TIEDOITUS " ADRIAN TAKUUSTA " näin messujen alla

HEIKKINEN JUKKA 16.09.2010 10:10

Ostin Tammikuussa 2010 Kuopiolaisesta Adriaa edustavasta liikkeestä, Larvannosta uutuusmallin asuntoauton, ensimmäisen Suomessa(?) rekistöröidyn Adria Madrix;n 680SP. Sisustus idea hyvä ja Fiatkin toiminut "kohtuullisesti".Fiatin takuu pelannut pienellä viiveellä(Deltalta-Aro-yhtymälle).Nyt parantunut selvästi. Helmikuussa "neitsyt reissulla" uutuusmallin katosta laskettavaan ja nostettavaan sänkyyn tuli nostovaihessa lukitusmekanismin vika. Toinen lukitusvipu vääntyi ja ei enää lukittunut paikoilleen.Pieni lukitusvipu oli vääntynyt ja ei enää kohdannut vastakiskoa. Jätti pienet naarmut seinään .Sängyn lukittuminen jäi vain toisen puolen lukituksen ja lukitushihnojen varaan. Ilmoitin välittömästi Larvannolle asiasta. Toivoin pikaistakin vian paikallistamista ja korjausta. Kutsua ei tähän päiväänkään mennessä ole tullut. Noin kuukauden päästä olin pakoitettu ottamaan osan irti itse ja oikaisemaan sen, että voimme reissata. Syynä osa: "höttörautaa" ja säätövika. Viottuneesta n. 5cm kokoisesta osasta olen laittanut lukuisia kuvia. Tarkentanut osan myös heidän laittamistaa kuvista.TEHDAS EI OLE SAANUT LÄHETTETTYÄ VIELÄKÄÄN,16.09.2010 mennessä!!Kaikki osat tulee Ruotsin varaston kautta. Asiaa olen koittanut selvityttää useasti myös Hskissä sijaitsevan "maahantuojan Roger;n ? kautta, mutta tuloksetta.Selvisi vain se, että suomen maahantuonnista "vastaa" yksityishlö.Häneltä ei mitään varastoja eikä tietoakaan. Olisi "uusissa puissa" suomen ADRIAN koko toiminta. Viimeisin uutinen Larvannolta oli, että meneeköhän se enää takuun piiriin, kun olet sen tilapäisesti itse korjannut.VARSINAISTA ASIAKASPALVELUA! Olin pakotettu korjaamaan, ettei lisävaurioita tulisi! Pääasia liikkeellä tuntuu olevan vain kauppoista: rahojen saanti. Siihen kaikki tyssää. Asentajat olisi heillä kyllä hyvät. Suosittelen pidättäytymään ADRIA konsernin tuotteista ja tekemään johtopäätökset ko Liikkeen suhteen! Ikävää näin todeta, mutta enää en asiasta voi olla hiljaa. "helppo on myydä yksi, mutta myyppäs toinen", pitänee paikkansa.

LAUKKANEN MAURI 16.09.2010 11:25

Adrialla menee hyvin,ei sitä pikku asioihin pidä puuttua,kun kysyntä on kovaa!

JANHONEN MATTI 16.09.2010 14:45

Vanha totuus markkinoinnissa on se, että vanhoista asiakkaista kiinni pitäminen on paljon halvempaa puuhaa kun aina uuden asiakkaan hankkiminen. Hyvin harvoin tavallisesta matkailuauton tai vaunun ostajasta niin "kallista" asiakasta liikkeelle tulee, että siitä kannattaa luopua.

Onhan se täälläkin nähty miten pienillä ruuvinkiristyksillä, saranavaihdoilla ja ylipäätään asiakkaan huomioimisella jotkut firmat pitää asiakkaansa tyytyväisenä, ja niiden tyytyväiset asiakkaat taas vie "liikkeen ilosanomaan" edelleen - ja ihan ilmaiseksi - potentiaallisille asiakasryhmille. "Hyvä kello kauas kuuuluu - paha vielä kauemmas".

LILJEROOS JOUKO 16.09.2010 17:07

Onneksi en päivittänyt autoani uuteen tässä liikkeessä. Kauppa käy ilmeisesti liian hyvin. Epäilykset heräsivät kesällä:

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=71868246

Joskus aikoinaan käytettyjen autojen jobbarit lupasivat takuun olevan voimassa "niin kauan kuin perävalot näkyy".

TERVO JARI 16.09.2010 17:26

Huomaatkos että jokin viesti on poistettu tuosta "sikermästä" . . . Oliskos liikkeen pyynnöstä poistettu, muistaakseni tuossa "sikermässä" oli huomattavasti kantaaottavampiakin kommentteja, mahtoi poistettu osa "käydä kipeää" joten "luuta lakaisi" mutta loppui uskallus poistaa kaikki, ois voinu nousta "äläkkä" . . .

