pulma???

JOKINEN REINO 29.10.2010 11:25

On kyse ducaton jumputuksesta vedätettäessä, ja mitä olen näitä sivuja selaillut niin syynä on ilmeisesti vetoakselit.Mutta se ei ole mulla propleemana ,vaan mistä saan selville mikä alusta on "tötterössä".Kapine on Saksasta uitettu vm.2003.2.8 jtd.Kun kyseli akseleita ,kysyivät mikä alusta?Selasin rekisteriotetta ja tyyppikilpeä ,vaan ei minulle selvinnyt alustan numero, mitä kaikkia niitä onkaan, 14-15-maxi ja mitä lie vaan mistä sen tietää???

VALKAMA MARKKU 29.10.2010 11:58

Jos ei vetarit vielä ihan maailmanlopun kunnossa niin auttaa kun vaihtaa nivelet puolelta toiselle. Tulee silloin lähes käyttämätön "pakkipuoli" käyttöön. Rikkaiden ei tietenkään näin tarvitse toimia mutta itse tein aina niin jo pelkästään siksi että maailma pelastuisi kun käytetään tavarat kunnolla loppuun ennen kuin uusitaan.

M Arkku

JOKINEN REINO 29.10.2010 12:19

Mutta kun oikealla puolella on pitempi akseli, kuin vasemmalla puolella ,ja luulisin sen tripoid eli sisemmän nivelen häiriköivän, ja niitä ei voi keskenään vaihtaa.Mutta mikä alusta? Kuka kertois vihjeen?

VARTIAINEN URPO 29.10.2010 12:48

Niin sulla varmaan Rekisteriotteessa lukee Osa 1. Viimeisellä rivillä on alusta tyyppi Minulla on Ducato 15-244....?

VARTIAINEN URPO 29.10.2010 12:57

http://www.fiat.fi/mallisto/ducato/ ja jos ei selviä niin tuolta löytyy kyllä soittamalla tietoa. Varaa rekisteriote viereesi jos soitat..

JOKINEN REINO 29.10.2010 13:38

Viimeisen rivin merkintä on.LTJ MERKINTÄ 630 G-244BPMAC/370. Ei kerro mikä alusta,kuten sinulla on tuo 15.

JOKINEN REINO 29.10.2010 13:49

Kiitosta paljon .Fiat info auttoi, antoivat ymmärtää että kyseessä on alusta 15.

VARTIAINEN URPO 29.10.2010 14:24

Oleppa hyvä! Niin minulla on LTJ-merkintä: DUCATO 15-244BPMCC-TRAMP 625.

AHJOS TIMO 29.10.2010 16:23

Fiat Ducaton käyttöohjekirjan kohdassa "TYYPPI- JA MALLIKOODIT" on kerrottu, mitkä korimallit kuuluvat mihinkin Ducato-sarjaan. Minulla se luettelo on sivuilla 175-195. Pelkästään Ducato 15 -sarjaa on kymmenellä sivulla yhteensä 237 erilaista korimallia.

Näyttää siltä, että kaikki 244A-alkuiset kuuluvat Ducato 11-sarjaan, 244B-alkuiset Ducato 15-sarjaan ja 244C-alkuiset Ducato Maxi-sarjaan. Sen uudempia kirjassani ei ole, koska kirja on painettu ennen vuotta 2006, jolloin uudemmat korimallit julkistettiin.

Reino Jokisen kysymä "244BPMAC" on kirjani mukaan "Ducato 15-sarjan ohjaamoalusta, pitkä akseliväli, Camping car, ei EGR, moottori 2.8 JTD, moottorin koodi 8140.435". Pitääkö paikkansa? Tuo sillä edellytyksellä, että rekisteriotteen 1-osan kohdassa D.2 on "versio AYC". (Jos siinä on vain "AY", tiedot ovat muuten samat, mutta se ei silloin ole "Camping car".)

Rekisteriotteen 1-osan viimeisellä rivillä on näköjään hyvin erilaisia merkintätapoja. Lyhenne "LTJ" on lyhennys sanasta LiikenneTietoJärjestelmä, joka oli kuulemma autorekisterikeskuksen aiemman tietojärjestelmän nimi. Minulla siinä lukee "DUCATO 2.3 JTD 244BSMNC-WIN/370". Siis meillä kaikilla kolmella LTJ-mallimerkintään sisältyy korimallin koodi, mutta sen edellä on jokaisella meistä tieto eri asiasta.

