- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Truma combi 6 E -ongelmia
Truma combi 6 E -ongelmia
Hymer 614 CL:ssä (2008) ym lämmitin. Heti uutena sähkölämmitys ei toiminut. Vaihdettiin koneen sisällä 3 johtoa kärkineen ja sytytin, jonka jälkeen toimii. Nyt ongelmana kaasupuoli. Ensimmäinen onnistunutta lyhytaikaista kokeilua pitempi käyttöyritys vasta kk sitten. Lähtee hyvin käyntiin, sammuu 20-40 minuutin kuluttua, jolloin koko seinäsäädöstä katoaa kaikki valot. Sulake ehjä, säätönuppien kääntelyllä ei vaikutusta, anturin johtojen heilutuksella ei myöskään, ei käynnisty sähkölläkään. Vihreä valo syttyy noin 4 tunnin odotuksen jälkeen, jolloin lähtee uudelleen käymään toimiakseen taas sen saman ajan ja sammuu kuten edellä.Yllä mainittu ongelma toistui Kainuun keikalla viikon jokaisena päivänä. Tultiin etelään.
Kerran black-out-tilanteessa otin lämmittimen päällä olevan puukopan irti, aivan samalla hetkellä hyrähti käymään. Arvelin vian olevan johdoissa tai liittimissä, mutta niiden heiluttelu ei vaikuttanut toista kertaa. Eilen toimi ajoittain normaalisti.Tein seuraavan testin: halutun lämpötilan saavuttamisen jälkeen laitteen pysähdyttyä ja vihreän valon palaessa avasin lämmittimen päällä olevan johtojen suojakuoren, jolloin vihreä valo katosi, syttyi punainen valo, paloi hetken kiinteästi ja sitten alkoi vilkkumaan. Sama toistui useaan kertaan aina kantta liikutettaessa. Sitten 2-3 minuutin heiluttelun jälkeen syttyi vihreä valo ja lämmitin lähti käyntiin.Senjälkeen kävi taas normaalisti. Sanomattakin selvää, että kaikki liittimet vaikuttivat olevan kunnolla kortissa kiinni.Myöskään tapahtumaa en saanut uudelleen toistettua. Maahantuoja arvelee vian olevan anturissa, uusi tilattu Saksasta. Pirullinen tilanne, kun välillä toimii, välillä ei. Kummallisia ajallisia yhteensattumia. Uskoako anturivikaan ? Vika kannen alaisessa kortissa ? Vika jossain sisällä olevassa ylikuumenemisanturissa ??
Onkohan kellään ollut samanlaista ongelmaa? Tutkimus-/korjausehdotuksia ?
Minusta siinä Combi 6E mallisa on ns.dianoosi pistoke,josta voi lukea vika koodeja. Mutta onko sitä johtoa/ohjelmaa täällä Suomen Trumalla ,en tiedä. Kun teen töitä vähän samantyypisten laiteitten kanssa,niin pienemissäkin laiteissa on tänäpäivänä ns.vika historia,josta luonnolisti tutkitaan mikä sitä laitetta vaivaa. Veikaan että vikaa on siinä emolevyssä ,anturiviat ovat tietysti mahdollisia ja ne on helppo testata jos on se yleismittari ja vaikka potenttiometri;säädetävä vastus,millä voi tarkailla lämittimen toimintaa eri lämpötila arvoilla.
Kiitokset Maurille kommentista. Diagnoosipistoke on koneen kyljessä. Ainakaan paikallisella korjaamolla ei ole diagnoosilaitetta. Tänään vietin päivän Truman kanssa. Huomasin, että kun yritin käynnistää laitetta kaasulla kaasuhana kiinni, punainen vilkutti morsea: ti-taa-taa-taa-ti-ti-ti-ti, siis selvästi:anna kaasua, tai kylmenet. Valitettavasti kun korjaamolla laite totaalisesti kylmeni, ei vikakoodia näkynyt. Ei tietenkään, kun virtanen puuttui. Koetin hakea webistä vikakoodilistaa, ei löytynyt.Samaa vikaa ei löytynyt parista caravansaitin jutuistakaan. Sitävastoin löysin Truman Suomen sivuilta downloads-osiosta päivitetyn, selkokielisen 6E:n käyttöohjeen. Siinä vikaluettelossa sanottiin, että black-out on seurausta virtakatkoksesta, jonka voi laitteen jäähtymisen jälkeen resetoida laitteen päälle piiloitetulla punaisella nappulalla, joka on upotettu näkymättömiin matkien ruuvin kiinnityskohtaa. Mutta: mikä sen virran katkoo ?? Kuin minua pilkaten, laite toimi tänään ensi kertaa normaalisti. Veikkaan viaksi ylikuumenemisanturia jossain sisuskaluissa. Mutta miksi se aktivoitui toistuvasti Sallan 0-asteessa eikä etelän 16 asteessa ?
