CARTHAGO CHIC Paras talviauto

KOIVUPURO PEKKA 07.09.2010 11:31

Kyllä voi estoitta Carthagoa kehua, rakennehan on omaa luokkaansa verrattuna melkein merkkiin kuin merkkiin ! Eristeenä on (sininen) foam , ei uretaani kuten muutamissa muissa ja seinän sisäpinnassakin on pelti eikä mikään 2mm vaneeri ! Oikein toteutettuna Alden nestelämmitys tai Truman ilmalämmitys jakaa lämmön todella tasaisesti joka paikkaan ja tuon pellin merkitys sisäpinnan materiaalina korostuu,koska se johtaa lämpöä noin 50 kertaa paremmin kuin esim. vaneri ja jos nestepatteri on seinän vieressä niin vaneriseinäisessä autossa seinä lämpiää noin 10 cm molempiin pinnan suuntiin, mutta koska pelti johtaa lämpöä hyvin niin patterin antama lämpö tuntuu Carthagossa metrien päässä seinän pinnassa eli yksinkertaisesti sanottuna ihminen aistii kehollaan auton erittäin tasalämpöisenä ! Lisäksi auton oikein rakennettu kaksoispohja tekee lattiasta erittäin lämpimän ja kaikki tekniikka on välipohjassa eli esim. vesitankit eivät jäädy edes 40 asteen pakkasessa ! Kaksoispohja rakenne myös estää takarenkaiden aiheuttaman usein kovankin melun kantautumisen asuntoosaan ja merkittävä osa auton hiljaisuudesta ajossa johtuukin tästä, toki hyvin rakennetut kaapistot ja sisäseinissä olevä huopamainen kangas vähentävät tuota muuta ääntä ja tekevät hyvän akustiikan paikallaam olessakin ! Carthagon käyttämät kattoluukut ja kaikki muutkin komponentit ovat markkinoiden parhaasta päästä eli esim. kattoluukut ovat ns. talvimallia jotka eivät hukkaa lämpöä hataruudellaan ja siten aiheuta vedon tunnetta kuten useimmissa autoissa pakkaa olemaan! Integroiduissa Carthagon malleissa on ihan riittävän hyvin eristetty moottoritila ja nyky koneet ovat myös hiljaisia eli koeajossa huomaat varmaan sen että kierroslukumittaria tulee vilkaisseeksi että onko auto edes käynnissä !
Tuo mainitsemasi 4.2 F on varustettu joko Aldella tai Truman lämmittimellä ja molemmilla pärjäät hyvin Suomen talvessa ! Ainoa muutos jonka itse olen muutamaan nestelämmitteiseen Carthagoon toteuttanut on takasängyn patjan alle ilmankierron parantaminen ja takaseinälle parin patterin lisääminen ja nekin oikeastaan vain siitä syystä että voidaan yön ajaksi pudottaa muun auton lämpötilaa parilla asteella ja takasänky on mukavan tasisen lämmin ! Suosittelen sinulle autoa lämpimästi!

KOIVUPURO PEKKA 07.09.2010 11:32

Niin tämä viesti oli tarkoitettu tuohon Puumalan Raimon kysymykseen vastaukseksi , mutta lipsahti omaksi ketjukseen !

IPATTI VEIKKO 07.09.2010 14:11

Aldehan vaatisi 12 m patteripituutta ja sithän löytyy harvasta autosta - vaunusta jostakin. Mutta sitähän on helppo lisätä kun vaan siirtää sen peukalon pois keskeltä kämmentä. Minäkin tein aikoinaan noita parannuksia m-autoon ja jothon tarvikkeet maksoi korin valmistaja. Osa tekemistäni muutoksista on nyt suunniteltu tehtaas ja toteutettukin.

VALTONEN MARTTI 07.09.2010 16:35

Näin vaununvetäjänä kysyisin,että löytyykö Concorden mallistosta sitten se toiseksi paras?

