Led päivävalot 2

HELLE RAUNO 03.10.2010 09:24

Kysymys Ari Jokiselle. Miten ne kytkit Trasittiin ? Saatko ne palamaan yksin ? Tässä minun piirongissani on AINA jotkut valot päällä kun sillä ajelee. Ole harkinnut k.o. valojen laittamista, joten neuvosta kiitoolinen. RH

HÄMÄLÄINEN MARKKU 03.10.2010 15:13

Kysymys Halmeenmäen Juhanille: Mikä on liitäntä tehonoissa pyöreissä LED päivänvalossa?

Kun se tieto, että siinä on kolme tai neljä 1Watin LEDiä ei kerro liitäntätehoa.

HALMEENMÄKI JUHANI 03.10.2010 21:15

Ai, kyllä minä olen siinä uskossa että kyse on juurikin kytkentätehosta? Neljällä 4 W eli noin 0,3 A. Ei kyse ole ainakaan vastaavuudesta hehkujen valotehoon.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 04.10.2010 09:53

Kyselin siksi, koska valkoisen ledin kynnysjännite on luokkaa 3,5V. Kolme kytkettynä sarjaan on jo 10,5V ja neljä taas menee yli 12V eli 14V. Jos neljän 1W:n ledin valaisimessa on kaksi lediä sarjassa ja vastuksella alennettu jännite ledeille sopivaksi on valaisimen ottama teho noin 7W. Useampi ledisessä valaisimessa hukkateho on vielä suurempi. Toki tehot ovat pieniä hehkulamppuun verrattuna teho kuitenkin kiinnostaa. Jännitteen muunto on voitu tehdä myös hakkurilla jolloin tehohäviö on luonnollisesti pienempi.

KOSKINEN JANI 04.10.2010 11:58

Loppuosassa olet hajulla, eli noissa on hakkuri millä jännite nostetaan ja pidetään vakiona. Mittailin joskus valojen kulutustakin mutta eipä nyt muistu mieleen että mitä kulutti. Vähän kuitenkin.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 04.10.2010 12:58

Valoista vielä. Saako jostakin RL valoja ilman sitä automaattiboxia, kun en halua polttaa niitä latauksen aikana. Sitä paitsi aion kytkeä ne ilman mitään jänniteautomatiikkaa virtalukon taakse ja maadoittaa lähivalojen jännitteensyöttöön. Tai sitten kytken releen tähän väliin ja otan syötön valoille akusta releen kautta. Tällä kytkennällä voin valita käytänkö parkkeja huomiovalojen kanssa vai en. Koska 2002 - 2006 Ducatossa palaa sekä puolikkaat, että pitkät samaan aikaan ei huomiovalot pala ajovalojen kanssa yhtä aikaa.

Kuten Halmeenmäen Juhani toisaalla kirjoitti, suora, ilman relettä oleva kytkentä soveltuu vain pienivirtaisille LED valoille, ei hehkulampuille.

AHONEN AULIS 04.10.2010 13:14

Tuolta ainakin löytyy ilman poxia.Terv:AA. http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1563

HAAPANEN TIMO 04.10.2010 17:16

Markku, eihän ne valot syty verkkovirrassa ollessa jos otat virran avaimen takaa. Siellä niitä johtoja roikkuu konehuoneessa valmiina, lykkäät sinne vain.

Poksilla varustettuja et voi laittaa ilman poksia, koska hakkurin jäädessä pois valot ovat aivan liian himmeät. Mun valoissa jännite on n. 15,5 V

Mun mielestäni Auliksen linkin valoissakin on poxi.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 04.10.2010 17:28

Onko se hakkuri siinä jännitettä haistelevassa boksissa? Kaverilla RL valot sammui ja syttyi vähän miten sattui ja kun hän kävi valittamassa, liike antoi kytkentäkuvan jossa boksi oli korvattu releellä. Niissä valoissa ei siis ollut hakkuri siinä automaattiboksissa. Ne valot ovat vain suorakaiteen muotoiset, minä kun haluan pyöreät sumuvalojen paikalle, niin saa kyllin ulkoreunaan (tosin jäävät turhan alas, laillinen paikka silti).