Tuosta kyseisestä liikkeestä kyselin Hymerin takuun "perään", tuntuivat olevat kuin olisivat täysin "asiasta" tietämättömiä ja eivät halunneet kommentoida asiaan.

SIIRILÄ KARI 16.09.2010 17:51

Uskomatonta,että edelleen takuuasiat ovat näin. Vuonna 2005 ostin "Länsirannikon suurimmalta C:ltä" uuden Adrian, aivan samanlaista sähläystä ja samanlaisia selityksiä. Ainuttakaan takuuasiaa ei hoidettu asiallisesti.

NISSINEN JUHA 16.09.2010 19:36

Liikkeissä näyttää olevan hurjia eroja. Olen ostanut kaksi uutta tekelettä ja nyt kolmas tulossa Kemppaisen autosta Kajaanista. Kaikki takuu asiat hoituneet loistavasti, EI IKINÄ mitään vasta väitteitä tai epäilyjä. Ne osat mitkä viallisia aina vaihdettu uuiin. On se vaan mukavaa kun maksat maltaita vehkeistä niin ei tarvii takuu asiosta tapella.

KOTILAINEN ISMO 16.09.2010 19:59

Kolme ja puoli vuotta Larvannolla asioineena voin kertoa saaneeni aina hyvää palvelua ja kaikki takuun piiriin kuuluvat asiat ja senkin jälkeen huoltotoimet on tehty asianmukaisesti ja viiveettä heti kun osia on ollut saatavilla. Autoni ei ole Adria, enkä osaa ottaa kantaa osien saatavuuteen. Mutta kun vaivasi on selvästi kiinni siitä, ettei osia ole tullut suomeen, niin silloin myyjäliikekin on puun ja kuoren välissä. Jos ja kun vaihdan vielä matkailukulkinetta, tulen kääntymään Larvannon puoleen ensimmäisenä juuri saamani hyvän palvelun takia. Eri asia on se, pääsemmekö yhteisymmärykseen finanssipolitiikasta :)

LAUKKANEN MAURI 16.09.2010 20:53

Korjaan työkseni isojen yritysten takuu laitteita. Minulle soitaa asikas tai laitevalmistaja ja lähetää tarvittavat osat ja rikkinäiset takuu tavarat menee tehtaalle. Mutta sama asia minullakin kuin esim,tässa Adrian korjauksessa jos ei tule osia,tai maahantuoja ei maksa takuutöistä niin eipä siinä minulla tai Adrian korjaajalla paljon valintoja,kun ilman osia tai palkkaa yritys ei pyöri.

LAUKKANEN MAURI 16.09.2010 21:12

Tuossa vielä kopio KULUTTAJAVIRASTON sivuilta,mitä mieltä siellä ollaan;Takuu puolestaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan antama vapaaehtoinen lisäetu. Ta-kuunantaja vastaa auton toiminnasta ja ominaisuuksista takuusitoumuksessa ilmoitetun ajan. Kuluttaja on sopimussuhteessa vain myyjän kanssa. Siksi myyjä on ensisijaisesti vastuussa kulut-tajansuojalain mukaisten virhetilanteiden hoidosta. Myyjä ei voi esimerkiksi velvoittaa kulutta-jaa ottamaan yhteyttä maahantuojaan tai jättää korjauksesta sopimista maahantuojan ja takuuhuol-lon kanssa kuluttajan tehtäväksi. Myyjän, maahantuojan ja valmistajan on sovittava vastuunjaosta keskenään niin, että kuluttajan toiminta ei hankaloidu. Kuluttaja voi sen sijaan itse valita, mihin myyntiportaaseen – myyjälle, maahantuojalle vai valmistajalle – hän valituksensa kohdistaa. Käytännöllisintä ja suositeltavinta kuluttajalle on kuitenkin selvittää asiaa sopimuskumppanin eli myyjän kanssa. Siksi tämän ohjeen lähtökohtana on ollut lähinnä myyjän virhevastuu, vaikka muut-kin portaat ovat kuluttajalle vastuussa virheistä. Myyjä vastaa virheistä – ostaja asianmukaisesta käyttämisestä Auto on kestokulutushyödyke, joka vaatii säännöllistä huoltoa ja hoitoa. Ostajan vastuulla on hoitaa autoa asianmukaisesti ja käyttää sitä ohjeiden mukaisesti. Myyjä puolestaan vastaa autossa ilmenevistä kuluttajansuojalaissa tarkoitetuista virheistä. Myyjän virhevastuu jatkuu takuun jälkeenkin. Kuluttajavirasto Haapaniemenkatu 4, PL 5, 00531 Helsinki puh. 010 19 4700 Sähköposti: posti@kuluttajavirasto.fi Internet: www.kuluttajaviras

