Pakoputki

KAAKKOLAHTI ANITA 18.10.2010 19:38

Kysyisin onko kukaan laitattanut (laittanut) asuntoautoon pakoputkea taakse Fiat , Pösö , Citikka. Koska nämä pakokaasut tahtoo tulla sisälle "jostikin" raosta sisään.EI MUKAVAA. Ongelma on kun auto käy paikallaan.Sattuu olemaan jääkaapin ritilät putken kohdalla ylhäällä.Haittaako tehoon?? tai onko joitain muita haittoja??Laittaja olisi jo valmiina !!! MUT,MUT kulostellan ...

SALO MARKKU 18.10.2010 22:02

Kyseleppä täältä.http://www.ristotiittanen.fi/

VALTONEN MARTTI 18.10.2010 23:00

Putken pituus ja raskaus+dieselin tärinät edellyttäisivät varmaan hyvin joustavaa kiinnitystä tai joustavaa putkea(Spiralo) Myöskään puinen alusta eristeineen ei varmaan pitäisi kovin lähelle tulevasta kuumasta putkesta. Mahdolliset ilma-aukot lattiassa ja pakoputkeen ilmaantuvat vuodot olisivat vaarallinen yhdistelmä. Em. syistä varmaankin käytäntö on tuo lyhyt putki sivulle. Tehohäviöt lienevät aika marginaalisia,markkinoitiinhan aikoinaan diesel-vetoautoille matkailuvaunun alittavia(Spiralo)putkistoja nokihaittoja torjumaan eikä siinäkään tehohäviöistä mitään välitetty. Et maininnut oliko kyseessä pakun kuoriin tehty auto mutta oletin että vaneripohjainen matkailukorilla. Tällaisia olettaa M V

VALTONEN MARTTI 18.10.2010 23:04

http://www.luettelomedia.com/spiralo-putki-oy-joutsa-100932/

LAHTI ANTTI 19.10.2010 00:04

Anita, mulla on noin 6m.rosteri spiraaliputkea jos tarvitset. Ovat noin 2m. pätkissä, liitettävissä toisiinsa saumattomasti. Kerro jos tarvitset.

KAAKKOLAHTI ANITA 19.10.2010 18:41

On kyseessä "retkiauto" peltipohjalla.Noi tärinät kyllä huolettaa Putki lähtisi jäykkänä äänen vaimentajan takaa ja asentajalla on tarvikkeet. Kannatin paikat on katsottu jo valmiiksi. Kieltämättä kyllä vähän arveluttaa ,mut kuitenkin ?????. ja käryt pitäis saada kuriin...

AHONEN AULIS 19.10.2010 22:22

Siihen pöntön jälkeen laittaisin joustavan liitosputken ja loppupätkä jäykkänä tukevilla kumikannakkeilla ripustettuna takapuskurin kohdalle tai hieman ohi.Terv:AA.

TIENHAARA ERKKI 19.10.2010 22:33

Pakoputken loppuosa mahdollisimman avarana, diesel ei tykkää ah distuksesta, ts. pakoputki taaksepäin mennessä ei aiheuta vastusta

VALTONEN MARTTI 19.10.2010 22:41

...ja ahdistus ja ahtaminen on eri asiat...

TIENHAARA ERKKI 19.10.2010 22:55

Valtonen viisastelee, pakoputken loppuosa ei saa vastustaa pako virtausta. Diesel ei tykkää pakovastuksesta.

VALTONEN MARTTI 20.10.2010 00:08

Tottahan Tienhaara puhut,joskus keksittin bensakoneiden pakarien päähän laittaa suppilo,jotta se imisi ajaessa pakokaasuja tehostetusti ulos. Sitten muistaakseni keksittiin että bensakone tarvitsee tietyn tarkkaan lasketun pakovastuksen,jolloin putki toimii jonkinlaisena värähtelijänä ja kaasut poistuu liukkaasti. Meni vähän asian viereen,mutta suotakoon se anteeksi. M V

ASIKAINEN AKU 20.10.2010 08:08

Kannattaa kertoa matkakodin rakentajalle ilmenneestä haitasta. Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin valmistaja on kotimainen paja. Meillä on myös peltikuorinen auto(Adria Twin), mutta siinä on jääkaappi oikealla puolella eikä vastaavaa haittaa ole havaittu.

JOKINIEMI PETRI 20.10.2010 16:07

käännä se putkenpää oikealle ja ennen helmaa putkikäyrä maata kohden.