JOKINEN ARI 04.10.2010 19:51

Valojen kytkennästä:Mulla oli Transitti Saksa mallia eli aina piti muistaa kytkeä valot erikseen ,se helpotti ledeihin siirtymistä kun sai todella helpolla valoautomaatin samalla.Kytkin plussan suoraan akulta tulevaaan johtoon , parkkeihin sammutusheräte valojen päälläolosta , ja kolmas piuha runkoon, ei muuta . Mielenkiinnolla odotin mitä ohjausboxi tekee kun ollaan töpselisähkössä... ei mitään , eli toimii niinkuin pitikin. (ilmeisesti se tunnistaa laturilta tulevan lievän vaihtovirran samalla tavalla kuin jotkut kierroslukumittaritkin) Motonetin sarja:http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-1318 Tässä juttua : http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=46&t=1030

HALMEENMÄKI JUHANI 04.10.2010 20:59

"Mukana tulevalla boksilla..." Kyllä Auliksen linkin valoissa on jo tekstinkin perusteella boksi.

AHOLA JARI 04.10.2010 22:05

On tää tekniikka tällä "laudalla" karmeaa... Ilman tekstiä liitin kuvat "Liitä valittu tiedosto", niin otsikko oli "Aloita uusikeskustelu", painamatta "Lähetä viesti" painoin selaimen Back-painiketta kun otsikko viittasi johonkin muuhun kuin tähän ketjuun - niin-vain optinet tekele linkos ne kuvat maailmalle.. Kyllä olisi muokkaus-toiminolle tarvetta!

Nooh, kuvista voi tutkia esim. Motonetissä myytävien DRL-valojen (type 2) kytkentää, samat tuikut type 1 (rele)-kytkennällä. Tehontarve valmistajan ilmoituksen mukaan 4x1W lediDRL:lle on 4.4W (12v) - eli boxi voisi ottaa 0.8W.

Dodge Caliber (2008), jossa ei ole amerikkalaisittain ajovalojen pakkokytkentää (valomuistin oikea nimi) on boxin kera mielenkiitoinen "kotiinsaatto toiminto" huomiovaloilla kun sisävalo himmennys ja alkup. hälytimen kytkentä (kaukos.) saa DRL:t syttymään 5 sek. ajaksi - eipä haittaa. On tuossa autossa ajovalojen "valvonta" erikoinen - ei sulakkeita "iso aivolaatikko" valvoo/polttelee H4:sia...

NYYSSÖNEN KAJ 04.10.2010 22:06

Tuo "boksi" ei ole välttämättä erillislaite. Minun RL ostettu Hämeen autosähköstä kesällä. toimii jännitealueella 7 - 30 V. ja siinä on erillinen jännitteen haistelu johto = tuntee koska lataa.

Sitä johtoa en kytkenyt lainkaan, koska jos laturi on rikki niin saan kuitenkin virtalukon takaa RL-lampun syttymään. PS! Aurinkokennolaturi ei ainakaan startin jälkeen anna riittävän korkeata jännitettä että tuota haistelijaa voisi käyttää.

Niin siitä boksista, se on minulla integroitu Led valaisimeen.

HAAPANEN TIMO 05.10.2010 18:11

Eikös siellä type 1 laatikossa ole vain katkaisija poksin tilalla, katos nyt se kuva tarkemmin. (On/off switch) Ei mitään relettä, mitä näissä releellä tekee.

Ihmetyttää jos lamput ovat samat kuin type 2, koska silloin tässä valaisinmallissa poksi ei nostaisikaan jännitettä, vaan nuo toimisivat normaalilla latausjännitteellä. Onko laatikossa ruksi merkiksi kumpaan kytkentään sisältö on tarkoitettu?