LILJEROOS JOUKO 16.09.2010 23:09

Enpäs huomannutkaan. No, täytyy antaa lisää sensuroitavaa. Reilu vuosi sitten tuli tehtyä päätös matkailuauton hankinnasta. Kiersimme tutustumassa aiheeseen muutamassa liikkeessä (Turussa). Saimmekin jonkin verran informaatiota ja esitteitä. Seuraavalla kierroksella kiersimme samat paikat, kyselemällä selvitystä asioille, joita eivät avautuneet esitteistä. Tällöin oli yllättävää, että eivät myyjät tunteneet myymiään tuotteitaan! Seuraavaksi tehtiin päätös, tämä auto ostetaan. Uusi kierros liikkeisiin (2 vaihtoehtoa). Ensimmäisessä myyjä totesi, ettei ehdi ottamaan rahaa vastaan, kun täytyy avata autojen ovet. Toisessa paikassa ei ollut myyjää paikalla laisinkaan. Tunnin odottelun jälkeen lähdimme sieltäkin kotiin. Kysymys ei ollut edes vaihdosta, vaan käteiskaupasta. Sitten joku vinkkasi, katso saksan matkailuauto tarjontaa netistä. Löysin 4 vastaavaa autoa, joiden myyjille lähetin sähköpostikyselyjä. Kolme vastasi ja yhden kanssa tehtiinkin sitten kaupat. Tällöin tuli ostettua samanlainen (uusi) auto, jota olimme suomessakin katselleet. Ainoat erot olivat vuosimallissa, suomalainen 2008, saksalainen 2010 ja hinta saksassa 12000 euroa halvempi. Uudesta autoista joutui maksamaan arvonlisäveron erotuksen 3 % ja saksalaiset vientikilvet. Tietenkin tulivat myös matkakustannukset ja rekisteröinnin suomessa. Kaikki mitä oli sähköpostitse sovittu, piti paikkaansa. Yllätys oli, että mennessämme paikalle, auto oli valmiina kilvissä odottamassa, paperit valmiina.. Olisimme voineet ekan yön viettää siinä, mutta kun hotellihuone oli myös varattuna... Tarina jatkuu. Huomasimme puolen vuoden käytön jälkeen, että auto voisi olla vähän tilavampikin. Poikkesimme Lapin matkalla kuopiolaiseen liikkeeseen. Ajattelimme, että Turkuun ei kannata mennä. Kysyimme ensin pientä huoltotoimenpidettä, joka tehtaan ilmoituksen mukaan piti suorittaa suomalaisessa merkin myyjäliikkeessä. Se ei kuitenkaan käynyt, koska auto oli itse tuotu. Tällöin oli todettava, että ei tällaisesta paikasta voi autoa ostaa. Jos vaikka siinä tulisi eteen jokin takuun perusteella korjattava juttu, varmaan senkin tekemättä jättämiselle keksittäisiin jokin selitys. Joten auto on vaihtamatta edelleen. Tämä on jotenkin hassu toimintamalli. Asiakkaan pitää tulla OSTAMAAN eikä niin, että myyjä tulee MYYMÄÄN. Tosin eipä taida enää olla titteliä myyjä, ne ovat kaikki tuotepäälliköitä tms. Jos nämä auto- ja vaunukauppiaat eivät ole kiinnostuneita maksavista asiakkaista, niin millä ne elävät ja mihin minä rahani tuhlaan?.

LAUKKANEN MAURI 17.09.2010 07:49

Takuu puolestaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan antama vapaaehtoinen lisäetu. Takuunantaja vastaa auton toiminnasta ja ominaisuuksista takuusitoumuksessa ilmoitetun ajan. Näin se menee minullakin,jos myyn jonkun vempaimen MINÄ vastaan siitä takuusta. Minusta asia on yksinkertainen. Jos naapurin kilpaileva yritys on myynyt jonkun samanlaisen vempaimen,niin en minä ole velvollinen vaihtamaan tai huoltamaan sitä!jos asiasta ei erikseen sovita kaupan tehneen myyjän kanssa.