Moro,
Itsellä oli samanlaisia ongelmia. Epävirallista tietoa että puhallinmoottorin hiilistä irtoava hiilipöly kulkeutuu vieressä olevaan elektroniikka-piirikorttiin ja aiheuttaa ongelmia... Ainakin puhaltimen DC-moottori oli halvinta mahdollista laatua ja kommutaattorin hiilet olivat näkyvissä. Saattaa olla tämän mallin "ominaisuus".
Meillä kävi näin; kaasu loppui ja pullonvaihdon jälkeenkin pun.valo joko paloi tai vilkkui. Vaikka välillä otti virratkin pois, ei auttanut.. Jossain vaiheessa ei ollut enää vikavaloja, mutta kun pannu lähti käyntiin, se ilo ei kauaa kestänyt, sammui heti alkuunsa ja taas vikavalot.. Ei lähtenyt toimimaan edes pelkällä sähköllä.
Pari tuntia siinä meni juostessa takatallin ja pannun väliä, josko "vika oisi ollut kuitenkin pullonvaihtajassa (siis isännässä, joka oli ottanut jo muutaman olusen..), eikä trumassa"..Vasta vaihdettiin kalustoa, joten muutenkin uuden opettelua..
Vähän tuo jäi mysteeriksi, kun ei toiminut sähkölläkään.
Morjens,
Joo on kuulemma tyyppivika. Puhallin moottorin ympärille kertyy hiilipölyä ja puhallin sen jälkeen oikarissa. Puhallin irti ja paine ilmaa kehiin ni johan herää kauniisti henkiin. Meillä kävi myös että lämppäri ei lähtenyt päälle ollenkaan. Mutta johan taas toimii :)
Kiitokset ehdotuksista. Pyydetään korjaamoa tekemään koneeseen puhdistus. Jos Karin ja Markon kertoma on syynä meidänkin autossa, niin mites puhdistuksen jälkeen. Ehkäisy kaikessa paras, mites tässä ?
Kunhan syynä sammumiseen ei olisi liian tiivis lämmittimen "komero".Sen takia ylikuumenemisrele menis pois päältä? Kokeileppa, että ovi/luukku hieman raollaan onko vaikutusta.Tarvittaessa lisäreikä ja siihen tuuletusritilä...
Kyllä taitaa olla niissä uusissa Truma Combi lämmitimissä tyyppi vikaa siinä ns.emolevyssä. Selasin Euroopan netti palstoja,"karavaanareitten" ja siellä ei ollut mitään valitusta siitä mootorin viasta,vaan emolevyjä on vaihdettu takuuseen. Mutta minullakin on Truma Compi ,melkein uusi ja on toiminut mutta kuinka pitkään?. Trumalla on 24kk/2V takuu.
Hei Jukka Combin ohjeiden mukaan hytistä laitteelle imettävän kiertoilman aukon on oltava 200 dm2. Jääkaapin alla oleva aukko on sen suuruinen, mutta peitetty reikälevyllä. Siis todellisuudessa tilaa on vähemmän ilman imemiseen. Koetettu on kaapin luukunkin auki oloa,sama tulos. Myöskään koko kaapin poissa olo ei auttanut. Sillä kerralla kipaisin tuhatta ja sataa katsomaan koneen kortin aukosta vikakoodia. Sitä ei näkynyt, koska laitteesta olivat kaikki virrat poissa. 10 minuutin jälkeen vaihdettiin korttiin uusi huoneanturi ja kone heräsi heti, vihreä valo syttyi ja laitekin käynnistyi. Maahantuoja arveli, että vika anturissa, lupasi tilata Saksasta vielä uudemman version. Sitä nyt sitten odoteltu pari viikkoa.... Saksan sivuilta luin, että Truman huoltomies tulee yleensä 2-3 tunnin kuluttua pyynnöstä kotiin laitetta huoltamaan. Veloituksetta siis, jos takuu voimassa. Meillä kaikki on toisin...
