kuten aiemmin kirjoitin on parempi oman mukavuudenkin takia käyttää molempia peitteitä, sekä tuulilasilla että sisällä, ainakin kun kelit menee pakkaselle! Jos tuulilasin ulkopuolinen on paikallaan niin lasille ei kerry juurikaan kondenssikosteutta!Mutta kukin tekee tavallaan ja mikä on hyvä yhdelle ei kelpaa toiselle! Tuo Mersun tuulilasin alla olevan pellin ruostuminen oli tyyppivika , koska pakettiautoissa oli samaa ongelmaa ja niissä ei peitteitä yleensä ole sisä eikä ulkopuolella!

WILHELMSSON LEIF 06.11.2010 00:00

Näin retkeilyautossa, toimii hyvin ja lämmin on. Webasto tietenkin auttaa jos on kosteutta tuulilasilla. Mutta pienellä pakkasella auttaa jos aamulla pästää ilman kiertämään pikkuisen tuulilasin puolelle. Ei tarvi ulos sateeseen tai pakkaseen vaan on puhtaat verhot jonka voi pistää vaikka päivä peitteeksi sängylle.

WILHELMSSON LEIF 06.11.2010 00:01

Tässä retkeilyauton eristys ja toimii hyvin viime talvella tuli testattu. Jos tulee kosteutta tuulilasiin niin webasto on kans hyvä olla.

WILHELMSSON LEIF 06.11.2010 00:03

Vielä yksi kuva

WILHELMSSON LEIF 06.11.2010 00:04

Vaikeeta tää kuvien lähettely. Tuli vähän likaa.

PALIN MATTI 06.11.2010 00:11

Ajatelkaapa nyt hiipijät vähän tarkemin tätä asiaa. Yrittäkääpä lähteä liikenteeseen sillä asumisperäkärryllänne!

Piirongilöla met lähemä siittä vaan. Teän pittää kytkiä se johonki vetoautoon ensteks.

Met siis puhuma kahesta ihan eri asiasta. Elekää ees yrittäkö verrata niitä keskenään.

LAHTI ANTTI 06.11.2010 00:44

Piirongilla lähtevät reissuun ainoastaan ne jotka ovat tehneet ilmoituksen käyttöönoton poistosta tehneet ajoissa netissä. Ne jotka lähtevät vaunun kanssa, ainoastaan koukkuun kiinni ja menoksi, ja perillä ilman mitään suojapeitteitä sinne etuosaan, kuten tuntuu m-autoissa olevan tarpeellinen.

Nuku Mella rauhassa omassa kodissasi! :))

TIENHAARA ERKKI 06.11.2010 02:31

Toi Antin rauhottelu Palinille saattoi osua, tosiaankin kosteuden ke- hittyminen ohjaamon ikkunoiden sisäpuolelle on tapauskohtainen, raken ne, peitot, tuuletus, lämpötila on muuttujia, jotka vaikuttaa toisiin sa.

KILLSTRÖM NIELS 06.11.2010 06:58

Itse suosittelen kuvan mukaista ohjaamon sisäpuolista thermopeittoa, se sulkee ovet, kojetaulun,lasipinnat ns kylmälle puolelle, ainoastaan paksu matto penkkien väliin niin ohjaamo on silloin asuintilan veroinen lämpimyydessä !

Mistähän noita saa ostaa ja hintakin kiinostais.

-nisse-

KILLSTRÖM NIELS 06.11.2010 07:14

Te kausipaikalaiset olette rakentaneet ns. omakotitalon leirialuelle? Vaikeaa niiden kaikkien trukkilavojen, aitojen ja koirankoppien raijaaminen yhtäkiä baanalle?

KILLSTRÖM NIELS 06.11.2010 07:16

Mistähän noita saa ostaa ja hintakin kiinostais.

-nisse-

Lisäämpä heti, tuoltahan noita Koivupuron Pekalta.