HAAPANEN TIMO 29.10.2010 17:15

Mulla koodi on 15-230 BNMCC/370. Kun sulla Timo se kirja on, katsoisitko mitä mun autoni alustasta kerrotaan. Autossa ei ole paljasta tikapuurunkoa, vaan matkakorin alla on peltipohja metallisine lokasuojineen. Aivan kuin siitä olisi leikattu alkuperäinen kori pois. Sitä olen suuresti ihmetellyt. @timppa

VALKAMA MARKKU 29.10.2010 17:49

"Mutta kun oikealla puolella on pitempi akseli, kuin vasemmalla puolella ,ja luulisin sen tripoid eli sisemmän nivelen häiriköivän, ja niitä ei voi keskenään vaihtaa."

VetoAKSELIT on erimittaiset. Niitten päässä on ulommat vetoNIVELET. Ne on vaihtokelpoiset. Tuskin koskaan on ongelmia sisemmissä nivelissä.(ainakaan ennen kolmansia ulompia)

Ja Se alustatyyppi, sen tulisi selvitä rekisteriotteesta. Paitsi ei aina. Minullakin oli kerran sekasikiö alusta joka oli olevinaan 14:nen vaan tosiasiassa oli vain vahvennettu 10!

M Arkku

TANSKA ESKO 29.10.2010 18:35

Kyllä ongelma on nimenomaan sisemmissä nivelissä eli tripodeiksi kutsutuissa. Minulla on Ducato 15, ajettu 65 000 km ja jumputusta oli kovasti. Irroitin akselit ja aukaisin tripodit, kuppeihin oli murtunut kuulien kohdalle kolot, elikkä pintapaine liian suuri nuissa tripodeissa. Ducato maxissa ilmeisesti isommat nivelet ja kestävät pitempään. Motonetista saa akselit hintaan 195 €/kpl.

PÄIVINEN UNTO 29.10.2010 19:09

Ikävä juputus saattaa tulla myös pohjalevyn irronneista superlon riekaleista. Itse koin saman ja sitä etsittiin aika kauan ennenkuin irronnut superloni tuli näkyviin.Otin superlonit kaikki pois ja äänet hävisi. Voihan ääni tulla nivelistäkin kannattaa tutkia.UP.

JOKINEN REINO 29.10.2010 19:47

Ei ole kyse äänestä ,vaan auto vapisee vedätettäessä kuin vanteet olis kierot/soikeat.Renkaat ja vanteet on tarkastettu ei vikaa.

VALTONEN MARTTI 29.10.2010 20:06

ja moottorin tuenta lienee tarkistettu...

JOKINEN REINO 29.10.2010 20:20

Kyllä minä siellä alla makasin melkein puoli päivää, ja yritin löytää vikaa myös koneen ja laatikon tuennasta.Onhan se laatikon takaosan tukikumi aika elastinen, mutta kai kuuluu olla näytti olevan ehjä.

VALKAMA MARKKU 29.10.2010 20:32

Yllättävää että sisemmätkin hajoilee, ei minulla koskaan, Tosin alustana ollut 18 Maxi. (Paitsi siinä vale 14:sessa mutta siinä olikin 1.9 moponmoottori.) Mutta ne nivelet tosiaan aiheutta melkoista jumputusta, ihan kuin olisi renkaat epätasapainossa. Ja jos vika ulommissa, vaikuttaa kurviin ajo tilannetta pahentavasti. Pistä akselit vaihtoon (tai ainakin vaihda nivelet puolelta toiselle)

M Arkku

AHJOS TIMO 29.10.2010 21:09

Timo Haapanen kirjoitti: "Mulla koodi on 15-230 BNMCC/370. Kun sulla Timo se kirja on, katsoisitko mitä mun autoni alustasta kerrotaan."