PALIN MATTI 20.10.2010 18:39

Kannattaisiko ennenmminkin tiivistää se auton alusta, niin, ettei pakokaasut tunkeutuis sisälle. Sopivalla tuulella ne kaasut tulevat oli pakoputken pää sitten millä puolella autoa tahansa.

LAHTI ANTTI 20.10.2010 19:01

"Ongelma on kun auto käy paikallaan.Sattuu olemaan jääkaapin ritilät putken kohdalla ylhäällä".

Ja ritilöistä on ilmeisesti yhteys auton sisätiloihin, siksi hajut tulevat sisälle sopivalla tuulella. Luulisin!

VALTONEN MARTTI 20.10.2010 19:47

Nykyään ainakin useimpien vaunujen jääkaapin takaseinä on tiivistetty koriin jakaapin palo-sekä jäähdytysilma tulee alemmasta ilma-aukosta ja poistuu ylemmästä. Tällöin ei myöskään mitkään käryt pääse sisälle olettaen että tiivistys on tehty kunnolla toisin kuin minun vaunussani oli,mutta se on toinen juttu se. M V

HAAPANEN TIMO 20.10.2010 20:14

Aikamoinen vetohan siellä autossa ajaessa sitten on, jos kaapin taus ei ole tiivis. Tämä kannattaisi ensin tutkia. Mun autossani ei olisi kuin ulko-oven alaritilästä reitti sisälle. Tosin voivathan pakokaasut tulla auton ohjaamon lämmityslaitteen kauttakin, jos oikein sopivasti tuulee. @timppa

KAAKKOLAHTI ANITA 20.10.2010 20:50

Pakoputki on jo alas päin, pohjassa olevat viennit on hyvin tiivistetty ei sieltä ainakaan käryt tule.Pako kaasu vaivat ovat vain kun seistään...On tieto et tulee tarpeeksi suuri ,et ei vastusta tule olemaan, mutta jatkossa vähän arvailua ,et miten katsastuksessa käy kun pakoputki on nokinen (päästöt voi mennä pieleen)?????

VALTONEN MARTTI 20.10.2010 20:55

Ehkäpä kannattaisi kysyäkin vihjettä konttorilta..M V

LAUKKANEN MAURI 20.10.2010 20:59

Minusta siihen matkustamoon pitää saada ylipaine;elikkä lämmityksen puhallin aina päällä pienellä teholla ja sekoitus raitisilmalle. Se on fysiikan lakeja vastaan jos vielä tulee savuja,jos tulee niin ei ainakaa omasta autosta!.

AHONEN AULIS 20.10.2010 22:15

Laita vain se putki taakse siten kuin tuossa ylempänä neuvoin. Minulla on yli 6 metriä auton pituus ja putki ulottuu takapuskurin ohi 5 cm suoraan taaksepäin. Katsastuksen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia,savukaasut ovat olleet aina kohdallaan.Terv:AA.

PALIN MATTI 21.10.2010 07:59

Anita kirjoitti: "Pako kaasu vaivat ovat vain kun seistään..."

Voi härregyyd, pittää sammuttaa se moottori kun pysäköidään auto leiripaikalle! Laissakinhan on joutokäynti kielletty. Ette kai te sentään yökausia lämmitä asunto-osaa moottoria käyttämällä.

Ratkaisu olikin siis yksinkertainen. Et tarvita pakoputken jatkoa tai lisätiivistämisiä. Virta-avaimen kääntö ainoastaan.

VALTONEN MARTTI 21.10.2010 09:59

Herääpi myös epäilys onko auto konstruoitu aivan asiallisesti,laissahan edellytetään ettei pakokaasut missään oloissa saa tunkeutua sisätiloihin. Käytännössa tätä ei voi täysin välttää,koska tuuli joskus tuo kaasuja lämmittimen ilmanottoon,mutta se on taas merkityksetöntä. M V

AHJOS TIMO 21.10.2010 11:18

Vertailun vuoksi: Jos ilma on tyyni, auto seisoo paikallaan ja Webasto on päällä, pakokaasua tulee autoni ohjaamoon, jos lämmityslaitteen ilmanottovipu on siinä asennossa, että ilmaa otetaan ulkoa. Samoin varmaankin tapahtuisi, jos auton moottoria käyttäisi tyhjäkäynnillä niin kauan, että auton ympärille kertyy pakokaasupilvi ja lämmityslaitteen moottori vetää ilmaa ulkoa sisälle. Jonkin verran sitä varmaankin tulisi, vaikka lämmityslaitteen moottori ei kävisikään, jos ilmanottovipu on siinä asennossa, että ilmaa pääsee ulkoa sisälle. Kaikki tuo tuntuu minusta itsestään selvältä.

