vielä kerran

VESTERINEN OSMO 01.11.2010 10:38

Kiitän muutamasta hyvästä vastauksesta mutta en ymmärrä niitä yli sataa asiatonta joiden takia sivuston ylläpitäjä joutui sulkemaan koko kysymyksen ja vastaukset.Syy miksi haluan irroitaa akut on auton talvisäilytyspaikka auraamaton ja sähkötön kenttä Keväällä on helponpi lähteä autotallissa ladatuilla akuilla.On tosiaan autoja joissa ohjausyksikkö pimenee virratomana.En ole kirjailia että täma viesti saattaa olla ulkoasultaan outo mutta pyydän anteeksi jos se loukkaa.

PALIN MATTI 01.11.2010 11:35

Kaikki sähkökäyttöiset laitteet "pimenevät" kun sähköt katkaistaan. Niin se ohjausyksikkökin. Se kutenkin herää taas henkiin, kun saa sähköä nautittavakseen.

Todennäköisintä on, että autosi radion kanavahaun joudut tekemään keväällä uudestaan. Muut laitteet jatkavat siitä, mihin syksyllä jäivät.

NOUSIAINEN ASKO 01.11.2010 11:49

Jos on auto tai vaunu jossa on useampia ajoneuvoja kenties vielä vuokratallissa , niin silloin vaaditaan akkujen napojen irroitusta , mahdollisen tulipalon vuoksi.Liekö sitten välttämätön toimenpide.

OINONEN JUKKA 01.11.2010 12:09

Autoliikkeessä kymmeniä autoja samassa hallissa, tuskimpa on akunkengät irti, voi sielläkin esim. yöllä alkaa tulipalo.

SALONEN MARKKU 01.11.2010 15:35

Jos haluaa pois kytkeä jännitteen akulta eteenpäin, niin laittaisin päävirtakytkimen akulta eteenpäin.Elektronit menevät miinusnavasta plusnapaan päin, joten monet laittavat päävirtakytkimen - napaan. - napa yleensä helpompikin, kun ei ole sillä navalla paljon muita sähköjohtoja. Tämä estää akkua purkautumaan auton sähkölaitteisiin. Turvallisuuskin on parempi - johdossa ( voi vaikka vähän ottaa maihin).On myös + navan kannattajia. Tämä vaihtoehtona akun irrottamiselle. Se että meneekö jokin laite rikki ilman jännitettä, tuntuu harvinaiselta. Kuitenkin jotkut laitteet joutuu ehkä ohjelmoimaan, jos ne itse eivät sitä tee (yleensä tekee). http://www.mpkoy.com/catalog/images/208987.jpg

TIENHAARA ERKKI 01.11.2010 15:49

Yritän vielä kerran, autoissa käytetään, sekä "poltettua", että myös muistia, joka tarvitsee ylläpitävää virtaa, l. akun/virtalähteen jat- kuvaa läsnäoloa. Varastoinnin/seisonnan ajaksi, akunkengät kiinni, ra dion, ym. vastaavien sulakkeet irti. Yhteys auton maahantujaan/valmis tajaan akun irroituksesta seisonnan aikana. Jos akun/akut voi irroit taa, hyvä hetki huoltaa akkuteline(et). Jos auto varastoidaan sähköt tömään tilaan, akun purkautumisen minimointi.

HAAPANEN TIMO 01.11.2010 17:26

Jos siellä on pienikin muisti päällä, akut ovat keväällä tyhjiä (=sököjä). Irrotetuin kenginkin pitäisi parin kuukauden välein vähän ladata. @timppa

AHJOS TIMO 01.11.2010 18:01

En ehtinyt lukea aiempaa keskustelua ennen kuin se poistettiin. Ehkä siinä käsiteltiin sähkölaitteet, jotka ovat kytkettyinä silloinkin kun virta on katkaistu 12 voltin järjestelmästä. Ainakin kello käy. Lämminvesivaraajan poistoventtiili kuluttaa paljon, jos se unohtuu "Kiinni"-asentoon. Sähkörappu on aina kytkettynä, mutta ei ehkä kuluta, jos sitä ei käytetä. Mutta eikö jännitteisistä laitteista kuitenkin jonkin verran vuoda, varsinkin kosteassa ja pakkasessa? Vai miksi kaikkien laitteiden käyttöohjeissa neuvotaan poistamaan paristot, jos laite on käyttämättömänä pitkän aikaa?