Tämä kirjani on siis 244-sukupolven Ducatojen mukana tullut suomenkielinen "Fiat Ducato Käyttöohjeet". Vaikka tässä on lueteltu noin 480 erilaista Ducato-korimallia, tuota mainitsemaasi ei ole. Tässä kirjassa jokainen korimallikoodi alkaa numeroin "244". Sen jälkeen tulee A, B tai C (Ducato 11, 15 tai MAXI). B:n jälkeinen kirjain on joko T, Q, S tai P.

Jos tätä koodausta yrittää kuitenkin soveltaen tulkita, niin sinun autosi koodi voisi tarkoittaa: 15 = Ducato 15-sarja (suomalaisen virkailijan syöttämää redundanttia informaatiota). 230 = Arvaukseni: Toinen Ducato-sukupolvi ennen vuoden 2003 "kasvojenkohotusta". Alkaako autosi sarjanumero ZFA230...? B = Ducato 15-sarja N = Jää epäselväksi. Ilmaisee moottorin tyypin, koodin ja onko EGR. MCC = Ohjaamoalusta, lava, pitkä akseliväli.

Fiatin täydelliseen korimallikoodiin kuuluu vielä 2-3 lisäkirjainta tai numeroa, jotka on ainakin minulla merkitty rekisteriotteen teknisen osan kohtaan "D.2 versio". Siinä voi olla esim. AY, AX, AYC tai AXC. Jos viimeinen kirjain on C, se tarkoittaa "Camping car". Ymmärtääkseni kaikki matkailuautot eivät välttämättä ole "Camping car"-alustaisia.

VARTIAINEN URPO 29.10.2010 21:43

Pitääpä Huomenissa ottaa Hymeristä toi kirja ja tutustua hieman tarkemmin.Kun ei oo muutakaan tekemistä niin otampa kaikki kirjat samalla. Niin mun Fiat on 2,8 ja vuosimallia 2003

PALIN MATTI 30.10.2010 11:43

Mikähän virka noilla LTJ-koodeilla oikein on?

Mulla on ilmoitettu seuraavaa: LTJ-tyyppikoodi: 5 LTJ-mallimerkintä: ADVANTAGE T 6501 B Ei paljon aukeile alustatiedot tuosta.

Auton mukana tulleessa tarramerkkisarjassa oli myös MAXI-merkki, mutta todellisuudessa alustan numero on 15.

JOKINEN REINO 30.10.2010 12:05

Olis kyllä tarkoitus nuo akselit uusia,kun sais jostain osia.Motonetin tarjonta fiiun vetoakseleista loppuu vuoteen 2002.Tamgears tarjoaa eioota .On ilmeisesti käännyttävä fiatin omien varaosalikkeiden puoleen.Vaan millä tavalla tuo akseli on erilainen vuoden 2002, ja 2003,mallissa?Olis kiva tietää ,ehkä hinnaltaan on erilainen.

JOKINEN REINO 30.10.2010 12:20

Otin auton tyyppikilvestä MOOTTORITIEDON, numerosarja on 8140.43S.Eli Timon kirjatiedossa on 8140.435.Kävin vielä uudelleen tarkastamassa ,ja kyllä se viimeinen merkki on S kirjain ei numero 5.???? Alustaversio on 244 BP MAC AYC.

AHJOS TIMO 30.10.2010 12:30

Reino Jokiselle: Olet oikeassa. Moottorin koodin viimeinen merkki on kirjassanikin aina kirjain, siis tässä tapauksessa S. Tarkistin asian suurennuslasilla katsoen.

VARTIAINEN URPO 30.10.2010 13:20

http://www.karjalanpurkupojat.fi/main.site?action=siteupdate/view&id=2 Kannattaa kysyä vielä tuosta. Löytyy uusiaosia ja huomattavasti edullisemmin kuin merkkiliikkeestä.

HAAPANEN TIMO 30.10.2010 13:59

Kiitoksia Timo!
Mulla siis on ohjaamoalusta ja lava. Lava on se peltipohja.
Mikähän ajatus siinä on ollut. Se on hassun näköinen alhaalta, vaneria reunat ja puoli metriä takaa, muuten peltiä. Vanerilevy on heitetty siihen lavan päälle, laidat leikattu pois.