VALTONEN MARTTI 21.10.2010 12:40

Ahjoksen esilletuomat ilmiöt ovat juuri noita mitkä on tavallaan hyväksyttävä ja sinänsä kaasu pitoisuudet auto sisällä mitättömiä. Diesel pakokaasulla on vain se voimakas haju minkä vuoksi bensa-auton pakokaasuja vastaavassa tilanteessa on helpompi hengitellä luullen ettei niitä edes ole. M V

KAAKKOLAHTI ANITA 21.10.2010 18:41

Kuules Matti ei sitä joka liikenne valossa viitsi sammuttaa tai jos seistään muutama minuutti ja etsitään sopivaa paikkaa tai lisä koroketta pyörien alle. Kokeilin tota puhallin juttua 1: seltä 2: selle ja tuntui ,et tais auttaa ????

LAUKKANEN MAURI 21.10.2010 21:05

Kun olen näittev IV-hommien kanssa tekemisissä nii tuossa tietoa Suomen rakennus määräyksistä D2; Niin miten se liityy tähän asiaan on jokaisen päätetävissä!. 3.4 Ulko- ja jäteilmalaitteiden sijoittaminen 3.4.1 Ulkoilmalaitteet on sijoitettava siten, että rakennukseen tuleva ulkoilma on mahdollisimman puhdasta. Ulkoilmaa ei saa ottaa ilmanlaatua heikentävän rakenteen tai rakennusosan kautta. 3.4.1.1 Ulkoilmalaitteet sijoitetaan taulukon 4 ja kuvan 2 mukaisesti. Taulukossa esitetyt arvot ovat yleensä vähimmäisetäisyyksiä. 3.4.1.2 Erillispientaloissa voidaan taulukossa 4 esitetyt vähimmäisetäisyydet alittaa, lukuun ottamatta etäisyyttä kiinteää polttoainetta käyttävien lämmityskattiloiden savuhormeista sekä ulkoilmalaitteen etäisyyttä kattopinnasta. 3.4.1.3 Piha- tai katutasossa sijaitsevien tilojen huone- tai huoneryhmäkohtaiset ulkoilmalaitteet voivat olla alempana kuin 2 m maanpinnasta, samoin kuin tilapäiseen oleskeluun tarkoitettujen tilojen ulkoilmalaitteet. Ulkoilmalaitteita ei kuitenkaan sijoiteta piha- tai katutason alapuolella oleviin syvennyksiin. 3.4.1.4 Jos rakennus sijaitsee 50 m:ä lähempänä vilkasliikenteisen ajoväylän keskiviivaa, rakennuksen ulkoilmalaitteet sijoitetaan mahdollisimman ylös, yleensä rakennuksen liikenneväylän vastakkaiselle puolelle. Tie tai katu katsotaan vilkasliikenteiseksi ainakin silloin, kun keskivuorokausiliikenne on yli 10 000 autoa vuorokaudessa. 3.4.1.5 Ulkoilmalaitteet sijoitetaan mahdollisen parvekelasituksen ulkopuolelle.

LAUKKANEN MAURI 21.10.2010 21:11

Tuossa ei ole niitä etäisyyksiä,mutta jos otetaan ilmaa sisään niin vähimäismatka jäteilmanpoistoon on 5m. Elikkä jos autossa otetaan ilmaa edestä ja pakoputki on takana ,se yleensä täytää tämän pykälän,siis auton täytyy olla pitempi kuin se 5m. Huom,tämä oli vain vertaus!

PALIN MATTI 23.10.2010 09:26

Jos liikennevaloissa seisoessakin tulee savut autoon sisälle, niin sillon alustan tiivistäminen kyllä puolustaa ehdottomasti paikkaansa. Jossakin siellä on todella iso aukko. Ei kun sen kimppuun vaan.

VALTONEN MARTTI 23.10.2010 12:15

Onko jääkaapilla 2 ilmaritilää vai yksi ulkoseinässä?

