Transit puistaa

YLINIEMI SEPPO 23.08.2010 16:21

Transit puistaa ykkösellä ja kakkosella kiihdyttäissä etenkin nousussa,molemmat vetoakselit on vaihdettu ei vaikutusta puistamiseen.Voisko olla kytkin astelmassa vikaa ,kun kytkintä painaa kevyesti niin polin tärisee.Autolla on ajettu noin ykstoista tuhatta ja tärinä on ollut koko ajan. Oisko kellään muulla ollut samanlaista ongelmaa,takuu on kaksi vuotta toivottavasti vika löytyy takuuaikana?

HÄNNINEN JUKKA 23.08.2010 17:59

Käpäise lähimmässä Ford-huollossa ja pyydä kytkimen päivitystä. Auttaa pomminvarmasti.

JANHONEN MATTI 23.08.2010 18:01

Mitä toimenpidettä nimitetään kytkimen päivitykseksi?

YLINIEMI SEPPO 23.08.2010 18:40

Fordilla meinaavat että seurataan tilannetta, kun ei vaan seurattas niin kaun että loppuu takuu,tai leviää reissun päällä tielle jossakin hevon kuusessa.

RAUTAVUORI JORMA 23.08.2010 19:54

Voisi kuvitella, että kytkin kun on täysin mekaaninen laite vailla mitään elektroniikkaa niin "päivitys" tarkoittaa uusien osien asentamista!?

KOSKINEN OLLI 23.08.2010 20:03

Sitten kun kytkin on huoltoliikkeen toimesta -päivitetty- ja lasku kohtaa asiakkaan, alkaa -päivittely-. ;)

HALTTUNEN TEUVO 23.08.2010 20:12

Joopa. Vuosisata on osattu tehdä kunnollisia kytkimiä ja nyt nekin ovat raakileita. Olisiko valmistajien taholla jotakin asiakasvihamielisyyttä?

VALKAMA MARKKU 23.08.2010 20:18

Joopa. Vuosisata on osattu tehdä kunn.....

Kaikki alkoi siitä kun joku per... keksi panna moottorin poikittain ja heittää kardaanin jordaaniin.

Sitä ennen homma toimi, voortillakin.

M Arkku

LAUKKANEN MAURI 23.08.2010 20:30

Oisko vikaa tuossa kasoismassa pyörässä,ongelmia tuntuu olevan kaikilla automerkeillä;2-massavauhtipyörä: DMF (Dual Mass Flywheel) Pyrkimys pienempään voimansiirron kuormitukseen ja ajomukavuuteen sekä moottorin kevyempään rakenteeseen on pakottanut valmistajia etsimään ratkaisua jossa pienempi pyörivä massa yhdistyy suurempaan kykyyn poistaa vääntömomentin värähtelyä. Erityisesti nykyaikaisten dieseleiden matala käyttökelpoisen vääntömomentin kierrosluku aiheuttaa voimakkaan momenttivärähtelyn.

Ratkaisu ongelmaan on rakenne jossa inertiamassaa lisätään myös jousitetun massan puolelle. 2-massavauhtipyörä koostuu kahdesta kappaleesta jotka liikkuvat toisiinsa nähden ja välissä käytetään vaimentavaa rakennetta. Vauhtipyörän sisään sijoitettu vaimenninjärjestelmä on hyvin tarkkaan säädetty moottorin ominaisuuksille ja sen vaimennusteho on parempi kuin 1-osaisessa vauhtipyörässä. Joissakin rakenteissa myös kytkinlevy on jousitettu. Ohjelmointi, tehonlisäys ja 2-massavauhtipyörä: Koska 2-massavauhtipyörä on tehtaalla tarkkaan säädetty moottorityypin ominaisuuksia vastaavaksi on ohjelmointityössä otettava huomioon rakenteen rajallinen kyky siirtää suurempaa vääntömomenttia, ja erityisesti vääntövärähtelyä. Moottorin vääntömomenttia lisättäessä vauhtipyörän joustoliike pitenee, samalla myös momenttipulssin voimakkuus kasvaa. Tästä syystä rajoittavaksi tekijäksi tulee ensimmäisenä joustoliikkeen pituus. Joustovaran loppuessa kytkimeen ja voimansiirtoon kohdistuu iskumainen kuorma, joka aiheuttaa resonanssia voimansiirrossa. Resonanssi voi olla selvästi kuuluvaa jyrinää tai huomaamatonta, riippuen kuinka paljon kytkinlevy antaa periksi ja luistaa iskumaisen kuormituksen voimasta. Pitempään jatkuva vauhtipyörän pohjaaminen aiheuttaa kytkimen luistamisen ja vauhtipyörän sekä kytkimen osien rikkoontumisen. Ongelmallisin kierrosluku vauhtipyörälle on 1500-2500rpm jolle myös dieselmoottorin paras vääntömomentti asettuu. Se kuinka paljon vääntömomenttia voidaan eri malleissa lisätä on paljolti kokemusperäistä tietoa. Kytkimen, vauhtipyörän ja vaihdelaatikon rikkoutuminen on mahdollista virheellisellä ohjelmoinnilla. © Alt-Control Oy | Turbotecsko