Kumma kyllä auto on yllättävän kevyt, n.3100kg täydessä matkatällissä vesineen päivineen. @timppa

AHJOS TIMO 30.10.2010 14:52

Timo Haapaselle: Valmiin lavan käyttö "pohjapanssarina" kuulostaa minusta ihan järkevältä ja paremmalta kuin että pohja olisi kauttaaltaan pelkkää vaneria.

Onko autossasi "Camping car"-alusta eli siis C-kirjain rekisteriotteen teknisen osan kohdassa "D.2 versio" kolmantena kirjaimena? Päättelinkö oikein, että valmistenumero alkaa "ZFA230..."?

Anteeksi uteluni. Haluan vain kartuttaa tietämystäni Ducatojen logiikasta.

PENTTINEN ARTO 30.10.2010 16:02

Itselläni ilmeni sama pulma 24000 tuhatta km ajetussa 2.8 , sisimmäisiin murroksiin laitettiin rasvaa niin vika korjaantui. Nyt jo 125 000 eikä vika ole uusinut. Tehtaalla ei ollut kyllä paljon rasvaa raskittu laitella.

JOKINEN REINO 30.10.2010 16:24

Vedin oikeanpuoleisen akselin tripod nivelen suojakumin poi nivelen päältä,rasvasta ei ollut puutetta ,ja laitoin vielä lisää rasvaa mitä sinne mahtui, vaan ei auttanut.

TANSKA ESKO 30.10.2010 17:40

Minulla on Ducato 15 vm 2004 ja tilasin vetoakselit Motonetista seuraavilla koodeilla: 174829, Vetoakseli Jumper-10/14 v/MG5T, 1, 199.0 ja 174828, Vetoakseli Jumper-10/14 o/MG5T, 1, 199.0. Hyvin sopivat paikoilleen vaikkei ABS:ä olekaan, tuo vaihteistotyyppi pitää olla oikea. MG5T:ssä pakki lukituksen takana vasemmalla ylhäällä. Pitemmässä akselissa on myös kannakelaakeri pikoillaan, joten sitä ei tarvitse yrittää irroittaa vanhasta. Alkuperäisten akseleiden nivelissä oli kyllä rasvaa aivan riittävästi, mutta liian kova pintapaine murtaa tripodinivelen "maljan" seinämän ja nämä kolot aiheuttavat ikävän jumputuksen kiihdytettäessä.

HAAPANEN TIMO 30.10.2010 18:17

Kaima Timolle. Valmistenumero alkaa kuten arvelit. Otteen kohta on tyhjä. Auto on itse tuotu. @timppa

JOKINEN REINO 30.10.2010 20:25

Siis konekoolla ja alustalla ei ole merkitystä,vaan vaihteisto ratkaisee.Jos löytyy 2004.seen akselit ,niin samat akselit sopivat myös 2003.seen, kunhan laatikko on sama.Missä vaiheessa tuo pakin paikka on muuttunut? Eikös näissä kaikissa ducatoissa joissa keppi on kojelaudassa pakki ole samassa paikassa.

TANSKA ESKO 30.10.2010 22:52

Ducato II:ssa on kahdenlaista vaihteistoa, vanhempi on ME5T ja uudempi MG5T. Näillä hakusanoilla löytyy täältä keskustelua aiheesta.

HAAPANEN TIMO 31.10.2010 08:37

Pakin paikka (koko laatikko) muuttui -02, sen jälkeen ei ole enää vitonen hajonnut. @timppa

JOKINEN REINO 31.10.2010 10:41

Ihmetyttää kyllä jos laatikko on uusittu 02 ,ja kuitenkin tähän MGT5.laatikkoon motonetin varaosaluettelon mukaan saa vetoakselia joka käy vuoden 1994.mallista vuoteen 4/2002.Sama koskee MET5.vaihteistoa.Vuosi 4/2002.jälkeen loppuu tarjonta sopivista akseleista, ainoastaan uloin vetonivel sopii vuoden 1994.mallista vuoteen 2006.asti.Ei ole yksin motonetissa näin vaan kaikissa.Ja aina niitä kiinnostaa mikä alusta on ,ja vaikka sanoo ei maxi niin mikä muu sitten .Turhanpäiväistä höpötystä, jos kuitenkin samat akselit sopivat vusimallista1994.vuoteen 2006.Nämä JUMPER/DUCATO Akselit TUOTENUMEROILLA.174828 ja 174829.on merkitty 10/14 Alustoille vuodesta 1994-4/2002.Mutta ilmeisesti sopivat kuitenkin vuoteen 2006.asti vaikka ei varaosakirjat tunne.

