Pakoputki
KAAKKOLAHTI ANITA
18.10.2010 19:38
Kysyisin onko kukaan laitattanut (laittanut) asuntoautoon
pakoputkea taakse Fiat , Pösö , Citikka. Koska nämä pakokaasut
tahtoo tulla sisälle "jostikin" raosta sisään.EI MUKAVAA.
Ongelma on kun auto käy paikallaan.Sattuu olemaan jääkaapin ritilät putken kohdalla ylhäällä.Haittaako tehoon?? tai onko joitain muita haittoja??Laittaja olisi jo valmiina !!! MUT,MUT
kulostellan ...
SALO MARKKU
18.10.2010 22:02
Kyseleppä täältä.http://www.ristotiittanen.fi/
VALTONEN MARTTI
18.10.2010 23:00
Putken pituus ja raskaus+dieselin tärinät edellyttäisivät varmaan hyvin joustavaa kiinnitystä tai joustavaa putkea(Spiralo) Myöskään puinen alusta eristeineen ei varmaan pitäisi kovin lähelle tulevasta kuumasta putkesta. Mahdolliset ilma-aukot lattiassa ja pakoputkeen ilmaantuvat vuodot olisivat vaarallinen yhdistelmä. Em. syistä varmaankin käytäntö on tuo lyhyt putki sivulle. Tehohäviöt lienevät aika marginaalisia,markkinoitiinhan aikoinaan diesel-vetoautoille matkailuvaunun alittavia(Spiralo)putkistoja nokihaittoja torjumaan eikä siinäkään tehohäviöistä mitään välitetty. Et maininnut oliko kyseessä pakun kuoriin tehty auto mutta oletin että vaneripohjainen matkailukorilla. Tällaisia olettaa M V
VALTONEN MARTTI
18.10.2010 23:04
http://www.luettelomedia.com/spiralo-putki-oy-joutsa-100932/
LAHTI ANTTI
19.10.2010 00:04
Anita, mulla on noin 6m.rosteri spiraaliputkea jos tarvitset. Ovat noin 2m. pätkissä, liitettävissä toisiinsa saumattomasti.
Kerro jos tarvitset.
KAAKKOLAHTI ANITA
19.10.2010 18:41
On kyseessä "retkiauto" peltipohjalla.Noi tärinät kyllä huolettaa
Putki lähtisi jäykkänä äänen vaimentajan takaa ja asentajalla
on tarvikkeet. Kannatin paikat on katsottu jo valmiiksi.
Kieltämättä kyllä vähän arveluttaa ,mut kuitenkin ?????.
ja käryt pitäis saada kuriin...
AHONEN AULIS
19.10.2010 22:22
Siihen pöntön jälkeen laittaisin joustavan liitosputken ja loppupätkä jäykkänä tukevilla kumikannakkeilla ripustettuna takapuskurin kohdalle tai hieman ohi.Terv:AA.
TIENHAARA ERKKI
19.10.2010 22:33
Pakoputken loppuosa mahdollisimman avarana, diesel ei tykkää ah
distuksesta, ts. pakoputki taaksepäin mennessä ei aiheuta vastusta
VALTONEN MARTTI
19.10.2010 22:41
...ja ahdistus ja ahtaminen on eri asiat...
TIENHAARA ERKKI
19.10.2010 22:55
Valtonen viisastelee, pakoputken loppuosa ei saa vastustaa pako
virtausta. Diesel ei tykkää pakovastuksesta.
VALTONEN MARTTI
20.10.2010 00:08
Tottahan Tienhaara puhut,joskus keksittin bensakoneiden pakarien päähän laittaa suppilo,jotta se imisi ajaessa pakokaasuja tehostetusti ulos. Sitten muistaakseni keksittiin että bensakone tarvitsee tietyn tarkkaan lasketun pakovastuksen,jolloin putki toimii jonkinlaisena värähtelijänä ja kaasut poistuu liukkaasti. Meni vähän asian viereen,mutta suotakoon se anteeksi. M V
ASIKAINEN AKU
20.10.2010 08:08
Kannattaa kertoa matkakodin rakentajalle ilmenneestä haitasta. Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin valmistaja on kotimainen paja. Meillä on myös peltikuorinen auto(Adria Twin), mutta siinä on jääkaappi oikealla puolella eikä vastaavaa haittaa ole havaittu.
JOKINIEMI PETRI
20.10.2010 16:07
käännä se putkenpää oikealle ja ennen helmaa putkikäyrä maata kohden.