HEIKKINEN JUKKA 17.09.2010 09:53

Kiitos kiitos kaikille "tuesta" ikävän asiani tiimoilta. Kiitos "kuluttajaasiamies" osoitteesta.Kuluttajana tuntee itsensä aika pieneksi, kun takuu ei toimi.Sentään kohtuullisen kallis investointi.Hyvityksestähän ei olla haluttu puhuakkaan. Ihmettelen edelleen, että miksi Adrian tehdas ei laita 1-2 osaa tulemaan, ne kun mahtuisi tulemaan pehmustetussa kirjekuoressa .Kaipa sänkyä edelleen tehdään...Metallimies tekisi osan tunnissa,oikeasta teräksestä, ei "ryssänraudasta" kuten slovakit vissiin ovat teettäneet.Toimitusaika Euroopasta 2-3pvää. Eipä tarvitsisi riidellä ja tällaisia kertoilla.Huonoahan mainosta tämä on, mutta hiljaakohan pitäis olla, kuten eilen illallinen soittopyyntö myyjäliikkeen "toimitusjohtajalta" vastaajani kertoi.Tähän asti herra ei asiaan ole pahemmin puuttunut.Puolisonsa kautta asiaa on kommentoinut. Tämän takuuasian nostaa siksi tiedoksenne, että MUUTOS asuntoautojen ja vaunujen takuu asioihin olisi tultava. Kuvitelkaapa, mikä "kalabaliikki" nousisi, jos hlöautojen takuu asiat olisi näin.

Ps.Myyjäliikkeen "puolestajapuhuja" näyttää olevan jossain kytköksissä ko liikkeen kanssa.Nimellä voi Googlettaa.Toki se hänelle suotakoon, näin demokratiassa kun eletään.Ainakin melkein...Infoilen asian etenemistä. KÄYKÄÄHÄN SUURIN JOUKOIN MESSUILLA ADRIAN OSASTOLLA TAKUUASIOSTA EDUSTAJIA JUTUTTAMASSA!!Kiitos.

VILLA PETTERI 17.09.2010 11:08

Älä ainakaan periksi anna. Myyjän pitää huolehtia varaosien saannin toimitettavuudesta eikä asiakkaan. Ei sellaisia merkkejä pidä täällä myydä missä takuu ei toimi.

Onneksi nämä asiat hoituu automaattisesti pikku hiljaa kun ihmiset kaksi kertaa miettivät tehdäkö kauppaa liikkeen/merkin kanssa jolla on näitä ongelmia. Tietoa vain liikkeelle niin homma korjaantuu itsestään. Itse vaihdoin vaunun autoon ja kiersin kaukaa ne liikkeet mistä näitä juttuja löytyi. En epäile yhtään etteikö kaikilla näilläkin liikkeillä olisi myös menestystarinoita, mutta 50 - 70000e:n kanssa kannattaa olla vähän varovainen ja edes yrittää pelata varman päälle.

Takuuasioiden toimivuutta olen valitettavasti joutunut uudenkin auton kanssa kokeilemaan, mutta toistaiseksi JyväsCaravan on hoitanut hommat todella hienosti ja varaosiakin on tullut Burstneriltä hyväksyttävällä aikataululla. Ko. liike on siis erittäin vahvoilla seuraavallakin kerralla kun auton vaihto tulee ajankohtaiseksi.

KÄRKI KAARLO 17.09.2010 11:15

Olen Jukan kanssa samaa mieltä. olen kuullut luotettavalta taholta, että ko. liike EI ole hoitanut takuu korjauksia kuntoon , niin adrian omistajan on pitänyt mennä toisen liikkeeseen hoitamaan korjaus. @KK.

NIVA MIKAEL 17.09.2010 13:29

Liikkeissä on varmasti eroja takuuasioiden hoidossa. Edellä ketjussa on mainittu positiivisia asioita Jyväs Caravanista. Itse voin yhtyä noihin kommentteihin. Onneksi ei Burstnerissä ole ollut tähän mennessä mitään isompaa mutta ne pienetkin asiat Jyväs Caravan on hoitanut ohi kulkiessa hyvin ja joustavasti. Ehkäpä Burstnerin osalta asiaan vaikuttaa Jyväs Caravanin kohdalla se, että liikkeellä näyttää olevan suorat yhteydet tehtaalle sen tuntemiin vastuuhenkilöihin ja esim. tilaukset kulkevat sähköpostilla suoraan tehtaalle Saksaan. Tällöin maahantuojan välikäsi jää pois ja vastaukset saadaan myös heti. Burstnerillähän ei ole erillistä maahantuontiorganisaatiota Suomessa. Ja eipä se välikäsi nykyisessä EU:ssa oikeastaan tuota paljonkaan lisäarvoa ehkäpä vain lisäkustannuksia ja viiveitä kun osaamista ja kielitaitoa on myös isommilla Caravan taloillakin itselläänkin näiden asioiden hoitamiseen.

SIIRILÄ KARI 17.09.2010 13:31

Vielä tuosta takuuasiasta. On kaksi eri asiaa Takuu ja Virhevastuu. Takuu on tuotteelle annettu "lisäarvo" joka päättyy takuuajan päättyessä. Virhevastuu on tuotteessa oleva virhe, joka voi johtua monestakin syystä. Virhevastuulla ei ole määräaikaa. Jos tuotteessa on virhe esim liian heikko materiaali, niin myyjän/valmistajan täytyy todistaa, että materiaalissa ei ole vikaa. Hyvä esimerkki on autojen nokkahihnat.