JOKINIEMI PETRI 23.08.2010 20:54

On nää matkailuautot kyllä erikoisia pelejä.Kytkimet pitää päivittää,jousia vaihtaa,asentaa ilmapusseja,lisätä lehtijousia.vaihtaa teholastuja. Mitähän on nää insinöörit miettiny kun on näitä kulkimia suunnitellu

LAUKKANEN MAURI 23.08.2010 21:04

Tuossa hyvä video,kuinka se kaksoismassapyörä kootaan ja kuinka se toimii;ei ole ihme jos se ravistaa! http://www.youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ

KOSKINEN JANI 23.08.2010 21:05

Mitähän tämä puistaminen sitten oikeasti on? Sen tiedän että Fordin sisälle meno puistattaa ainakin mua ;)

HALTTUNEN TEUVO 23.08.2010 21:47

Nerokkaan yksinkertaiselta ei vaikuta. Mutta jos alkaa kehittyä ja toimia voidaan ajaa yksipyttyisellä koneella, put put. Eikös kalastusmoottoreiden hyötysuhteet ole korkeita?

Onko pyrkimys pieneen painoon tuon hässäkän arvoinen? Ja sitten ollaan ohjelmoinnin armoilla kestävyyden suhteen. Karavaanarit ajelevat labrakokeita, jotka on ulkoistettu tehtaalta.

HJELM ARTO-VEIKKO 23.08.2010 21:53

Meidän auto heilutti rattia liikkeelle lähtiessä, vauhdin lisääntyessä ratti rauhoittui. Etsin vikaa raidetankon päistä,alatukivarren puslista ja renkaasta. nostin etupään ylös pyöritin renkaita ja kaikki oli hyvin. Ajo jälkeen huomasin oikean eturenkaan olevan muita kuumempi, siirsimme sen vararenkaaksi ja kyyti tasoittui.

KOSKINEN OLLI 23.08.2010 22:25

Teuvolle: Matkailukoritehtaat myyvät asiakkaille unelmia. Asiakkat ostavat unelmia. Unelmat luodaan kauniilla kaapistoilla jne. Matkailukorinvalmistajan ei tarvitse ajatella alustana toimivan auton toimivuutta, koska se ei asiakastakaan kiinnosta.

JOKINIEMI PETRI 23.08.2010 22:35

koskinen se osas sanoo just kuinka asiat on.Jotku ostaa auton lasivitriinin mukaan.eikä taju alustoista yhtään mitään

JANHONEN MATTI 23.08.2010 23:16

Kaksoismassavauhtipyörä on hyvin lupaava jälkimarkkinointiote. Tuskin siitä yhtä hyvää tulee kun tuo "nokkahihnakeksintö" oli aikanaan. Sehän oli niin äänetön, niin äänetön, että ei kuulunut muuta kun asiakkaan parkaisu laskua maksaessaan. Joidenkin merkkien osalta osalta oltiin tilanteessa joissa nokkahihnasta aiheutuneet kulut merkkiliikkessä vaihdettuna oli lähes yhtä suuret kun auton rengaskulut. Siinä oli asiakkaan kusetus kohdallaan.

Kaksoismassavauhtipyörä on kallis ostaa ja sen vaihto hankalasta sijainnista johtuen vie paljon työaikaa, ja mikä parasta valtaosa asikkaista ei ymmärrä asiasta hölkäsen pöläystä.

YLINIEMI SEPPO 24.08.2010 06:03

Maurille kiitokset, kyllä tuo esitys kaksoiskytkimestä vahvistaa epäilyä, puistaminen johtuu kytkimestä. Sehän ei ole pieni homma tuo kytkimen aukaiseminen, taitaa olla yksisyy seurata mieluummin takuuaikana?

YLINIEMI SEPPO 24.08.2010 06:15

Eihän se mikään kaksoiskytkin ole, vauhtipyörähän se on. Kasoiskytkimiähän taitaa olla traktoreissa. Olen tumpelo!!

LAUKKANEN MAURI 24.08.2010 18:49

Pakko tunnustaa että minun Fiatissa on se kaksoismassapyörä ongelma;onko se vika vai ominaisuus siitä on varmaan monta mielipidettä. Vika esintyy autoa peruutaessa,jos ei osaa luistattaa oikein kytkintä ja kierrosluvut ovat matalat heti ravistaa. Vikaa ei esiinny normaali ajossa,siis eeteen päin mentäessä,ainoastaan peruutaessa,esim ylämäkeen. Olen ymärtänyt että samaa vikaa(ominaisuutta)esintyy muillakin uusilla hiivatin alustoilla.

HALTTUNEN TEUVO 24.08.2010 20:12

Ollille: kiinnostaa se alusta muutamia - jälkikäteen.

