Meinas karata Transitista takapyörä.

JUUTI ERKKI 14.09.2010 22:17

Vaimoni oli palailemassa takaveto Transit alustaisella vm.2006 Dethleffs Forterolla kotiinpäin. Heinolan paikkeilla kuului kolahdus perästäpäin. Hän pysäytti moottoritien laitaan ja kiersi auton ympäri tutkien renkaat ym. eikä havainnut mitään erikoista. Lähti sitten jatkamaan matkaa. Pari kilsaa ajettuaan peräpää alkoi vaappua ja ravistaa. Pysäytti taas ja huomasi, että oikea takapyörä on omituisessa asennossa ja enää yhden pultin varassa. Hinausauton lavalla Heinolaan korjaamolle, jossa paljastui, että joku älykääpiö, kenenkään turvallisuudesta piittaamaton tunari, auton aikaisempi omistaja oli vaihtanut Fordin alkuperäisten ns. booripulttien tilalle tavalliset kuusiokolopultit ja vielä yrittänyt hitsaamalla lukita niitä jarrurummun sisältä. Ne oli katkeilleet yksi tai useampi kerrallaan. Toiseltakin puolelta oli jo yksi pultti katkennut. Entä jos tämä olisi tapahtunut mutkaisella tiellä ja auto olisi syöksynyt rekkaa päin. Tässä surevana leskenä tätä kirjoittelisin. Sen jälkeen olisi taatusti tutkittu, kuka oli tuon turaamisen tehnyt. Ja myös joutunut siitä vastuuseen. Olkoon tämä varoittavana esimerkkinä. Älä koskaan äläkä missään tilanteessa mene korjaamaan auton turvallisuuteen vaikuttavia rakenteita muuta kuin asiaan kuuluvilla osilla. Ja jos et itse tiedä, jätä homma ammattilaiselle. Kaikesta huolimatta mukavaa ja turvallista Caravan syksyä kaikille.

SALONEN MARKKU 14.09.2010 22:48

Poliisiasia?

TUPPURAINEN PETRI 15.09.2010 00:21

Poliisiasia?

Ei kannata. Mieluummin kannattaa kysyä lausuntoa/päätöstä vakuutusyhtiöstä. On nimittäin niin, että vakuutusyhtiön sana on laki tässä maassa. Kun vakuutustarkastaja ja vakuutusyhtiön lakimies on puhunut, niin esim. poliisin todistuksella ei ole mitään mitään virkaa. Tätä mieltä on mm. Liikennevahinkolautakunta. Toisaalta tuosta lautakunnasta voi olla tietysti montaa mieltä koska heidän nettisivuillaan lukee näin, "Lautakunnan toiminta rahoitetaan liikennevakuutuslaitoksilta perittävillä maksuilla." Eli näin "maalikon" silmissähän on silloin täysin puoluellienen laitos koska vakuutusyhtiöt pitävät maksuilla sitä pystyssä.

Ja miksikö olen tullut tähän johtopäätökseen. No, on nimittäin oma kohtaisia kokemuksia hiljattain sekä vakuutusyhtiöstä sekä tuosta liikennevahinkolautakunnasta. Poliisi on valmis tulemaan oikeuteen todistamaan erästä tapahtumaa mutta se ei kiinnosta vakuutusyhtiötä eikä tuota liikennevahinkolautakuntaa. Tämän takia en ole enää vakuutusyhtiö Pohjolan asiakas enkä kohta myöskään Autoliiton jäsen. Tuosta Autoliitosta pitää vielä tarkistaa se, että onko tämä toimitusjohtaja Pasi Nurminen sama kuin mitä istuu tuossa liikennevahinkolautakunnan jäsenenä. Jos on, niin sitten loppuu myös autoliiton jäsennyys. Nimittäin meikäläisen oikeus tajuntaan ei mahdu se, että Poliisin sanalla ei olisi tässä maassa mitään virkaa??

Ja sitten niihin loppu kysymyksiin. Moni tietysti kysyy, että miksi en haasta Pohjolaa oikeuteen? Tokihan sen tekisin vaikka heti mutta se maksaa, mutta köyhällä ei ole varaa siihen. Ja jos rahoittaja löytyy, niin mennään oikeuteen vaikka heti. Tapauksesta löytyy siis Poliisin todistus sekä loistavat valokuvat tapahtumasta jotka kertovat enemmän kuin "tuhat sanaa" ;)

HAAPANEN TIMO 15.09.2010 14:55

Mitä kummaa on tapahtunut alkuperäisille pulteille?