SUOMINEN TAUNO 17.09.2010 14:06

Kyllä kokemukset näistä takuuasioista ovat tosiaan masentavia huomioiden kaluston hintatason.

Oma selkeä johtopäätökseni jatkoa varten on kyllä se, että ennenkuin kalustoa hankin, selvitän että myyjällä on sekä halua että kykyä hoitaa takuuasiat. Selvitän sen myös ihan konkreettisesti enkä luoka tyhjiin lupauksiin.

Jyväs-Caravanilla näyttää olevan asiat kunnossa ja sieltä uskaltaisi ostoksen tällä hetkellä tehdä. Selvitin heidän asiantuntijansa kanssa oikein juurta jaksain, miten nämä takuuasiat oikein hoidetaan. Selvityksen jälkeen ei voi kuin todeta, että monilta liikkeiltä puuttuu kertakaikkiaan vain osaamista tai halua opetella. Nämä takuuhommathan ovat oikein hoidettuna liikkeelle liiketoimintaa. Ei niitä kenenkään tarvitse hyväntekeväisyytenä tehdä.

LAUKKANEN MAURI 17.09.2010 21:43

Minusta sillä ei ole mitään merkitystä maksaako tavarara 10000 tai 1000000,koska jos on myyjä niin, johtuen sopimukseta esim. Adrian tehtaan kanssa takuu sisälyy hintaan tai sitten se ei, on ns, vapaaosto,jolloin myyjä on vastuussa koko kaupasta. On vaikea ajatella että Suomalaiset Adrian jälleen myyjät laskuttavat tehdasta,joilla ei varmaaan se homma pysy enää käsissä,keiltä se lasku tulee ja onko se oikeudenmukainen,huomioon ottaen Adrian myynti määrät.

LILJEROOS JOUKO 18.09.2010 09:33

Kaikki edellä kerrotut väittämät pitävät varmaankin paikkaansa. Taas se sana - mutta... Kyllä tuotteen arvolla on merkitystä. Halpis' tuotteiden takuut hoidetaan vaihtamalla laite uuteen, kalliimmat korjataan. Jos "takuu" poikkeaa ns. maan tavasta, se pitää ilmoittaa asiakkaalle. Tällainen poikkeama on kyllä harvinaista tänä päiväna EU:n sisällä. Jos tehdas on valinnut tällaisen markkinointitavan, tuntuu epätodennäköiseltä, ettei se pystyisi "hanskaamaan" takuista johtuvaa laskutustaan. Miten se pystyy yleensäkään hoitamaan liiketoimintaansa. Takuuhan tässä tapauksessa tarkoittaa valmistuksessa tai suunnittelussa tehdyn valmistusvirheen korjausta. Tuntuu, että tämän tyyppiset takuuongelmat johtuvat usein myyjän puutteellisesta ammattitaidosta. Ehkä puuttuu tarvittava kielitaito, tai tekninen osaaminen. Ei osata/viitsitä tehdä asianmukaista takuuraporttia/laskua.

SUOMINEN TAUNO 18.09.2010 09:41

Osuit Jouko täysin naulan kantaan. Tästä nimenomaan on kysymys. Jyväs-Caravanilla kertoivat, että minkään (heidän edustamansa) tehtaan kanssa ei ole ongelmia takuuasioissa, kun ne vain asiallisesti hoidetaan. Näyttää siltä, että tosiaan suuri osa myyjistä ja osa huoltokorjaamoistakaan ei vaan kertakaikkiaan osaa hoitaa takuukorjauksia tehtaan kanssa eikä näköjään asiakkaidenkaan. Jotenkin tulee mieleen se, että onko tässä maassa jo liikaa näitä kauppiaita. Voisi olla parempi, että olisi vähemmän ja vähän laadukkaampia. Ei sitä tämäntyyppistä kalustoa nyt ihan lähikulmalta tarvitse välttämättä saada.

HEIKKINEN JUKKA 19.09.2010 18:47

Lupailin kommentoida asiani etenemistä. Hyvä ystäväni oli käynyt messuilla Adrian osastolla ja siellä oli oltu tietoisia Adriani ongelmasta. Miten asian voisi hoitaa, kellään ei ollut asialle ideaa...MUTTA... "PARHAIMMAN KOMMENTIN" oli eräs Adrialainen antanut: "ADRIAA ei olla tehty Pohjolan oloihin ja siksi ostajan pitäisi suhtautua Adrian vikoihin ymmärtäväisesti"!! Siinä se tuli.Sängyn mekanismi ei kestäkkään suomen pakkasia.Särkyessään sisällä oli noin +22´c.

