Vaihdelaatikkoko?

MARKUS MATTI 07.09.2010 10:57

Kiihdytettäessä Fiatin moottori "hurahtaa" hetkeksi n. 1000 rp suuremmille kierroksille ainakin 3,4 ja 5 -vaihteilla. Onkohan autosta menossa vaihdelaatikko vai kytkimestäkö lie johtuu. Auto on siis Fiat 2,8, vm 2003.

JANHONEN MATTI 07.09.2010 11:32

Kytkimestä, vaihdelaatikko ei voi noin tehdä. Tilanne on jo aika paha jos kolmosellakin ilmenee "hurahtelua" = kytkin luistaa. Tuo tautihan etenee niin, että ensi kytkin satunnaisesti luistaa viitosella ja sen jälkeen nelosella jne. Ilmiöllä on vähän samoja piirteitä kun etuvetoautolla, joka vedätettäessä joutuu vesiliirtoon. Luisto näkyy myös kierroslukumittarista joka hypää hetkellisesti tuhannen kierrosta tai jotain.

Ja kun oikein pahaksi pääsee niin luistamisen synnyttämä kitka polttaa kytkinlevyn pinnan lasimaiseksi jolloin se vähäinenkin kitka kytkimestä häviää.

Ja tarinahan etenee niin, että asentajalle sanotaan, "en minä tiedä mikä sille tuli, ihan yhtäkkiä se vaan lakkasi toimimasta".

AHOKAS VIRPI 21.09.2010 19:00

onkohan tuollaisen vian korjauttaminen kuinka kallista?

TIENHAARA ERKKI 21.09.2010 20:14

500-1500 ecua

JANHONEN MATTI 21.09.2010 20:26

Tuskin sen vuoksi taloltasi lähdet. Kytkinpaketti (asetelma, levy ja painelaakeri) on siinä 200 euron kieppeissä ja työtä 3-4 tuntia. Siinä se. Työ ei edellytä mitään merkkiliikettä tai "alkuperäisten" varaosien käyttöä, vaan työn voi teettää osaavalla autonasentajalla missä tahansa. Mieluummin kuitenkin ennemmin kun myöhemmin. Kun tuon työn osuus on noinkin merkittävä niin kannattaa samalla vaihtaa kytkinlevyn lisäksi myös asetelma ja painelaakeri. Osien vaihdon jälkeen kytkin on uudenveroisessa kunnossa. Joskus, tosin hyvin harvoin myös vauhtipyörän kytkinpinta on kulunut urille, mutta sorvari ajaa siihen uuden pinnan helposti.

KOSKINEN JANI 21.09.2010 20:42

Tuon ikäinen 2.8 koneella on hieman hankalampi kuin vanhemmat. Tai ero tulee siitä uudemmasta laatikosta, eli jos on pakki eri paikassa kuin vanhemmissa niin sitten on isompi loota ja se ei mahdu tulemaan pois paikaltaan muuten kuin palkin irrottamalla. Eli 3-4 tuntia voi olla tiukka aika.

Ja tietty sekin vaikuttaa että onko integroitu vai ei. Mutta kyllä tuohon hommaan 500 euroa pitäisi riittää peruskorjaamossa.

VIHERÄ PEKKA 29.09.2010 21:03

Kytkin luistaa. Kytkimen luistoa voi kokeilla ajamalla 4 vaihteella ja painaa vähän kytkintä vasemmalla jalalla oikea kaasulla. Jos kierrokset kasvavat ja jatkuvat hetken, kun kytkin heti vapautetaan, niin kytkinremontti on edessä. Hyvällä onnella pääseen kytkimen säädöllä, mutta en ole varma, kun en tunne Fiat'a.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.