Kosteus autoissa - rakenteissa

VIHERÄ PEKKA 03.11.2010 19:23

Kerroin jo aikaisemmin Hymerin 5-vaihteen välityssuhteesta. Tämä asia on jäänyt, kun on pahempiakin ongelmia. Etuovi oli vaikea sulkea. Vika oli siinä, että ovi oli liian matalalla ja lukitustappi joutui nostamaan ovea. Vian syykin selvisi. Saranat ovat kumpikin kiinni 4 peltiruuvilla, jotka vuotavat vettä rakenteisiin. Ovikarmit ovat vain 1 mm alumiinipeltiä ja takana on ollut puu. 12 vuodessa se on lahonnut. Alkuperäiset ruuvit lähtivät sormin irti. Takaovessakin näyttää olevan samaa vikaa. Huolimatonta työtä, kun ei kiinnityksessä ollut käytetty kittiä. Tietääkö joku korjaustapaa. Suunnittelin panna epoksihartsia lääkeruiskuun ja painaa sitä karmis sisään niin paljon kuin menee. Nyt on liian kylmä siihen ja vedin 6 mm jengat alumiiniin ja odotan niiden pitävän oven paikoillaan kesään saakka. Auto on 12 vuotta vanha. Luulisi, että näin kallis asuintila tehdään yhtä hyvin kuin FIAT-alusta, jossa ei vikoja näytä onneksi olevan. Taitaa olla minun viimeinen integroitu auto.

TIENHAARA ERKKI 03.11.2010 19:41

Pystyisikö/sopiiko rakenteeseen tällaiset, vähän kuin popniitti, mut- ta varustettuna koneruuvikierteellä, en tiedä markkinanimitystä, us- koisin jonkun tietävän tällaisen kierteiden korjaustavan, l. peltiruu vi korvataan koneruuvilla.

TIENHAARA ERKKI 03.11.2010 19:45

Tämä ei ole "helicoil" vaan kierreniitti, sori en keksinyt parenpaa nimitystä.

ILTANEN KARI 04.11.2010 08:34

6 mm kierre ei pidä, pitäisi olla 2,5 mm ainetta - 2 kierrettä minimi.... biltemassa edellä mainitut " mutterit" on mutteriniitti nimellä näissä kierre kestää- kestääkö kehys?

PAAVILAINEN JUSSI 04.11.2010 09:43

niittimutteri tarvii myös oman työkalun, millä niittimutteri "rympätään". lisäksi niittimutteri jää hieman koholle, joten sarana ei mene enää naamalleen karmia vasten.

ILTANEN KARI 04.11.2010 10:43

biltemassa on myös työkalu ko muttereihin, saranalehteen voi porata mutterin vaatiman loven tai mikälie senkkaus nimeltään. myös metalli verstaissa on paineilmalla toimivia mutterin vetokoneita, jos lähistöllä sattuis sellanen olemaan

TIENHAARA ERKKI 04.11.2010 12:07

Pystyykö auton sisäpuolelta menemään karmin "takapuolelle", jolloin voisi laittaa, vaikkapa lattaraudan, johon on tehty kierteet korvaa- maan alkuperäisen rakenteen?

PAAVILAINEN JUSSI 04.11.2010 12:55

linja-autojen tavaratila luukuissa on käytetty sitäkin teknikkaa, että sarana on pop niiteillä ja sikaflexilla kiinni esim. 252 sikaflex...tosin sarana on koko luukun levyinen joten liima pintaa on aika paljon...miten lie toimis tässä tapauksessa.

VIHERÄ PEKKA 04.11.2010 13:00

Päivää viisaampi taas. Sekä sarana ja karmi ovat ohutta alumiinia ja sisällä on lahoa puuta. Nyt korjaan näin. Ohuella ruuvimeisselillä (6mm reikä)rikoin lahopuuta pieneksi ja puhalsin sitä reistä (4 kpl) ulos paineilmalla. Sitten panin pikaepoksia lääkeruiskuun (10 ml, ilman neulaa)) ja sekoitin sen ruiskussa. Sitten nopeasti ruiskutin aineen rei'istä karmin sisään. Kun homman tekee nopeasti, voi käyttää samaa ruiskua ennen kuin epoksi kovettuu. Nyt odottelen kovettumista. Kovetuttua menen poraamaan 4,2 mm reiät, joihin vedän 6 mm kierteet 20 mm. Luulisin kiinnityksestä tulevan riittävän lujan.