PALIN MATTI
20.10.2010 18:39
Kannattaisiko ennenmminkin tiivistää se auton alusta, niin, ettei pakokaasut tunkeutuis sisälle.
Sopivalla tuulella ne kaasut tulevat oli pakoputken pää sitten millä puolella autoa tahansa.
LAHTI ANTTI
20.10.2010 19:01
"Ongelma on kun auto käy paikallaan.Sattuu olemaan jääkaapin ritilät putken kohdalla ylhäällä".
Ja ritilöistä on ilmeisesti yhteys auton sisätiloihin, siksi hajut tulevat sisälle sopivalla tuulella. Luulisin!
VALTONEN MARTTI
20.10.2010 19:47
Nykyään ainakin useimpien vaunujen jääkaapin takaseinä on tiivistetty koriin jakaapin palo-sekä jäähdytysilma tulee alemmasta ilma-aukosta ja poistuu ylemmästä. Tällöin ei myöskään mitkään käryt pääse sisälle olettaen että tiivistys on tehty kunnolla toisin kuin minun vaunussani oli,mutta se on toinen juttu se. M V
HAAPANEN TIMO
20.10.2010 20:14
Aikamoinen vetohan siellä autossa ajaessa sitten on, jos kaapin taus ei ole tiivis.
Tämä kannattaisi ensin tutkia. Mun autossani ei olisi kuin ulko-oven alaritilästä reitti sisälle. Tosin voivathan pakokaasut tulla auton ohjaamon lämmityslaitteen kauttakin, jos oikein sopivasti tuulee.
@timppa
KAAKKOLAHTI ANITA
20.10.2010 20:50
Pakoputki on jo alas päin, pohjassa olevat viennit on hyvin tiivistetty ei sieltä ainakaan käryt tule.Pako kaasu vaivat
ovat vain kun seistään...On tieto et tulee tarpeeksi suuri ,et
ei vastusta tule olemaan, mutta jatkossa vähän arvailua ,et miten
katsastuksessa käy kun pakoputki on nokinen (päästöt voi mennä
pieleen)?????
VALTONEN MARTTI
20.10.2010 20:55
Ehkäpä kannattaisi kysyäkin vihjettä konttorilta..M V
LAUKKANEN MAURI
20.10.2010 20:59
Minusta siihen matkustamoon pitää saada ylipaine;elikkä lämmityksen puhallin aina päällä pienellä teholla ja sekoitus raitisilmalle.
Se on fysiikan lakeja vastaan jos vielä tulee savuja,jos tulee niin ei ainakaa omasta autosta!.
AHONEN AULIS
20.10.2010 22:15
Laita vain se putki taakse siten kuin tuossa ylempänä neuvoin.
Minulla on yli 6 metriä auton pituus ja putki ulottuu takapuskurin ohi 5 cm suoraan taaksepäin.
Katsastuksen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia,savukaasut ovat olleet aina kohdallaan.Terv:AA.
PALIN MATTI
21.10.2010 07:59
Anita kirjoitti: "Pako kaasu vaivat
ovat vain kun seistään..."
Voi härregyyd, pittää sammuttaa se moottori kun pysäköidään auto leiripaikalle! Laissakinhan on joutokäynti kielletty. Ette kai te sentään yökausia lämmitä asunto-osaa moottoria käyttämällä.
Ratkaisu olikin siis yksinkertainen. Et tarvita pakoputken jatkoa tai lisätiivistämisiä. Virta-avaimen kääntö ainoastaan.
VALTONEN MARTTI
21.10.2010 09:59
Herääpi myös epäilys onko auto konstruoitu aivan asiallisesti,laissahan edellytetään ettei pakokaasut missään oloissa saa tunkeutua sisätiloihin. Käytännössa tätä ei voi täysin välttää,koska tuuli joskus tuo kaasuja lämmittimen ilmanottoon,mutta se on taas merkityksetöntä. M V
AHJOS TIMO
21.10.2010 11:18
Vertailun vuoksi: Jos ilma on tyyni, auto seisoo paikallaan ja Webasto on päällä, pakokaasua tulee autoni ohjaamoon, jos lämmityslaitteen ilmanottovipu on siinä asennossa, että ilmaa otetaan ulkoa. Samoin varmaankin tapahtuisi, jos auton moottoria käyttäisi tyhjäkäynnillä niin kauan, että auton ympärille kertyy pakokaasupilvi ja lämmityslaitteen moottori vetää ilmaa ulkoa sisälle. Jonkin verran sitä varmaankin tulisi, vaikka lämmityslaitteen moottori ei kävisikään, jos ilmanottovipu on siinä asennossa, että ilmaa pääsee ulkoa sisälle. Kaikki tuo tuntuu minusta itsestään selvältä.