Unohtui sanoa, että ehkä vanhan huoneanturin (sen ulko-oven päällä olevan)johtojen irroittaminen ja uuden anturin johtojen kiinni laittaminen emolevyyn/piirikorttiin toimi samalla RESETTINÄ.
Happy End ?
Uusi huoneanturi saapunut ja asennettu.
Truma toimii normaalisti, tosin kokemusta vain yhdestä yöstä.
Aiempi anturi antoi laitteen ajoittain toimiessa lämmön laskea 3-4 astetta ennenkuin pannu hörähti käymään, tällä uudella huomattavasti nopeammin - mittaukset tekemättä. Entinen anturi oli nappimainen. Uusi kuin polkupyöräilijän kypärä, pitkulainen, ilmaraot, sisällä kärjen tapaisia. Toivottavasti tämä oli ainoa syy ongelmiin.
Ompa tämä Truma Combi mystillinen vehje,etsin lontoon kielellä niitä vikakoodi listoja ,mutta ei tietoo!. Minulla on se Combi 6E lämmitin ja olen yrittänyt tulkita niiten piirilevyssä olevien ledien tarkoitusta joita on kolme kpl, vihreä-oranssi-punainen. -vihreä palaa kun laite käy -oranssi palaa kun laite lämmitää sähköllä. -punainen palaa kun lämmitetään kaasulla.
Vika koodit luetaan ,tulkitaan kai siitä käyttöpaneelista; -punainen vika päällä ja vihreä -ok -näitten ledien vilkkumisen taajudesta luetaan ne viat?. -diaknoosi pistoke piirilevyllä laiteessa turha,kun trumalla ei ole lukulaitetta? Minun laite toimii normaalisti,mutta kuinka kauan? -onko jollain parempaa tietoa vikakoodeista ja diaknoosi pistokeesta/lukulaiteesta.
Kovasti minäkin koetin hakea listaa vikakoodeista eri saiteilta tuloksetta. 2 koodia luulen tietäväni: kun sytyttää Truman kaasulla ja laittaa sitten kaasuhanan kiinni, punainen vilkkuu ti-taa-taa-taa-ti-ti-ti-ti, selvästi vaikuttaa morsetukselta. Ehkä tekemällä saman sähköllä, saa selville sähkökoodin. Ducatoforumin sivulta löysin lauseen: "ein sehr netter Techniker sagte mir, dass, wenn die rote und grüne LED blinken, zu wenig Spannung anliegen könnte. Siis matalalla jännitteellä vilkkuvat punainen ja vihreä ledi. Saman lähteen mukaan Trumalle soittamalla saa vikakoodit selville. Minullahan oli ongelmana se, että laite mykkeni täysin ja ainoat välkkeet olivat vaimon ja itseni silmissä kuollutta vekotinta tuijottaessamme.
Tarkoitus oli saada kytketyksi jonkinlainen piippari tuohon systeemiin ilmoittamaan kaasun loppumisesta (eli lämmönsäätimen punaisen ledin syttymisestä), siihen heräisi mieluummin kuin vilunväristyksiin... Sitä varten kyselin noin kuukausi sitten puhelimitse Trumaticin Suomen edustajalta (ATS Tuonti Oy Tiilipojanlenkki 4 Tel. +358 (0)9 586 49 20 FIN-01720 VANTAA) myös sitä, mistä Suomessa löytyisi tuo diagnoosilaitteisto ja vastaus oli, ettei sellaista ole olemassakaan, siis ei edes TEHTAALLA kuulemma ole moista laitteistoa. Kuulostaa melko uskomattomalta. Mutta oman kokemuksen mukaan kaasun tulon loppuminen (suljin kaasuventtiilin kesken lämmityksen) saa lämmittimen piirilevyn punaisen ledin vilkuttamaan koodia taa-taa-ti-ti-taa-ti-taa-ti. Siis vähän eri koodia kuin Karin laitteessa ? Truma Combi 6E on minullakin kyseessä.