SUOMI SEPPO 15.09.2010 15:41

Pyörän pulttien jälkikiristys jäänyt väliin. Varsinkin jos on paripyörä. Pultit leikkautuneet poikki, @seppo

JANHONEN MATTI 15.09.2010 15:54

Oletus 1. Hyvinkin voi olla niin, että alkuperäiset pultit on vahingoittuneet vakkapa heikon mutterin kiristyksen seurauksena. Oletus 2. Kun alkuräisiä ei ole ollut saatavilla pyöränpultit on korvattu sileillä pulteilla ja jotta ne ei kiristettäessä läpipyöri (boorit puuttuu) ne on heftattu kiinni. Silloin kun käytetään siloisia pultteja napaan on sorvattu olake, johon piltin kanta vastaa ja estää pulttien läpipyörimisen. Olipa pultit boorillisia tai siloisia niiden tulee olla niin mittatarkkoja, että saa paikallen vain lyömällä. On syytä epäillä täyttääkö nämä korvaavat pulttin tätä vaatimista.

Oletus 3. Nämä uudetkin pultit on jätetty löysään tai rakenne on väärä ja pultit on pääseet sen vuoksi löystymään ja siitähän seuraa ennemmin tai myöhemmin mainitunlainen vahinko.

Kenenkä syy? Alkuperäinen syyllinen on se pielavetisen tekijä. Ei noin saa tehdä. Mutta jos niitä pultteja on sen jälkeen moneen kertaan avattu ja kiristetty (mahdollisesti jätetty löysään) niin sitten juttu kyllä mutkistuu.

TIENHAARA ERKKI 15.09.2010 16:01

Kannattaa olla tarkkana, varsinkin kun pyörä on ollut irti, mulla kokemus VW LT/MB Spinter jälkikiristys erittäin tärkeä.Molemmissa pulttien löystyminen mahdollista.

SALONEN MARKKU 15.09.2010 16:17

Asiahan on täysin selvä! Korjaajatunari ei ollut hankkinut alkuperäisiä tai vastaavia pultteja, vaan oli " vähän säästellyt" tajuamatta tekniikasta, puhumattakaan lujuuksista mitään.

JUUTI ERKKI 15.09.2010 19:33

No niin. Hesan keikalta palatessani kävin Heinolassa katsastamassa tilanteen. Ransu on siellä vielä purettuna ja odottaa oikeanlaisia osia. Tähtisillan Autossa ollaan asioista hyvin perillä. Kertoivat, että Transitin tuohon perämalliin ei saa vaihtaa minkäänlaista pulttia rikkoutuneen tilalle, ei edes alkuperäistä booripulttia. Tarkoittaa sitä, että jos pultit sorvautuvat pilalle esim. jälkikiristyksen unohduttua tms, koko jarrurumpu on vaihdettava. Rummussa on silloin kaikki uudet ja oikeanlaiset pultit paikallaan. Auto on ollut meillä vasta pari kuukautta, eikä pyöriä ole irroitettu sinä aikana. Myyjäliikkeessä sanoivat, että auton entinen omistaja oli kehoittanut kiristelemään pyöränpultteja. Ne kuulemma saattavat löystyä. Tein sen, ennen kuin läksimme pihasta. En tässä vaiheessa tiedä, mitä alkuperäisille oikein oli tapahtunut. Sen kuitenkin tiedän, että nuo korvatut pultit eivät täytä mitään vaatimuksia. Minunkin mielestäni perimmäinen vastuu on tunarikorjauksen tehneellä korjaamolla. Ei noin saisi suostua tekemään, vaikka asiakas pyytäisi ja rukoilisi. Siinä leikitään ihmishengillä.