-nisse-

AHJOS TIMO 06.11.2010 20:47

Ulkopuolisessa peitossa on tosiaan hyvien ominaisuuksien lisäksi se huono puoli, että jos auton nokka on esim. suolansekaisen sohjon likaama, myös peitto likaantuu alapuolelta. Peiton päälle voi lisäksi yön aikana tulla vettä, lunta tai jäätä, joten sen puhdistaminen ja kuivaaminen vaatii oman vaivansa ja tilansa.

KOSKINEN OLLI 06.11.2010 21:32

Koen ulkopuolisen peitteen kuivauksen ja paketoimisen aikamoiseksi ongelmaksi. Siksi sitä en juurikaan käytä.

Märkänäkö pakettiin se sullotaan, vai mitenkä muut menettelevät?

KOIVUPURO PEKKA 06.11.2010 21:41

Itse koen ainakin isommaksi ongelmaksi ikkunan raapimisen puhtaaksi jäästä ja ainakaan pakkasella ei peite ole märkä ! Jos se sattuu joillain keleillä kastumaan päällisin puolin niin kunnon puistelu ja takatallissa ripustan sen yläkiskoon kuivumaan ! Toki peitteissäkin on eroja, ehkä sellaiset ristiin läpi tikatut kastuvat perusteellisemmin ompelu reijistä peitteen sisään pääsevästä vedestä johtuen!

AHJOS TIMO 06.11.2010 22:14

Ikkuna sulaa raapimatta itsestäänkin, kun pitää Webastoa riittävän kauan päällä. Jääkylmään ulkopeittoon tiivistyy kosteutta viimeistään siinä vaiheessa, kun sen tuo aamulla sisään lämpimään autoon (ellei ole takatallia ja siellä kuivaustelinettä). Sängyn päälle levitettynä se kyllä kuivuu pian, mutta kura täytyy sitä ennen poistaa vaikkapa lumiharjalla hangessa. Vai miten?

VIRTA URPO 06.11.2010 23:02

Eipä tuo kovasti ime vaikka on ns. takattu malli johon sen veden luulis menevän. Ei mikään ongelma paketointi. Suihkutilan pienellä Sini lastalla vedän suuremmat pisarat alas ja jos joskus ne jäätyneet nekin tulee. Sitten muutama pieni pöyhintä ja jos emäntä mukaan sekin aivan helppoa. Menee pakettiin huvin, mutta kotona joskus kuivumaan varmuudeksi tuo pinta kosteus.

Sisälle teimme jo 2007 uuteen autoon Adria 07/08 talveksi 7-kerroksisesta termopeitteeestä sisälle pikakiinnitettävän sisäpeitteen. Liimasin ylhyllyn ympäri tarra ankurin ja sivulle pystypilareihin nepparit. Minuutin homma pudottaa jäykkä peite paikoilleen kun penkit menosuunnassa. Sitten penkin ympäri ja lämmin viihtyisä tila valmis. Viime talvenyli -20 pakkasissa etujalkatilassa oli peitteen takana -4 kun sisäpuolella +18 etupenkien välistä mittasin pari senttiälattiasta. Eikä kattila huuda hoosiannaa. Eikä ole vetoa. Yritettiin ekalla autolla pelkällä ulkopeitolla sekä Eurassa olevalla sisä "näkösuojapeitolla" Ei hyvä. Ehkä vain Kaben sisäpeitto toimii Kabessa ulkopeiton kanssa. Ja meidän itse tekemä vielä paremmin. Vaatii vähän harrastamista. http://www.vapaa-aika.com/ajoneuvoihin/ikkunapeitteet/ikkunapeite-ja-valiseina-tarvikkeita.html http://www.vapaa-aika.com/ajoneuvoihin/ikkunapeitteet/ikkunapeite-ja-valiseina-tarvikkeita/rolle-thermomaterial.html Eikun ompeleen ja tekeen. Ei olisi uskonut mikä ero lämmössä ja mukavuudessa. Eikä ole auton ikkunat kosteita. Ulkopeitto myös tietty. Ekologista myös. Ei kulu kaasua ja sähköä ja ennenkaikkea mukavuus.