Onko teille Adrian ostajille sanottu auto/vaunua ostaessanne, että tämä ei ole oikein "talvimalli"???? Eipä ainakaan minulle. Oven pielessäkin tarrassa maininta "Skandinavian Edition"....Pitäisköhän meidän Adrian omistajien nostaa joukkokanne ko. merkin soveltuvuudesta suomen oloihin! Odotellaan , milloin korjaukseen kutsu tulee. Korvausvaadetta asiasta sorvailen. Ja vähä muutakin...

SALONEN MARKKU 19.09.2010 20:16

Messuilta otin adrian jälleenmyyjät mainoksen. On kyllä tehokkaasti markkinoitu merkki Suomessa. Espoo,Hyvinkää,Jalasjärvi,Jyväskylä,Kajaani,Kokkola,Kotka,Kuopio,Lahti,Lappeenranta,Rauma,Oulu,Rovaniemi,Salo,Seinäjoki,Tampere,Turku,Vantaa.18kpl.

WARJONHEIMO DAVID 22.09.2010 13:55

Tässä muutamia huomautksia ja vikoja uudesta Adriasta jonka ostimme 29.10.2008.

Auton vastaanotto 30.10.2008 (tämä oli ensim. Vika, jonka olimme itse aiheuttaneet !!!)Autossa ei ollut saatu nmukaan manuaalia, jonka sitten saimme muutaman päivän kuluttua kun sitä pyydettiin. Lähtö etelään 6.11.2008. Ranskassa 10.11.2008 ajo km. Yht. 1458 Peruutuspeili tippui alas samalla tuulilasiin tuli sisäpuolelle halkeamat noin 2 cm x 2, tiessä oli pieni koroke uuden asvaltin takia. Fiat ei korjaa, koska mukamas ulkopuolisen aiheuttama!!!!!!! 11.11.2008 Oikean puolen tavaraluukun alin lukko ei aukea. Lukko jouduttiin irroittamaan sisäpuolelta ja lyhentämään lukon kieltä joka oli liian pitkä. Lukon vastakappaletta ei voitu siirtää kauemmaksi, koska se oli niitattu kiinni. Vessan lavuaarin hana vuotaa juurestansa tasolle käytön aikana. 21.11.2008 kaikki asunto-osan sähköt poikki. Tarkastettu kaikki sulakkeet, olivat ehjät. Heiluteltu johtoja ja isompia sulakkeita penkin alla ja niinpä taas löytyi virtaa. 4.12.2008 taaimmainen kattoluukku rikki ja TV-antenni poikki. Oma-vika, vakuutusyhtiö maksaa korjaukset. Ilmoitettu heti myyjäliikkeen toimitusjohtajalle asiasta, hän selvitti asiaa ja ilmoitti, ettei ole Adrian korjaamoa Espanjassa, voitte mennä ensimmäiselle caravanliikkeeseen ja korjauttaa se siellä, Kaikki liikkeet mitä löydettiin olivat kiinni, harmi.Olihan joulukuun alkupäiviä -08. 5.12.-2008 Ulkopuolelta tuleva sähkö poikki, Kovan etsinnän jälkeen havaittu, että vaatekaapissa oleva pääsulake oli mennyt vahingossa off asentoon, kytkin suojaamatta. Kengät olivat osuneet kytkimeen. 9.12.2008 Kuljettajan puolelta kylmää ilmaa jalkoihin. 11.12.2008 kuljettajan turvavyön kiinnike palkki halki. 14.12.2008 Tulo Suomeen ja ilmoitus myyjäliikkeen toimitusjohtajalle, että tilaa kiireesti kattoluukun ja tv-antennin on vakuutusyhtiön asia ja vakuutusyhtiö maksaa kaiken laskua vastaan. Lupasi hoitaa ja kiirehtiä asiaa ja lupasi että sitten hoidetaan kaikki takuuasiat. 28.12.2008 Auton kaasulämmityslaite ei toimi, käyty myyjäliikkeessä ja siellä ilmoitus, että Trumatic toimii kaasussa vikaa, maksoin tarkastuksen kitisemättä. Oli tankattu Portugalissa ja ilmeisesti Butaania. Samalla sain selväksi, ettei TJ ollut tilannut kattoluukkua ja Tv- antennia. Oli kuulemma unohtanut asian. Tämän sain tietää soittamalla TJ:lle erikseen ja kysyttyäni ko. asiaa. Tammikuusa 2009 soitin moneen kertaan yritykseen ja tiedustelin kattoluukku asiaa, sain ilmoittuksen ettei ole vielä tullut, se kestää kun tulee Saksasta. Soitin Kabe-Adrialle ko. asiasta 22.1.2009 ja jälkimarkinointijohtaja hoiti asian välittömästi, ilmoitti minulle etteihän sitä luukkua olisi sieltä Saksasta tarvinnut tilata kun niitä on täällä kehä III:lla vaikka kuinka paljon. Hoidettiin heti Caravanian kautta ja kattoluukku sekä TV-antenni asennettiin autoomme 26.1.2009. Kiitos nopeasta palvelusta Hänelle.