SUUMÄKI HEIKKI 16.09.2010 10:21

Miten on auton myyneen liikkeen vastuu?? Hekuli

JUUTI ERKKI 16.09.2010 22:18

Onko muuten kellään vastaavanlaisia kokemuksia Transitin pyöränpulttien katkeilemisesta. Miten voisi ehkäistä ? Alla Italialaiset aluvanteet. On kuulemma katkeillut aikaisemminkin. Sain tänään selville. Maksaja on nyt onneksi löytynyt, eli tunarikorjaamo. Miten jatkossa, vaihdanko peltivanteisiin, vai koko auton Tähtikeulaiseen ? Niistä meillä on kuitenkin yhteensä lähes kolmen miljoonan kilometrin kokemus ammattiliikenteessä -96 lähtien. Onhan niissäkin vikansa, mutta ei mitään näin hengenvaarallista.

GRÖNLUND JORMA 17.09.2010 12:43

Ei ole Transiitin vika jos pyöränpultit katkeaa. Ne on kenties joskus kiristetty jollakin ilmakoneella liian tiukkaan. Sitten korjattu väärin. Kummallista että kaikki pultit ja molemmin puolin. Minulla vm. -87 Transit ja hyvin on pultit kestäneet, eikä koskaan ole löystyneet. Vasemamlla puolella autoa on vasenkätiset jengat. Tuppaavat ajaessa kiristymään. Auki otettaessa pitää ottaa metrinen jatkovarsi hylsyvääntimeen.

AHOLA JARI 17.09.2010 18:22

Tulipahan sellainen lukemastani mieleen, että mahtavatkohan pyörän mutterit olla aluvanteisiin oikeat (kartio/reiän tuki)?

Ettei vain olisi peltivanteen mutterit käytössä? Onkohan vanteen keskireikä liian väljä? Onkohan vanteen reikäjako millilleen oikea - mulla aikoinaan vaunussa ed. om. toimesta jonkun ranskiksen vanteet aavistuksen väärällä jaolla, oli vähän outo kiristää..

2007 paripyörällisessä on ainakin pultit tuhtia ja mutterit kartiottomia, huom. keskireikä 138 mm http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/takajarru.jpg

LEHTONEN VEIKKO 18.09.2010 16:01

Aluvanteiden kanssa on olatva tarkkana. Yleensä vannesarjan kanssa tulee siihen sopivat pultit/mutterit. Kun pyörät asennetaan alle, ne on kiristettävä momenttiavaimella. JOnkin verran ajoa ja sitten pyöränpulttien tarkistus, ja jälleen momenttiavaimella. Syytä on myös tarkastaa vanteita hankittaessa että keskiöreikä on sopiva tai mukana on soviterenkaat. Ostiin kevällä omaan Ducato alustaiseen Fendtiin aluvanteet ja niiden mukana tuli pulttisarja juuri noiden vanteiden kartioita varten. Vanteeni ovat saksalaiset Tomasonin kaapeille tarkoitetut vanteet.

GRÖNLUND JORMA 18.09.2010 22:56

Keskireiästä puhutaan kovasti jotenkin merkittävänä asiana?

Ei mulla Transitissa keskireiällä ole mitään merkitystä pyörän kiinnityksen suhteen, koska se keskireikä on varmaan 20cm ja pyörien napa paljon pienempi.

TIENHAARA ERKKI 19.09.2010 11:25

Keskireiän merkitys on tärkeä, koska se keskittää vanteen var- masti oikein, samalla keskireikä osallistuu kuorman kantamiseen. Jos keskireikä on väljä, tulee varmasti eteen pulttien katkeamis ta, mahdollinen laakerivaurio, pahimmillaan koko napa karkaa omille teilleen.

TIENHAARA ERKKI 19.09.2010 11:30

Keskireiän tulee tukeutua navassa olevaan ulokkeeseen, l,keski- reikä voi olla suurenpi kuin navan halkaisia, mutta siitä huoli- matta siellä pitää tukevs uloke.

VALTONEN MARTTI 19.09.2010 17:10

Tästä aiheestahan vasta oli pitkä keskusteluketju,en nyt löytänyt sitä,mutta eikös se ole niin,että aluvanteen keskittää keskireikä ja teräsvanteen pultit/mutterit.Näin se on ainakin h-autoissa.MV

TIENHAARA ERKKI 19.09.2010 18:00

Ei ole väliä onko vanne terästa/alumiinia, aina keskityksen tu- lee tapahtua keskireiän mukaisesti pyörän napaan. Keskireiän idea on olla tiukka, jolloin vanteella on suora tuki pyörännapaan, pul tit ovat sitomassa tämän kokonaisuuden nippuun. Pyöränpultit ei- vät kestä yksinään ajoneuvon aiheuttamia voimia.

