urakkanuppi

HAGQVIST JOHAN 20.08.2010 13:18

Onko kuinka yleisesti käytössä kyseinen vermes alan harrastajilla ? Itse asensin omaan Ducatooni (-01) nupin heti, kun hankin sen. Kummasti helpottaa ohjaamista, jos on tiukkoja käännöksiä. Kesällä tuli testattua Norjan mutkateillä. Ducatossa kun on mun mielestä melko iso ja huonosti säädetty ohjaupyörä. En tiedä, miten uudemmissa malleissa on, mutta noissa vanhemmissa ainakin on.

Juu...tiedetään, että se on laiton tieliikennekäytössä, mutta niinhän on moni muukin asia. Katsastukseen tarvii varmaan poistaa.

PALIN MATTI 20.08.2010 14:09

Urakkanuppeja käytettiin ennesvanahaan tehostamattomisa tiheävälitteisisä ohojauksisa. Nykyjään semmonmen on jo huippulaiskuutta, ku ratti pyörii pikkurillin nokasa ennään alta kaks kierosta puolelensa. Ennen pyöri viis.

HAGQVIST JOHAN 20.08.2010 14:47

Kuulostaa siltä, että pitäis raahautua punttisalille pikkurillilihaksia reenaamaan :-)

Voisin kuvitella, että nykyautoissa ohjaus onkin kevyt, mutta minun onkin kohta 10 vuotta vanha.

RIKKOLA ESA 20.08.2010 14:49

muutamalla työkaverilla on rekassa urakkanuppi,itselle ei ole tullut mieleenikään laittaa.Rekan rattiin jää ainakin selvä jälki ja alkaa ratti rispaantua.Saattaa katsastusmies kysellä kun näkee jäljet ratissa.

HAAPANEN TIMO 20.08.2010 16:57

Ei kai katsastusmiehet mokomasta nupista välitä. @timppa

PITKÄAHO JUKKA 20.08.2010 19:05

täysin tarpeeton ja vaarallinen on "urakkanuppi",mitä sitten kun se jää kiinni paidanhihaan tai puseron helmaan niin ohjaaminen on toivotonta.työkoneissa missä käännetään laidasta laitaan pienillä nopeuksilla niin siellä se toimii,mutta maantieliikenteessä se on autoissa kielletty.

JANHONEN MATTI 20.08.2010 19:43

Urakkanuppi on kielletty ja se käy ilmi myös Katsastajan käsikirjasta, jossa sanotaan, että ohjauspyörän on oltava Direktiivin 74/297/ETY mukainen. Tällainen direkstiivi oli meitä jo oottamassa kun liityimme EU:n ja mainitun direktiivin 74/279/ETY kohtien 5.2.1 ja 5.2.2 kaikenlaiset nupit on ohjauspyörässä vaarallisina kielletty. Se on sitten eri asia moniko tuntee ao. säännön ja miten sitä valvotaan.

PIIRONEN KARI 20.08.2010 19:51

Raskaassa ammattiliikenteessä ehdoton lisälaite! terv. yli 30v. töiksen ajellut. PS. Katsastustusmies ei "tykkää".

AHJOS TIMO 20.08.2010 21:40

Raskaassa ammattiliikenteessä se tietääkseni onkin sallittu, mutta ei pakettiautoissa. Tärkein syy lienee ilmatyyny, joka lauetessaan pamauttaa sen nupin kovalla voimalla kuljettajan nuppiin tai vähän alemmaksi tuhoisin seurauksin. Näin olen lukenut - ei ole omakohtaista kokemusta.

JANHONEN MATTI 20.08.2010 21:55

Ei direktiivi erottele ha-autojen tai rekkojen ohjauspyöriä. Tuskinpa se murikka sieltä ratista mihinkään lentää, mutta siihen "lentää" silloin kun itse lentää päin rattia. Vastaa varmaan huonomman puoleista sukupuolinautintoa kun siihen iskee naamansa.

PALIN MATTI 20.08.2010 22:42

No onpas taas ihimeellisiä käsityksiä asioista. Missäpä automallissa se turvatyyny paukahtaa esile ratin ulukokehältä?

KANTOLA TIMO 20.08.2010 23:28

Vanhalle isälleni asennettiin henkilöautoon urakkanuppi apulaitteena, koska vasen käsi ei toimi.

Kätevä nuppi kun siitä saa painettua vilkut, vaihdettua valot ja vielä käytettyä pissapoikaakin.