LEINONEN JUKKA 25.08.2010 07:47

Myös VW transporterissa samaa ongelmaa varsinkin peruutettaessa ylämäkeen, ravistaa voimakkaasti. Liikkeelle lähdettäessä ravistaa jos käyttää liikaa kaasua, kun nostaa kytkimen pienellä kaasulla niin sen jälkeen ei ravista enään. Ongelmia on luvassa yleensä myös lastutuksen jälkeen jos vauhtipyörä-kytkin säilyy entisenä.

HAUTAVIITA ERKKI 25.08.2010 10:22

Moi Seppo. Muista ottaa kaikki sanomiset ja toteamiset Fordilta kirjallisena, muuten olet jälkeenpäin "kusessa" jos takuuaika on umpeutunut. Tämä tietenkin pätee ja koskee kaikkia merkkejä sekä maahantuojia/myyjäliikkeitä,(tämä huomautus siksi, etteivät transiitin vihulaiset pääse heti näykkimään).

NimiMerkki "kokemusta on"-Erkki

YLINIEMI SEPPO 25.08.2010 18:09

Joo kyllä näissä takuuasioissa saa pitää varansa,syyskuun puolella ois taas aika korjaamolle että katotaan miten menee. Takuuta jäljellä yli vuosi.

RAUTAVUORI JORMA 25.08.2010 20:14

Jos huollon työnjohtajilta kyselee autostansa niin mahtaako kaikki vastaukset, sanomiset ja toteamiset noin vaan olla "otettavissa kirjallisina"? Vähän epäilyttää tuo.

LEHTINEN LASSI 25.08.2010 20:50

Transittiin vuosimallia 2008 päivitettiin kesällä 2009 vuosihuollossa moottorin ohjausohjelma. Syynä oli moottorin "nyykähtäminen" liikkeelle lähtiessä. Alakierroksilla lähes olematon vääntö. Päivityksen jälkeen jaksaa nousta kiilojen päälle vaikkei koske kaasupolkimeen lainkaan. Samoin lähtee jyrkkäänkin vastamäkeen liikkeelle ilman kaasupolkimen painamista. Kumma kyllä päivityksen jälkeen puistatus 1 ja 2 vaihteella kiihdytettäessä hävisi. Liittynee jotenkin suurempaan alakierrosten vääntömomenttiin. Vanha ohjelma oli 8C11-12K532-EB Uusi ohjelma on 8C11-12K532-EK

VIRTANEN MIRVA 26.08.2010 07:51

Olikos tuossa "ohjelmoinnissa kyse siitä PCM-kalibroinnista, josta luin jossain ketjussa"..?

Menikö takuuseen?

YLINIEMI SEPPO 26.08.2010 08:55

Justiin samanlainen meijän auto alavääntö huono,vaikuttiko moottorin ohjausohjelman muutto takuuseen? Ostettu uutena helmikuussa tänä vuonna,mutta alusta valmistettu lokakuussa 2008,

SEPPÄLÄ MARTTI 26.08.2010 19:49

Omasta Transitista kyllä puistatukset loppui, kun vaihdettiin järeämmät vetoakselit.

YLINIEMI SEPPO 26.08.2010 20:51

Menikö takuuseen ja missähän päin Suomea?

SEPPÄLÄ MARTTI 28.08.2010 08:54

Takuuseen meni. Koko homma lähti siitä, kun kesällä 2009 kävin Automaassa asiaa kyselemässä, eivät silloin osanneet asiaan sanoa juuta,ei jaata. Keväällä tultuamme etelästä, soittivat ja ilmoittivat asiaa selvitetyn tehtaan kanssa ja nyt olisi ongelmaan ratkaisu. Kiitokset Automaa Lahti!

YLINIEMI SEPPO 28.08.2010 09:10

Martille kiitoksia vihjeestä ,näin ne asiat seleviää.

YLINIEMI SEPPO 23.10.2010 07:22

Sama homma vaihtoivat järeämmät akselit puistaminen loppui. Kolmas kerta tojen sanoi,aika arvokkaat akselit,useita tuhansia euroja. Viescar Ylivieskassa otti asian tossissaan.

HELLSTRÖM TESMA 23.10.2010 09:33

Hienoa, että joku viitsii vaivautua tälläisen videonkin esittelyn jäsenille. Asia selvisi nyt lopulta minullekkin. Samaa vikaa 3 litran Fiatissa mallia 2007.

SEILO JUHANI 23.10.2010 11:02

Kyllä näitä ravistajia on ollut taka vuosinakin moneissa eri merkkisissä autoissa.Varsinkin peruutus vaihteella. Syy: insinöörit kun ovat ihmiskunnan tyhmimpiä, eivät olesuunnitelleet "pakin" välitystä oikeaksi. Kyllä minunkin fiat täristää tasaisellakin , kun laittaa kierroksia ja vähän "liiraa"kytkimellä. 50 luvulla kuorma-aytot melkein merkki kuin merkki tärisivät ja vatkasivat lähti liikkeelle kumpaan suuntaan tahansa. ajat ovat muuttuneet insinöörit eivät.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.