Alden sähköpatruunan 230 V pumpun roottori

MIKKONEN MATTI 23.09.2010 12:37

Kanssamatkaajani (20 v.) patruunan pumppu ei kierrätä vettä, vaikka pumpulle tulee virta ja korva lämmittimen seinässä kuuluu kaino hurina. 12 V:n pumppu toimii. Viime aikoina on pumpusta kuulunut selvä hurahdus pysäytettäessä ikäänkuin roottori jarruttaisi vauhtinsa johonkin.

Arvaukseni on, että roottori on pudonnut akselin päästä, eikös se ole normaalisti siihen painamalla napsautettava ja ilmeisesti sekin kuluu ajan myötä. Mitä sanoo studioraati. On kuitenkin aika iso homma laskea nesteet pois ja avata patruuna, jos se on turhaa. Roottoria ei taida nykyään saada erikseen,vaan pitää ostaa koko pumppu.

HÄMÄLÄINEN HEIKKI 23.09.2010 12:58

ilmeisesti juuri niinkuin arvelitkin itse..akseli kulunut ja irronnut,,irti vaan

HÄMÄLÄINEN MARKKU 23.09.2010 14:32

En ole touhunnut noiden vaunujen(autojen) keskuslämmitys putkien kanssa, mutta eiköhän niissä voi käyttää samaa taktiikkaa kuin normaalin auton lämppärin kennon vaihdossa. Eli puristetaan letkut kiinni pumpun kahta puolen, jolloin vettä valuu vain sulkujen välinen osuus, eikä koko järjestelmää tarvitse tyhjentää.

LAHTI ANTTI 23.09.2010 14:48

Jos se on Alden sähköpatruuna niin tuolta saat uuden moottorin siihen halutessasi.

http://www.sarkacaravan.fi/alde.sahkop.

VALTONEN MARTTI 23.09.2010 15:14

Katselin myöskin tuon Sarka Caravanin sivun Primus varaosat osion ja jäin ihmettelemään:paineenalennusventtiili Primukseen 0,2-0,5 bar´ia.Eikös säädettävät venttiilit ole aina olleet kiellettyjä vaunukäytössä? Toinen ihmettelyn aihe:usean Alde 3000 varaosan kohdalla lukee"ei saa enään."Toivottavasti se koskee vain Sarka Caravania.MV

LAHTI ANTTI 23.09.2010 15:16

Primuksen pannu 2490 tarvitsee sen säädettävän venttiilin. Se on ainoa paikka josta voidaan pannun tehoa säätää. Muissa pannuissa sen käyttö on kielletty.

LAHTI ANTTI 23.09.2010 15:21

Toi linkki ei ihan toiminut, kokeile tätä. Kun ei ole sitä muokkaus mahdollisuutta täällä. Valitse siitä Alde sähköpatruuna.

http://www.sarkacaravan.fi/Lammityslaitteet

IPATTI VEIKKO 23.09.2010 15:59

Kyllä se on paras tapa vaihtaa se patruunan pumppu puristamalla nesteputket patrunan tulosta ja menosta. Tietenkin on syytä ensteks ottaa molemmat pistokkeet irti patruunasta. Jos taas on tarve vaihtaa nesteet on se helpoin tehdä alaropun kautta laskea entiset pois ja pumpata valmiiksi sekoitettu neste samaa kautta takaisin, ilmatkin poistuvat pois. Pumpuksi käy vaikka 12 V vesipumppu.

SIIRONEN SEPPO 23.09.2010 19:30

Alden patruunan 220 V pumppumoottorin (Sarka-caravanin tuotenro A 2762260)roottorilla ei ole kiinteää yhteyttä itse moottoriin, toimii jotenkin ilmeisesti samalla moottorin ankkurina ilman mekaanista yhteyttä. Näin ainakin aikanaan Matkaajassa vm 1989. Itsellä korahteli kun oli ilmaa pumpussa.

IPATTI VEIKKO 24.09.2010 09:22

www.koti.mbnet.fi/pes1tol on paljon tietoa asiasta ja muustakin.

MIKKONEN MATTI 24.09.2010 13:25

Kiitokset kaikille vastaajille. Veikon linkistä löytyi oikea räjäytyskuvakin patruunasta. Muita ao. linkkejä selatessa löytyi tällainen, jossa lämmönvaihdin olisi alle puoleen hintaan Alden vastaavasta. Kiertovesipumppu myös, mutta omakotimallinen.

http://www.nn-energy.fi/catalog/index.php/cPath/32?osCsid=nffvp1a8dur8f75ivglppkeh60

MIKKONEN MATTI 26.09.2010 22:43

Ei se ollu roottori. Yksi vaihejohto oli kai ollut oikosulussa ja lyhentynyt omia aikojaan. Johto siis katki. Ei voine korjata.

IPATTI VEIKKO 27.09.2010 13:11

Ei laitteessa ole kuin yksi vaihejohdin-yksi nollajohdin ja yksi keltavihreä maadoitusjohdin. Ja jos on ollut oikosulku on myös sulakkeen täytynyt palaa.

Teksitistä pääsee käsitykseen, että tuleva 240V syöttöjohdin oli oikosulussa. 12 V tulee patruunalle vain sen ohjausta varten

IPATTI VEIKKO 27.09.2010 13:14

Mikkosen Matin viestin kuvaamat vaihtimet ovat tarkoitettu vähän toisenlaiseen tarkoitukseen. Ts jos haluat vaunun lämmityslaitteella lämmittää auton moottoria tai päinvastoin niin siiden vaihtimet ovat omiaan.

MIKKONEN MATTI 27.09.2010 15:04

Tarkoitin pumpun riviliittimestä pumppuun meneviä ohkaisia johtoja. Kondensaattorin avulla moottori toimii kuin kolmioon kytketty kolmivaihemoottori. Automaattisulake on voinut laueta, mutta se nyt reissulla laukeaa joskus lämmittimen ja kahvinkeittimen/mikron yhteiskäytölläkin, joten on jäänyt huomaamatta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.