LAHTI ANTTI 19.09.2010 18:09

Miten oli esim. vanhan kuplavolkkarin vanne? Keskireikä n.25cm. Eikä kaikissa nykyautoissakaan keskireikä ole tiivis napaan.

PITKÄAHO JUKKA 19.09.2010 18:37

eipä tulis mieleenkään laittaa kuplan vanteita nykyautoon, on sentään painot ja nopeudet eriluokkaa nykyään.Olipas se 508 mersun etupyörän laitto aikanaan vaikea homma kun siinäkään ei ollut keskittävää ohjuria vanteessa, tahto jäädä pompottamaan.

HALMEENMÄKI JUHANI 19.09.2010 18:55

Taisi 30-luvulla kun tuo Kupla suunniteltiin olla hieman erilaiset olosuhteet & vaatimukset, onneksi...

TIENHAARA ERKKI 19.09.2010 19:22

Missä nykyautossa vm 80 ja nuoremmat on sellaiset levypyörät joi- den keskireikä on tehtaanasennuksena suurempi kuin navan ohjaus- sorvaus? Tätä samaista koneistusta käytetään myös jarrulevyjen/ rumpujen keskitykseen? Kuplassa oli viisipulttiset vanteet ilman keskitysreikää, mutta suorituskyvyn parantuminen toi mukanaan ne- lipulttiset vanteet mukanaan tiukka sovitus napaan keskireiän a- vulla.

JUUTI ERKKI 19.09.2010 20:26

Vastauksia muutamiin kysymyksiin: Aluvanteiden keskireikä ok, eli tiukka. Talvipyörien, (alkuperäisillä Fordin teräsvanteilla) pyöränpulttien reijät ovat ilman kartiota ja mutterit ns. tasomuttereita. Näissä aluvanteissa on pultin reijissä kartiot ja myös mutterit ovat kartio tyyppiä. Eli Transitiimme on vaihdettu alkuperäisestä poikkeavat vanteet. Pulttijakoa en ole vielä päässyt tarkastelemaan, onko se juuri millilleen oikea. Auto nimittäin odottaa yhä osia Ruotsista ja Saksasta. En oikein usko minäkään, että alkuperäisten pulttien katkeilu joskus aiemman omistajan aikaan on Fordin vika. Sen on pitänyt johtua ehkä noista epäsopivista osista. Tapa, jolla se sitten tursittiin väliaikaisesti kokoon ja laitettiin maailmalle on täysin tuomittavaa ja vastuutonta. Alkuperäisten pulttien tilalle oli siis laitettu kuusiokolopultit ja yritetty hitsaamalla lukita niitä jarrurummun sisältä.

TIENHAARA ERKKI 19.09.2010 20:46

Pyöränmuttereina on käytetty/käytetään muttereina tasakantoja,mut ta muttereiden alla yleensä on kartioaluslevyt. En tunne lähemmin Fortsonin tapaa kiinnittää pyörät, mutta olen sitä mieltä, että alunperin on jokin tapa keskittää/tukea levypyörä napaan.Siinä vaiheessa, kun legot levis voi olla vaikeuksia sisäistää tehtaan alkuperäistä tapaa/halua kiinnittää pyörät.

SUOMI SEPPO 19.09.2010 21:02

Käsittääkseni kartio (puolipallo) pultit/mutterit keskittävät levypyörän. Tasapäisessä keskittää keskiö. Mutterin/pulttien aiheuttama puristus/kitka pitää levypyörän paikoillaan eikä leikkausvoima. Mikäli levypyörä ei ole pulttien alta joustava (vaan tasainen) niin on hyvin tärkeätä että kiristetään pultit momenttiin ja suoritetaan myös jälkikiristys (n. 500 km jälkeen). @seppo

JUUTI ERKKI 19.09.2010 21:03

Juuri näin on meilläkin paripyörä-Sprintereissä. Leveäkantaiset tasomutterit, joiden alla kartioaluslevyt ja vanteissa kartioistukat. Transitissamme keskitys alkuperäisissä vanteissa on pelkästään keskireijän varassa. Pulttien reijissä ei kartioita, eikä rikkoja.