KOTILAINEN ISMO 07.09.2010 18:55

Saattaapi olla Concorde se toiseksi paras, tai sitten kaiken paras onkin uusi Morelo. http://www.morelo-reisemobile.de/

Autossa on koko lattian mittainen nestelämmitys, myös repsikan ja kuskin jalkojen alla. Kojetaulun takaa eristys on myös Concorden luokkaa, eli tuulilasiin saakka. Koko tuulilasi on lämmitetty. Luonnollisesti autossa on normaali nestepatterilämmitys tuon lattialämmityksen lisäksi. Luulisi tuossakin lämmön olevan aika tasainen.

KOIVUPURO PEKKA 07.09.2010 18:56

No kyllä Concorden voi laittaa hyvällä omallatunnolla jaetulle ykkössijalle Carthagon kanssa samoin kuin Flairinkin , ainakin noissa on tuo vastaava rakenne , on makuasia aitten mitä kukin arvostaa !

KOIVUPURO PEKKA 07.09.2010 20:18

No löytyyhän noita linja-autoa isompia toki moneltakin merkiltä, mutta tietenkin liikkeelle lähdettiin Chic C mallin autosta hintaluokaltaan 80000€ --- ja mahtaa tuo Moreno maksaa lähemmäs tuplasti ellei ylikin ! Näissä normaalimmissakin 40000-60000€ autoissa päästäisiin helposti kohtuullisiin ominaisuuksiin jos valmistajat vain haluaisivat panostaa oikeisiin asioihin autoja rakentaessaan eli lämmitysjärjestelmien ja ilmanvaihdon suunnitteluun , parempiin luukkuihin ja oviin,jne. Ongelmana vain taitaa olla se että ihmiset tyytyvät saamiinsa ratkaisuihin liian helposti ja tietenkin Suomen olosuhteet on kovemmat kuin Saksassa ! Toki Saksassakin tammikuussa asuntoautolla ajellessa oli pakkasta -15 ja lunta kymmeniä senttejä , no eipä kyllä juuri muita asuntoautolla näkynytkään liikenteessä !

KÄMÄ JUHA 07.09.2010 20:29

näistä "tavallisista" matkailuautoista euramobil ainakin yrittää panostaa talviominaisuuksiin onhan sen autoissa pääosin (vai liekö kaikissa malleissa)kaksoispohja ja vesi- ja viemärijärjestelmät lämmitetyssä tilassa. Muutenkin auto ainakin oman kokemuksen mukaan on laadukkaasti valmistettu.

JOKINIEMI PETRI 07.09.2010 20:37

tosin eura mätäneekin kaikista autoista eniten.

LAUKKANEN MAURI 07.09.2010 21:13

Mutta miksi se HYMER valitaan aina PROMOBIL lukijoiten/käyttäjien testeissä aina parhaaksi Saksan As.autoksi?,jo useana vuotena näin on tapahtunut??.

AHOLA JARI 07.09.2010 21:16

"Ylivoimainen puuvapaa kori. Lasikuitua myös alta!";

http://www.netticaravan.fi/autot/?id=37756

Mikäs siellä mätänee?

JOKINIEMI PETRI 07.09.2010 21:32

Ymmärrän kyllä tuskasi,joskus vaan totuus sattuu.Haeppa hakkurin kautta tietoo eurasta.siälä on kyllä faktaa mitä lukea

JOKINIEMI PETRI 07.09.2010 21:49

Ja mitä tulee tuhon linkissä olevaan autoon iso päältä pieni sisältä.olen käynyt juuri tollasessa autossa eipä juuri säväyttänyt.erittäin ahtaan tuntunen.Autossa tuo avaruutta kun on l keittiö ja wc nurkassa.Eikä sänkyn pidä olla katon rajassa.

KNAAPI JUHA 07.09.2010 22:42

Jokiniemi uhoaa tietämättömyyttään kymmenen vuotta sitten mädänneillä autoilla. Esimerkkinä mainitussa Euran Terrestrassa ei liene minkäänlaista puutä mätänemässä, ei ruuviliitoksia korissa, eikä minkäänlaista styroksia imemässä vettä. Miten lienee tämä Jokiniemen oma AL-KO alustainen styroksilaatikko?

JOKINIEMI PETRI 07.09.2010 23:00

osupas nyt arkaan paikkaan jotakin.