VARTIAINEN URPO 31.10.2010 10:44

Se on varmaankin hintakysymys? Voi myydä "kalliimmalla" Uudempaan/vanhempaan Ken ties?

JOKINEN REINO 31.10.2010 11:45

Tuskin vuoden 4/2002.jälkeen valmistettuihin kulkimiin vuoteen 2006.asti on tehty muuta muutosta, kun hiema ulkoilmettä penslattu.Mutta jos näihin "Väliinputoajamalleihin", ei saa tarvittaessa osia, ilmoittaen vuosimallin, konetyypin, vaihteiston ja alustan.Oudolta tuntuu kyllä!Pitää vielä yrittää noilla Jumper/Ducato.varaosanumeroilla kysellä motonetista.Voipi se olla etteivät edes minulle myy noita akseleita ,kun ei kirjat tunne vaikka olisvat "magaronimatkaajaan" sopivat. KELE!!!

TANSKA ESKO 31.10.2010 14:13

Motonettiin minä en ainakaan puhelimella päässyt kun olisin varmistanut akseleiden sopivuuden ja onko välikannakelakeri mukana pitemmässä akselissa. Motonetin varaosaluettelo on melko epämääräinen, mutta 99 %:lla varmuudella nuilla varaosanumeroilla tilattuna saa sopivat akselit ja jos eivät ole sopivat niin voihan ne palauttaa.

JOKINEN REINO 31.10.2010 15:15

Motonettiin on vaikea päästä puhelimitse,olen sen itsekin huomannut.Mutta kysyn onko tämä sinun ducato 2.8.koneella ja MG5T.vaihteistolla? Ja jos vuosimalli on 2004.niin samat osat kyllä käy.Ja onko siitä kuinka pitkä aika kun akselit vaihdoit? Olis vaan hyvä kerralla sada oikeat kalut, kun samalla vaihdetaan iskarit ja jouset eteen .On tuo huoltopaikka missä ajattelin homman hoitaa senverran kaukana,ja teemme sen viikolopun aikaan silloin ei osia ainakaan saa vaihdettua.Ja ueampaa kertaa saman asian tiimoilta ,ei kyllä innostusta riitä tuota etupäätä purkamaan.

TANSKA ESKO 31.10.2010 16:15

Alusta on Ducato 15, moottori 2,8 JTD ja vaihteisto MG5T. Auton ensirekisteröinti 3/2004, alustan tarkkaa valmistusvuotta en tiedä. Kun akselit irroittaa tulee vaihteistosta öljyä ulos, joten sitä pitää sitten lisätä tai vaihtaa samalla kertaa uudet.

PIRKKALAINEN UNTO 31.10.2010 17:49

Minulta meni vm.2003.2.8 jtd .15.dugatosta vasemmanpuoleinen vetoakseli.Piti kovaa tärinää kun kiihdytti autoa.Ei saanut tarvikeosia.Rekisteri numero tarvittiin sopivan osan tilaamiseen (delta-auto)Kunnostettu maksoi 500€ Uusi 700€ On kahdenlaisia akseleita abs tai ilman abs:sää Ei ole enää tärissyt sen jälkeen.Autolla oli ajettu vähän yli 70000km vuosi oli 2009
terveisin unski

TANSKA ESKO 31.10.2010 17:55

Jäi vielä mainitsmatta, että Motonetin akseleissa on ABS lovet ja Ducatossani ei ole ABS:ä, silti akselit sopivat paikoilleen. Alkuperäisissä akseleissa ei ole ABS loveja

PIRKKALAINEN UNTO 31.10.2010 18:37

Vielä jatkaisin,että kokeiltiin Citroen Jumperin akselia,mutta oli pyöränpuoleinen akselin pää erikokoinen.Olisi ollut puolet halvempi hinnaltaan. terveisin:unski

TANSKA ESKO 31.10.2010 18:48

Se nimenomainen Citreon Jumperin akseli olisi luultavasti sopinut Ducato maxiin koska siinä on suurempi napa ja rengaskoko 16". Vaihteisto on molemmissa sama.