VALTONEN MARTTI
21.10.2010 12:40
Ahjoksen esilletuomat ilmiöt ovat juuri noita mitkä on tavallaan hyväksyttävä ja sinänsä kaasu pitoisuudet auto sisällä mitättömiä. Diesel pakokaasulla on vain se voimakas haju minkä vuoksi bensa-auton pakokaasuja vastaavassa tilanteessa on helpompi hengitellä luullen ettei niitä edes ole. M V
KAAKKOLAHTI ANITA
21.10.2010 18:41
Kuules Matti ei sitä joka liikenne valossa viitsi sammuttaa
tai jos seistään muutama minuutti ja etsitään sopivaa paikkaa
tai lisä koroketta pyörien alle. Kokeilin tota puhallin juttua
1: seltä 2: selle ja tuntui ,et tais auttaa ????
LAUKKANEN MAURI
21.10.2010 21:05
Kun olen näittev IV-hommien kanssa tekemisissä nii tuossa tietoa Suomen rakennus määräyksistä D2;
Niin miten se liityy tähän asiaan on jokaisen päätetävissä!.
3.4 Ulko- ja jäteilmalaitteiden
sijoittaminen
3.4.1
Ulkoilmalaitteet on sijoitettava siten, että rakennukseen
tuleva ulkoilma on mahdollisimman puhdasta.
Ulkoilmaa ei saa ottaa ilmanlaatua heikentävän
rakenteen tai rakennusosan kautta.
3.4.1.1
Ulkoilmalaitteet sijoitetaan taulukon 4 ja kuvan 2
mukaisesti. Taulukossa esitetyt arvot ovat yleensä
vähimmäisetäisyyksiä.
3.4.1.2
Erillispientaloissa voidaan taulukossa 4 esitetyt vähimmäisetäisyydet
alittaa, lukuun ottamatta etäisyyttä
kiinteää polttoainetta käyttävien lämmityskattiloiden
savuhormeista sekä ulkoilmalaitteen etäisyyttä
kattopinnasta.
3.4.1.3
Piha- tai katutasossa sijaitsevien tilojen huone- tai
huoneryhmäkohtaiset ulkoilmalaitteet voivat olla
alempana kuin 2 m maanpinnasta, samoin kuin tilapäiseen
oleskeluun tarkoitettujen tilojen ulkoilmalaitteet.
Ulkoilmalaitteita ei kuitenkaan sijoiteta piha- tai
katutason alapuolella oleviin syvennyksiin.
3.4.1.4
Jos rakennus sijaitsee 50 m:ä lähempänä vilkasliikenteisen
ajoväylän keskiviivaa, rakennuksen ulkoilmalaitteet
sijoitetaan mahdollisimman ylös, yleensä
rakennuksen liikenneväylän vastakkaiselle puolelle.
Tie tai katu katsotaan vilkasliikenteiseksi ainakin silloin,
kun keskivuorokausiliikenne on yli 10 000 autoa
vuorokaudessa.
3.4.1.5
Ulkoilmalaitteet sijoitetaan mahdollisen parvekelasituksen
ulkopuolelle.
LAUKKANEN MAURI
21.10.2010 21:11
Tuossa ei ole niitä etäisyyksiä,mutta jos otetaan ilmaa sisään niin vähimäismatka jäteilmanpoistoon on 5m.
Elikkä jos autossa otetaan ilmaa edestä ja pakoputki on takana ,se yleensä täytää tämän pykälän,siis auton täytyy olla pitempi kuin se 5m.
Huom,tämä oli vain vertaus!
PALIN MATTI
23.10.2010 09:26
Jos liikennevaloissa seisoessakin tulee savut autoon sisälle, niin sillon alustan tiivistäminen kyllä puolustaa ehdottomasti paikkaansa.
Jossakin siellä on todella iso aukko. Ei kun sen kimppuun vaan.
VALTONEN MARTTI
23.10.2010 12:15
Onko jääkaapilla 2 ilmaritilää vai yksi ulkoseinässä?
HUOVINEN SIRPA
24.10.2010 16:48
Laitata vaan se putki sinne ahterin puolelle, niin eipä tuu pakokaasut sisälle liikennevaloissakaan.