PAAVILAINEN JUSSI 04.11.2010 15:10

jos näin meinaat korjata, niin silloin suosittelisin kyllä jotain liimaa saranan ja karmin väliin...esim. juuri 252 sika, eikä kierreliima olisi varmaan pahitteeksi...epäilen että epoxi ei pelkästään kestä, ainakaan kovin kauan. kerran kun tuuli ottaa oveen oikein kunnolla, epoxi antautuu varmasti ilman apuja.

VIHERÄ PEKKA 04.11.2010 15:54

Olen rakennellut veneitä ja tunnen epoksit. Joustavat kitit kuten Sika eivät kelpaa liimaksi, samoin polyuretaaniliima. Ne ovat liian joustavia ja niillä on heikko lujuus. Nyt vain näyttää siltä, ettei epoksi kovetu kunnolla. Ulkona on liian kylmä ja liimatilassa märkää puuta. Ovi kyllä kestää kiinni ollessaan, mutta aukaistaessa yläsarana kuormittuu. Ostaessa käytettyä tulisi olla tarkkana. Jos saranoissa ei ole alkuperäisiä kiinnityksiä, niin on syytä tarkistaa perusteellisesti. Karmin puusisus on luultavasti lahonnut. Integroidut mallit voivat olla huonosti tehtyjä niin kuin tämä Hymer, jossa on monia pikku valmistusvirheitä. Puoli-integroidussa on koeteltu ja kestäväksi tehty pakettiauton ohjaamo. Lienee turvallisempi ratkaisu.

PAAVILAINEN JUSSI 04.11.2010 16:20

no itse olen rakennellut linja-autoja (työni puolesta), ja luukuissa (ylhäältä saranoidut) saranat periaattessa vain liimataan kiinni (252 sika),toki pop niiteillä myös. sikaflexin kuivuttua ei lähde kuin leikkaamalla irti, yleensä käytetään samaa leikkuria kuin liimalasi ikkunoissa.

KERÄNEN LAURI 04.11.2010 17:00

Onhan puoli-intergroidussa asunto-osan ovi.

LIINALAMPI LASSE 31.01.2011 21:15

Olen ehdottomasti samaa mieltä "linja-autonrakentajan" kanssa. Epoksi on kyllä vahvaa muttei siinä kierre pidä. Tai kierteen on oltava tosi pitkä. Sika 252 pitää varmasti. Sillä on huomattavasti parempi pito kuin Sika221:llä ja 221 on myös erittäin hyvä liimamassa monenmoisessa yleiskäytössä. Sikalla saat "epoksikierteestä" tärinät ja värinät pois ja yhteiskäytöllä ratkaisusi voi onnistuakkin? Sika 252:a käytetetään esim. Omnistor-markiisin asennussetin liimamiseen retkeilyauton kattoon.

SUOMI SEPPO 01.02.2011 11:08

Onko jollain kokemuksia lahovaurioiden korjauksessa lämpökäsitellystä puusta? Painekyllästettyhän ei soveltunut sen sisältämien suolojen takia. Syöpyivät ruuvit ja alumiinipelti. @seppo

MÄENPÄÄ TAUNO 01.02.2011 15:15

kestääkö tuo sika 252 bensaa ?

PAAVILAINEN JUSSI 01.02.2011 17:54

http://www.sika.fi/ind_te_sikaflex_252.pdf

HAAPANEN TIMO 01.02.2011 18:51

Eikös vesivaneri olisi kätevä korjauksissa, karmien muodon saa ajettua vannesahalla ja paksuuksia on melkein mitä vain.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.