Webasto
KAAKKOLAHTI ANITA
01.09.2010 21:04
Tulihan laitatettua "Pököttimeen" myös asuntoosaan
Webasto.Kokeilua on muutama yö. Webasto on ääneekkäämpi
kuin Truma E 6000. ,Et silleen..
AHJOS TIMO
01.09.2010 22:32
Entä pakokaasu? Eikö dieselöljyn polttamisesta tule pahemmat hajut lähiympäristöön kuin nestekaasusta?
JOKINEN REINO
02.09.2010 17:46
Miksi webasto asuntoosaan?
KAAKKOLAHTI ANITA
02.09.2010 19:23
Laitettu vain siksi , et ei tarvi talvella jatkuvasti kaasu
pulloa vaihtaa. Koska auto poka päiväisessä käytössä
niin lämmitys on aina päällä. Viime talvesta kokemuksia ,et
piti aika useasti vaitaa pulloa. Webaston pako kaasut on johdettu taakse.Pakoputkenkin laitan taakse menemään jahka kerkiin.
IPATTI VEIKKO
03.09.2010 09:41
Mahtaa se Webastolla lämmitys kysyä akkutehoa.
AHJOS TIMO
03.09.2010 10:19
"Mahtaa se Webastolla lämmitys kysyä akkutehoa."
Miksi Webaston tuuletin kuluttaisi enemmän kuin Truman tuuletin? Eikö kysymys ole sisätilalämmittimestä, joka lämmittää ilmaa ja käyttövettä polttamalla dieselöljyä? Nesteen saanee valumaan tankista polttimeen ilman suurta sähkönkulutusta.
LUHANKO PEKKA
03.09.2010 13:32
Ostin hiljattain burterin,uuden jossa lämmittimenä on truma compi D 6 ,systeemi lienee aivan sama ,kuin truman kaasu lämmityksesä,luulisin, polttoaineena vain diesel.Luonnollisessti minulla ei tästä ole pitempi aikaista, kokemusta ,mutta tultiin äskettäin norjan reissulta( n3000km)ja siellä jouduttiin käyttämään kyseistä lämmitystä.Aikaisempiin kolmeen as-autoon neste että puhallin lämitteisiin (kaasu)verattuna ei ääni yöunta häiritse,jos ei aikaisemmatkaan.mutta hiljaisempi on tämä diesel versio.Enkä huomannut,että polttoainemit. viisari olisi yön aikana mihinkään liikahtanut.koko aika oltiin akun varassa,eikä virta loppunut,mutta talven jälkeen olaan tältäkin osin vähä viisaampia!(Tämä ei kuulema ole vebasto!)
HAAPANEN TIMO
03.09.2010 15:26
Kaimalle! Naftalämmitin vie paljon enemmän virtaa kuin kaasulämmitin. Hehkutulppa suurimpana syöppönä.
@timppa
HUOVINEN SIRPA
03.09.2010 15:44
Harvoinpa taitaa omalla painollaan polttoaine sinne polttimelle valua. Itsellä ollut parissa vanhemmassa Volkkarissa Eberit ja kummassakin oli pumppu, joka toi polttoaineen laitteelle,elikä sekin vie jonkinverran virtaa sen hehkutulpan ja puhaltimen lisäksi.
Esko
HAAPANEN TIMO
03.09.2010 17:19
Diesel Truma 6 kuluttaa keskimäärin 1,8 A.
Kaasu Truma 6E kuluttaa keskim. 1,3 A
Kehitystä on tapahtunut reilusti, on jo varteenotettava vaihtoehto.
Eeberin tekniikalla näkyi tiisseli olevan.
http://www.truma.com/int/en/heating/diesel-heater-combi-d-6.php
http://www.truma.com/downloadcenter/combid6_instruction_fin.pdf
@timppa
KAAKKOLAHTI ANITA
03.09.2010 19:21
Webastosta vielä,et toi meitin webaston kulutukset ovat:Lämmitys teho 2 Kw poltto aineen kulutus 0,24 - 0,12 l/h sähkönkulutus
14 - 29 W käyttö jännite 12 tai 24 V.Käytän töpselissä aika ajoin. Alku ainakin tuntuu lupaavalta.
IPATTI VEIKKO
03.09.2010 20:20
Onhan sillä ainakin työllistävä vaikutus kun juoksee topselin kanssa tolpasaa tai ei. Joskus on taatusti yllätys odotettavissa. Herää kysymys onko webaston kestävyys jatkuvaan käyttöön riittävä. Rohkenen epäillä. Tiettävästi varaosien saantikin on rajoitettu vain suuriin komponentteihin.
SALONEN MARKKU
03.09.2010 20:35
Mitä henkilöautojen Webastoja ne on jotka syövät talvella akun 10-15 minuutissa.Osassa matkailu/retkeilyautoissa on vain dieselillä toimivia lämmittimiä. Tämä ihmetyttää, siis toinen diesel lämmitin kestää akustoa 35 kertaa pidempään ja lämmittää vielä isoa tilaa.Kaveripiirissä ovat laittaneet kohtalaisen suuria akkuja henkilöautoihin jotta auto lähtee vielä käymään n.15-30 min jälk..Uskon kyllä että lämmittimet toimivat, mutta miten toiset on niin virtasyöppöjä?.