Se diaknoosi pistoke on varmaan piirilevyn testausta varten ,kun levyt koeajetaan/testataan tehtaalla. Mutta tuote on vielä suhteelisen uusi,kyllä ne asiat selviää aikanaan. Kun menen Saksaan esi kerran käyn siellä tehtailla valitamassa truman huonoa huoltoa Suomessa.
Koen ongelmaksi sen, että laite lopettaa lämmittämisen kokonaan kun se on yhteiskäytössä ja kaasu loppuu. Truma-Suomelta tuli aika tyly vastataus: "Hei
Olette aivan oikeassa koskien Trumatic Combi lämmitintä.
Jos Combi lämmittimessä on sähkö - ja kaasulämmitys yhteiskäytössä niin lämmitin ei jatka sähköllä vaan menee vikatilaan ja lopettaa lämmityksen kokonaan.
Jos lämmitin lakkaa toimimasta kokonaan niin se on valitettavasti nollattava sulakeboksin kautta, eli poistettava sulake ja laittamalla se takaisin. Minkäänlaista korjaustapaa ongelmien poistamiseen ei ole, se on vaan lämmittimen ominaisuus." Eikö tälle ole todellakaan mitään tehtävissä, kyllä aiemmat mallit osasivat jatkaa sähköllä jos kaasu loppui?
Kyllä se vaan oli niin, että huonetermostaatin vaihto korjasi Truma Combi E:n. Ollaan käytetty nyt lämmitintä useampi yö eikä häiriöitä ole ollut. Kiitokset Hamina Trailerille (jos tällä sivulla kiittää saa - eiköhän joku taas tästä kiitoksesta pahoita mieltään ?).
Mulla Truma Combi "jälleen" morsettaa ti ti ti taa ti ti taa taa ti. Oliskos jollain tietoa syystä? Viileähkön autossa vietetyn yön jälkeen Tupoksen ABC.llä Kurvasin tiistaiaamuna JP Caravaniin Liminkaan. Siellä kokeiltiin sitten kaikenlaista, kuten sen polttoilmamoottorin, piirikortin ja paneelin (katkaisija) vaihtoa. Ei havaintoa viasta. Tuli aikapula. Oli jatkettava matkaa aina Saariselälle ja tultava toimeen Eeberin ja Fiiatin omilla lämppäreillä. Ei muuta kun vedet maahan, luvattiin yöksi pakkasta - 5 astetta .
Joo mulla 2020vm auto ja trumatic combi 6 kyllä pitää todeta että on ihan paska se on ominaisuus ei vika ku se lyövika tilaan. Joka helkutin esim kaasupullon vaihdon yhteydessä. Tai jos avaa hanat väärässä järjestyksessä.
Laitetaan nyt varmuuden vuoksi linkki noihin vikakoodeihin: https://www.dometicrvcentre.com.au/documentmanager/item/139
Ei niiden perusteella kyllä paljoa selviä. Yhdellä koodilla voi olla monta vaihtoehtoista vikaa. Viime syksynä minulla lämmitin lopetti toimintansa kokonaan. PR Caravanissa tekivät puhallinmoottorin hiilipölyn puhdistuksen ja ongelma ratkesi sillä.
Juu truma compi 6 kaasulla ja sähkövastuksilla auto on 2021 kesällä oli mitarissa vajaa 5000km nyt reilu 13000km truma on oikutellut koko ajan jo kesällä se meni useasti juntturaan eli lakkasi toimimasta no cp plus sitten nollauksia ja virrat pois ja vaikka mitä ja punaisen ledin sammutuksia lukuisia kertoja siitä reset napista nyt laite on jo ihan mykkä ei toimi enään millään eikä pala kyllä mitkään leditkään.ilmaputkista on jo kesällä kaikki sulut otettu pois koska niistä vain aiheutuu lämpenemistä laitteessa ja vikaantumista mutta erittäin epävakaa laite ja takuukin on jo menetetty kun 2 vuotta on umpeutunut olis vaan jo kesällä pitänyt ottaa korjaus huolto siihen mutta oletin laitteen toimivan hieman paremmin..
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.