90 luvun alun asuntoautot Peugeot / Fiat

LÄHTEENMÄKI-JUNG KRISTA 31.10.2010 18:08

ei mitään tietoa asuntoautojen tyyppivioista hyvistä ja huonoista puolista. mitä tulisi tarkistaa jne. Alkutilanne se että vanhempi pariskunta etsii ensinmäistä asuntoautoa satunnaisiin viikonloppu reissuihin. Budjetti max 6000 euroa. Mitä eroa on 90 luvun Peugeotin alustalla ja Fiatin alustalla, Fiatilla on ajettu 190 000 km ja Pököllä 160 000 tavallisissa henkilöautoissa nämä kilometrimäärät ovat kohtuulliset vielä. Toinen on Bensa (fiat) 2L ja toinen (Peugeot) Diesel. Bensa miellyttää enemmän verojen takia ja kiire mihinkään ei ole rauhallista köröttelyä. fiatin moottorilla oleva vaihtoehto on intergoitu Solifer. ja toinen alkovilla oleva hymer.. Vaunuista ja niiden toiminnasta esim lämmitykset on kokemusta. Nyt kaivataan näistä alustoista tietoa onko ne loppuunajettuja murheen kryynejä jotka on pajalla kokoajan? Vai riittäisikö puhtia vielä parin vuoden käyttöön

HAAPANEN TIMO 31.10.2010 19:40

Mulla on ollut vm-90 Hymer Pösö. Kuusi vuotta sillä ajeltiin, kilometrejä oli autosta luovuttaessa 190 000. Mitään isoja ongelmia ei ollut, pikkuremonteilla selvittiin.

@timppa

VARTIAINEN URPO 31.10.2010 19:55

Niin ja eikös noi ole yksyhteen autoja? Varaosat käy molempiin samat ja molemmat asuntoosatkin on kait hymeriä tosin hymeri on ilmeisesti parempi? (Hymer lukee solikassakin kivessä)

VARTIAINEN URPO 31.10.2010 19:57

Niin paitsi kun ovat Bensa ja Diesel autoja niin ei varaosat käy! Mut muuten samatmallit..

HAAPANEN TIMO 31.10.2010 20:07

Pensakone vie oletettavasti 16-17 litraa sadalla, eikä voima riitä mihinkään. Jos kilometrejä edes joltisesti tulee on diesel veroineenkin (lisänä vain käyttövoimavero) huokeampi käyttää. @timppa

HAAPANEN TIMO 31.10.2010 20:09

Pösössä on oma kone,aivan erillainen kuin Fiatin diesel. @timppa

LÄHTEENMÄKI-JUNG KRISTA 31.10.2010 20:29

Olisiko Pösö sitten parempi tuon ikäisenä kuin Fiat? Paljonko se diesel sitten kuluttaa? Jos veroa on 500 euroa vuodessa? Eikö se vero määräydy painon mukaan?

PAAVILAINEN JUSSI 31.10.2010 21:36

mulla on vm.90 lmc/ducato dieselillä josta joutuu maksamaan muistaakseni 114 euroo vuosi käyttövoimaveroa. korkean ajoneuvoveron joutuu taas maksamaan melkein jokainen matkailuauton omistaja, oli käyttövoimana sitten diesel tai bensa. päästötodistuksia kun ei ole, varsinkaan vanhemmasta kalustosta.

VARTIAINEN URPO 31.10.2010 22:51

HAAPANEN TIMO Pösössä on oma kone,aivan erillainen kuin Fiatin diesel.

Kyllä ylläolevissa autoissa toinen bensa ja disel... Mutta... Pösön ja Fiatin 2,8 Diselkone aivansama kone! Ainakin Autotalo Lakkosella huollot olen teetättänyt uutena.Sanoivat siellä et käy pösönosat ja olivat edullisemmat kuin alkuperäiset fiat huollon. Niin verotus on ilmeisesti ensivuonna sama päästöjenmukaan.

HALMEENMÄKI JUHANI 01.11.2010 07:22

90-luvun alussa ei tosiaan ollut vielä 2,8-litraista dieselmoottoria... "Ennen 94" korimallin vaihtoa tosiaan PSA käytti omaa CRD-moottoriaan kun taas Fiatilla oli Sofiminsa. Fiatin tosin sai CRD'lläkin eli keulamerkki ei kuitenkaan ole ehdoton tae vaikka vahja vihje onkin. "Jälkeen 94" korimalliin CRD jäi pois.

PAAVILAINEN JUSSI 01.11.2010 08:45

jees...pösö ja ilmeisesti sitikka käytti noihin aikoihin omaa myllyä, ja fiat omaansa. suurin murheenkryyni on kait se vaihteisto, onkohan se sama fiatissa ja pösössä. mutta jos vaihtoehtoina on bensa fiat ja diesel pösö, niin itse kallistuisin ehdottomasti pösön puolelle, diesel vero on mielestäni melko pieni. jos sais kyseisten autojen kokonaispainot, niin helpostihan tuon laskis mitä verot vuodessa maksaa. veikkaan, että eroa ei tule kuin vähän toista sataa euroa, bensan hyväksi.