VALTONEN MARTTI 19.09.2010 22:15

SS on lähes oikeassa,mutta levypyörän ollessa joustava,silloin on tuo momenttiin kiristys tärkeä,ettei kiristetä sitä joustoa pois sillä se pitää mutterit/pultit kiinni.Näin ainakin h-autoissa.MV

TIENHAARA ERKKI 19.09.2010 23:09

Tästä aiheesta kirjoittelu on ollut hyvin vivahderikasta, mutta alkukysymys, miksi pultit katkesivat? Kirjoituksen aloittaja syyt ti pulttien vaihtajaa, mutta hänen kirjoituksestaan myös todettiin vanteiden käymättömyys. Alkuperäinen syyllinen tähän episodiin on epäkuranttien vanteiden hankkija. Jos väite alkupe- räisten pyörien kiinnityksestä pitää kutinsa on kyseisten alumii- nivanteiden kiinnitys tapa väärä, koska pultit joutuvat suurem- malle rasitukselle keskiötuen puuttumisen takia.

JUUTI ERKKI 19.09.2010 23:22

Ei sieltä mitään keskiötukea puutu niistä aluvanteista. Keskiöreikä on ok ja tiukka. Ainoat erot alkuperäisiin Fordin teräsvanteisiin on pyörän mutterit ja kartioistukat vanteissa. Alkuperäisissä tasomutterit ilman kartioita ja aluvanteissa kartiomutterit ja kartioistukat vanteissa.

TIENHAARA ERKKI 20.09.2010 00:04

Ei minua kiinnosta miksi korjaus petti, sillä ei tämän ongelman ratkaisu ole sen pohtiminen. Nykyisen omistajan(ainakin jos oli- sin itse)lähtisin selvittämään miksi alkuperäiset pultit ovat katkenneet. Se että valmistaja kieltää alkuperäisten pulttien vaihdon todistaa ongelman olemassaolon, tai ainakin tavan rahas taa.

TIENHAARA ERKKI 20.09.2010 00:27

Vaikka vanteiden mukana on tullut mutterit, niin onko varmaa et- tä kyseiset vanteen on hyväksytty tähän autoon? Pieni epäilys pyörän pultit ovat alunperin liian lyhyet, jonka takia ne on kat kenneet ja sitten tehty halpa(korjaus)miina.

SALONEN MARKKU 20.09.2010 08:15

Ongelma tuntuu olevan vain yhdessä pyörässä. Pultit ovat siinä mielessä paremmat , kun niitä voi ostaa pidemmät, mikäli aluvanne on paksumpi. Tuli sellainen yksinkertainen vaihtoehto mieleen>- aikanaan on mennyt väärän kiristystavan takia kierteet ja pyörä ei ole kiristynyt tasaisesti kunnolla, on päässyt löystymään ja ehkä mennyt pultti-pultteja katki. Tämähän jo tiedetään että korjaus olisi maksanut yli kipurajan ja tehtiin patentti. Omatunto kuitenkin vaivasi ja annettiin vihje että kiristyksen muodossa kannattaa seurata tilannetta.Onhan saatettu myös kolaroida...kannattaisiko tehdä nelipistemittaus. Paljonko uusi jarrurumpu maksaa?

JUUTI ERKKI 20.09.2010 21:31

Kaima hei ! Minua kinnosti kovastikin se, että kuka oli korjannut näin ja miksi(niin varmaan sinuakin tuossa tilanteessa). Sen jälkeen, kun olin selvinnyt alkujärkytyksestä ettei käynyt pahemmin. Se kiinnosti siksi koska lasku nyt oikein tehdystä korjauksesta tulee olemaan parin tonnin luokkaa. Tämän keskustelun päätarkoituksena on selvittää miksi alkuperäiset pultit on pettäneet ja ettei niin pääsisi jatkossa käymään meille eikä kenellekään muullekaan.

PALIN MATTI 21.09.2010 13:17

"TIENHAARA ERKKI Ei ole väliä onko vanne terästa/alumiinia, aina keskityksen tu- lee tapahtua keskireiän mukaisesti pyörän napaan. Keskireiän idea on olla tiukka, jolloin vanteella on suora tuki pyörännapaan, pul tit ovat sitomassa tämän kokonaisuuden nippuun. Pyöränpultit ei- vät kestä yksinään ajoneuvon aiheuttamia voimia."