LAUKKANEN MAURI 08.09.2010 07:29

Kun luki tuon Carthagon mainoss/kehu kirjoituksen ,tuli mieleen että onko asuntoauto kesitty uudelleen,eikos niitä ole rakenettu jo ennenkin?.

PUUMALA RAIMO 08.09.2010 09:32

Kiitos kaikista tiedoista,mutta miten nuo karthagon rumat peilit toimii.En ole istunut koskan kuskin penkillä ja katsonnut ulos Karthagon ikkunoista ,minusta ne peilit täyttävät koko ikkunan.Esitessä ne kyllä mainostavat että satsavat turvalisuuten.T Raimo

KOIVUPURO PEKKA 08.09.2010 17:47

Peilit pelaa hyvin , niistä näkee, ovat helpot sähköllä säätää ja ennen kaikkea ovat sen verran ylhäällä, että eivät peitä taakseen muita tiellä kulkijoita ! Ja mitä tulee ulkonäköön niin itse ihastuin tuohon keulan ja peilien yhteensopivuuteen ja komeaan muotoiluun , mutta kauneushan on katsojan silmässä vai miten se nyt olikaan !

KOIVUPURO PEKKA 08.09.2010 18:15

No ei sitä Mauri uudestaan ole asuntoautoa keksitty, eikä tuo ollut tarkoitettu mainokseksi, kerroin vain kokemuksiani Carthagosta ja painotin niitä asioita, jotka siinä on tehty minun mielestäni oikealla tavalla ja miksi siinä autossa tarkenee ! Itsellänikin on tällä hetkellä omassa käytössä Eura Mobilin Integra 2 vm 2006 jossa on oikea kunnon kaksoispohja, ohjaamon sivulasit on kaksinkertaiset lämpölasit, autossa on 5 eri lämmitintä yhteisteholtaan yli 20 kw ( 6Kw Truma, 2800w Truma, Ebensbächer 6Kw, Cramer sähkölämmitin 2.2kw Euran oma lämmönvaihdin teholtaan jotain 4kw ), joten aivan varmasti tarkenee ja auto toimii kaikin puolin hyvin! Toki olen siihen vaihtanut kaikki kattoluukut ns. talvimallin luukkuihin, koska alkuperäiset oli aivan "avonaiset" ja lisäksi lisäsin puhalluspisteitä,eristin lisätiivisteellä kaikki sivuluukut, eristin vesiputket välipohjasta jne. Mutta nyt autolla voi huoletta olla vaikka minkälaisessa pakkasessa ja ei palele ! Seinää olen tutkinut sen verran vaihtaessani yhden ikkunan isommaksi että eristeenä on styrox ja sisäpinnassa 3mm vaneri ! Eriste vahvuus on noin 6-8mm paksumpi kuin esim. Lmc:ssä, Burstnerissä tai vastaavissa ! Noita erimerkkien seinän paloja on kertynyt tässä vuosien varrella nippu ja niitä vertaillessa huomio kiinnittyy ainakin styroxien erilaisuuteen, joillakin se on tiivistä ja toisilla samannäköistä iso ja harvarakeista kuten pakkauksissa näkee !

PULKKI MARTTI 08.09.2010 18:44

On hyvä kuulla, että tarkenee muutkin kuin Martti Kaapossaan, Se on ainakin lämmin. Ei jäädy vedet, kaasut tai tyhjennyshanikat. Alden lattialämmitys on ainoa oikea lattialämmitys ja on hienoa että sen nykyään saa jo moniin autoihin.

PELLIKKA ERKKI 09.09.2010 09:14

Lämmittimiä tuntuu olevan. Jos lämmität sähköllä 16A:n sulakkeen takaa 3500W:lla, mihinkä pakkaslukemaan se riittää, että sisällä on normaali (22-24) lämpö.