Huom. Joulukuussa kun saavuttiin Suomeen, niin jo Saksassa tyhjennettiin autosta kaikki vedet ja kraanat jätettiin auki asentoon. Autoa käytettiin kotona jokapäiväisessä ajossa.

Toinen matkamme uudella autollamme 18.3. – 30.4.2009. (Suunniteltu kestoksi 18.3.-17.6.-09)

Lähtö 18.3.2009 Saksaan Helsingistä, otettu tankkiin vettä klo 13.00. Kiertovesipumppua ei voinut käynnistää koska oli pakkasta ja se heitti heti vedet ulos. Tulo Saksaan 19.3.-09 ja pumppu päälle, havaittiin, että suihkun kraana ja lavuaarin kraanat vuotavat erittäin kovasti. Pumppu käynnistyi aina noin 20-30 sekunnin välein. Ajettiin Polchiin Saksassa koska tiedettiin, että siellä on Adrian liike edelliseltä kerralta. Perille tultuamme havaittiin, että koko liike oli lopetettu. Soitto Kabe-Adrialle että mitä tehdään. Ilmoitettiin reitti minne ajetaan. Pyysin osoitteita GSM-viestillä, koska ei ole taattua nettiyhteyttä. Ja sitähän ei ollut ennen Portugalia. Pariisissa ilmoitin ja pyysin, että me mennään Ranskan Biarritziin ja pyysin sieltä läheltä Adrian korjausliikettä ja lähettämään osoitetiedot GSM- viestillä. Maahantuoja ilmoitti, että ei hän tee sitä kun joutuu naputtamaan niin hirveesti ja lähettää sähköpostilla tiedot. Saapuminen Portugaliin Alcacer Do Saliin ,jossa nettiyhteys ja saatiin tietoa, että Bajonnessa Ranskassa Biarritzin lähellä olisi ollut korjaamo, ajoimme ohi siitä 3 päivää aiemmin. Saatiin teitoa, että lähin korjaamo on Lissabonissa matkaa olisi tullut noin 500 km edes takaisin, ei menty. Uusi osoite saatiin, Puerto De La Santa Mariassa on korjaamo. Ajoimme sinne ja sieltä ilmoitettiin, että odotus viikko- puolitoistaviikkoa ja maksat kaikki itse. Ei jääty odottamaan. Kabe-Adria lähetti kraanat Malagaan, jossa ne vaihdettiin 17.4. Suihkun kraana oli kuitenkin väärä ja lavuaarin kraana asennettu väärinpäin. Korjauksen jälkeen suihkun kraana rupesi jälleen vuotamaan 1-1½ tunnin ajon jälkeen. Olimme jo silloin ajaneet 150 km Sevillaan. Taas WC:n käytön jälkeen pumppu kiinni ja paineet ulos. Maksoimme kraanojen asennuksesta 58 €. (tämä maksu saatiin takaisin Kuopiossa) Tulo Portugaliin Castro Marimiin illalla myöhään. Vettä satoi kaatamalla, lämpötila tippui alas ja olisi tarvittu lämmitystä. Kaasulämmitin ei lähtenyt päälle, ei minkäänlaista valoa kytkimissä. Aamulla kävin läpi sulakkeet penkin alla ja irroitin lämmityksen sulakkeen ,se oli ehjä, painoin takaisin ja hups. Lämmitin toimi taas.? Kummia vikoja !!! Jääkaappi sammuu itsestään vaikka on ulkopuolista virtaa. Tapahtunut monta kertaa. Eri paikoissa.

23.4.2009 vasemman tavaraluukun alin lukko ei aukea , ei sitten millään. Purettaessa autoa 30.4. kotona sain lukon auki. Kyseessä varmaan lämpöreaktio kuumassa ilmassa, lukon kieli ns. laajenee ja sen johdosta ei aukea. Pojat on tehtaalla tehneet liian tarkkaa työtä.

En tässä kommentoi enempää lähetettyjä ja vastaanotettuja sähköposteja ja niitä lukuisia puheluja joita olemme joutuneet lähettämään ja vastaanottamaan.

Keskeytimme lomamme näiden syiden takia ja palasimme takaisin Suomeen 30.4.2009.