HUOVINEN SIRPA 24.10.2010 16:48

Laitata vaan se putki sinne ahterin puolelle, niin eipä tuu pakokaasut sisälle liikennevaloissakaan. Itsellä kahdessa autossa VW-Transporter ja nykyinen VW Lt 35 on putki lähes taka puskuriin asti, eipä haise pakokaasut. Esko

KAAKKOLAHTI ANITA 24.10.2010 20:36

Pakoputken tiellä on just kaksi ritilää. Mut käryt on huomattavasti hävinnyt puhaltimet suurentamisen jälkeen..(et hyvä).Myös ritälä suojat laitettu. Pako putken pidennykseen menee. Pohja on tutkittu ja tukittu reiät..Mut niitä ei ollut ...

AHJOS TIMO 25.10.2010 11:46

"Pakoputken tiellä on just kaksi ritilää. ... Myös ritälä suojat laitettu."

Ne ritilät lienevät kaasupullokaapin pohjassa olevat tuuletusaukot. Toivottavasti ritiläsuojat eivät tukkineet niitä, vaan estävät pakoputken kuumentamaa ilmaa nousemasta kaasupullokaappiin. Minulla kaasupullo on osaksi suoraan ritilän päällä.

"Pohja on tutkittu ja tukittu reiät..Mut niitä ei ollut ..."

Retkeilyauton peltipohjassa on ainakin minulla monta reikää ja olen ruostesuojauksen tekijälle sanonut, että niihin ei saa mennä alustamassaa. Tosin mikään niistä ei avaudu suoraan auton sisäilmaan.

HAAPANEN TIMO 25.10.2010 16:51

Vaikuttaisi edelleen ettei jääkaapin taustaa ole tiivistetty sisätiloista.
Toimenpide tekisi autosta huomattavasti vedottomamman ja lämpimämmän. Kesällä vastaavasti viileämmän kaapin lämmön poistuessa suoraa ulos. Mahdollisesti myös jääkaapin toiminta tehostuisi ja ilmavirran aiheuttama äänikin pienenisi.

@timppa

VALTONEN MARTTI 25.10.2010 17:10

Auto käyntiin,puhallin täysille,kaikki ikkunat,ovet,tuuletusluukut kiinni,kattoluukutkin pitäisi tilapäisesti jollain (rievuilla) vaikka tukkia. Sitten seisoskeellan jääkaapin ritilän luona ulkona ja märin käsin tunnustellaan tuntuuko ilmavirta ulospäin. Jos tuntuu ei ole tiivis kaapin tausta. Onko se tarkoitettukaan tiiviiksi on taas toisen jutun aihe. M V

HAAPANEN TIMO 25.10.2010 18:20

Ei sen tarvitse olla, ja ehkä ei ole yritettykään tehdä tiivistä. Pelkästään hyviä puolia siinä kuitenkin olisi. Asia ehkä selviäsisi valonkin avulla, ritilä pois vain, ja autoon paljon valoa. @timppa

KAAKKOLAHTI ANITA 25.10.2010 18:55

Kaasu kotelo on apumiehen puolella ja luukunovi tiivistetty. Jääkaapin ritilät sijaitsee sivulla sienällä. Ritilät poistettu ja kaikki raot mitkä vähänkin vaikuttavat niin tukittu alumiiniteippillä..Kaikki on nyt tiivistetty ja homma tuntius olevan hanskassa ei hajuja enään. TOISTAISEKSI.

VALTONEN MARTTI 25.10.2010 19:02

Oman jääkaappini(vaunu)asennusohjeessa neuvotaan että jos kaappi ei ole tiivistetty takaosastaan on käytettävä pakoputken(siis kaapin)jatkeena erillistä mutka kappaletta jolle on myös erlainen yläritilä johon tuo kappale sopii johtaen palokaasut ulos. Jos taas on tiivistetty voi pakoputki päättyä alemmas, kuten itsellänikin on. Paitsi että omalla kohdallani tuo tiivistys oli pahasti puutteellinen,jonka havaitsi kylmänä puhalluksena jääkaapin alta. Takuuna sitten tiivisteltiin kaappi. Muutoinhan sieltäkin olisi päässyt vaikka häkä tai kaasu sisään. Jos Anitan autossa nyt olisi samanlainen rakenne, niin se selittäisi asiaa ehkä. M V

VALTONEN MARTTI 25.10.2010 19:02

Niinkuin Timo sanoit, hyviä puolia pelkästään. M V

VALTONEN MARTTI 25.10.2010 19:05

Näin vasta nyt tuon Anitan kommentin ja siihen vaan lisään, että sillä ns.tinateipillä Resenärin huollossa aikoinaan minultakin kaappi tiivistettiin. M V

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.