Eräs tuttuni jätti erikoisen kesäautonsa mökilleen talveksi. Ettei autoa varastettaisi, hän irroitti siitä akun ja laittoi sen auton alle. Keväällä auto oli tallella, mutta akku varastettu!

TIENHAARA ERKKI 01.11.2010 22:12

Käynnistysakun piiriin kuuluu, moottorin elektroniikka, lataus järjes telmä, kojelaudan kello, ja muu auton alkuperäiseksi asennetut järjes telmät. asunto-osan akun hoidettavia ovat asumiseen liittyvät vermeet asunto-osan hallintapaneeli,rappu, varaaja, lämmitin, liiketunnistin valaistus, jne. Vaikka täällä on annettu ymmärtää, ettei akku selviä keväseen, uskoisin pelkän radion irroituksen riittävän (sulake).

KERTTULA PEKKA 03.11.2010 09:17

2007 2,3l multijet kulutti seisoessaan akkua 0,07 A amppeerimittarin mukaan. Peruutuskameran kanssa 0,29 A. Starttasi jo viikon päästä laiskasti. Muutin kameran jännitteen virtalukon perään. Kamera kulutti, vaikka näytöstä oli virta pois.

VALTONEN MARTTI 03.11.2010 10:16

Muistakaahan, että akulla on myös ns. itsepurkausominaisuus, vaikka kaikki kuluttajat olisi kytketty pois.M V

TIENHAARA ERKKI 03.11.2010 16:56

Lisäys, en todellakaan tunne kaikkein uusinpia autoja, niissä saattaa olla väylätekniikan takia paljonkin sellaisia osioita, joilla on koh- tuu suuri vuotovirta. Ittellä on tdi koneinen volkkari, täytyy mitata vuotovirta seuraavalla kerralla, kun käyn varastohallilla. Noi tdi ra kenteet ovat aika hankaliakin, kun akku irroitetaan, paras kysyä auto kohtaiset ohjeet huollosta. Hankaluudet ovat melko bensakone voittoi- sia, mutta ei dieselissäkään mahdottomuus lie.

AHJOS TIMO 17.11.2010 18:33

Tämän keskusteluaiheen yhteydessä on usein sanottu, että radion kanavat joutuu tallentamaan uudelleen akun irroituksen jälkeen. Se taitaa olla muistoja menneiltä ajoilta. Autoni käynnistysakku vaihdettiin tänään eikä ainakaan asennusajan pituinen sähkökatko hävittänyt radion muistipaikkoihin tallennettuja asematietoja. Radioni on 5 vuotta vanha JVC. (Luulen, että asemamuisti onkin radion irroitettavassa etulevyssä.) Uuden akun asennuksen jälkeen mittaritaulun kello lähti liikkeelle vuorokauden alusta ja Webaston kello vilkutti merkiksi siitä, että kellonaika on määrittelemättä.

VARTIAINEN URPO 17.11.2010 18:46

Niin kyllä Akku kannattaa ottaa pois jos auto seisoo pitkään. Muuta vaivaa ei tule kuin noi Kello ja webastonkello ajastukset...

JOKINIEMI PETRI 17.11.2010 18:53

mulla ainakin radio oli ihan mykkänä kun viimeviikolla vaihdettiin akku työkaluuni,mb sprinter.pyysy koodia.no koodi oli tallessa.radio on mb alkuperänen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.