Miten helevetissä?

KNAAPI JUHA 16.10.2010 11:31

Mitenkä ovat herrat karavaanarit (tai rouvat) oppineet vaihtamaan talvipyöriä menestyksellisesti itse? Minä kun yritän nostaa piikkipyörää 16 tuuman teräsvanteella paikoilleen, olen täysin kusessa. Voimat riittää jotenkin eläkeläisellä nostamiseen, mutta pultireikien kohdalleen saaminen onkin sitten se juttu. Takavetoautossa takapyörät saa lukittua käsijarrulla, mutta etupyörässä kun yrittää kääntää vannetta, pyörii koko pyöränrumpu alla mukana. Etuvedon kohdalla tietenkin voi vaihdetta pitää päällä ja se kyllä auttaa. Mulla nyt kuitenkin sattuu olemaan takavetoinen. Enkä kadu.

Minä kun olen aina pruukannut itse vaihtaa, niin enpä välittäisi lähteä mihinkään rengasliikkeeseen. Tulee niin vanha ja vaivainen olo siitä!

HYRKÄS KARI 16.10.2010 14:34

Kapula pyörän viereen ja lauta sen päälle ikäänkuin kiikkulauta ja sillä jalalla painaen kippaa niin nousee helposti.Aluvanteet ja irto pultit on kyllä joskus melko keljut laittaa ja jos vielä olkapäät ovat kipeät.

LEHTONEN VEIKKO 16.10.2010 15:22

Rengasliike on ainakin mun ratkaisu. Ainakin mun hovihankkija tarkastaa tasapainotuksen ja rengaspaineet. Niin ja toiset pyörät jää sinne säilytykseen.

VALTONEN MARTTI 16.10.2010 15:44

Mitä rengasliike ei tee: ei puhdista kunnolla pyörännavan ja vanteen vastinpintoja,ei sipaise niihinhiukan vaikka CRC:tä,ei puhdista pyörän pulttien kierteitä,ja sipaise niihin vähän öljyä,ei puhdista mutterien kartioita ja sipaise niihin vähän öljyä,ei puhdistanapakeskiön uraa ja voitele,ei tarkista samalla jarrupalojen paksuutta,tai hihnojen,ei kiristä pultteja/muttereita sopivaan momenttiin kuin erikseen pyytämällä(silloin oletkin jo pikkumainen asiakas)ei pese renkaita/ vanteita. Ja kaikki tämä EI maksaa 20-25 €. Kaiken tuon teen itse ja tiedän luottaa renkaisiini. M V

LIIMATAINEN HANNU 16.10.2010 15:57

Vävypoika hoitaa. Jos ei niin turpiin tulee. Ja hoidettava kunnolla, tai turpiin tulee. Eli hoitaa kunnolla, ei halua turpiin.

Tai otan tyttären takaisin!

NYBERG JYRKI 16.10.2010 16:41

Moi, en enää vaihda itse talvikummeja mutta tein aikoinani ohjuritapin pyöränpultista, sahasin sen mutteripään poikki ja päähän hahlon, se yhteen pultinreikään ohjuriksi, muut pultit paikoilleen ja ohjurin vaihto pulttiin, helpompaa kuin käsikopelolla suhraaminen. Ohjuri on auton työkalupakissa, olisin ottanut kuvan malliksi, mutta eiköhän asia selvinnyt muutenkin. Lennu

NYBERG JYRKI 16.10.2010 16:50

Piruvie kun ei pysty korjailemaan tekstiä jälkikäteen, pitäähän se vanne renkaineen panna laipalle tai rummulle sen ohjurin varaan, ennenkuin niitä pultteja sinne änkee. Ihan vaan irvileukojen varalta lisäsin kommentin, vitsi vitsi.. Lennu

RAUTIAINEN KARI 16.10.2010 17:19

Tolla pulttipyssyllä ne pultit aukee ihan kivasti. Oli sitte etu, taka, tai neliveto, ei mitään eroa sillä. Paineilma hyvä.

AHJOS TIMO 16.10.2010 17:51

Martti Valtonen luetteli edellä pitkän listan asioita, joita rengasliike ei muka tee. En tiedä varmasti sanoa muista kohdista, mutta ainakin minun käyttämäni rengasliike pesee pyörät heti sen jälkeen kun ne on otettu auton alta. Heillä on sellainen erikoinen pesukone, jossa pestään yksi pyörä kerrallaan. Pyörä laitetaan pesukoneeseen ja otetaan siitä pois lattiaa pitkin pyörittämällä.

VALTONEN MARTTI 16.10.2010 18:34

Timo,pesu on yleinen käytäntö jos sinulla on säilytys liikkeessä,ja tietysti myös tasa painotusten tarkistusta edeltävänä. Ei ainakaan tuolla merkkiliikkeen huollossa ole pesty kun joskus ole kiireen vuoksi siihen turvautunut. Jos joku tai jotkut liikkeet niin tekee niin saisipa yleistyä hyvä käytäntö. M V

PALIN MATTI 16.10.2010 18:39

Eikä tarvi ees paineilimaa, ku pulttipyssy (Panasonic) käypi akkusähvölä. Joka tappauksesa loppukiristys momenttiauvvaimela.