VÄLIAHDE JUSSI 01.11.2010 09:16

Huom ne ovat käytettyjä miten pidetty?Ei näin näkemättä ,eikä kokeilematta osaa sanoa muuta kuin, uutena pelaavat.

PAAVILAINEN JUSSI 01.11.2010 09:57

toi on niin totta...ja moottori on tietenkin vain yksi osatekijä vaikkakin melko tärkeä, huonolla moottorilla pilaa auton ku auton. matkailuautossa kun pitää ottaa huomioon että on tavallaan kaksi yksikköä, on se auto/alusta ja sitten asunto osa. molemmat pitäis sit valita tarpeitten mukaan, ton ikäset on jo melkoista arpa peliä, vähät ajo kilometritkään ei vaikuta niin paljoa koska aika tekee tehtävänsä, niin alustalle kuin korillekkin. oma lmc/ducato täytti tänä vuonna 20 v ja ajokilometrejä kertynyt 143000, pari kesää reisattu ongelmitta jos asennoituu oikein, eikä pelästy esim. pieniä öljy vuotoja ja VESIVUOTOJA. (vessan nurkkaus melko märkä, vuoto on jo korjattu mutta vahinko on jo tapahtunnut), ja väitänkin että kuivana ton ikäisiä on todella vaikea löytää merkistä riippumatta. mutta väitän myös, että oikealla asenteella ja jos pystyy itse tekemään edes jotain, niin vanhastakin autosta saa hyvän matka kaverin melko pienellä sijoutuksella.

KAAKKOLAHTI ANITA 01.11.2010 10:06

Muut kohtalaisen hyviä.Elgnak:ssa oli meillä paljon paljon ongelmia.

PUUMALA RAIMO 01.11.2010 10:19

Nuo vanhat täysintegroitu Soliferit oli hyviä talviautoja.Niissä oli vesikeskuslämmitys mustaakseni myös petteri etuikkunan alle.T Raimo

SEILO JUHANI 01.11.2010 13:26

Itselläni on nyt uusi elgnak, edellinen oli pari vuotta ei ongelmia. Voisitko Anita kertoa mitä vikoja elnakissa oli.

HAAPANEN TIMO 01.11.2010 17:19

Jung-Krista! Veron ero on vain reilu satanen. Dieseliä menee tuolla autolla n.10 l/sadalla, pensakone vie arviolta 16-17 litraa, laske siitä. Näistä autoyksilöistä en puhu, vaan dieselmoottorin eduista. Pensakoneella on aika nihkeää se kulku. @timppa

HAAPANEN TIMO 01.11.2010 17:22

Ota selville sen pensa-auton vero! @timppa

LÄHTEENMÄKI-JUNG KRISTA 01.11.2010 18:24

Pitää tutkia ne verot tarkemmin. Auton kokonaispaino on 3000kg- Liikenne vakuutus myös pitää tarkastaa kiitos kaikille vastanneille. Ja lisää vastauksia odottelen kokemuksista jotka käyttävät vielä näitä vanhoja autoja matkantekoonsa.

KAAKKOLAHTI ANITA 01.11.2010 19:26

No niin! Ensinnäkin ovet ei pysyneet kaaressa eikä suorina,niitä vaihdeltiin,Alkooven ulko muovi halkeili ja vesi ongelmahan siitä seurauksena.ovien saranat katkeili(muovia),sähköporras lakkasi toimimasta melkein heti,Sähkö ongelmia (taulu pimeeksi) Katto luukut vaihdettiin kahdesti(lunta tupaan).Ulko muovit pieniä hiushalkeemia seillä sun täällä ,Wc:n silikonit irtoili ja niitä uusittiin (useammin kuin kerran).Etupyörän laakerit (Transit) Alkoovi jääty pakkasella patjat seniin kiinni kun ei ollut ylhäällä lämmitystä (Laitettiin).Ulkoluukut jäätyi talvella ja luukussa kosteus vaurio.Kaikki kyllä korjattiin mutta odotus aika tuntui karmean pitkältä. Ajeltiin ain vähän niin kuin rikkinäsellä autolla.Vuoden kokeilu riitti meille..!!

KAAKKOLAHTI ANITA 01.11.2010 19:33

Unohtui sanomasta, et vuosi malli oli 1996. Elnagk 102 Colombia alkoovi..TOIVOTTAVASTI PARANTUNEET.

PAAVILAINEN JUSSI 04.11.2010 20:07

jos auton kokonais paino on TASAN 3000kg ajoneuvoveron osuuden määrä on 361,35 euroo/vuosi, riippumatta siitä onko bensa vai diesel, kun noin vanhasta laitteesta on kysymys. uusia ei kait ole bensa koneella ikinä tehtykkään. käyttövoimavero olis dieselillä 98,55 euroo/vuosi. eli noin satkun ero tulis bensan ja dieselin välille.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.