Muisteleppa Erkki vanhoja kuplavolkkarin ja Saabin renkaita, missä oli suuri aukko siinä valssin keskellä. Laajalla kehällä oli siinä ympärillä viisi kiinnityspulttia, jotka keskittivät renkaan.

Ja Ranskalainen viljeli aikoinaan kokonaan keskireiättömiä pyöriä. Renussakin oli vain kolme pulttia per pyörä, eikä nekään olleet edes kartiokeskitettyjä, vaan sellainen soikea prikka oli pyöränmutterissa kiinni.

Niin että se siittä napakeskittämisestä.

Alumiinivanteissa on koneistettu keskireikä, joka hoitaa pyörän keskittämisen. Peltivanteitten reikää ei ole koneistettu, vaan on se valmistusprässäyksen jäljiltä, eikä siis mikään keskittävä elementti.

ASIKAINEN MATTI 21.09.2010 13:34

Vv. 1970-1997 omistin maasturin Toyota FJ55, jonka renkaat eivät menneet tasapainotuskoneen keskireikäkiinnityksellä tasapainoon. Ne piti tasapainottaa aina pulttikiinnityksellä, jotta tulos olisi ollut kelvollinen. Peltivanteen keskireikä ei aina välttämättä ole keskellä prässin jäljiltä.

TIENHAARA ERKKI 21.09.2010 15:34

Palinille kysymys, jos vanteen keskireikä peltivanteessa on koh- tuu tiukka, niin miten sä saat pyörän keskitettyä kohdalleen, jos se ei muka ole keskellä. Eli, mistä sä tiedät ettei se ole keskel lä? Sitten vertaus kuplan vanteisiin, samallaisia vanteita oli muissakin rakkineissa, varre, kukkopilli(goggomobil), mitä teke- mistä vanhoilla ratkaisuilla on tämän hetken vekottimiin? Niinä aikoina kun noi vehkeet oli pop, nopeudet, tiet, tieto paremmas- ta oli tulevaisuutta. Tässäkin foorumissa on tullut selväksi se ettei pääasia ole pääasia, vaan sivuasia on pääasia. Lopetan kai- kenlaisen kommentoimisen tähän

HALMEENMÄKI JUHANI 21.09.2010 18:00

"Ja Ranskalainen viljeli aikoinaan kokonaan keskireiättömiä pyöriä. Renussakin oli vain kolme pulttia per pyörä, eikä nekään olleet edes kartiokeskitettyjä, vaan sellainen soikea prikka oli pyöränmutterissa kiinni."

Ja nimenomaan se soikea kartiomallinen prikka keskitti, nopeuksille joita silloisella kalustolla ja tiestöllä ajettiin ihan riittävän hyvin...

"Peltivanteitten reikää ei ole koneistettu, vaan on se valmistusprässäyksen jäljiltä, eikä siis mikään keskittävä elementti." Ainakin BMW, MB, PSA ja Toyota peltivanteetkin ovat keskittäviä. Tervetuloa kokeilemaan kohta kun alkaa renkaanvaihtorumba, saat helposti hiet pintaan irrottelussa!

VALTONEN MARTTI 25.09.2010 18:59

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1727103&ref=lk_is_ko_1

VALTONEN MARTTI 25.09.2010 19:00

Olikohan tuokin Transiitti...

NYYSSÖNEN KAJ 25.09.2010 20:34

Pyörän irtoaminen liittyy usein myös siihen että vuosia on vedetty hampaat irveellä (0momentti) renkaat kiinni. Tuloksena että kierretappi vähitellen pettää jarrurummusta seurauksena pyörän karkaaminen.

Ei ole harvinaista 40% ylikiristys kun ei käytetä momenttiavainta ei tiedetä tuon taivaallista mihin momentiin pyörä tulee kiristää.

Minulla matkailuauton alustana on Volvo B10M 12R22,5 renkaat tai 315/80 22,5 rengas vanteineen painaa 100kg kiristysmomentti on 625 Nm ja vaatii silloin jälkikiristyksen. 700 Nm suositellan ilman jälkikiristystä.