Jos on olemassa latausjännitteellä toimivia valoja (type 1 näyttää sellaiselta) helpoin kytkentä on plussa avaimen takaa, ja miinus parkin plussaan. Virtahan noissa kulkee vain yhteen suuntaan.

@timppa

AHOLA JARI 05.10.2010 19:01

Niinpä näkyy olevan kytkinohjaus type1:ssä..

Mulla tuo type2 (kuvat siitä); ei mitenkään nosta jännitettä vaan on jännitetrigattu (komparaattori) eli vertailujännitteen ollessa >13.5V syötetään jännite DRL:ien +johtoon. Tuo yli 13.5V napajännite valitsee akussa kun auton laturi pyörii.

Nuo käyvät useiden autojen alkup. (yleesä surkeiden) sumarien tilalle. Mukana soviterenkaat alkup. aukkoon, muistaakseni aina 90mm asti.. Hankaluus on nuo ajovalojen pakko-poltto-kytkentä. Joissain helposti poistettavissa, toisissa ohjelmallinen tai vaatii koko ohjainyksikön vaihtoa. Esim. mulla Mazdassa, jossa hämärätunnistemella ohjaus valoille. On vaan pilattu ko. kytkennällä. Valoviiksessä Off-p-On-Auto -asennot, pakkokytkenässä ts. oikeasti joko ajovalot tai parkit päällä. Automatiikka ohjaa vain mittarivaloja nice .. Vaan onhan mulla siihenkin ratkaisu - "hyökkäys" sulake puolelta relein..

HAAPANEN TIMO 05.10.2010 19:33

Eli nuo käyvät virtalukon takaiseen kytkentään ilman pokseja tai kytkimiä. Siinä on Markulle valot. @timppa

HAAPANEN TIMO 05.10.2010 19:39

Eri autoissa on tietty hieman eri latausjännite, mulla volsussa 13,7 ja piirongissa 14.2. Kuinkahan paljon esim. tuollainen ero vaikuttaisi valojen kirkkauteen. Hakkurisysteemissä tämä on poissuljettu. @timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 05.10.2010 20:28

Kiitos kaikille aiheeseen syventyneille. Nyt alan tutkimaan kuinka voin hyödyntää valmiita sumuvalojen johtoja. Täytyy tutkia onko sumuvalorele asennettu ja kuinka saa irrotettua takasumuvalon erikseen. Jos kaikki käy kuin elokuvissa onnistuu kytkentä helposti siirtämällä sumuvalojen releen ohjauksen lähivalolle menevään johtoon ja laittamalla kytkin tähän väliin. Näin huomiovalot sammuu kun ajovalot kytkeytyy päälle. Sumuvalo rele kun vetää maa ohjauksella.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.10.2010 16:46

Kävin tuossa tutustumassa Ducaton siel.. eikun johdotukseen ja tein kytkentäohjeen. Oletuksena on, että autossa on valmiina sumuvalojohdotus. Johdot löytyy, jos löytyy, ajovalojen takaa valmiina.

HUMIO HUOMIO!!!! LIITTENÄÄ OLEVAA OHJETTA EI OLE TESTATTU JA SE PERUSTUU AINOASTAAN MITTAUKSIIN JA AUTON JOHDOTUSKUVIIN.

KYTKENNÄN KÄYTTÖ ON JOKAISEN OMALLA VASTUULLA!!!!

Teen itselle kytkennät vasta keväällä kunhan ilmat lämpenee, sitten näen toimiiko ohje todella. En tosin näe syytä miksi se ei toimisi.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.10.2010 16:59

Hiukan tarkennettu ohje

HELLE RAUNO 06.10.2010 18:27

Kävin joutessani tuossa läheisellä katsastuasemalla haastattelemassa "asiantuntioita". Neuvo oli: Unohda koko juttu. Päätin totella neuvoa, sen verran konstikkaat olivat direktiivit.