KOIVUPURO PEKKA 09.09.2010 10:30

Hyvä kysymys, mutta ei ole tullut testatuksi, kun olen noita paska eikun puskaparkkilaisia eli viimeisestä leirintäalue kokemuksesta on jo monta vuotta, vaikka öitä autossa tullenee vuodessa noin 100 ! Kotipihalla joskus laitan auton esilämpiämään 2 kw cramerilla ja tuollaisessa -10 asteen pakkasessa lämpö nousee siedettäviin lukemiin eli 15-16 asteeseen, kunhan tuulilasipeite on paikallaan. Kaasunkulutus on myös kohtuullinen, joten eristys ja ilmanvaihto on hallinnassa ! Suurimpia tuhlareitahan on juuri nuo lämpimiin maihin tarkoitetut kattoluukut ja ilmanvaihtoräppänät joiden suunnittelussa on lähdetty siitä liikkeelle että ulkolämpötila on aina +20 c , -20c ne muuttavat auton "hormiksi" josta lämpöä karkaa harakoille kohtuuttomasti ! Noihin kannattaa jokaisen kiinnittää huomiota talven lähestyessä!

KYLMÄNEN REIJO 09.09.2010 20:06

Sopikaa keskenänne, että Eura Mobil, Carthago ja Concorde kuuluvat samaan sarjaan. Kaikilla sen hetkinen auto on paras.

PELLIKKA ERKKI 09.09.2010 20:20

Kaikilla sen hetkinen auto on paras. ...Tai tyhmä hankinta...

LAUKKANEN MAURI 09.09.2010 20:43

Teillä kun on nuo hyvät talviautot,joissa tarkenee jopa -30 pakkasella,niin minua on vaivannut se että mitä te teette siellä ulkona matkailuauton kanssa siinä pakasessa?. Hiihdätte,lasketelette vai pilkillä. Minä ole kyllä juossut siinä pakasessa,mutta en lähde as,autolla mielelään liikeelle jos niitä paukkupakkasia on tiedossa.

LAUKKANEN MAURI 09.09.2010 21:36

Tuossa vielä Mobile.De käänetty Carthago mainos;LAITTEET ABS, Pysäköintietäisyyden valvonta, takuu, takatalli, pressu, Keski Oleskelunurkkaus, Ohjaustehostin, Vakionopeussäädin, TV, WC AJONEUVON KUVAUS Carthago Chic C-Line 4,8 erillistä vuodetta ja 157 hv

Nauti yksinoikeus mobiili edessä matkustavien kaunis matkaviestinverkot ja yhdellä vuoteella takana ja nosta sängyn. Voit kävellä mukavasti neljä ihmistä tiellä, pakata sinun polkupyörien takatalli ja ovat niiden yhteenlaskettu paino 4,25 varata tarpeeksi matkatavarat jne.

yksi jatkuva krs ohjaamon taakse nukkumaan, lämmön varastointi lattiasta lämpöä kylminä kuukausina, ja säilytystilat on puheenvuoro nauttia joka päivä tällä liikkuvien

Suuri lämmitys Truma Combi C6 jakaa lämpöä koko olohuone ja korotettu lattia, joten myös jäätyy tuoretta ja jätevesi säiliö koskaan. Matkapuhelin on talvi.

Täysin automaattinen satelliittiantenni kymmenen Haaft kanssa TFT-näyttö, kuten DVD-soitin, et voi olla huomaamatta näyttää enemmän.

Sisäänrakennettu Safe suojaa arvokasta, vaikka sinulla ei viettää aikaa eloisa.

Ajoneuvo on onnettomuus, ei ole merkittävää vahinkoa ja tekniikka on täysin väärä. Se on meidän hyväkuntoinen kalustolla!

Se sisältää myös: Peruutuskamera ja mikrofonin ja kaiuttimet Huppu automaatti. Jääkaappi erillinen pakastin suuri markiisi Omnistor Mobiili on nyt myynnissä ja voi vierailla milloin tahansa kuulemisen jälkeen.

PELLIKKA ERKKI 10.09.2010 09:30

Nyt mennään kuin akkain lehdissä, joissa esitellään taloja ja keittiöitä, mutta hinta puuttuu. ...Hinta...

LAUKKANEN MAURI 10.09.2010 11:23

Niin tuollaista jälkeä tulee kun kone suomentaa saksan kielestä!