AHJOS TIMO 21.08.2010 00:01

Tässä kertomus tapauksesta, jossa ilmatyyny ampaisi urakkanupin lentoon. Onneksi ei osunut ihmisiin:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/1761977#comment-8902500

Tässä kuolemaan johtanut tapaus, jossa ei ollut ilmatyynyä, vaan kuljettaja lensi rattia vasten ja sai urakkanupin silmäänsä:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/1761977#comment-28586582

NYYSSÖNEN KAJ 21.08.2010 09:35

Suomi24 maailman luotetuin tiedonvälitysketju?

Urakkanuppi maansiirtokoneessa ehdoton apuväline siinnä. Kun koko päivän puskee maakasoja ja pyörittää rattia nupilla kiivasti niin illalla on haulis hellä näin vanhalla iällä.

Täytyy päästä etelään talvella huilaamaankaj

PALIN MATTI 21.08.2010 09:48

"Tässä kertomus tapauksesta, jossa ilmatyyny ampaisi urakkanupin lentoon. Onneksi ei osunut ihmisiin".

Sisäänkääntyvä nuppi?

JANHONEN MATTI 21.08.2010 10:40

Ei maansiirtokone esim. pöyräkuormaaja urakkanuppia tarvitse ja sen käyttö tekee ajosta kömpelöä ja epätarkkaa. Koneissa on nopea voimakkaasti tehostettu ohjaus ja ratti pyörii missä olosuhteissa tahansa vaikka sormella.

Silloin kun työssä on tekemisen meininki rattia pyöritetään kämmenellä ja tarvittaessa luistatetaan kämmentä ratin päällä, jolloin käden asento pysyy optimaalisena. Tämä ajotyyli mahdollistaa suunnanvaihtajan käytön kättä ratista irroittamatta. Oikea käsihän on koko ajan hydrauliikan vivuilla. Joskus toki pitää hakea tukea ratista koneen heulahteluja vastaan.

Uusissa koneissa vaihteiston hallinta ilmeisesti tapahtuu jo sähkö/neumaattisella ohjauksella, jolloin vaihteiston käyttö on vielä helpompaa. Olen muuten jarruttanut vasemmalla jalalla vähintään neljä kertaa sen määrän mikä Kaj´n Volvossa on kilometrejä.

Nimimerkillä yli 10 vuotta yhtensä entisessä elämässä Michiganin, Alliksen, Valmetin ja Katepillarin pukilla istunut.

PITKÄAHO JUKKA 21.08.2010 12:34

kyllä se Matti maailma kehittyy myös sen nupin kohdalla,nykyään laittavat jo tehtaalla sen nupin rattiin kun se ei palauta keskelle itsestään.nykyään suunnanvaihto tapahtuu oikean käden peukalolla ja ohjauksessa on lisänä joustik jolla käännetään koneen suuntaa.vaihteet on esivalittu kuinka suuren vaihteen se ottaa päälle eli toimii samalla lailla kuin automaattivaihde.hydrostaattisessa voimansiirrossa ei ole vaihteita ollenkaan kone säätää itse vauhtinsa kaasupolkinen asennon mukaan.niminerkillä vähän ajanut.

JANHONEN MATTI 21.08.2010 13:31

Jotenkin noin arvelinkin hallintalaitteiden kehittyneen vaikken alan kehitystä enää ole aktiivisesti seurannut. Tuo nykytekniikka kun mahdollista vaikka pään liikkeillä ohjaamisen. En ole enää pariinkymmeneen vuoteen pyöräkoneen ohjaamoon edes kiivennyt, niin olen varmaan jo tipahtanut kehityksen kelkasta. Eniten kuitenkin aikanaan toivoin ohjaamon ja erityisesti sen äänieristyksen kehittämistä. Aloitin hommat -66 "lentokoneen ohjaamollisella" Alliksella ja siitä on vieläkin muistona pysyvä meluvamma. Se kone otti miehestä mehut muutenkin kun ohjaamon lämpötila oli kuumana kesäpäivinä hiekkamontun pohjalla +50-60 C ja paljaan teräslattian alla hehkui lähes sata-asteinen vaihteisto.

NYYSSÖNEN KAJ 21.08.2010 13:33

Minun kone on sen verran vanha vm 1986 että siittä puuttuu onneksi kaikki sellainen jota sanotaan sähköksi. On siinä onneksi starttimoottori ja laturi ettei tartte veivata käyntiin.

Jos sillä ajaa hiljaa isolla vaihteella mutkaan niin eipä hydrauliikka anna tarpeeksi painetta että sais käännettyä nopeasti rattia. Mutta tällainen kone on vanhana paljon huolettomampi tyttöjen vähäiseen käyttöön hevostallilla.

nyt kun on käynnissä rakennusprojekti niin tämä kone on vain vähäisemmissä töissä käytössä.

lisäkuvia asian tiimoilta: http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/2010KevatKesa#5507765685217915570

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.