JOKINEN REINO 31.10.2010 19:59

Luulis ainakin niiden jumper/ducaton 10/14 (ei maxi) akselien käyvän ,koska vuoden 1994.ja siitä vuoteen 2006.näihin kaikkiin on sama ulommainen nivel, poikkeuksena vain ABS.ja ilman ABS.ää. Ja jos laatikko on sama ,sen sisemmänkin puolen täytyy natsata.Ei kai se ABS.sän urakaan estä sopivuutta ,kun navat on samat. Olen kysellyt akseleita muualtakin ,ja oikealle puolelle sanoivat olevan hyllyssä .Vasenta pitäis odotella pari kolme viikkoa ,ja nämäkin ovat tarvikeosia uusia hintaan 170e kpl.Pitänekkö paikkansa nuo motonetin hinnat ,mitä listat näyttää.

PIRKKALAINEN UNTO 01.11.2010 07:49

Minulle kerrottiin tarvikeosa liikkeestä.että vm2002 autoihin löytyy tarvikeosana vetoakseli,mutta vm 2003 autoissa on erilainen vaihdelaatikko johon ei ole tarvikeosa akselia.Tämän takia päädyin ostamaan alkuperäisen akselin.Pyörän puoleisia niveliä olisi saanut,mutta mulla oli vaihdelaatikon puoleisessa nivelessä vika.Tämän takia jouduin ostamaan koko vetoakselin.

JOKINEN REINO 01.11.2010 10:53

Millä tavalla 2003.sen laatikko on erilainen? Laatikko vaihtui 4/2002.ja sen jälkeen on sama ainakin vuoteen 2006,Ja jos vuosimalliin 2004 löytyi motonetista osa miksi ei malliin 2003?

TANSKA ESKO 01.11.2010 11:22

Kannattaa varmistaa kumpi vaihteisto on autossa ennenkuin tilaa akselit. Matkailukorin valmistumisvuosi ja käyttöönotto ei kerro alustan valmistusvuotta. Aiemmin on jo ollut puhetta mistä tunnistaa vaihteiston tyypin ja molempiinhan saa motonetista akselit. Itse ostin akselit elokuussa tänä vuonna ja olivat silloin kalliimmat mitä näyttävät nyt olevan. Motonetin akseleita ei kyllä mitenkään voi sanoa kalliiksi. Miten lie sitten kestävyyden laita. Ei kyllä "alkuperäisetkään" pitkää ajomäärää kestäneet.

JOKINEN REINO 01.11.2010 11:35

Eskolle kysymys,kuinka paljon olet ajanut noilla motonetin akseleilla?,kun nuo korjaamot eivät mielellään niitä edes alle laita.Voipi se olla pelkkää rahapolitiikkaa, kun motonetin akselit maksaa vasen 130.0e ja oikea 140.0e Ja jos kunnostettu alkuperäinen maksaa 500.0e ,ja uusi alkuperäinen 700.0e, kyllä on rahastuksen makua.Kuitenkin näillä osilla on vain vuoden takuu ,ostipa mistä hyvänsä.

TANSKA ESKO 01.11.2010 13:11

En ole ajanut kuin koeajolenkin. Auto on pois liikennekäytöstä talvikauden ja vasta kevättalvella seuraavan kerran käytössä. Ajokilometrejä ei minulla tule kuin 5000-8000 km vuodessa.

HEINONEN MARTTI 01.11.2010 13:18

minäkään en ymmärrä miksi pitää,jos joku asiallisesti jotain kysyy,alkaa laukomaan typeryyksiä,autoista esim.voidaan olla montaa mieltä,se on loppumaton väittelyn aihe,samoin kun kielenkäyttö muutenkin,kai täällä sentään vois olla asiallisesti,HUUMORIA TOKI PITÄÄ OLLA.

HEINONEN MARTTI 01.11.2010 13:23

ANTEEKSI,TUO KIRJOITUKSENI OLI TARKOITETTU EDELLISEEN KETJUUN.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.