Letkurikkoventtiili 2. keskustelu
HELLE RAUNO
28.09.2010 18:33
Kysymys Timolle.
Alkaa tuo keskusteluketju venyä joten otetaan alusta.
Tämä EN 12864 venttiili vaikuttaisi viisaalta laitteelta. Kuka niitä myy Suomessa / muualla ??? Kaikesta päätellen se asennetaan suoraan pulloon ja suojaa näinollen myös letkun, pullon ja säätimen välillä. Tässä ollaan nyt alkuperäisen kysymykseni äärällä, eli tilanteessa jossa tapahtuu vakava kolari ja kaasupullo(t)lähtevät kiinnityksistään. "Tälliasta olen aina halunnut"
HAAPANEN TIMO
28.09.2010 20:15
Suoraa pulloon kiinnitettävä säädin käy vain vaunuihin. Autoissa säädin asennetaan kiinteästi seinään ja säätimeltä letku pulloon.
Tuolta pitäisi asian selvitä:
http://picasaweb.google.fi/timppahaapanen/Paineensaatimet#
Ja se säädin on sekä autoissa että vaunuissa EN 12864 Annex D
Merkintä löytyy MonoControllista, DuoControllista, SecuMotionista ym. Joissain säätimissä merkitään ilman tuota Annex (liite) sanaa näin: EN 12864/D
Standartin liite D tekee säätimen hyväksytyksi, pelkkä EN 12864 on tarkoitettu vanhan direktiivin autoihin ja vaunuihin.
@timppa
HELLE RAUNO
28.09.2010 22:46
Kiitos vastauksestasi. Lienee jokin syy miksi autossa ei pulloon ? Onko tietoo ?
HAAPANEN TIMO
29.09.2010 17:00
Yksi syy on se, että halutaan saada säädin ylemmäksi kuin pullo. Tämä siksi ettei nestemäistä kaasua pääsisi niin helposti säätimeen.
@timppa
JAUHIAINEN TIMO
04.10.2010 19:23
letkurikkoventtiili on kaasupulosta lähtevässä letkussa.sitä ei voi hankkia erikseen.on siinä samassa kappaleessa missä on pullon liitin mutteri ja letkurikko ventiilin vapautus painin joka on väriltään vihreä!
AHOLA JARI
04.10.2010 22:39
Kyllä Truma SecuMotioniin saa korkeapaineletkua (30Bar) erikseen, ja myydääkin aina maakohtaisittain oikean tyyppisellä pullokierteellä. Pullon päässä olevasta vihreästä "virityspainikkeesta" näkyy käytettävän useita nimityksiä; palautuspainike, takaiskuventtiili http://www.siilincaravan.fi/verkkokauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=396 ja "letkun murtumissuoja" http://www.truma.com/downloadcenter/secumotion_installation_instruction_fin.pdf
Idea kait on, että letkussa oleva paine pitää tuo venttiilin auki. Jos paine tippuu liiaksi letkuss, "viritys" laukeaa ja kaasun virtaus loppuu..
Toinen vihreä virityspainike on itse GSW-virtausvahdissa (ts. paineensäätimessä).