LAUKKANEN MAURI 07.11.2010 09:14

Tosiasia on että oli se piirongin merkki mikä tahansa niin se etupää on viileämpi,ilman lisä eristyksiä kaikissa as.autoissa. Oli auton mimi Dethleffs,Eura,Carthago tai se paras Hymeri,niin ei sitä Fiatin/Mersun tehtailla taideta erikseen eristää kun se tulee matkailuautoon ja siellä as,auton tehtaalla se on jo liian työläistä/vaikeaa/mahdotonta. Mutta varmaan tähänkin asiaan tulee vielä muutos.kilpailun kiristyessä. Kyllä se etupää lämpimänä pysyy kun laittaa lisää pattereita,lisälämmitimiä ja muita virityksiä,mutta onko se viisata touhua vai ei?. -näin ajateli Hymer mies laukkanen.

ASIKAINEN MATTI 07.11.2010 09:57

Käytän ulkopuolista ikkunapeittoa ympäri vuoden myös kotipihalla, jossa se estää koivunlehtien ja muun roskan menemisen tuulilasin alapuoliseen kaukaloon. Peittoa varten olen hankkinut sopivan kannellisen muovilaatikon, johon panen ikkunalta otetun peittokäärön kaikkine kosteuksineen ja tyrkkään sen tavaratilaan matkan ajaksi. Leirintäalueella ja kotipihalla levitän sen taas ikkunalle. Näin se on laatikossaan vain ajomatkan ajan. Kesäaikana matkaillessamme jätämme kuitenkin peiton kotiin.

WILHELMSSON LEIF 07.11.2010 11:36

Jos on retkeilyauto niin sen märän tai muuten likasen ulkopeitteen joutuu aina ottaan sisälle sängyn allle. Ja jos se on malli joka peittää myös ovet niin iso paketti se on ja vielä jos on jäässä tai märkänä. Sen takia minulle sopii tää sisämalli.

T Leif

KERTTULA PEKKA 07.11.2010 23:51

Onko kellään kokemusta näistä muovisista haitariverhoista, joita olen nähnyt -09 hobyssä ja adriassa. Ne ovat hytin sivuikkunoissa ja tuulilasissa. Vedetään vain sivuun kun eivät ole käytössä, kostuuko ikkunat?

KOIVUPURO PEKKA 08.11.2010 10:54

No mietippäs että kuinka käy jos ulkona on -10 astetta ja sisällä +20 niin kuinka suuri määrä kondesoituu kosteutta ja mihin kohtaan? Pari vuotta sitten Rukalla kaveri veti haitarit kiinni ja asusteli autossa muutaman päivän ja tuloksena oli se että haitarin ja lasin väli oli täynnä jäätä, haitaria ei saanut avatuksi ainakaan eheänä. Ainoa vaihtoehto oli laittaa paikalleen ulkopuolinen thermopeite ja sitten lämpöpuhallin kojetaululle , parin tunnin kuluttua verhot sai avattua mutta vettä oli luututtuna kojetaulun päältä ämpärillinen ! Sama juttu on myös noiden sisäpuolisten imukuppieristeiden kanssa ! Edelleenkin olen sitä mieltä että kannattaa laittaa sisä ja ulkopuolinen thermopeite jos haluaa asua autossa mukavasti talviaikaan ! Sisäpeite voi olla joko lämpöväliseinä ohjaamon ja asuinpuolen välissä tai kojetaulun ja penkkien välistä menevä sisäpuolinen thermopeite !

HÄMÄLÄINEN MARKKU 08.11.2010 20:18

Ne haitariverhot on kesäajan käyttöä varten ei niillä talvella ole mitään virkaa. Meillä on sellaiset ja lasit huurtuu/jäätyy kylmällä jos käyttää pelkästään niitä. Talvella ehdottomasti ulkopuolinen peitto. Sisäeristeet voi olla lisänä, mutta ei ainoina.