NYYSSÖNEN KAJ 06.10.2010 20:30

Laitonta tai ei!

Uusissa tai uudehkot Audit niissä puolet ajaa RL + puolikkaat päällä toinen puoli pelkillä RL tämä keskipäivällä.

Illalla näkyy paljon ajovaloja palamassa samaan aikaan RL kanssa. Illalla en osaa sanoa merkkiä.

Olen omassa mstkailuautossa muuttanut alkuperäistä kytkentää vuoelta 1980 siten että saan kaikki valot pois. Orginaalina AKE leimalla huomiovalot yhdessä parkkivalojen kanssa. Koneen ollessa käynnissä palaa halutessa RL eikä ne sammu automaattisesti kun laittaa ajovalot päälle.

HELLE RAUNO 06.10.2010 21:04

Turkulaisen tulkinnan mukaan, kyllä ovat.

HALMEENMÄKI JUHANI 06.10.2010 22:10

Audin lisäksi esim uudessa Mesessä tuo RL on myös 02A eli samassa valaisimessa on kirkkaampi huomiovalotoiminto sekä himmeämpi parkkivalotoiminto. Samaan tapaan kuin takana parkki ja jarruvalo on samassa kohtaa takavaloa, vain kirkkaus erona. Piti meinaan oikein kurkana Mesen lyhdyn lasista nuo tunnuskirjaimet, Audista hankalampi kun samassa valaisimessa on sen seitsemän eri toimintoa.

HAAPANEN TIMO 07.10.2010 19:34

Hyväksytty ja oikein kytketty RL on niin kirkas ettei niitä onnistu pimeällä päällä pitämään, häikäisee ja oikein helkkaristi. Päivälläkin oikean valon tunnistaa heti, se ns. "pistää silmään".

Markun kytkennästä en oikein tiedä... kannattaako moinen. Ensinnäkin virran kulutus kymmenkertaistuu pelkkiin ledeihin verraten. Miksi niitä parkkeja pitäisi poltaa? Ensi vuonna 10.7 astuu uusi direktiivi voimaan, sen jälkeen eivät takavalot enää saa palaa päivävalojen kanssa. Koskee uusia autoja ja uusia asennuksia.

Entä se katkaisija ohjaamossa? Syttyvätkö valot moottorin käynnistyttyä? Eivät syty jos katkaisija on väärässä asennossa, samoin eivät syty Ducaton ajovalotkaan jos katkaisija on väärin.
Mun mielestäni juuri tämän inhimillisen erehtymisen/unohtumisen takia pykälä on laadittu. On aivan sama jäävätkö päivävalot vaiko ajovalot laittamatta päälle, pimeänä on.

@timppa

AHOLA JARI 07.10.2010 21:38

Timpan kanssa täysin samaa mieltä.

Jos parkeista on jotain hyötyä auton näkymisen suhteen tienpäällä, on olosuhteet sellaiset, jolloin huomiovalojen sijasta pitäisi palaa ajovalot. Ja pimeässä tosiaan DRL-valot häikäisevät ilkeästi, eikä niitä pidä käyttää lainkaan..

Ducatosta en tiedä, mutta monilla merkeillä mittaristo, radion, info-näytön jje.. taustavalot himmenevät parkkiasennossa (pimeässä käyttö) sekä mahdollisesti tässä "yöasenossa" syttyvät erilaiset symbolivalot katkaisijoihin, jotka lamppujen palaessa vaihdettavat uusiin (mikäli vielä toimimaan haluaa). Turhaa niiden elinikää "hukkakäytöllä" lyhentää - energiatarpeesta puhumattakaan...