VALTONEN MARTTI 26.09.2010 13:20

Mitä tuo vastaa kilopondeina...onko 62,5 ja 70,0 kp,jos on niin nehän on noin 7-kertaiset h-autoon verrattuna.Ite käytän myös AINA momenttiavainta.MV

NYYSSÖNEN KAJ 26.09.2010 16:46

Martti muunnos meni oikein 700Nm on 0,101*700 = noin 70 kpm.

Vuosia jatkunut ylikiristys ennemmin tai myöhemmin katkoo pultit tämä on useamman kerran ollut liikenteessä syy pyörän irtoamiseen.

Menneinä vuosina oli kiristysohjeena että hyvin ovat kiinni kun 100kg ukko hyppii 1m pikän vääntövarren päällä.

Volvo B10M on hyvä matkailuauton alusta, silloin saat oivan takateltan!

LAHTI ANTTI 26.09.2010 17:00

Siis ainoastaan 5 kertaa tiukemmalle kuin mulla autossa.

NYYSSÖNEN KAJ 26.09.2010 17:20

Rengaspaineet ovat sitten liki samat eessä 12R22,5 9bar takana 2x12R22,5 8,5bar. Ite en ole kertaakaan vaihtanut rengasta, aina olen kutsunut rengasliikkeen työhön.

JUUTI ERKKI 03.10.2010 20:37

Loppulitviikki. Olen tullut siihen loppupäätelmään, että Transitin taka-akselin ja pyörien kiinnitys on hieman erikoinen tässä painoluokassa (kokonaispaino 3500 kg). Se toimii ja on järeän oloinen, mutta äläpä mene muuttamaan Henry Fordin alkuperäistä tasomutterikiinnitystä kartiomuttereihin. Näin oli tässä meidän tapauksessa aikaisemmat omistajat tehneet. Sen jälkeen alkoivat ongelmat. Alkuperäisten teräsvanteiden ja tasomuttereiden kanssa ei mitään ongelmia. Fordin liikkeestä kysyin ja Transitiin on myös saatavilla alkuperäisillä tasomuttereilla kiinnitettäviä aluvanteita. Sitä paitsi varsin kohtuuhintaan. 1281,00 € koko sarja Nokian renkailla. Sellaiset varmaan pistän tilaukseen. Korjauslaskun 1920,00€ maksoi kokonaisuudessaan luvattoman korjauksen tehnyt korjaamo. Pari reissua on jo tullut tehtyä ja luottamus pikkuhiljaa palautuu hienoa matkailuautoamme kohtaan. Toivottavasti tästä keskustelusta on ollut jollekulle karavaanariystävääle jotakin osviittaa. Kiitos myös rakentavista kommenteista kaikille. Juutin Eki.

HYRKÄS KARI 09.10.2010 14:46

Mikä se on oikea kiristysmomentti Transit -09 Paripyörät takavetomalli,peltilevypyörät, sillä kohta olisi renkaat vaihdettava. Mahtaako omalla tunkilla saada vaihdettua kun meni hallitunkki juuri rikki.

NYYSSÖNEN KAJ 10.10.2010 08:28

Tämän päivän HS paripyörä irtosi ja teki tuhojaan. Uutisesta ei selviä varmuudella että lähtikö irti jarrurummun kera vai katkesiko rengaspultit.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Irronnut+rengas+suisti+toisen+auton+ojaan+ja+teki+rei%C3%A4n+navetan+sein%C3%A4%C3%A4n/1135260751153

SALONEN MARKKU 10.10.2010 08:45

Minulla oli aikoinaan MBlinja-auton alustalle tehty asuntoauto. Siinä muistiin jäänyt vika oli että pyörän pulteista meni kierteet ja pyörä löystyi.Momentteja en varmistanut, mutta kireelle vedin. Kiersin kuorma-autopurkaamot pultteja etsien (olivat melko kalliita uutenakin).Pultteja oli aina varalla ja kiristelin niitä melko usein. Kaikki pyörät ei ollu ongelmallisia.Kun purkuri sanoi ettei tee alle 20 000mk kauppoja, siirryin vaivihkaa pakettiauto alustoihin. Että myös raskaan kaluston vika...ja tuhot sen mukaisia.

SALONEN MARKKU 10.10.2010 09:04

Kyse oli paripyöristä(ongelmat) tässä MB asuntoautossa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.