VALTONEN MARTTI 08.11.2010 20:49

Ihmettelen ettei vieläkään m-autoihin, edes integroituihin rakenneta tuplalaseja ohjaamoon. Helpottaisi noita ongelmia kovasti_vai rakennetaanko johonkin? Kalliitahan ne mutta hyvä kilpailuvaltti sille joka aloittaisi.

LEHTINEN VÄINÖ 08.11.2010 22:01

Solifer Jet X-Go integroidussa on etusivuikkunat tuplalasina myös kuljettajan ovessakin. Tämä olisi oltava kaikissa integroiduissa autoissa joita käytetään talvella.

On niitä tuplalaseja ollut integroiduissa autoissa jo ainakin vuodesta 1991 lähtien, itsellänikin on silloin jo ollut tuplalasinen integroitu Hymeri.

VALTONEN MARTTI 08.11.2010 22:35

....ja se tärkein tuulilasiko myös?

PUUMALA RAIMO 15.11.2010 17:33

Kyllä monessa täysintegroidussa autoissa tänäpäivänä tuplat sivuikkunat Carthagossa Hymerissa Rapidoissa ja varmasti monessa muissakin.Mutta monen auton ei saa edes lisävarusteina,toivottavasti pian on kaikkissa.t Raimo

TERVO JARI 15.11.2010 18:07

peitteen kun tuli investoitua tollanen as-auto.

Sisällä tuossa on 9mm routamatto ja ulkopuoli on kestopeitettä . . .

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=267

http://www.meltex.fi/pdf/solumuovituotteet.FH10.pdf

Tilaahan tuo vie kuljetuksen aikana mutta lämpö pysyy kiitettävästi "kopissa" . . .

Tosin nyt on ostettu keveämpikin versio mutta en ole sitä kokeillut vielä . . .

PALIN MATTI 15.11.2010 18:58
Kannattee muuten Jari sun puhistaa tuo rekkarikilpi tuosta töhnästä. Saattaa poiliisisetä huomauttaa asiasta.

)

JALONEN KARI 30.03.2011 21:05

Teimme Koivupuron Pekan ohjeiden mukaan i-Hymerin etuosaan eristepeiton. Heinola-Caravanista eristemattoa, nepparit, Eurokankaasta paksua fliisiä alahelmaksi ja leveää kanttinauhaa. Verhoilija teki kanttaukset, muut hommat itse. Peitto peittää myös molemmat ovet.Kustansi 250 egua ja puolen päivän homman.

Uskomaton vaikutus, kylmän ilman vuoto loppui kojelaudan alta ja 4-asentoisella Truman käytöllä ilman ulkoista peittoakin lämpötilaero ulko/sisä 38 astetta.

Kukalliset kiitokset Pekalle

K+ML

VALKAMA MARKKU 02.04.2011 09:00

Eikö olekkin mielenkiintoista että moinen lämpöongelma edelleen esiintyy noissa etelän ihmeissä.

Matkaajissa ongelma oli ratkaistu sekä hyvin että tyylikkäästi.

Ohjaamon ja asunto-osan välissä oli väliseinä jossa liukuovi.

Rouva vieläkin kaiholla muistelee sen välioven etuja.

Kunpa vain olisivat aikoinaan tehneet ne transit matkaajat 190:selle alustalle tuon 100L alustan sijasta.

M Arkku

P.S. Integroidussa ainoastaan ulkopuolinen suoja, muutoin mätänee tuulilasin alusta ja hapettuu mittariston piuhat.!!! Ja se suoja kannattaa ottaa käyttöön jo kun lämpötila ulkona laskee alemmaksi kuin lämpötila sisällä. Se kondenssivesi nääs.

NIEMELÄ TAISTO 02.04.2011 11:23

Olen seurannut tuota lämpökeskustelua ja vuosien kokemuksella ulkopuolinen lämpöpeitto on mielestäni paras.Toisaalta eikö keskustelijoiden autoissa ole mitään llämmittimiä.Uusimmissa autoissa on valmiina aika tehokkaat lämpölaitteet.Mielestäni kunnia kuuluu oikein valitulle kalustolle.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.