JANHONEN MATTI 10.09.2010 11:40

Aivan oikein Erkki, hintalaputtomia päiväunia suurista matkailuautoista on mukava nähdä. Minä en rajoittuneisuuttani ymmärrä noita ökyautoja lainkaan. Niiden hinta ja mitä rahalla saa on mielestäni pahasti epäbalanssissa.

SUOMINEN TAUNO 10.09.2010 12:18

Sam kyllä valitettavasti koskee näitä tässäkin ketjussa ylistettyjä ns. ainoita oikeita "talviautoja". Halvemmillakin tarkenee ihan hyvin.

KOIVUPURO PEKKA 11.09.2010 12:14

No varmasti tarkenee tai ainakin pärjäilee autossa kuin autossa, jossa vain lämmitin pelaa, mutta siellä viihtyminen on sitten asia erikseen jos varpaat on jäässä ! Jokaisesta autosta saa kohtuullisilla muutoksilla siedettävän talviauton, lisää vain pattereita tai puhallussuulakkeita oikeisiin paikkoihin, eli ovensuuhun, ohjaamon jalkatilaan pöydän alle jne. Kattoluukut vaihtoon tai pala thermokangasta, jolla luukkujen ilmanvaihtoa voi hallita ja oviin tuplatiivisteet. Sitten thermopeitot tuulilasiin ja myös ohjaamon ja matkustamon väliin niin jo tarkenee ja niille jotka viihtyvät sähköpistokkeen vieressä voi vielä suositella lattiaan sitä lämpövastus elementtiä !

BRAGGE MARTTI 11.09.2010 20:22

Pekka mainitsi nuo oven tuplatiivisteet. Onko sinulla tietoa sellaisista kumitiivistestä joita esim. Flair käyttää, se peittää koko sauman ovesta/luukusta ulkoapäin. Kuvailisin T-malliseksi jonka jalassa on "koukku" joka sopii oven uraan.

Tietty sitä saa ko. merkin varaosana, mutta hinta lienee kova. Aikanaan kysyin Kuopiosta, mutta eivät osanneet sanoa tarkemmin?? Itse en ole löytänyt muualta.

KOIVUPURO PEKKA 13.09.2010 14:30

Olen löytänyt parikin erilaista asiansa ajavaa lisätiivistettä joista toinen tulee sillä "koukulla" siihen ylimääräiseen luukun uraan ja toisessa on hyvä liima. Itse olen käyttänyt kumpaakin , riippuen paikasta ja siitä raosta, joka pitää peittää! Tuo Flairin tiiviste on hyvä, mutta noilla pääsee liki samaan lopputulokseen ja hinta ei päätä huimaa ! Etralta löytyy ainakin hyvä valikoima molempia ja varmaan muistakin vastaavista liikkeistä!

AHOLA JARI 13.09.2010 19:01

Itse lisäsin kuvien mukaisen kumitiivisteen kaikkiin luukkuihin ja oviin, joissa ura sille..

Löytyi Etolasta (Etra) 2 vuotta sitten. Hinta 0€ ~4m (viimeinen pätkä), koska oli poistuva tuote ;)

Nykyisin tämä voisi olla lähellä; http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeUid=2662963&catalogUid=2224442&parents=|2649598|2650666|2662746&path=1

TERVO JARI 13.09.2010 20:42

http://www.korjakumi.fi/

Ja:

http://www.korjakumi.fi/mp/db/file_library/x/IMG/10395/file/Muotonauhat108.pdf

PUUMALA RAIMO 25.10.2010 19:13

Carthago chick C 4,2 F on ihan normaalikokoinen matkailuauto.Sitä saa sekä täys että puoliintegroituna.Minua Kiinosta Täysintegroitu auto .Autossa on tuplapohja. Alapohjassa on sama eristys kun seinissä.Molemilla puolella lasikuitupinta,myös katton ulkopinta on lasikuitu.Auto on 680 pitkä ja korkeus on 285 siis ei mikään kovin iso .Kaikki kalusteessa on tapitettut liitokset.Kiitos mielenkiitoisesta keskustelussa T Raimo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.