Saavuttuamme takaisin Suomeen ilmoitimme heti maahantuojalle ko. viat ja pyysimme että voisimme korjauttaa auton takuukorjaukset lähempänä. Luottamus oli mennyt täysin myyjäliikkeeseen huonosti hoidetun kattoluukku asian vuoksi. Minulle ilmoitettiin Lahdessa oleva Adrian korjaamo, että sinne vaan! Soitokierroksen jälkeen yritys ilmoitti, että aikaa voi löytyä mahdollisesti kuukauden kuluttua. Soitto maahantuojalle, että voidaanko korjauttaa Orimattilassa jossa tiesimme olevan hyvän korjaamon. Se kiellettiin koska ei ole virallinen Adrian korjaamo!

Myyjäliike ei suoranaisesti ole ilmoittanut, ettei korjaa mutta koko ajan on ollut sellaista turhaa viivyttelyä. 13.5. ilmoitus korjauksesta myyjäliikkeeseen, vastauksena tuli että TJ on lomalla 13.-18.5.-09

Ilmoitin maahantuojalle, että ei voida enempää odottaa oma aikataulun vuoksi ja mennään Kuopioon siellä olevan Adrian jälleenmyyjän luokse ja että voisimmeko korjauttaa siellä nämä viat ja pyysin maahantuojaa ilmoittamaan kyseiselle yritykselle tulomme sinne. Saavuttuamme paikalle Kuopioon, siellä ei tiedetty mitään ko. asiasta. Liike ei suostunut tekemään takuukorjauksia, koska auto oli ostettu muualta. Otimme korjaamohenkilön kanssa yhteyttä maahantuojaan, joka sitten kielsi korjaukset ja ilmoitti, että ne täytyy suorittaa myyjäliikkeessä.

Nyt me oltiin hankalassa tilanteessa lomakausi oli alkamassa, matkaan pitäisi päästä mutta korjaukset viivästyvät edelleen. Jotta hermot ei mene lopullisesti , niin vaihdoimme auton 2004 malliseen Hymeriin ja sen kanssa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa tähän päivään saakka, lähdemme sillä etelään 28.9 via Baltican kautta, AJETTU SILLÄ NYT YHT. 25000 KM. Niin hyvät caravaanarit ostakaa vaan, ostakaa TUOTSA a.LLA alkavaa merkkiä. Muuten Lahden karavaanarimessuilla en jostakin syystä mennyt Adrian osastolle!

KLEMETTI SEPPO 24.09.2010 18:46

Muutama "maanantaipäivän" vika on itse Adriatikin 573 kopassa ollut oston jälkeen ja takuu/myyjäliike on korjannut ne moitteettomasti. Ei minkäänlaista ongelmaa ole ollut. Väittäsin, että vastuista pakoileminen on itse myyjäliikkeen vika eikä itse Adriatikin tehtaan, saati maahantuojan. Vuoti minunkin autossa suihkun vesihanat ja itse hanoissa ei ollut vikaa. Putkien juurusmutterit olivat löystyneet.Kiristin ne ja sen jälkeen ei ole tullut tippaakaan vuotovettä. Matkailuautot ja vaunut, olipa ne minkä tehtaan tahansa tekemiä, vaativat käsittelyssä hellää kättä. Ei niitä ole painon takia tehty turhan raskaista materiaaleista. Eli monesti vikojen synty johtuu käyttäjästä itsestään.

SUOMINEN TAUNO 25.09.2010 11:00

Jaaha, ja kukahan se lienee Adrian maahantuoja. Tällaista tarinaa löytyi Adrian nettisivulta Suomea koskien:

heinäkuuta 2001 Ruotsin, Suomen ja Norjan maahantuonti siirtyi keskitetysti Ruotsalaiselle Adria Caravan AB:lle. Yhtiö kuuluu Kabe konserniin ja toimii itsenäisenä yhtiönä uusissa tiloissa Tenhultissa, 10 km Jönköpingin keskustasta. Suuret modernit tilat toimivat myös Skandinavian keskusvarastona josta varaosalähetykset lähetetään viikoittain myös Suomeen.

Kabe-Adria Oy Jo 1990 luvun alussa perustettu Kabe Matkailuvaunu Oy on 1. tammikuuta 2002 alkaen toiminut nimellä Kabe-Adria Oy. Kabe-Adria Oy on Pohjoismaissa alan suurimman konsernin eli Kabe Husvagnar Ab.n tytäryhtiö. Kabe–Adria Oy kuuluu harvoihin matkailuajoneuvoja maahantuoviin yrityksiin, joilla on laatukäsikirja.

KABE-ADRIA OY Sibeliuksenkatu 15 FIN - 04400 Järvenpää Tel: + 358 20 7414484 Fax: + 358 9 2795 2031 Email: info@kabeadria.com www.kabeadria.com

Järvenpäässä, jossa itse asun, olisi tämän mukaan Adrian maahantuojan toimisto. Pitääpäs käydä tuo osoite vilkaisemassa. En kyllä muista siellä koskaan mitään tuollaista liikettä nähneeni.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.