VIRTA URPO 27.03.2011 23:10

vastausta / kommentia "Valojen kytkennästä:Mulla oli Transitti Saksa mallia eli aina piti muistaa kytkeä valot erikseen ,se helpotti ledeihin siirtymistä kun sai todella helpolla valoautomaatin samalla.Kytkin plussan suoraan akulta tulevaaan johtoon , parkkeihin sammutusheräte valojen päälläolosta , ja kolmas piuha runkoon, ei muuta . Mielenkiinnolla odotin mitä ohjausboxi tekee kun ollaan töpselisähkössä... ei mitään , eli toimii niinkuin pitikin. (ilmeisesti se tunnistaa laturilta tulevan lievän vaihtovirran samalla tavalla kuin jotkut kierroslukumittaritkin) Motonetin "

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/Huomiovalot

Juuri asennettiin ja eipäs vaan toimineetkaan oikein jota hieman epäilin. Luotin tekstiisi, ettei verkossa olo vaikuta. Niin se vaan vaikutti, että "älybox/ blackbox" joka sitä jännitetasoa / latausta valvoo, niin kytki valot päälle kun verkko kiinni autossa. Ei kun muuttaan ja otin ohjauksen radion taka tilaan tulevasta virrat päälle radioon kun auto käynnistyy -ohjauksesta. En ole sitä halunnut ottaa radio käyttöön. Se syöttää nyt "blackboxille" sen vertailu/syötöjännitteen +12V ja maan otin maasta ja päävalojen + syötöstä sen valojen päälle tulo tiedon.

Tästä voi päätellä, että tuo jännitten nousun haisteluun perustuvat toimivat vain varmasti muissa kun meidän kulkimissa joissa hupipuolelta ladaan autoa myös. Toisissa saattaa onnistaa kuten yllä kerroit.

Varmin on tehdä se ledien syöttö releen kautta joka saa ohjauksen v-lukon kautta tulevasta +12v jännitteestä ja maa releelle annetaan päävalojen polttimon hehkulangan kautta ( sen ns. + puolelta ).

HAAPANEN TIMO 28.03.2011 16:47

Pari kommenttia. Autossa palaa päivävalot parkkeja käytettäessä jos vasta päävalot sammuttavat päivävalot. Siis auton käydessä ei ole parkkeja vaan mukana palavat helkkaristi häikäisevät päivävalot.

Hyvä kytkentä on ottaa heräte jostain johon virta tulee vasta avaimen käännöstä. Koskee autoja joissa ajoakku latautuu tolpassa ollessa.

Relehommat voi unohtaa koska jännitepoksilla varustettuja päivävaloja ei voi laillisesti asentaa ilman poksia. Poksi nostaa jännitettä, mun valoissa sieltä tulee 16V:a. Korkeampi jännite kirkastaa valoja huomattavasti. Otin hetki sitten kuvan autostani, toinen päivävalo palaa oikealla kytkennällä ja toinen saa akulta 13,9V:a

Silmin katsoen ero on paljon suurempi kuin kuvassa. Poksin nostama jännite tekee valoista juuri niin silmiinpistävät kuin niiden kuuluu ollakkin.

@timppa

HAAPANEN TIMO 28.03.2011 16:50

No eipä kuvissa kovin paljoa eroa ole, sen verran kuitenkin ettei tarvitse sanoa kumpi palaa 13,9 voltilla.

@timppa

VIRTA URPO 28.03.2011 22:35

Vastaan vielä Timolle tuonne väliin kopioituun tekstiin

Pari kommenttia. Autossa palaa päivävalot parkkeja käytettäessä jos vasta päävalot sammuttavat päivävalot. Siis auton käydessä ei ole parkkeja vaan mukana palavat helkkaristi häikäisevät päivävalot.

Näin juuri tein ja kirjoitin. Uskalsin ottaa tuon virtalukolta tulevan radion mute ohjauksesta, koska oletin sen kestävän blackboxin ja ledien kuluttaman n. 1A virran.

Hyvä kytkentä on ottaa heräte jostain johon virta tulee vasta avaimen käännöstä. Koskee autoja joissa ajoakku latautuu tolpassa ollessa.

Ja näinhän otiin kuten jo edellä kerroin.