IKÄVALKO YRJÖ 16.10.2010 19:06

Lapiolla nousee pyörä helposti ylös.

SUORTTI ANSSI 16.10.2010 19:29

Yksi kätevä tapa on säätää auto sopivalle korkeudelle tunkilla. Ei tartte nostella rengasta.

RAUTIAINEN KARI 16.10.2010 20:19

Tosikkona vastasin tohon pulttikysymykseen, mutta just hokasin otsikon.

Yhtään en tiä miten helvetissä .

KOSKELA ERKKI 16.10.2010 20:30

Ap. kysymykseen on olemassa aivan helppo ratkaisu, jonka olen sepän poikana oppinut jo vuosikymmenet sitten.

Jos kyseessä on Fiiu, jossa on ne kaksi tappia kohdistusta varten, niin pyöraytä rengasta siten, että tapitus on suht kohdallaan, muissa merkeissä ei taida ko. tappeja olla tai on yksi. Sen jälkeen ota iso ruuvimeisseli tai vastaava rautatanko ja työnnä se renkaan alimman reiän kautta siihen alimman pultinreiän huulille pari,kolme milliä sisään, mutta älä tietenkään työnnä syvälle, ettei kierteet vahingoitu. Sen jälkeen vain nosta ruuvimeisselillä/rautatangolla rengas ylöspäin ja se ihan varmasti liukuu oikeille paikoilleen. Ruuvimeisseli/rautatanko toimii ikäänkuin yhtenä kohdistusmutterina. Kaikkien pulttikiinnitteisten renkaiden kohdalla voi toimia ko. tavalla. Vaihde pitää tietenkin olla etuvetoisissa päällä. Kuorma-auton ja traktorin rengaskin liu`utetaan paikoilleen samalla tavalla, vaikka niissä taitaa olla kiinnitys yleensä muttereilla.

Jos on mutterikiinnitteiset vanteet, niin olen käyttänyt putkea, joka sopii juuri pultin päälle ja vanteen reiästä sisään. Taas nosto ja vanne liukuu paikoilleen. Sopivan putken löytäminen voi olla vaikeampi homma, koska sen pitää olla ohutseinämäistä.

Osasinkohan selittää tempun selvästi? Itse olen tosissaan jo vuosikymmenet vaihtanut itse renkaat kuvaamallani tavalla, viimeksi menneellä viikolla, vaikka ikää on jo sen verran, että eläkepäivät on muutaman aamusarastuksen päässä.

KUNNAALA KARI 17.10.2010 09:29

Rautiaisen Karille: Luulisin, että sillä hiililapiolla. :)

NYYSSÖNEN KAJ 17.10.2010 10:09

Soitto numeropalveluun ja kysyn missä lähin päivystävä rengasliike, saavat tulla vaihtamaan renkaan. Minähän ajan ympäri vuoden samoilla kumeilla joten vain rengasrikon sattuessa tarvitsen palvelua.

Renkaani painaa vanteineen n. 100kg ja umpirautainen rengaspulttien avain n. 20 kg. Joten olen tähän mennessä antanut rengasliikeiden hoitaa homman.

Espoosta maanpakolaiseksi siirrynkaj

KANTOLA TIMO 18.10.2010 19:39

Tekee tuon vaihtohomman kuka tahansa, niin paljonko väännätte pultteihin momenttia? Peltivanteelle tai aluvanteelle?

HAAPANEN TIMO 18.10.2010 20:03

On se momenttikin vähän niin ja näin. Toinen vetää voidellut pultit voideltuihin kartioihin, toinen pikkuisen ruosteisen pultin rutikuivaan kartioon. Momentti on aivan erilainen. @timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 18.10.2010 22:21

Alkuperäiseen kysymykseen: en ole käynyt itse, muiden matkakertomusta odotellessa...

VALTONEN MARTTI 18.10.2010 22:32

Eppäilen että ne ruosteisten pulttien/muttereiden veivaajat ei käyttele momenttiavaintakaan.

PS. Voi käydä J H:lla aika pitkäksi..

KNAAPI JUHA 19.10.2010 12:31

Sydämellinen kiitos laajasta kirjosta asiaa etäisesti sivuavista vastauksia, jotka eivät juurikaan ole minua auttaneet.

Ostin irtonaisen pultin, jonka sahasin poikki ja varustin ruuvimeisselin terää varten sahatulla hahlolla. Jos kierrän se ohjuriksi ylimpään reikään, vanne pyörähtää ja reiät ovat taas pois paikoiltaan. Taitaapi olla siis oikea paikka alimmassa reiässä? Toinen ohjauspiste voisi ehkä olla se iso ruuvimeisseli vastapuolella yläreiässä. Silloinhan voisi saada akkuporakoneeseen liitetyn hylsyn ja pultin oikealle jengalle johonkin vapaana olevista paikoista. Pitääkin oikein kokeilla!

Kiitos ajatuksista, saattaa täsät vielä jotain kehittyä...

Totesin tuolla aloituksessa, että voimat riittää nostamiseen, reikien kohdistaminen on se ongelma...

NYYSSÖNEN KAJ 19.10.2010 13:46

Juhalle

Helpoin "ohjauspiste" on ottaa kännykkä kätöseen näppäile 118 kysy lähintä päivystävää rengasliikettä, siitä se hoituu!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.