Itsellä kahdessa autossa VW-Transporter ja nykyinen VW Lt 35 on putki lähes taka puskuriin asti, eipä haise pakokaasut.
Esko
KAAKKOLAHTI ANITA
24.10.2010 20:36
Pakoputken tiellä on just kaksi ritilää.
Mut käryt on huomattavasti hävinnyt puhaltimet suurentamisen
jälkeen..(et hyvä).Myös ritälä suojat laitettu. Pako putken pidennykseen menee. Pohja on tutkittu ja tukittu reiät..Mut
niitä ei ollut ...
AHJOS TIMO
25.10.2010 11:46
"Pakoputken tiellä on just kaksi ritilää. ... Myös ritälä suojat laitettu."
Ne ritilät lienevät kaasupullokaapin pohjassa olevat tuuletusaukot. Toivottavasti ritiläsuojat eivät tukkineet niitä, vaan estävät pakoputken kuumentamaa ilmaa nousemasta kaasupullokaappiin. Minulla kaasupullo on osaksi suoraan ritilän päällä.
"Pohja on tutkittu ja tukittu reiät..Mut niitä ei ollut ..."
Retkeilyauton peltipohjassa on ainakin minulla monta reikää ja olen ruostesuojauksen tekijälle sanonut, että niihin ei saa mennä alustamassaa. Tosin mikään niistä ei avaudu suoraan auton sisäilmaan.
HAAPANEN TIMO
25.10.2010 16:51
Vaikuttaisi edelleen ettei jääkaapin taustaa ole tiivistetty sisätiloista.
Toimenpide tekisi autosta huomattavasti vedottomamman ja lämpimämmän. Kesällä vastaavasti viileämmän kaapin lämmön poistuessa suoraa ulos.
Mahdollisesti myös jääkaapin toiminta tehostuisi ja ilmavirran aiheuttama äänikin pienenisi.
@timppa
VALTONEN MARTTI
25.10.2010 17:10
Auto käyntiin,puhallin täysille,kaikki ikkunat,ovet,tuuletusluukut kiinni,kattoluukutkin pitäisi tilapäisesti jollain (rievuilla) vaikka tukkia. Sitten seisoskeellan jääkaapin ritilän luona ulkona ja märin käsin tunnustellaan tuntuuko ilmavirta ulospäin. Jos tuntuu ei ole tiivis kaapin tausta. Onko se tarkoitettukaan tiiviiksi on taas toisen jutun aihe. M V
HAAPANEN TIMO
25.10.2010 18:20
Ei sen tarvitse olla, ja ehkä ei ole yritettykään tehdä tiivistä. Pelkästään hyviä puolia siinä kuitenkin olisi.
Asia ehkä selviäsisi valonkin avulla, ritilä pois vain, ja autoon paljon valoa.
@timppa
KAAKKOLAHTI ANITA
25.10.2010 18:55
Kaasu kotelo on apumiehen puolella ja luukunovi tiivistetty.
Jääkaapin ritilät sijaitsee sivulla sienällä.
Ritilät poistettu ja kaikki raot mitkä vähänkin vaikuttavat
niin tukittu alumiiniteippillä..Kaikki on nyt tiivistetty
ja homma tuntius olevan hanskassa ei hajuja enään. TOISTAISEKSI.
VALTONEN MARTTI
25.10.2010 19:02
Oman jääkaappini(vaunu)asennusohjeessa neuvotaan että jos kaappi ei ole tiivistetty takaosastaan on käytettävä pakoputken(siis kaapin)jatkeena erillistä mutka kappaletta jolle on myös erlainen yläritilä johon tuo kappale sopii johtaen palokaasut ulos. Jos taas on tiivistetty voi pakoputki päättyä alemmas, kuten itsellänikin on. Paitsi että omalla kohdallani tuo tiivistys oli pahasti puutteellinen,jonka havaitsi kylmänä puhalluksena jääkaapin alta. Takuuna sitten tiivisteltiin kaappi. Muutoinhan sieltäkin olisi päässyt vaikka häkä tai kaasu sisään. Jos Anitan autossa nyt olisi samanlainen rakenne, niin se selittäisi asiaa ehkä. M V
VALTONEN MARTTI
25.10.2010 19:02
Niinkuin Timo sanoit, hyviä puolia pelkästään. M V
VALTONEN MARTTI
25.10.2010 19:05
Näin vasta nyt tuon Anitan kommentin ja siihen vaan lisään, että sillä ns.tinateipillä Resenärin huollossa aikoinaan minultakin kaappi tiivistettiin. M V