Relehommat voi unohtaa koska jännitepoksilla varustettuja päivävaloja ei voi laillisesti asentaa ilman poksia.

Relettä siksi kerroin. että on kumpiakin boxilla olevia ja releellä tehtyjä valosarjoja. Kaikki autot varmaan ei helposti salli ottaa noita edes 1A:n lisä virtoja ilman ,että joku prosessori näkee jonkun häiriön, siksi se apurele juttu. Tuollainen pikku rele on hyvin pieni kuorma verrattuna ledeihin jotka ei paljoa nekään kuluta. Releen kautta taas viedään se akun 12-14V jännite joko boxille ja sen kautta ledeille tai suoraan lampuille. Muista ,että rele saa maan päävalojen kautta jos ns. suora led ohjaus. Boxi mallissa taas annetaan normaali maa sille ja se ns. valojen päällä olo tieto viedään päävalojen + -puolelta.

Poksi nostaa jännitettä, mun valoissa sieltä tulee 16V:a. Korkeampi jännite kirkastaa valoja huomattavasti. Otin hetki sitten kuvan autostani, toinen päivävalo palaa oikealla kytkennällä ja toinen saa akulta 13,9V:a .

Eipä tullut mitattua ledeille menävää jännitettä joka siltä boxilta tulee kummallekin, mutta hirveen on kirkkaat

Silmin katsoen ero on paljon suurempi kuin kuvassa. Poksin nostama jännite tekee valoista juuri niin silmiinpistävät kuin niiden kuuluu ollakkin.

Eli tapoja on useita tehdä riippuen autosta ja valojen tyypistä. Lähes kaikki näyttää olevan tuota haistelija "blackbox" tyyppiä.Varmaan siksi,että se säätää / kytkee oli sitten 12V tai 24V auto aina oikein

Katsotaan vaikuttaako laturin ikään, kun n,100W jää pois pää valoista ja 20-30W muista parkki valoista. Eli n 10A kuorma. Muuten jääkaappi vie karvan alle 200W jos ajetaan 12V auto asennolla.

Eco terveisin.

UUSIKYLÄ PENTTI 08.08.2011 21:02

Tässä minun päivävalot

KERTTULA PEKKA 22.09.2011 17:42

Miten 07 dugatoon led päivävalot voisi kytkeä, releen kautta vai suoraan. Siinähän on se can-väylä ja sehän ei tykkää kaikenlaisista uusista kytkennöistä esim. perinteisestä vetokoukun sähkökytkennästä. Olisi tiedossa näitä pyöreitä ledejä 2*5 kpl, joita on esim. audeissa, (ilman jännitesäätäjää.) Ohjeita oli kyllä kovasti 06 malliseen asti

IKÄVALKO YRJÖ 23.09.2011 15:34

Olen asentanut led valot 08 ja 11 malleihin käyttäen relettä siksi että se ei ainakaan häiritse muita systeemejä. Virta otetaan esim. tupakansytyttäjän pistokkeesta johon virta tulee kun virta-avain on päällä asennossa. Se kytketään releen koskettimeen joka on aina päällä ja siitä valoille. Releen kelan toinen pää maadoitetaan ja toiseen otetaan virta joko parkeista tai päävaloista riippuen siitä halutaanko käyttää parkkeja samanaikaisesti päivävalojen kanssa. Kun auto käynnistetään virta menee suoraan releen koskettimen kautta valoille ja kun ajovalot sytytetään rele vetää ja sammuttaa päivävalot.

HAAPANEN TIMO 23.09.2011 17:17

Kuvaamallasi parkkikytkennällä autossa ei ole parkkeja sen käydessä. Mun mielestäni niitäkin tarvitaan toisinaan.

Eipä paljon olisi vaivaa kokeilla ilman relettä ja niin että ottaa sen ledien maan parkin plussasta. Silloin olisi kaikki valonkäyttötavat mahdollisia.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.