AHONEN AULIS
03.09.2010 21:13
Anita. minkä Webasto mallin laitoit?Onko joku Air-Top ilmalämmitin?Terv:AA.
OINONEN JUKKA
03.09.2010 21:18
Mulla eperissä max. aika 2tuntia kerrallaan, ettei vaan akku tyhjene ja puhallin asetettu niin, että puhallus vain 1:s teholla.
LAUKKANEN MAURI
03.09.2010 21:30
Tuossa on Saksan pojan verailu testi Websto/truma lämmitin as,autoon.
Ei nissä ole enää suuria eroja,virran kulutuksessa eikä lämmitys tehossa.http://www.promobil.de/test/zubehoer/reisemobil-kombiheizungen-im-test.307842.7.htm?skip=3
KNAAPI JUHA
03.09.2010 22:20
Sähkönkulutusta miettiessä täytyy kyllä pitää erillään moottorissa vettä lämmittävät vehkeet, joissa palamisen lisäksi pyörii vsipumppu ja auton oma flekti puhaltamassa lämmintä sisään. Toisaalta ilmaa lämmittävä kone, joka puhaltaa pienikulutuksisen oman puhaltimesa läpi lämmintä.
Myöskin kehitys on ollut ihan viime vuosina nopeaa,koska sähkönkulutus on tullut tärkeämmäksi mm. koska veneiden lämmittimiksi myydään yhä enemmän "Webastoja".
SALONEN MARKKU
03.09.2010 22:34
Niin,. moottorin lämmitys juuri vie, puhumattakkaan kaabinista
HELENIUS TIMO
04.09.2010 07:40
Tervehdys
Monivuotisena Webaston ja Eberin käyttäjänä väittäisin että jos auto ei 10-15min.lämppärin käytön jälkeen käynnisty sähkön loppumisen takia on joko lämppäri tai akku viallinen.
Akku voi tietysti olla huonossa hapessa jos ajomatkat lyhyitä.Nyrkkisääntöhän on, yhtäpitkä ajoaika kun lämppärin käyttöaika.Auton puhallintakaan ei kannata jättää suurimmalle
koska se on suurin sähkösyöppö.Sisäilmankiertoa kannataa myös hyödyntää jos mahdollista,lyhentää huomattavasti tarvittavaa lämmitysaikaa.
talvea odotellen
kääkkä
KAAKKOLAHTI ANITA
04.09.2010 22:01
Webasto on tyyppiä:Air Top 2000 ST.
Tänään tarkistelin vähän miten toimii, ja hyvinhän toi pelittää
Kaikki oli OK Sähkö taulussakin oli pudonnut vain yksi tolppa
alas, et virran kulutuskin on pieni. Polttoaine mittari ei tippunut yhtään.
AHONEN AULIS
04.09.2010 22:56
Tässä on 2000.sen tiedot.Vie vähän polttoainetta ja virtaa.Terv:AA. http://www.kaha.fi/category.php?pid=50&comp=38
RANTANEN MATTI
05.09.2010 20:47
Kokemuksesta voin kertoa,varotuksen sanoja!!!
Minä sain aikoinaan,kun minulla oli Intekroitu Laika,ja valitin myyjälle että on kylmä auto etupäästään,Ilmaiseksi"kaupantejäisiksi"2000sen Wepaston,asennettuna. Peli oli 2kw:si tosi tehokas,verrattuna,
2kw sähköpuhaltimeen. Käytö tuli halvaksi kun polttoaineena käytettiin Green polttoöljyä. Mutta, Mutta,kun ei ollut kokemusta
kuinka tarkka se oli Alijännitteen suhteen,niin "Murheita" tuli.
Jännite niissä laitteissa ei saa laskea alle 11,voltin.Ensin meni
polttokammio ja puhallin ja remontti maksoi markoissa 3500mk.
Toisen kerran Palokammio nokittui tukkoon,ja kun sähkökorjaus on tunnetusti kallista,meni remonttiin taas toista tonnia.
Wepasto on hyvä laite kunhan akut on 200ampeerin luokkaa,
että jännitettä piisaa yön yli,jos ei ole sähkön päässä.
Jos tästä neuvosta on hyötyä, niin hyvä on, ettei kaikkien tarvis "oppirahoja" maksaa.
Hyvää syksyä Tv: Matti.
KAAKKOLAHTI ANITA
06.09.2010 19:38
Tämän päivän "Webastot" on aivan eri luokkaa kuin vanhat mallit
(näin on väitetty).Tiedä sit häntä kuis on.Mut tuntuu meitillä
pelittävän "toistaisesti"ERINOMAISESTI.Onhan laitteella
kahdenvuoden takuu...muistaakseni???. On kokemusta Webastoista
sen verran ,et aikaisemmissa on ollut wepastot moottori tilaa lämmittämässä.Ainoastaan tässä meitin uudessa autossa oli
jäänyt toi polttoaine putki pois jo tehtaalla(tai osa siitä).
Et näin..........